Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energie opslaan


Aanbevolen berichten

Het is veel goedkoper om water omhoog te pompen en naar beneden te laten lopen als je energie nodig hebt. Zelf wil ik mijn (overtollige) zonne-energie gebruiken om mijn warmwater boiler op te warmen (en min gasverbruik naar beneden te halen). Het is maar door een combinatie van initiatieven dat je onafhankelijk wordt. Enkele werkpunten :

 

- isoleer je woning (het grootste deel van de verbruikte energie bestaat uit verwarming)

- reduceer je elektraverbruik door te kiezen voor zuinige apparaten, verlichting, een andere houding tov energie

- wek zelf energie op

- reduceer je verbruik van fossiele brandstoffen voor transport

 

Het klinkt eenvoudig, tot je er aan begin. Ik ben er nu tien jaar mee bezig en onze akties beginnen vruchten af te werpen. We produceren zelf elektriciteit, verbruiken veel minder dan vroeger en hebben een houtkachel en fatsoenlijke voorraad brandhout. We zijn niet onafhankelijk maar financieel alvast een stuk minder afhankelijk van leveranciers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ZEBRA accu's kopen, genoeg om 2 of 3 keer je hele accubank te kunnen vervangen.

 

Deze werken met gesmolten zout en je kunt ze gewoon laten afkoelen en in de kast zetten; wat ik begrepen heb gaan ze dan verder niet achteruit. Om te gebruiken moeten ze verwarmd worden, waarna ze in tests al makkelijk tussen de 100 en 1000 laad/ontlaad cycli overleven. Als je dus een flinke stapel in reserve hebt, dan kan je bij een TEOTWAWKI dus een flinke tijd je accubank gebruiken en kapotte cellen vervangen door die je in de kast had staan.

 

Is het perfect? Nee, maar dat is niets. Alternatief kan je nog een stoommachine bouwen die een generator aandrijft; maar ja, stoom is weer gevaarlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is veel goedkoper om water omhoog te pompen en naar beneden te laten lopen als je energie nodig hebt. Zelf wil ik mijn (overtollige) zonne-energie gebruiken om mijn warmwater boiler op te warmen (en min gasverbruik naar beneden te halen). Het is maar door een combinatie van initiatieven dat je onafhankelijk wordt. Enkele werkpunten :

 

- isoleer je woning (het grootste deel van de verbruikte energie bestaat uit verwarming)

- reduceer je elektraverbruik door te kiezen voor zuinige apparaten, verlichting, een andere houding tov energie

- wek zelf energie op

- reduceer je verbruik van fossiele brandstoffen voor transport

 

Het klinkt eenvoudig, tot je er aan begin. Ik ben er nu tien jaar mee bezig en onze akties beginnen vruchten af te werpen. We produceren zelf elektriciteit, verbruiken veel minder dan vroeger en hebben een houtkachel en fatsoenlijke voorraad brandhout. We zijn niet onafhankelijk maar financieel alvast een stuk minder afhankelijk van leveranciers.

 

Momenteel gebruik ik een "watertoren" in Spanje. Hierin staan 2x 1000 litervaten. Door de hoogte heb ik een redelijke straal water, al zijn de leidingen "crappie" maar vooralsnog werkt het. De toren en 16.000 liter cisterna (waterdepot) ga ik op termijn afbreken. Het is beter om hogerop gelegen een waterbak te maken, iedere 10 meter hoogte geeft ongeveer 1 bar waterdruk. Dus als ik 50 meter hoger op het land een waterbak maak, dan heb ik in het huis geen hydrofoor pomp nodig.

 

IMG_1843.jpeg.a8414042b0e32f8b5fa18df9a7838080.jpeg

 

Daarnaast heb ik straks electra van zonnepanelen en wil ik een zonneboiler (heat pipes) kopen voor warm water (en eventueel vloerverwarming). Ik heb verder een redelijke houtkachel maar ik wil er 1 hebben met een ingebouwde oven en CV.

 

http://www.houtencvkachel.nl/oven_cv.php?state=detail&model=Lotos%20Max%20FTB

 

Dan ben ik maar beperkt afhankelijk van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Tesla wil accupacks gaan produceren voor thuisopslag elektriciteit.

 

Tesla heeft een ontwerp klaar voor een accupack dat bedoeld is om in een huishouden tijdelijk stroom op te slaan. Het accupack zou dienst kunnen doen voor het opslaan van elektriciteit die via zonne-energie is opgewekt.

 

De plannen van Tesla zijn geschetst door ceo Elon Musk tijdens een overleg met aandeelhouders, meldt Bloomberg. Volgens Musk heeft Tesla een ontwerp voor een accupack voor thuisgebruik klaar. Binnen zes maanden zou de productie kunnen beginnen.

 

Volgens veel analisten hebben accupacks voor de tijdelijke opslag van elektriciteit in huishoudens een rooskleurige toekomst door de snelle opkomst van zonne-energie De accupacks maken het mogelijk om geheel of grotendeels onafhankelijk te zijn van een conventionele energieleverancier. Tesla levert al samen met SolarCity aan sommige consumenten opslagsystemen die compleet met zonnepanelen worden geïnstalleerd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele optima geel accu's,s gekocht bij een bedrijf in Brabant .

Deze zijn circa 1 tot 2jaar oud en getest.

75euro per stuk.

 

Na de testen gelezen te hebben van onder andere de ANWB en Duitse vakbladen verslaat deze op alle fronten op zijn gemak de zwaarde AGM en gel accu's,s

Nieuw betaal je toch al gauw 240euro voor deze accu.

Ik mocht de accu,s daar ook zelf testen en kreeg ook mondelinge garantie.

Maar dan moet ik ze thuis wel binnen 3 weken testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Die accu's van Tesla gaan aardig in de papieren lopen.....heeeell duur.

Misschien dat ze in de toekomst goedkoper worden, dan nog zullen ze niet goedkoop zijn denk ik zomaar.

 

7kWh 2700 euro

10kWh 3100 euro

 

Heen idee wat je daarmee aankan, ken helemaal niets van electriciteit.

Kastjes zien er wel strak uit.

 

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2305600/2015/05/01/Tesla-komt-met-batterij-voor-thuisgebruik.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

7kWh 2700 euro

10kWh 3100 euro

 

Heen idee wat je daarmee aankan, ken helemaal niets van electriciteit.

Kastjes zien er wel strak uit.

 

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2305600/2015/05/01/Tesla-komt-met-batterij-voor-thuisgebruik.dhtml

Op Nu.nl zie ik het volgende staan:

 

De accu's zijn komende zomer in de Verenigde Staten beschikbaar, voor 3.000 dollar voor de 7 KwH-versie of 3.500 dollar voor de 10 kWh-versie. Europese beschikbaarheid en prijzen zijn nog niet bekend.

 

Mijn ervaring is dat je de Euro-Dollar koers met dit soort dingen rustig 1 op 1 kan houden of zelfs ongunstiger, Dan zou de 7kWh versie in Nederland zomaar 3250 euro kunnen gaan kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7kWh 2700 euro

10kWh 3100 euro

 

Heen idee wat je daarmee aankan, ken helemaal niets van electriciteit.

Kastjes zien er wel strak uit.

 

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2305600/2015/05/01/Tesla-komt-met-batterij-voor-thuisgebruik.dhtml

 

Als je het rekenkundig benadert dan is de opslagkost behoorlijk hoog voor een beperkte capaciteit. Alles staat of valt met de levensduur van de batterijen. Als we rekening houden met 10 jaar, wat me een maximum lijkt, dan loopt het aardig in de papieren. Het lijkt me interessanter om de overtollige energie om te zetten in warmte, koude of als je de luxe hebt om te beschikken over een groot terrein, kan je water omhoog pompen en naar beneden laten stromen als je het nodig hebt. Misschien is het interessanter om een elektrische auto of scooter te kopen en die batterij te gebruiken voor opslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Nu.nl zie ik het volgende staan:

 

 

 

Mijn ervaring is dat je de Euro-Dollar koers met dit soort dingen rustig 1 op 1 kan houden of zelfs ongunstiger, Dan zou de 7kWh versie in Nederland zomaar 3250 euro kunnen gaan kosten.

 

Nog altijd maar een fractie van wat je betaalt per kWh dan voor zo'n Goal Zero batterij toch? Prijzen zullen ook wel gaan dalen na verloop van tijd. Dit is de toekomst en er zullen concurrenten opspringen. Goede evolutie vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de kosten willen we toch dit najaar een battery pack aanschaffen. De prijs per kWh is absoluut niet concurrerend met die van de energiemaatschappijen, maar hiervoor hebben we andere redenen.

 

1. de 72 panelen op gebouw 1 en 2 genereren, rekening houdend met verliezen van de panelen op de NOO kant, maximaal 15.000Wp op. Hiermee zit je ongeveer aan het maximale vermogen dat op een 3x35A aansluiting kan worden aangesloten. De 24 panelen op gebouw 3 (perfect zuid georiënteerd, 36º) mogen niet eens meer op het grid worden aangesloten.

 

2. de 24 panelen op gebouw 3 zijn goed voor ruim 6.000Wp. Op zomerse dagen kan dat goed zijn voor 35-40kWh per dag. Dat krijgen we niet weggewerkt, zeker niet op warme, lichte dagen. Om zoveel mogelijk ter plekke te verbruiken. Primair in gebouw 3 (koken, verlichting, airco) maar er komt ook een (Powerman) omschakelapparaat 2x16A in de schuur op de installatie. Als de panelen (eventueel aangevuld met energie vanuit battery bank) voldoende levert, zullen de 2 wasmachines, WP droger en vriezer meeprofiteren van die energie.

 

3. Overtollige energie gaat in de battery bank. Die staat - in concept - gedimensioneerd op 24 x 490Ah * 2V = 100Ah bij 230V. Bij een Depth of Discharge (DoD) van 30% is dat ca. 30kWh aan gebufferde energie. Daar kunnen we prima de avond en de nacht mee door, een geplande elektrische auto mee laden en mee wassen/drogen/koelen.

 

4. De battery bank is tevens een noodstroomvoorziening. Omdat het systeem los staat van het grid (behalve de zgn walstroomaansluiting om de accu's te vullen als deze onder de drempel komt en er geen PV is), kunnen we in het geval van een langdurige stroomuitval alle belangrijke apparaten (vriezers, koelkasten, verlichting, pelletkachels, waterpompen) laten draaien. Als het echt lang duurt, en de zon laat het afweten, kan de benzine aggregaat op de Quattro worden aangesloten.

 

De prijs per kWh zal over 10 jaar gezien op tenminste het dubbele liggen van wat Eneco levert. Dus kostentechnisch gezien een desinvestering. Maar het comfort van eigen energie, goede backup voorzieningen en een 100% off grid installatie is wat waard. En als blijkt dat we op lange zomerdagen toch veel energie moeten dumpen, ga ik in overleg met de buren om de stroom weg te geven. In ruil voor boter, kaas en eieren;)

 

[ATTACH=CONFIG]17998[/ATTACH]

 

De keuze voor tractie vs lithium-ion of tractie/gel is nog niet gemaakt en vinden we lastig. Lithium-ion kan dieper ontladen worden (en veel sneller), dus je kan met minder capaciteit af. Er zal een goede prijsafweging moeten worden gemaakt, waarbij het aantal cycles vermoedelijk doorslaggevend gaat worden in de berekeningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk leesvoer over Li-Ion en hoe niet volledig opladen, koel houden en slechts deels ontladen met lage stroom de levensduur zeer sterk positief kunnen beïnvloeden (tot x8 keer langer):

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

 

Li-Ion is in alle opzichten beter. Op de prijs na, zeker als je het afzet tegen het aantal cycles. Inderdaad, als de Li-Ion slechts 10% ontlaadt kun je het aantal laadcycles opschroeven tot ca. 4.000x. Maar de prijs per netto kWh is dan ook veel hoger omdat 90% niet gebruikt.

 

Vergelijk het bv met de OPzV batteriijen van Ceil. Met 20% ontlading kun je bijna 9.000 cycles leveren, goed voor ca. 20 jaar. Tel daarbij op dat de prijs ca. 30% lager ligt en je meer capaciteit krijgt is m.i. de loodaccu nog in het voordeel. De discharge current is dan wel slechts 10% van de totale stroom. Ik weet niet zeker hoe je dat moet lezen, maar volgens mij kun je dus met 490Ah/48V niet meer dan 10A bij 230V continu wegtrekken. Weet jij dat?

 

http://www.exideindustrialbatteries.com/pdf/opzv/CEIL_OPzV_catalogue_new.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

490Ah/48V zegt iets over de Capaciteit van de accu, niets over de normale ontlaadstroom noch de maximale ontlaadstroom.

 

Als men bedoelt dat je maximum 490/10 dus 49A mag afnemen, dan geeft 49A*48V=2352Watt continue, dus dat is op 230V idd 10A equivalent.

Afgaande op de pdf is dat inderdaad zo, althans model 300 daar mag men maximum 30A continue uit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...