Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Oeps ik ga mijn vingers branden.

In een ongedwongen economie zou iedereen werk kunnen hebben en daarvoor een eerlijke beloning moeten krijgen.

Als je broden kunt bakken dan zou je net als elke andere bakker de grondstoffen moeten kunnen inkopen en zou je van de meerwaarde moeten kunnen leven.

Een bakker die onder de grondstof prijs zijn broden verkoopt zal het even druk hebben maar er snel niet meer zijn?

Een bakker die, bv door schaarste aan bakkers, zoveel winst kan maken dat hij in een nieuwe dikke BMW kan rijden en een villa kan kopen, zal denk ik al snel een tweede bakker in zijn dorp aantreffen die iets goedkoper zal zijn?

Het is dus eigenlijk raar dat er zo iets als een minimumloon moet zijn?

Als een boer jou 52 weken per jaar voor kost en inwoning hard laat werken maar dankzij jou arbeid, stel planten, onderhouden en oogsten van wortels, zelf luxe kan leven en niks hoeft te doen..., dan ga je natuurlijk zelf op een stukje land je eigen wortels verbouwen?

Dus er is iets mis?

Waarom moet er een minimum loon zijn, waarom krijgen mensen die gewoon kunnen werken een uitkering, enz. Enz?

Een uitkering zou zoals een brandverzekering en een ziekteverzekering moeten zijn.

De paar mensen die er gebruik van moeten maken moeten we dat met liefde gunnen.

Ze hebben pech, en als het goed is zou niemand met ze moeten willen ruilen!

Dus igv een brand moet je wel ongeveer je huis en spulletjes terug kunnen kopen maar niet meer.

En dus zal niemand kiezen voor een brand, bv je persoonlijke spullen zoals foto's ben je kwijt enz.

De collectieve verzekering zorgt ervoor dat je redelijk veder kunt.

Je zit niet in de goot maar je wordt er ook zeker niet beter van.

Stel je voor dat je brand verzekering standaard 10 miljoen euro zou uitkeren wat denk je dat het aantal woningbranden vervolgens zal zijn?

Ik zie dus ook de uitkeringen op die manier.

Ze zou zo laag moeten zijn dat niemand die kan werken er voor zal kiezen.

Maar desnoods zelf wortels gaat verbouwen omdat het meer oplevert.

En sorrie ik vind dan opleiding of werkgeschiedenis niet veel impact hebben.

Een opleiding mag nooit een garantie zijn op een hoger inkomen dan iemand zonder opleiding.

Hard werken en iets bijzonders kunnen, ja dat wel.

Het is in onze maatschappij een moeilijke balans van gezond verstand, onredelijke eisen, willen werken, risico willen nemen, verantwoordelijkheid nemen/dragen, rechten en plichten en wat al niet meer geworden.

Maar boven alles leven we domweg met zijn allen ver boven onze stand!

Dat is nu mischien wel leuk, maar het is onvermijdelijk, en veel minder leuk om te beseffen, dat we dus ooit ook weer onder onze stand moeten zullen leven om het evenwicht te herstellen.

En laat ik nu vermoeden dat die periode van onder onze stand gaan leven er heel snel zit aan te komen !

Prep ze,

K a n s

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 545
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Oeps ik ga mijn vingers branden.

In een ongedwongen economie zou iedereen werk kunnen hebben en daarvoor een eerlijke beloning moeten krijgen.

Als je broden kunt bakken dan zou je net als elke andere bakker de grondstoffen moeten kunnen inkopen en zou je van de meerwaarde moeten kunnen leven.

Een bakker die onder de grondstof prijs zijn broden verkoopt zal het even druk hebben maar er snel niet meer zijn?

Een bakker die, bv door schaarste aan bakkers, zoveel winst kan maken dat hij in een nieuwe dikke BMW kan rijden en een villa kan kopen, zal denk ik al snel een tweede bakker in zijn dorp aantreffen die iets goedkoper zal zijn?

Als een boer jou 52 weken per jaar voor kost en inwoning hard laat werken maar dankzij jou arbeid, stel planten, onderhouden en oogsten van wortels, zelf luxe kan leven en niks hoeft te doen..., dan ga je natuurlijk zelf op een stukje land je eigen wortels verbouwen?

Dus er is iets mis?

Waarom moet er een minimum loon zijn, waarom krijgen mensen die gewoon kunnen werken een uitkering, enz. Enz?

Een uitkering zou zoals een brandverzekering en een ziekteverzekering moeten zijn.

De paar mensen die er gebruik van moeten maken moeten we dat met liefde gunnen.

Ze hebben pech, en als het goed is zou niemand met ze moeten willen ruilen!

Dus igv een brand moet je wel ongeveer je huis en spulletjes terug kunnen kopen maar niet meer.

En dus zal niemand kiezen voor een brand, bv je persoonlijke spullen zoals foto's ben je kwijt enz.

De collectieve verzekering zorgt ervoor dat je redelijk veder kunt.

Je zit niet in de goot maar je wordt er ook zeker niet beter van.

Stel je voor dat je brand verzekering standaard 10 miljoen euro zou uitkeren wat denk je dat het aantal woningbranden vervolgens zal zijn?

Ik zie dus ook de uitkeringen op die manier.

Ze zou zo laag moeten zijn dat niemand die kan werken er voor zal kiezen.

Maar desnoods zelf wortels gaat verbouwen omdat het meer oplevert.

En sorrie ik vind dan opleiding of werkgeschiedenis niet veel impact hebben.

Een opleiding mag nooit een garantie zijn op een hoger inkomen dan iemand zonder opleiding.

Hard werken en iets bijzonders kunnen, ja dat wel.

Het is in onze maatschappij een moeilijke balans van gezond verstand, onredelijke eisen, willen werken, risico willen nemen, verantwoordelijkheid nemen/dragen, rechten en plichten en wat al niet meer geworden.

Maar boven alles leven we domweg met zijn allen ver boven onze stand!

Dat is nu mischien wel leuk, maar het is onvermijdelijk, en veel minder leuk om te beseffen, dat we dus ooit ook weer onder onze stand moeten zullen leven om het evenwicht te herstellen.

En laat ik nu vermoeden dat die periode van onder onze stand gaan leven er heel snel zit aan te komen !

Prep ze,

K a n s

Eerste keer dat ik het met je eens ben.;). Fijne nacht toegewenst.

Het leven gaat niet over werken. Iedereen die hier is verdient een leven of die nou werkt of niet maakt geen verschil. Werken is bedacht door mensen die graag controle hebben over anderen, dat heet ook wel slavernij.

'Die mensen' die graag controleren willen ons graag laten discussiëren over zogenaamde misstanden. Dat leidt de aandacht af van wat er werkelijk aan de hand is. Zorgt dat we het onderling oneens zijn. Want alleen dan zijn mensen te controleren. Het hele systeem is hieromheen ontworpen.

Dit moet, dat moet, zus moet, zo moet. Omdat dit, omdat dat. Excuses en redenen. Brood en spelen.

Het leven gaat niet over werken. Iedereen die hier is verdient een leven of die nou werkt of niet maakt geen verschil. Werken is bedacht door mensen die graag controle hebben over anderen, dat heet ook wel slavernij.

'Die mensen' die graag controleren willen ons graag laten discussiëren over zogenaamde misstanden. Dat leidt de aandacht af van wat er werkelijk aan de hand is. Zorgt dat we het onderling oneens zijn. Want alleen dan zijn mensen te controleren. Het hele systeem is hieromheen ontworpen.

Dit moet, dat moet, zus moet, zo moet. Omdat dit, omdat dat. Excuses en redenen. Brood en spelen.

Ik neem aan dat je van volop van een uitkering geniet?

Ja en nu? Wel of niet werken voor een bijstandsuitkering?

Werken is niet bedacht,. Het is een logisch gevolg.

Werken of arbeid in de huidige vorm is het bedacht. Het is onderzocht, beexperimenteerd en geperfectioneerd. Het is geheel ontworpen om winst te maken. Winst voor sommige, niet voor ons allen. Het is bewezen slecht voor mens, milieu en omgeving. Kijk om je heen. Je bent een klein radertje in een groot geheel. Als radertje zo onschuldig, een kanker als geheel.

Mag toch aannemen dat dit geen rocket science is onder preppers :confused:?!

Geef ze allemaal een schep, zet ze langs de grens met friesland en scheppen maar. Afsteken en de zee in duwen ;)

Daarna de afsluitdijk even doortrekken naar groningen en hoppakee, al die mensen hebben een paar jaar werk en 't is nog nuttig ook! :D

En voor de eventuele (diep-)friezen die nu beledigd zijn: het was maar een grapje, niet gelijk met siepels gaan gooien! :p

Om je verhaal een stuk bondiger te houden, @Kans, je bent aan aanhanger van Keynes.

Hoezo dat? Ik kan in ieder geval geen Keynesianisme terugvinden in het verhaal van Kans.

Mag toch aannemen dat dit geen rocket science is onder preppers :confused:?!

Nee, meer vaagtaal... Ik zou werkelijk niet weten wat je bedoelt. Het hele concept van werk is winst; iets verkrijgen wat je eerst niet had. Dat is nu zo, dat was zo bij de jager-verzamelaars, en nog toen we nog op 4 poten liepen. Een leeuw rent achter een gazelle aan (verricht werk), zodat hij winst maakt (in de vorm van voedsel).

• Leuk 1
Ja en nu? Wel of niet werken voor een bijstandsuitkering?

Nee, niet werken voor een bijstandsuitkering. Mensen die moeten werken moeten ook zodanig betaald worden als ieder ander, kortom dan hebben ze geen bijstand meer nodig. Mensen die vanwege omstandigheden niet kunnen werken omdat er bijvoorbeeld geen werk is voor diegene in de woonomgeving of omdat een alleenstaande moeder haar pasgeboren baby moet verzorgen, dan zeg ik die verdiend wel bijstand maar in die mate dat ze wel kunnen leven maar niet dat ze in luxe baden.

Werk is er vanaf de vroegste tijden geweest; de mens werd jager of verzamelaar.

Dat ontken ik niet.

Werken toen is niet te vergelijken met werken nu.

@Rothbard

Helaas heb ik nooit computers of mijn mooie sportschoenen aan bomen zien groeien. Zei ik dat?

Volgens mij ben ik vrij duidelijk. Ik ben niet tegen het uitruilen van diensten of werken op een eerlijke manier. Alleen is dat laatste moeilijk bereikbaar. We leven namelijk als slaaf van het systeem in plaats van dat een systeem als hulp dient. En ik zeg: dat is met opzet want daar zijn een aantal mensen die enorm profijt hebben. Die lachen zich in het vetgemeste, luie vuistje.

In een vrije wereld, zou ik zonder geld en zonder werken heel sober kunnen leven van moeder natuur.

In de huidige wereld wordt ik leeggezogen door belastingen, gehypnotiseerd door tv en media en volgestopt met chemische onzin. Ik hoef niet meer te vechten tegen leeuwen en beren, maar de strijd is er niet minder op geworden.

Dat ontken ik niet.

Werken toen is niet te vergelijken met werken nu.

@Rothbard

Helaas heb ik nooit computers of mijn mooie sportschoenen aan bomen zien groeien. Zei ik dat?

Volgens mij ben ik vrij duidelijk. Ik ben niet tegen het uitruilen van diensten of werken op een eerlijke manier. Alleen is dat laatste moeilijk bereikbaar. We leven namelijk als slaaf van het systeem in plaats van dat een systeem als hulp dient. En ik zeg: dat is met opzet want daar zijn een aantal mensen die enorm profijt hebben. Die lachen zich in het vetgemeste, luie vuistje.

In een vrije wereld, zou ik zonder geld en zonder werken heel sober kunnen leven van moeder natuur.

In de huidige wereld wordt ik leeggezogen door belastingen, gehypnotiseerd door tv en media en volgestopt met chemische onzin. Ik hoef niet meer te vechten tegen leeuwen en beren, maar de strijd is er niet minder op geworden.

En dan nu je alternatief, slap klagen in algemene termen kunnen we allemaal:

Heel veel mensen zitten liever in de bijstand dan dat ze werken..

Oh ja? Hoeveel procent is dan heel veel? En waar baseer jij dat op?

Dus er is iets mis?

K a n s

Kans, dit systeem hebben we jááren gehad in NL, voor en rond 19de eeuw en dat heeft bittere, bittere armoede opgeleverd, vooral in het noorden.

Grote rijke Heeren boeren die de macht hadden over het ambtelijk systeem, waar een knecht nog minder waard was voor de boer dan het varken op stal.

Arbeiders die het veen en turf af staken, uitgebuit tot bijna slavernij. Geen enkel sociaal vangnet, mensen die in plaggenhutten woonden op de heide.

De heren met het geld die de buit verdeelden, de bevolking er met harde hand onder hield en de armoe in stand hielden.

Praat mij niet van dat soort redenaties, geschiedenis heeft aangetoond dat het niet werkt en dat de lager klasse meer dan de dupe is!:mad:

filmpje, ziet er erg romantisch uit. En dat is het zeker niet voor de mensen die er inzaten. Het eerste deel, tot 1:40, is waar mijn voorouders vandaan komen.

• Leuk 1

@Nonkel Jones

Haha...

Het is niet aan mij om nu een alternatief te bieden waar we met z'n allen achterna kunnen rennen. Het is een samenspel waar we allemaal aan meedoen. Zien dat we slaven zijn van het systeem en van een heersende elite is een stap. Maar er is veel voor nodig om los te komen van ons geloof van hoe de wereld in elkaar zit of hoe de wereld zou moeten zijn. Er zijn wel een hoop mensen nu die snappen dat het zo niet verder kan, maar op het moment ziet het er slecht uit voor de 'gewone' mens. De middenklasse wordt nu gemolken, tot het laatste druppeltje. Nivelleren. Want ja... die rente moet betaald worden van geleend geld uit het verleden. Maar daar praten we maar niet over, afleiden! We worden bewust dom gehouden en gemaakt. Ooit afgevraagd waarom het onderwijs zo beroerd is? We zijn niet op zoek naar slimme mensen die kunnen nadenken. Zeker niet in het bedrijfsleven, weet daar helaas alles van. Domme uitvoerders en papegaaien die hebben we nodig, zonder vragen aub.

Anyway we raken off-topic. Misschien vind je het complete onzin wat ik zeg, heb geen enkel probleem mee. Ik ga pitten, welterusten. Morgen weer aan de slaven arbeid;)

@Rothbard

Ik zag jouw bericht met verduidelijking pas nadat ik mijn reactie had geplaatst, ik heb het inmiddels aangepast.

Zeker weten? Ook als een overgroot deel van de mensheid jouw voorbeeld volgt?

Je was behoorlijk onduidelijk volgens mij, en nog steeds. Je roept hiermee meer vragen op dan je beantwoord. Maar goed, het zal allemaal wel. Welterusten.

Oh ja? Hoeveel procent is dan heel veel? En waar baseer jij dat op?

Dat valt natuurlijk niet te meten, en 'werk' is een breed begrip, dus het is zinloos om het over procenten te hebben. We komen echter wel al heel ver met iets als dit en een beetje logische gevolgtrekkingen.

Grote rijke Heeren boeren die de macht hadden over het ambtelijk systeem

Hier gaat iets fout volgens mij. Hoe heeft dat iets te maken met het verhaal van kans?

Ik ben uit alle macht aan het vechten om niet in de bijstand te komen! Mijn ww loopt dus de 27e af, en dan heb ik als ik dan nog geen baan gevonden heb geen alternatief! Zie er echt bergen tegenop, ik wil gewoon een baan! solliciteer letterlijk 8 uur op een dag, mijn lieve vriendin help ook nog mee met solliciteren.

Als ik straks dus wel ineens kan werken voor 850 euro..

Ben ik alsnog blij, en dan volop door solliciteren.

Alleen zal ik mijn koophuis wel gaan verliezen.

Hoop ook voor je dat het lukt maar denk niet dat je toch nog blij wordt van gedwongen tewerkstelling. Its al in the name

Hier alles netjes gedaan, hypotheek op een inkomen want mocht er wat mis gaan jammer dan maar dan nog redden we het wel, maar dan? Allebei zonder baan, daar was niet op gerekend.. Is na lange strijd weer goedgekomen en financiel is alles weer goed, maar van vaste baan ben ik nu flexwerker en mag voor hetzelfde salaris nu 60 uur ipv 40 u.Zover ik hier lees prept een ieder voor de grote SHTF maar in de tussentijd worden we langzaam gesmoord.We leven nu van maand tot maand en wanneer jij een maandje extra lucht nodig hebt moet je even een pm sturen met je rekeningnummer want dan help ik je.

Ging iets mis met de quote @Ronin Kogaratsu

• Leuk 3
Dat valt natuurlijk niet te meten, en 'werk' is een breed begrip, dus het is zinloos om het over procenten te hebben. We komen echter wel al heel ver met iets als dit en een beetje logische gevolgtrekkingen.

Een link van de Telegraaf? Berichtje gelezen, maar ik kan daar geen conclusie uit trekken, er kunnen zoveel redenen zijn waarom dit geen succes is geweest, ik lees geen hoor-en-wederhoor in dit stukje.

Hier gaat iets fout volgens mij. Hoe heeft dat iets te maken met het verhaal van kans?

Ah, zo ken ik je weer! Kleine zin uit een tekst halen om de tekst in twijfel te trekken, goeie techniek, een pluim.

Ik zal uitleggen wat dat er mee heeft te maken. Doordat de rijke boeren (of werkgevers) zoveel macht hadden is een eerlijk beloningssysteem of marktsysteem zoals @Kans beschrijft nooit gelukt. Dit zal ook niet lukken want er is nou eenmaal een deel van de mensheid die geen nobele of goede bedoelingen heeft, alleen meer macht en/of geld voor zichzelf.

Praktijk voorbeeld, een turfsteker werd voor een deel uitbetaald in een valuta die hij alleen kon besteden in de winkel van de vrouw van zijn baas, tegen veel te hoge prijzen uiteraard. Nou kon de turfsteker er voor kiezen niet voor deze man te willen werken, maar dan had hij helemaal niets te eten. True story.

Ga je maar eens verdiepen in de periode van net voor en rond 19de eeuw in met name het noorden van NL, daar had de bovenkant van de goede burgerij nog de macht en gebruikte die naar eigen goeddunk. Ten koste van den arbeider, die had geen minimumloon waar hij/zij van kon leven.

p.s., ik ben geen rooie communist!;)

Ik ben uit alle macht aan het vechten om niet in de bijstand te komen! Mijn ww loopt dus de 27e af, en dan heb ik als ik dan nog geen baan gevonden heb geen alternatief! Zie er echt bergen tegenop, ik wil gewoon een baan! solliciteer letterlijk 8 uur op een dag, mijn lieve vriendin help ook nog mee met solliciteren.

Als ik straks dus wel ineens kan werken voor 850 euro..

Ben ik alsnog blij, en dan volop door solliciteren.

Alleen zal ik mijn koophuis wel gaan verliezen.

Hoop ook voor je dat het lukt maar denk niet dat je toch nog blij wordt van gedwongen tewerkstelling. Its al in the name

Hier alles netjes gedaan, hypotheek op een inkomen want mocht er wat mis gaan jammer dan maar dan nog redden we het wel, maar dan? Allebei zonder baan, daar was niet op gerekend.. Is na lange strijd weer goedgekomen en financiel is alles weer goed, maar van vaste baan ben ik nu flexwerker en mag voor hetzelfde salaris nu 60 uur ipv 40 u.Zover ik hier lees prept een ieder voor de grote SHTF maar in de tussentijd worden we langzaam gesmoord.We leven nu van maand tot maand en wanneer jij een maandje extra lucht nodig hebt moet je even een pm sturen met je rekeningnummer want dan help ik je.

Qué? I'm from Barcelona .

Qué? I'm from Barcelona .

Ha ha, weet niet wat het is maar ik en computers gaat niet samen. In dit geval wilde ik zeggen is dat wanneer een medeprepper in nood is ik er concreet iets aan kan en wil doen in de vorm van een financiele bijdrage, dus concreet en niet allemaal vanachter een toetsenbord dat nooit doet wat ik wil, en wat dat betreft inderdaad i'm from barcelona

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...