Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slimme manier van hout hakken?


Lekker

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Iemand die veel moet kloven zet sowieso z'n blokken dicht tegen elkaar zodat hij er een hoop tegelijk kan kloven zonder te stoppen.

Maar gewoon met twee man kloven,een opzetten,de ander kloven blijft het snelst,zie me al ieder blok eerst met een elastiek ombinden,meer iets voor bejaarden en onwetende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik wil moeilijk doen maar hij slaat wel met zijn bijl op de verre kant van het hout. Dus als de bijl er in gaat, kan de steel makkelijk breken op het voorste stuk van het hout. Een paar keer raak, en de steel is kapot. Daarnaast is het ook niet goed voor de polsen. (en 't is relatief veel werk om er een nieuwe steel in te steken) Waarschijnlijk ook wel om de snelbinder te sparen dewelke volgens mij ook geen lang leven beschoren is. Anderzijds toch een leuk idee als je alleen bent om te klieven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg naast de juiste soort bijl (een hakbijl is geen kliefbijl!), ook voor bescherming! Schoenen met stalen neuzen zijn geen overbodige luxe. Rustig aan slaan, niet als een malloot gaan meppen met de bijl. Kijk goed naar waar je je doel wil raken en sla dan op de juiste manier. Bedenk je ook altijd goed wat er gebeurt als je misslaat en de bijl doorschiet, staat je voet/enkel/scheenbeen te dichtbij? Je zal niet de eerste zijn die z'n eigen poot afhakt! Wees voorzichtig en werk met beleid. Een bijl is geen speelgoed, verkeerd gebruik is dodelijk en dat 't fout zal gaan bij fout gebruik is meer dan mogelijk, het is zo goed als zeker.

 

En wat je ook doet, NOOIT wegrennen als je boom eenmaal gaat vallen. Kijk welke kant 'ie opvalt en loop haaks op de valrichting een paar meter weg. Niet achter de boom gaan staan, hij kan opspringen en je een lelijke klap verkopen. Een paar meter opzij is de veiligste plaats.

 

Houthakker is nog altijd een van de meeste gevaarlijke beroepen op de wereld; denk er vooral niet te makkelijk over. Geldt trouwens ook voor kettingzagen; niet aan beginnen zonder zaagbroek tenzij je 't geen probleem vindt om je eigen poten af te zagen. Bijlen en zagen zijn geen dingen om pas na een SHTF mee te gaan knoeien; ben je van plan ze te gaan gebruiken, oefen dan nu alvast, bij voorkeur met iemand die weet wat de f*ck hij/zij doet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@ doom....geen slechte aankoop.

Ik heb een ongeveer gelijkaardige bijl die ik toch dagelijks gebruik en moet zeggen met een goed gerichte slag en kracht gaat die door dikker hout dan je zou denken.

Let wel dat je best het hout klieft of kapt op een ander dikker blok en niet rechtstreeks in het zand.

De snede van de bijl kan daardoor veel sneller bot worden...

Na het kappen wrijf ik steeds de bijl even af met een doek...gewoon kwestie onderhoud van mijn materiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
Gast Deleted-4649

Eigenlijk, als je rubber ringen, autobanden, touw etc. om je te hakken hout heen legt, omdat het bij het hakken wegspringt, heb je een te zware bijl of sla je te hard. Voor grote stukken is het handig om een grotere bijl te hebben, die je met 2 handen gebruikt in een lange slag. Het mooiste is het nog dat je niet niet hard genoeg slaat dat het hout alleen splijt maar niet springt. Dan maak je het voor de kleine stukken af met een kleinere bijl. wat je rug ook heel erg bespaard is naast het hakblok een plaat o.i.d. te plaatsen, zodat je, als het hout wegspringt, niet ver hoeft te bukken, scheelt tijd, kracht en rug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens! @Enki en @Lumberjack

 

Echter als je op de juiste manier hakt, dat wil zeggen vanuit de juiste stand, komt de steel van de bijl bij inslag uit in een horizontale lijn met de grond en zakt dan horizontaal mee door het te splijten blok. Als je tevens op de op de juiste manier door je knieen meeveert zakt die horizontale lijn nog verder...

Als je bijlsteel gewoon van 'normale' lengte is, kan je vanaf dit punt onmogelijk in je eigen benen hakken omdat tussen de horizontale lijnen (steel en grond) maar ongeveer 2/3 bijlsteel lengte zit... De bijl zou derhalve voor 1/3 door het grondvlak heen moeten slaan, ten einde bij je benen uit te komen!...

 

Beetje lastig uitleggen in woorden, maar als je het een keer ziet, snap je dat je op die manier nooit jezelf kan raken...

(Afschampen daargelaten)

 

Daarnaast blijven er nog 100 manieren over om jezelf (of een ander) te verwonden met een bijl... Dus blijf voorzichtig!

 

Goed pad, zonnig spoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind nog altijd de beste manier om iemand anders hout te laten hakken.

 

Maar serieus, dit zijn leerzame filmpjes voor mij. Mijn methodes is doorgaans 'gewoon' met een oude bijl door het hout rossen.

Zal me vandaag wat meer in houthakken verdiepen, aangezien ik voor kerst een kleien bijl op mijn verlanglijstje heb staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb onlangs een Small forest axe van Gransfors bruks gekocht (lucky me!!!). Heb geringe ervaring met het hakken van hout, maar je ervaart met zo'n bijl wel dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt.

 

Leuke aan GB is dat ze er ook een bijlenboekje bij doen. Hierin vertellen ze wat over de bedrijfsfilosofie (wel leuk) waaronder ook het willen overdragen van kennis aangaande soorten bijlen en gebruik ervan. Vooral dat laatste is erg interessant.

 

Kwaliteit van je bijl bepaald uiteraard een deel van de belasting die het hakken vormt. Positie van het te hakken blok is ook een heel belangrijke. Zorg voor een voldoende groot, maar ook zeker voldoende hoog (!) hakblok van minstens kniehoogte. Dit helpt de horizontale lijn bij het haken goed te kunnen maken (waarover @Anvil) het ook had. Het te hakken blok zet je wat meer naar achteren, zodat de bijl bij doorschieten in het hakblok komt en bij voorkeur niet het straatwerk oid. Als je om het blok heen wilt lopen, omdat je hem 'strapt' is het fijn een lomp groot hakblok te hebben.

 

In een SHTF situatie met weinig ervaring: kleine bijl en kleine blokken. Don't bite of more then you can chew.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gaan we regelmatig bomen zagen...veel mensen kennen ons al en roepen onze hulp in ruil voor hout.

Nu heb ik omdat de hoeveelheid groot wordt een houtkliever aangeschaft die een maand oud was voor 100 euro..een echt koopje want nieuw was die 500 euro...

Aangepast aan mijn noden (heb er een pedaal op gemaakt in plaats van de 2 hands bediening).

 

Toch gebruik ik mn bijlen nog dagelijks..Ik heb 2x een fiskars gekocht...een kleine en een grotere kliefbijl.

Dat is kwaliteit ..1 gerichte slag en het hout splijt...

MAAR voorzichtigheid is geboden ..

Het voordeel is aan deze bijlen dat de stelen quasie onbreekbaar zijn en dat de bijl erg goed vastzit aan de steel.

Bij bijlen met houten stelen (ik heb er zo een stuk of 5 ) komen deze los..na een namiddag goed doorhakken beginnen ze te lossen en als je na een dag hakken tegen het eind van de dag eens 1x verkeerd slaat (door de vermoeidheid die intreed ) en je slaat met de steel tegen het blok dan breekt de steel en vliegt de bijl meestal een heel gevaarlijke kant op.

 

Advies....leer werken met een bijl...ook in bomen zelf moet je leren werken met een bijl want je goed vastzetten en :of vasthouden en met het andere hand hakken is niet zo simpel.

Ook reeds meerdere malen vermeld op het forum...

Zaagbroek ...goede schoenen..beschermbril of kap zijn een must..al wie beweerd van niet....het komt nog wel die eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...