Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : natuurlijke bemesting m2 tuin


lewieke

Aanbevolen berichten

Het is winter intussen. De vierkantemeter tuintjes zijn geoogst. Ik gebruik ze alleen nog om de houtassen van mijn kachel in te gooien. Die as met restjes van houtskool werd door de inca's al gebruikt als bemesting.

 

http://shop.p-plus.nl/artikel.php?IK=2291

 

Intussen las ik enkele artikelen over de houtassen en 's morgens gooi ik de assen in een 20-liter ketel met deksel. De assen zullen pas volgend seizoen worden gebruikt om de tuintjes te bemesten. Tegen die tijd verwacht ik een 100l aan assen te hebben. Zuivere assen bevatten volgende ingrediënten :

 

Na verbranding van zuiver hout is alle organische stof verbrand en blijven er alleen snel opneembare mineralen over. Alle onderstaande gehaltes hangen af van de houtsoort & de verbrandingswijze (je soort kachel etc).

Calcium: 20 tot 53%

Kalium: 6 tot 20 %. Vandaar overigens de naam potas.

Fosfor: 1 tot 7 %

Magnesium: ongeveer 1 à 5%

Silicium: ongeveer 14 %

Zwavel: ongeveer 2 %

Sporenelementen, zoals koper, zink, mangaan, ijzer, ...

 

Meer informatie over de voorwaarden, voor- en nadelen van houtas vind je in onderstaand linkje.

http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=1328&Itemid=83

 

Er zijn zowel voor- als nadelen verbonden aan het gebruik van houtas. Bij matig gebruik wegen de voordelen duidelijk door in vergelijking met de nadelen.

 

De voordelen voor mij situeren zich op volgende vlakken :

- recycleren van houtassen uit mijn eikenhout.

- minder aankopen van bemesting

- minder afval in de vuilniszak, waardoor het benodigde aantal vuilniszakken (en de daarbij horende kosten !) sterk afneemt. In de winter vertegenwoordigden assen ongeveer -

% van ons huishoudelijk afval.

- de groenten leveren op hun beurt weer groenafval dat ook weer gecomposteerd wordt. De kringloop is rond.

 

Weer een nieuwe manier om te consuminderen. Minder chemische meststoffen nodig, minder vuilniszakken nodig. Resultaat : meer groenten.

@Communicator plaats je dit in de juiste rubriek ? Sorry, foutje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 1 maand later...

 

Als ik je nog een tip mag geven, schaf een wormenbak aan http://www.wormenbak.nl

 

Interessante site! Ik begrijp dat het in België door de overheid gestimuleerd wordt om thuis een wormenbak te hebben. Daar kan Rutte nog een puntje aan zuigen! Wat ik echter niet begreep is waarom je je wormen geen eierschalen moet voeren. Op de site staat letterlijk dat dat met wetgeving te maken heeft, maar dat de wormen het wel eten!~Hoe zit dat?

 

zie: http://www.wormenbak.nl/voeren.html

 

Nu heb ik het boekje "Basisgids composteren" op het prepperplankje staan, en daar in wordt nu juist gezegd dat eierschalen wel in de wormenbak mogen, dus blijkbaar is er iets in de Belgische wetgeving dat dit verbied, en dan wordt ik nieuwsgierig en raak ik offtopic.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante site! Ik begrijp dat het in België door de overheid gestimuleerd wordt om thuis een wormenbak te hebben. Daar kan Rutte nog een puntje aan zuigen! Wat ik echter niet begreep is waarom je je wormen geen eierschalen moet voeren. Op de site staat letterlijk dat dat met wetgeving te maken heeft, maar dat de wormen het wel eten!~Hoe zit dat?

 

zie: http://www.wormenbak.nl/voeren.html

 

Nu heb ik het boekje "Basisgids composteren" op het prepperplankje staan, en daar in wordt nu juist gezegd dat eierschalen wel in de wormenbak mogen, dus blijkbaar is er iets in de Belgische wetgeving dat dit verbied, en dan wordt ik nieuwsgierig en raak ik offtopic.

 

:cool:

 

En welke overheid stimuleert dat precies ? De lokale gemeente, het arrondissement, de provincie, de federale of de nationale overheid ? Ik heb er alvast geen weet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En welke overheid stimuleert dat precies ? De lokale gemeente, het arrondissement, de provincie, de federale of de nationale overheid ? Ik heb er alvast geen weet van.

 

Excuses @lewieke, @verzamelaar gaf de website http://www.wormenbak.nl Het zullen dus wel NL overheden betreffen als ze daar op de eerste pagina schrijven:

 

(citaat): "De diverse overheden promoten het thuiscomposteren met o.a. wormenbakken voor mensen die wat kleiner behuist zijn, maar ook de andere toepassingen komen hierbij aan de beurt."

 

Het is ook voor mij voor het eerst dat ik hoor over het promoten van wormenbakken. Wellicht weet @verzamelaar meer?

 

:cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses @lewieke, @verzamelaar gaf de website http://www.wormenbak.nl Het zullen dus wel NL overheden betreffen als ze daar op de eerste pagina schrijven:

 

(citaat): "De diverse overheden promoten het thuiscomposteren met o.a. wormenbakken voor mensen die wat kleiner behuist zijn, maar ook de andere toepassingen komen hierbij aan de beurt."

 

Het is ook voor mij voor het eerst dat ik hoor over het promoten van wormenbakken. Wellicht weet @verzamelaar meer?

 

:cool:

 

Wormen zijn er wel meer in België. De meeste werken bij de diverse politieke partijen. Een nuttige functie als composteerder hebben ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rondje weitjes met paarden doen en vragen of ze mest kwijt willen. Aantal mest nl uit ivm verminderen wormenbesmetting en die mest moet je ook weer kwijt.

 

wormen in de mest is niet meer zon groot probleem als vroeger, tevens moet je rustig aan doen met ontwormingsmiddel omdat die wormen ook resistent worden anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je tuin (en zeker je m2 tuin) bemesten met alleen as is NIET verstandig ;)

 

As (ik neem aan dat je as uit je kachel gebruikt van "echt" hout, en geen geverfde, geperste of gelijmde troep), is veel te basisch. Het beste is je as te voegen aan je composthoop. Er zijn overigens wel groenten (bijv knolgewassen) die het niet zo erg vinden. Maar zeker in een m2 tuin, waar je weinig "natuurlijke" grond hebt, wordt de boel al snel veel te basisch, en zullen planten niet blij zijn, of zelf het lootje leggen! Daarom zou ik persoonlijk aanraden om het as door je compost hoop te scheppen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je tuin (en zeker je m2 tuin) bemesten met alleen as is NIET verstandig ;)

 

As (ik neem aan dat je as uit je kachel gebruikt van "echt" hout, en geen geverfde, geperste of gelijmde troep), is veel te basisch. Het beste is je as te voegen aan je composthoop. Er zijn overigens wel groenten (bijv knolgewassen) die het niet zo erg vinden. Maar zeker in een m2 tuin, waar je weinig "natuurlijke" grond hebt, wordt de boel al snel veel te basisch, en zullen planten niet blij zijn, of zelf het lootje leggen! Daarom zou ik persoonlijk aanraden om het as door je compost hoop te scheppen.

 

Ik heb tot nog toe al een beetje as door de grond gedaan, maar geen grote hoeveelheden. Omdat ik er niet uit was hoe de vork nu precies in de steel zit, heb ik de as voorlopig opgeslagen in grote emmers met deksel. Ik vermoed dat ze nog wel van pas komen en het mengen door de composthoop lijkt me een waardevol voorstel. Ik heb momenteel nog een beperkte hoeveelheid compost maar dat wil ik veranderen door meer in de tuin te recycleren. Bedankt voor de tip. Daarnaast brand ik elke dag een paar bruinkool briketten. De assen hiervan zijn ook goed voor de tuin las ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je tuin (en zeker je m2 tuin) bemesten met alleen as is NIET verstandig ;)

 

As (ik neem aan dat je as uit je kachel gebruikt van "echt" hout, en geen geverfde, geperste of gelijmde troep), is veel te basisch. Het beste is je as te voegen aan je composthoop. Er zijn overigens wel groenten (bijv knolgewassen) die het niet zo erg vinden. Maar zeker in een m2 tuin, waar je weinig "natuurlijke" grond hebt, wordt de boel al snel veel te basisch, en zullen planten niet blij zijn, of zelf het lootje leggen! Daarom zou ik persoonlijk aanraden om het as door je compost hoop te scheppen.

 

Ik ben het helemaal eens met Eva1986..

 

As kan heel fijn zijn op je moestuinbakken, vooral aardappels enzo zijn er blij mee, maar echt niet ieder gewas en bovendien, wat Eva ook zegt het kan te geconcentreerd zijn.

Ik raad ook aan je as op de composthoop te gooien en dan later de compost te gebruiken op je moestuinbakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bruinkool zit vol koolstof en heeft n hoog zwavelgehalte, ik heb niet goed genoeg opgelet bij scheikunde om je zo te kunnen zeggen hoe t dan zit met die as.. Maar ik zou ook die as op de composthoop gooien denk ik ;)

 

Overigens is t volgens mij een mega co2 uitstoter die bruinkool, maar ik kan me vergissen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik minimaal bruinkool, ongeveer een halve kilo per dag, enkel om de kachel de nacht te laten doorbranden op laag vuur. 's Morgens een waxinelichtje en wat blokken hout en binnen de 2 minuten brandt de kachel weer optimaal. Dat komt overigens neer op een soort gedroogde turf, de as ziet er heel redelijk uit, niet vergelijkbaar met steenkool of zo. De as van die bruinkool zit bij de houtas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wormen in de mest is niet meer zon groot probleem als vroeger, tevens moet je rustig aan doen met ontwormingsmiddel omdat die wormen ook resistent worden anders

I wish. Er begint al resistentie te komen tegen ivermectine en nieuwe ontwormingsmiddelen zijn nog niet in ontwikkeling. Uitmesten is 1 van de preventieadviezen die gegeven worden. Resistentie verder voorkomen was de reden om ontwormingsmiddelen via de DA te doen, maar van onnodig slaat de boel nu door naar te weinig en onderdoseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses @lewieke, @verzamelaar gaf de website http://www.wormenbak.nl Het zullen dus wel NL overheden betreffen als ze daar op de eerste pagina schrijven:

 

(citaat): "De diverse overheden promoten het thuiscomposteren met o.a. wormenbakken voor mensen die wat kleiner behuist zijn, maar ook de andere toepassingen komen hierbij aan de beurt."

 

Het is ook voor mij voor het eerst dat ik hoor over het promoten van wormenbakken. Wellicht weet @verzamelaar meer?

 

:cool:

 

Ik Heb nog nooit gehoord dat de NLse overheid wormenbakken of thuiscomposteren op wat voor manier dan ook promoot, in Belgie wel.

Wat betreft eierschalen, deze mogen/kunnen in geplette toestand gewoon de bak in. eigenlijk mag al het GFT afval erin zolang het maar plantaardig en niet bereid is, dus ongekookt. Grasmaaisel, oude snijbloemen, sla, groetes, fruit en fruitschillen. geen vlees, geen vis, niet de inhoud van de kattenbak, geen vet etc, Mocht de bak te nat worden dan kan je hier zuiver karton (in stukjes gescheurd natuurlijk in) hooi, stro of droog gras oid in doen. wat betreft wetgeving. ik heb geen enkel idee of eierschalen wel of niet mogen van Rutte (lijkt me vrij absurd) maar ik kan me niet voorstellen dat oom agent ineens op de stoep staat om mijn bak te controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...