Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Tutorial] Hoe droog je je eigen voedsel?


xxmarijnw

Aanbevolen berichten

DroogMachine:

 

Ik raad aan de Severin Droogmachine die je op Collishop kunt bestellen (75 Euro)

 

2891451313_c3436efb9e.jpg.2c8b6a1683f2cd45f6e618026f7fd095.jpg

 

 

 

Hoe droog je je eigen voedsel? (Kip, Vlees en Vis)

 

Eerst wat tips:

 

1. Maar zo klein mogelijke stukjes

2. Zorg er voor dat de stukjes goed verspreidt zijn

 

1. Het vlees, de vis en de kip in kleine en fijne stukken snijden.

 

2. Marineren gedurende ongeveer 24u. Langer mag uiteraard. Bij kip doen we dit met kipkruiden en zo de koelkast in. Vis marineren we met zout. Vlees met zout en basilicumazijn. Het hoofddoel is dat het vlees, de vis of de kip zout opneemt (dit versnelt het droogproces en verlengt de houdbaarheid). Gebruik ook niet té veel zout want dat smaakt serieus door. Kruiden, honing, olie, azijn… zorgen voor extra smaak. Eigenlijk heb je keuze te over als je wil marineren.

 

3. Na het afdeppen van de marinade, kunnen vlees en vis meteen gedroogd worden. Kip moet omwille van de voedselveiligheid eerst gestoomd of geblancheerd worden vooraleer je ze in de droogmachine legt.

 

4. De droogtijd kies je wat in functie van de weersomstandigheden. In de zomer droog je best zo goed mogelijk (vezelige structuur). In de winter kan je wat minder drogen, het vlees blijft dan nog eetbaar in droge vorm. We merken dat als het vlees echt door en door droog is, het moeilijk is om het weer helemaal gerehydrateerd te krijgen. We hebben er nog geen oplossing voor gevonden. Reken op 8 uur droogtijd, maar dit hangt af van de grootte van je stukken. Bijt er eens in om te zien hoe droog het is.

 

5. Bij het drogen van vlees, vis en kip is het belangrijk om in het begin een voldoende hoge temperatuur te hebben van ongeveer 70°C om mogelijke contaminatie te vermijden, daarna kan je eventueel de droogtemperatuur wat zakken naar pakweg 50°C.

 

 

Bewaren

 

Je moet het voedsel zo droog mogelijk afsluiten en in een koele en donkere omgeving bewaren.

(Als je een VacuumMachine gebruikt werkt het nog beter)

 

Ik hoop dat dit een beetje handig was! Groetjes Marijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Heb het ook al eens geprobeerd met rundvlees was niet 100% gelukt . Na een paar dagen kwam er schimmel op .

Vermoedelijk te weinig gezouten .

 

Geert

 

Of het was paardenvlees (schimmel). :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post @xxmarijnw Het is voor mij ook even experimenteren hoe dat werkt. Ik heb appeltjes, kruiden en sperziebonen gedroogt in zo'n zelfde soort droger. Alles is gelukt, behalve de sperziebonen, die waren na een maand in een afgesloten pot ineens beschimmeld. Ik heb ze 8 uur gedroogd, maar ik vraag me af of dat wel lang genoeg was. Misschien moeten ze niet in een afgesloten pot bewaard worden, maar in een papieren zak, zodat het eventuele vocht weg kan. Iemand hier een idee over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Goede post @xxmarijnw Het is voor mij ook even experimenteren hoe dat werkt. Ik heb appeltjes, kruiden en sperziebonen gedroogt in zo'n zelfde soort droger. Alles is gelukt, behalve de sperziebonen, die waren na een maand in een afgesloten pot ineens beschimmeld. Ik heb ze 8 uur gedroogd, maar ik vraag me af of dat wel lang genoeg was. Misschien moeten ze niet in een afgesloten pot bewaard worden, maar in een papieren zak, zodat het eventuele vocht weg kan. Iemand hier een idee over?

 

Eerst losjes in glazen potten doen. Bewaren op donkere plaats. Elke dag schudden en kijken of er nog vocht vrijkomt. De vochtige nog een keer drogen.

Doe dat ongeveer 7 dagen.

 

In luchtdichte weckpotten kan dan ook. Wel helemaal volproppen, dicht op elkaar, zo weinig mogelijk lucht erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet duur de machine, maar hoeveel kun je tegelijk doen en hoelang duurt dit? Ik heb zelf een sedona, daar kan heel veel (7a8 kilo rundvlees uit mijn hoofd) en een in een nachtje/ dag afhankelijk van hoe droog je het wilt is het klaar

 

Weet ik niet precies. Maar wel redelijk veel het heeft 5 "Droogplaten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D:D

 

Heeft iemand ervaring met het drogen in een hete luchtoven?

Zal dat hetzelfde werken?

 

Driehart

 

Het het voor je opgezocht resultaat:

 

Als je groenten wilt drogen in de oven kunt u het beste een conventionele of heteluchtoven gebruiken en geen gasoven. De heteluchtoven zal het vocht veel minder laten verdwijnen dan een conventionele oven.

Je kunt echter wel drogen met uw heteluchtoven alleen minder effectief.

Voor appels en peren is de heteluchtoven wel geschikt.

Drogen in een gasoven zal niet goed gaan omdat een gasoven te vochtige lucht produceert.

Als het drogen niet goed lukt (door te veel vocht in het voedsel) kunt je de ovendeur een heel klein beetje open laten staan door er bijvoorbeeld een houten lepel tussen te zetten.

Hierdoor kan het vocht beter ontsnappen.

Zo verbruik je natuurlijk wel veel meer energie maar anders zal het droogproces niet lukken.

Het gebruik van een bakplaat met anti- aanbaklaag is aan te raden.

Daardoor blijft uw voedsel niet op de bakplaat plakken.

Als je geen bakplaat heeft kunt u ook keukenpapier gebruiken.

Bakpapier is wel minder geschikt omdat het voedsel natuurlijk niet moet bakken maar drogen.

 

Ik hoop dat dit je verder helpt.

 

Groetjes Marijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Op mijn vorige werk hebben we deze zonnedroger van de 12 ambachten gemaakt. Het voordeel hiervan is dat de droger geen elektriciteit nodig heeft. En veel tegelijk kan drogen. We hebben het alleen voor groente, fruit en kruiden gebruikt. Ging prima. De maat van de kast hebben we aangepast aan het raam dat we nog hadden liggen.

http://www.de12ambachten.nl/beter1x/beter1x100-03-00-zonnedroger.php

 

Het lukt me niet om een plaatje te plaatsen.

 

Het nadeel van onze kast is dat hij nogal groot is. In de zomer wordt het warm genoeg. In voorjaar en herfst duurt het lang voor groente droog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook zo'n droger als de TS, erg fijn en je kan er makkelijk Jerkey in maken. Goedkoper als een oven, maar we gebruiken hem tot nu toe te weinig. Hij is ooit aangeschaft ivm hikes die we doen en dan soms een lekkere snack te hebben ipv alleen het astronauten voer :)

 

Belangrijkste is dat je kleine stukjes droogt en geen blokken, dan droogt het gelijkmatiger en is het binnenin niet nog vochtig.

 

Ps. In Duitsland is hij rond de 50,-

 

 

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik droog ook maar in de buiten lucht tijdens de droog sezoen, nu is het iedere dag bakken regen en flashflow, maar ik droog voornamelijk groeten.ik rijg de tomaten ,maar ook pepers en okras en hang ze te drogen.andere groenten snij ik en hang ik ook op. voor mais maar ook koffie heb ik grote droge rek waar je alles op gooi en met een hark 2/3 keer per dag verspieden.

ik heb vrienden met droog machine en vroeger gebruik ik de exalibur ,daar heb ik goede evaring mee.ook fijn om te drogen is fruit puree ,in america heet dat fruit leder.

jerky gaat goed, kip heb ik nog nooit geprobier, dat is meer is wat ik inmaak.

ok ,nu heb ik zin in jerky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...