Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : cressonnette/tuinkers


lewieke

Aanbevolen berichten

Je kent het wel, het is winter, niet alleen het weer is koud maar ook je giro nadert het vriespunt. De groenten zijn reteduur, je hebt geen tijd om naar de winkel te lopen of je wil wel eens wat anders en liefst iets wat boordevol voedingsstoffen zit.

 

Als je er een beetje moeite voor wil doen, dan heb ik alvast een oplossing voor je :

 

[ATTACH=CONFIG]6363[/ATTACH]

En dat leg je tussen je boterham, met of zonder een sneetje kaas. Ziet er lekker uit he.

 

[ATTACH=CONFIG]6364[/ATTACH]

 

Wat heb je nodig ?

- Een plastic schaaltje met dekseltje. (gewoon een gebruikt schaaltje waarin de slager pittavlees of kipblokjes of goulashvlees doet)- hoef je niet te kopen.

- Een stukje dampkapfilter (Action) +/- 2.00€, goed voor een 40-tal matjes= 0.05€

- Een blaadje keukenrol 0.01€

- Een handvol zaadjes (5g à 3.35/150g)= 0.11€

Totale kost per portie : 0.17€ Winkelprijs voor 1 portie tussen 1€ en 1.5€, afhankelijk van de winkel. Besparing ongeveer 1€/portie. Wil je elke dag iets lekkers op je bord/brood, maak dan voor elke dag een schaaltje.

 

Met minder dan 6€ maak je 40 porties.

 

Hoe pak je het aan.

 

Je snijdt een gat in het deksel zodat de plantjes lucht krijgen, je legt een stukje dampkapfilter in het schaaltje, je legt er 1 blaadje keukenrol op en je giet er een beetje water op zodat alles mooi vochtig is maar niet te nat. Het dampkapfiltermatje zorgt ervoor dat je maar 1 keer per dag water hoeft te geven om je zaadjes optimaal te laten kiemen. Het open deksel zorgt er voor dat je niet elke keer het dekseltje moet afhalen én je kan de plastic bakjes stapelen.

Je strooit er de zaadjes op en geeft elke dag een beetje water. Na een week heb je een schaaltje cressoonnette/tuinkers.

 

De matjes was je gewoon netjes af, de tuinkers knip je met de schaar af, het papiertje gooi je in het compostvat. Je spoelt de matjes af (ik kook ze ook even in een beker in de microgolf, je wil geen besmetting op je tuinkers), het plastic schaaltje was je gewoon af.

 

[ATTACH=CONFIG]6365[/ATTACH]

 

De kinderen vinden het lekker en maken ruzie om de zaadjes te mogen zaaien. Super toch ! En berelekker.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 maanden later...

Nadat ik een prachtig pakketje van @lewieke had gekregen met zaadjes, horregaas, elastiekjes, bakjes en matjes, ben ik ook begonnen met de kiemgroenten.

Om het te testen gewoon in oude glazen potten met een stukje horregaas, heel goedkoop en niet moeilijk.

 

Dit eerste testje gedaan met mungboontjes (of wel taugé), rode kool en chinese prei (bekend uit de supermarkt).

 

Eerst moet je de zaden een tijdje laten inweken in water. De mungboontjes 8 uur, chinese prei 6 uur en van rode kool kon ik het niet vinden en stond niet op de verpakking, dus ook 6 uur gedaan.

 

IMG_0918small.jpg.e57b1ca71aa05c079af8571cabb4b190.jpg

 

Na het inweken afgieten, het aanhangende water is genoeg en schuin in een 'lekbak' plaatsen:

Datum en tijd erbij, kan ik bijhouden hoelang het duurt bij de koude temperatuur in mijn woonkamer (gemiddeld 12 graden), want ik vermoedde al dat het niet zo snel zou gaan als aangegeven op de verpakking.

 

IMG_0919small.jpg.e377cc163a94cced6879881f83168ff1.jpg

 

Elke dag twee keer omgespoeld met lauw water, enkele dagen is dit maar één keer gebeurt, geen last van schimmel gehad. Ook die hebben het natuurlijk lastig met de kou, als het warm is denk ik dat het niet verstandig is een spoelbeurt over te slaan.

 

IMG_0920small.jpg.96d1ad0bf6735981272dbe6b23c5318f.jpg

 

Inderdaad, ipv vier dagen tot een week, heeft het bij mij dus meer dan twee weken geduurd. De rode kool was eigenlijk een dag of twee geleden al wel klaar, maar de chinese prei pas vandaag. (14 feb)

De mungboontjes hebben nog meer tijd nodig bij deze lage temperatuur, dus die krijgen nog wat extra tijd.

 

IMG_0957small.jpg.ea11b247969d87008d1429060e86b3bb.jpg

 

Gewoon uit de pot schudden en goed afspoelen in een vergiet, raak je redelijk wat zaadhulsjes kwijt. Ook in de supermarkt zie nog veel zaadhulsjes in het product zitten.

 

Ik heb deze lekkernij (prei en rode kool scheutjes) op een broodje gebakken ei gegooid, lekker pittig smaakje:

 

IMG_0959small.jpg.4dad4a1505e2490cdb16de275fed196e.jpg

 

Dit wordt dus een nieuwe hobby van me, 'k was er altijd al dol op, maar in de supermarkt veel te duur.

Dank je @lewieke! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die dit ook willen doen, de diverse zaden zijn te bestellen op het internet en bij de lokale natuurwinkel te krijgen.

 

Hieronder een handleiding op printformaat voor zowel de pot als mat methode. Die laatste is handig bij zaadjes kleiner dan het horrengaas kan tegenhouden.

 

Handleiding-Kiemgroenten-1.jpg.0f5a723aabe772cfbe5f9dd010e57abd.jpg

 

Handleiding-Kiemgroenten-2.jpg.6c9ac47d49169b6d31545ef91d74a39b.jpg

 

Dit werkt met alle soorten zaden en is ook een handige manier om je geprepte moestuinzaden eetbaar te maken als er geen mogelijkheid tot tuinieren is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

LEKKERRRR!!! :D

 

Ik haal onze kiemzaden ook altijd bij de peuleschil! :D Hier zijn alfalfa en tuinkers veruit favoriet! Al vind ik de brassica-mix ook erg geslaagd, en die zijn ook erg gezond! (en groeien zelfs uit tot heuse broccoli/rode kool als je ze laat gaan!) Ideale manier om veel vitamine en mineralen binnen te krijgen in de winter!

 

Wat ik alleen nog steeds moet proberen is om zelf zaad te oogsten van de kiemgroenten! Mooi projectje voor deze zomer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986 @Raycoupe Ik ben waarschijnlijk niet helemaal on topic, maar dit is volgens mij een enorm belangrijk boek bij een langdurige crisis. Het leert je zaad te winnen uit je eigen planten. Een vak apart. Ik heb het boek wel in mijn boekenkast staan, maar er nog nauwelijks in gekeken.

 

http://www.bol.com/nl/p/seed-to-seed/1001004001646624/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986 @Raycoupe Ik ben waarschijnlijk niet helemaal on topic, maar dit is volgens mij een enorm belangrijk boek bij een langdurige crisis. Het leert je zaad te winnen uit je eigen planten. Een vak apart. Ik heb het boek wel in mijn boekenkast staan, maar er nog nauwelijks in gekeken.

 

http://www.bol.com/nl/p/seed-to-seed/1001004001646624/

 

Ik vind het zeker wel ontopic en zowel ik als @eva1986 hebben daar wellicht wat aan. :cool:

In de boeken van Pieter Boxman staat er ook het e.e.a over beschreven, maar een specifiek boek daarover is super.

Gaat bij de favorieten, jammer genoeg nog geen tweedehands verkopers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

brassica is niet zo moeilijk, gewoon een kooltje door laten schieten, maar tuinkers bijv, of alfalfa... peulvruchten moet ook wel lukken! (gewone peultjes of erwten zijn zelfs de jonge uitlopers ook erg lekker!)

 

Ook tarwekiemen... Veel kiemen zijn overigens eetbaar! Als ik iets aan het uitdunnen ben in de tuin, bijv radijsjes, gaat er nooit iets verloren hoor! Ik eet (bijna) alle kiemen! :D

 

Als je bio gedroogde bonen koopt, kan je er de kiemen ook van eten (gewone gedroogde bonen zijn vaak behandeld om kiemen tegen te gaan, kiemen dus moeilijk, en is niet gezond) Als je prei/knoflook/bieslook/ui per ongeluk in bloei is geschoten, geen paniek! Laten bloeien het zaad bewaren en gebruiken als kiemgroente!

 

Ik ga in ieder geval met de tuinkers en alfalfa een testje doen dit jaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik win sinds een aantal jaren zelf zaad, inderdaad een apart kunstje, zeker als je ook 5 seizoenen later nog iets aan je groenten/kruiden/kiemen wil hebben! Ik doe dit samen met mn pa, en die heeft zijn eigen testje met roma tomaten gedaan... jaar 1 t/m 3 gingen prima, gestaag achteruit, maar nog goed te kweken/oogsten/eten. Vanaf jaar 4 werd het duidelijk minder! De planten kregen andere vormen, de trossen werden kleiner, de vruchten werden kleiner, en de overall opbrengst ging hard achteruit. Vorig jaar was het 6e seizoen, en dit jaar is nieuw zaad gekocht.

 

Ik ga morgen naar de kringloop! Zal mijn ogen eens openhouden voor boeken over dit onderwerp! Wellicht vind ik ook nog iets voor jou @Raycoupe

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986. Volgens mij zijn hier maar heel weinig boeken over. Niets is belangrijker dan kennis. Ik sluit zelfs niet uit, dat een prepper die alleen maar dit boek heeft, daardoor een langdurige shtf overleeft. Je kunt er immers een compleet crisisbedrijfje mee beginnen (zaad kweken). Niemand denkt eraan, omdat we nu achteloos zakjes zaad kopen, maar dat stopt....

 

Dit vind ik trouwens ook een top-boek (gaat niet over winnen van zaden);

 

http://www.bol.com/nl/p/groente-en-fruitencyclopedie/9200000021235543/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik win sinds een aantal jaren zelf zaad, inderdaad een apart kunstje, zeker als je ook 5 seizoenen later nog iets aan je groenten/kruiden/kiemen wil hebben! Ik doe dit samen met mn pa, en die heeft zijn eigen testje met roma tomaten gedaan... jaar 1 t/m 3 gingen prima, gestaag achteruit, maar nog goed te kweken/oogsten/eten. Vanaf jaar 4 werd het duidelijk minder! De planten kregen andere vormen, de trossen werden kleiner, de vruchten werden kleiner, en de overall opbrengst ging hard achteruit. Vorig jaar was het 6e seizoen, en dit jaar is nieuw zaad gekocht.

 

Ik ga morgen naar de kringloop! Zal mijn ogen eens openhouden voor boeken over dit onderwerp! Wellicht vind ik ook nog iets voor jou @Raycoupe

 

Inteelt is denk ik het probleem. Je hebt af en toe wat nieuwe genen nodig in de poel. Pieter Boxman mixt daarom z'n zaad elk jaar. Uitwisseling tussen andere tuiniers is daarom heel belangrijk. Leuke bijeenkomstigheid is dat als je alleen de sterkste plantjes laat staan, ze steeds meer aangepast raken aan jouw grond en omstandigheden. De genen die het bij jou het beste doen, komen dan boven drijven. Toch blijft dit erg lastig, want van nature zal de plant terug gaan naar een meer natuurlijke staat en daarvoor zijn grote vruchten niet noodzakelijk. Je zult zelf moeten selecteren en veredelen op lange termijn.

 

Leuk het dat neuzelen bij een kringloop! :p Is ook eén van mijn hobby's. Zo heeft @Tanfana voor mij weckpotten bij haar kringloop kunnen scoren voor bizar weinig, terwijl ze hier als een soort antiek voor 1,50 per stuk verkocht worden. :cool: Vandaar dat ik ook dit topic gestart heb: http://preppers.nl/forum/threads/8587-Prepper-Zoekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986. Volgens mij zijn hier maar heel weinig boeken over. Niets is belangrijker dan kennis. Ik sluit zelfs niet uit, dat een prepper die alleen maar dit boek heeft, daardoor een langdurige shtf overleeft. Je kunt er immers een compleet crisisbedrijfje mee beginnen (zaad kweken). Niemand denkt eraan, omdat we nu achteloos zakjes zaad kopen, maar dat stopt....

 

Dit vind ik trouwens ook een top-boek (gaat niet over winnen van zaden);

 

http://www.bol.com/nl/p/groente-en-fruitencyclopedie/9200000021235543/

 

Een goede boekenkast is goud waard! (en ook erg plezierig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen een beetje af... ;) Maar vorig jaar heb ik bij de kringloop twee bijna antieke moestuin boeken gevonden. Heerlijk! Duidelijke info zonder de kennis en techniek van nu, dus prima leesvoer voor wanneer we terug moeten naar toen! ;)

 

Ja @Raycoupe, de opbrengt van de roma's was niet meer voldoende, maar de tomaten zelf waren eigenlijk lekkerder ;) Mijn pa heeft de ruimte, wij helaas niet, dus hier staat precies genoeg voor ons, en nu haal ik "nieuw" zaad indien nodig bij mijn vader! :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen een beetje af... ;) Maar vorig jaar heb ik bij de kringloop twee bijna antieke moestuin boeken gevonden. Heerlijk! Duidelijke info zonder de kennis en techniek van nu, dus prima leesvoer voor wanneer we terug moeten naar toen! ;)

 

Ja @Raycoupe, de opbrengt van de roma's was niet meer voldoende, maar de tomaten zelf waren eigenlijk lekkerder ;) Mijn pa heeft de ruimte, wij helaas niet, dus hier staat precies genoeg voor ons, en nu haal ik "nieuw" zaad indien nodig bij mijn vader! :o

 

Verouderde kennis op dat gebied bestaat niet. Sterker nog, toen wisten ze het nog te rooien zonder al die kunstmest en pesticiden.

De laatste keer dan ik zaad van m'n vader nodig had, is alweer 42 jaar geleden. :rolleyes: :o :p ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de kiemen, ik heb ooit eens op een rijtje gezet welke vitamine en mineralen er in de kiemen zitten. bestandje ff in dropbox gezet! Zat het nog eens aanvullen, maar voor nu:

 

https://www.dropbox.com/s/ghlnr44mi2on6oe/kiemen-spruiten.xlsx

 

Kort lijstje want bevat alleen die kiemen die we hebben, maar ik zal het eens aanvullen, dan zet ik hier weer bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de kiemen, ik heb ooit eens op een rijtje gezet welke vitamine en mineralen er in de kiemen zitten. bestandje ff in dropbox gezet! Zat het nog eens aanvullen, maar voor nu:

 

https://www.dropbox.com/s/ghlnr44mi2on6oe/kiemen-spruiten.xlsx

 

Kort lijstje want bevat alleen die kiemen die we hebben, maar ik zal het eens aanvullen, dan zet ik hier weer bij!

 

Dank je, binnen gesleurd. :)

Ik hou ook een lijstje bij met inweektijden en zoek ook nog de minimale kiemtemperatuur van alle zaden, want sommigen weigeren te kiemen onder een bepaalde temperatuur.

'k Was al verbaasde dat chinese prei en mungbonen (taugé) wat toch in warme gebieden groeit, wilde kiemen in mijn woonkamer met gem. nog geen 12 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...