Ga naar inhoud
GENEGEERD

ieniemini shtf


AWOL

Aanbevolen berichten

In mijn wijk van 17:15 tot circa 18:30 was er een stroomstoring, net toen het donker begon te worden.

Leuke praktijktest dus waar ik niets van geleerd heb maar dat is in dit geval positief want het betekent dat alles wat ik al gedaan had voldoende was, ook voor ook een eventueel langere storing.

Waar ik heel blij mee waren de volgende items (duh):

 

-Feuerhand stormlamp en de zak(ken) waxinelichtjes.

-hoofdlamp (onlangs 2 goedkope gekocht bij de Lidl) en was erg handig, vooral om initieel de kaarsjes te pakken enzo.

(bovenstaanden helpen natuurlijk ook warmte te genereren)

-sterkere zaklamp om even snel een ruimte sterker te verlichten via indirect licht tegen het plafond (Fenix LD10)

-toevallig heb ik gister een koolmonoxide melder en blusdeken aangeschaft, erg fijn gevoel toch deze te hebben als je opeens zoveel open vlam in je woonkamer aan hebt.

-in dit geval ook blij met de ipod voor vermaak, anders had ik diverse radiootjes gehad waarvan 1 op te zwengelen is.

-goed geladen telefoon (oa om de melding naar de netwerk beheerder te kunnen maken en andere communicatie)

 

Wel vreemd is het dat ik mijn aardlekschakelaar af had gezet om een piekspanning te vermijden als de stroom er weer op kwam maar toch floepten gedeelten van mijn woning weer aan, ik had alle groepen dus uit moeten zetten.Ik dacht dat een aardlekschakelaar een soort "hoofd schakelaar" was?

 

Nou ja, niet erg spannend allemaal verder maar toch een klein testje.

 

Ter illustratie nog een 'actie foto' van de Feuerhand :)

 

20090105_008.jpg.15635f71e15aed65679613358233f0cd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
In mijn wijk van 17:15 tot circa 18:30 was er een stroomstoring, net toen het donker begon te worden.

Leuke praktijktest dus waar ik niets van geleerd heb maar dat is in dit geval positief want het betekent dat alles wat ik al gedaan had voldoende was, ook voor ook een eventueel langere storing.

 

Wel vreemd is het dat ik mijn aardlekschakelaar af had gezet om een piekspanning te vermijden als de stroom er weer op kwam maar toch floepten gedeelten van mijn woning weer aan, ik had alle groepen dus uit moeten zetten.Ik dacht dat een aardlekschakelaar een soort "hoofd schakelaar" was?

 

Nou ja, niet erg spannend allemaal verder maar toch een klein testje.

 

Aardlekschakelaar juist NIET uitzetten bij stroomuitval, je kunt dan ook niet zien wanneer het weer werkt, bovendien krijg je dan weer een probleem wanneer je het weer aan zet: een soort piek oid. is mij verteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL, ik ben bang dat je electra niet goed aangelegd is

 

Okay, dus ben je kennelijk met mij eens dat als de aardlekschakelaar uitgeschakeld is geen enkele groep stroom meer zou moeten krijgen? Lijkt mij ook logisch.

Ik huur deze woning dus zal eens bellen met de verhuurder hierover.

 

@Davena ik heb juist altijd begrepen dat de piek kan komen wanneer het netwerk opeens weer inschakelt, niet zozeer wanneer je zelf de stroom weer inschakelt.

En qua zien dat het weer werkt, ik kan het zien aan mij omgeving, periodiek zelf testen en, in dit geval, maakt mijn netwerkbeheerder gebruik van een sms alert systeem om te informeren over voortgang en eventueel herstel.

Prima service die nu goed werkte, ik kreeg binnen 5 minuten na herstel een sms dat het weer werkte, alleen wist ik dat al omdat dus opeens bepaalde groepen weer begonnen te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardlekschakelaar juist NIET uitzetten bij stroomuitval, je kunt dan ook niet zien wanneer het weer werkt, bovendien krijg je dan weer een probleem wanneer je het weer aan zet: een soort piek oid. is mij verteld.

 

die piek krijg je als een centrale opgestart word of een transformator of iets

niet als je je zooi in huis weer opstart groep voor groep niet alles tegelijk want dan trek je ineens een piekbelasting

 

@AWOL

 

de aardlekschakelaar is een veiligheidssysteem, als die uit staat hoort niks het meer te doen (tenzij je een 2e aardlek in bv de schuur hebt)

alles wat na die aardlek zit hoort gewoon uit te gaan.

ik ken het huis verder niet maar de meeste huurhuizen hebben geen aparte stoppenkasten voor schuurtjes etc

wel kan het zijn dat er iemand heeft lopen beunen en ergens gewoon stroom heeft weg gehaald

inderdaad de verhuurder op de hoogte stellen en er werk van maken, dit is gewoon gevaarlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, fout.

 

Een aardlekschakelaar beveiligt maximaal 4 groepen, meer mag niet. Meerdere aardlekschakelaars kan uiteraard wel.

 

Daarnaast zijn de groepen voor de wasmachine en andere natte aparatuur bijna nooit op de aardlekschakelaar aangesloten. In wat oudere stoppenkasten heb je vaak groene en witte groepen, alleen de groene hangen aan de aardlekschakelaar!

 

Verder is de aardlekschakelaar niet bedoeld als hoofdschakelaar en hoor je die ook nooit zo te gebruiken. Juist omdat 'ie dus bijna nooit alles afschakelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan lijkt het wel te kloppen bij mij, het was inderdaad de keukengroep (met wasmachine) die weer aansloeg.

Ik heb 4 groepen en 1 aardlek. In het vervolg zal ik simpelweg alle groepen uitzetten.

 

 

Nee, fout.

 

Een aardlekschakelaar beveiligt maximaal 4 groepen, meer mag niet. Meerdere aardlekschakelaars kan uiteraard wel.

 

Daarnaast zijn de groepen voor de wasmachine en andere natte aparatuur bijna nooit op de aardlekschakelaar aangesloten. In wat oudere stoppenkasten heb je vaak groene en witte groepen, alleen de groene hangen aan de aardlekschakelaar!

 

Verder is de aardlekschakelaar niet bedoeld als hoofdschakelaar en hoor je die ook nooit zo te gebruiken. Juist omdat 'ie dus bijna nooit alles afschakelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, die wasmachine zou eigenlijk wel op een eigen groep horen te zitten (die dus niet aan de aardlekschakelaar hangt); de rest van de keuken zou absoluut WEL achter de aardlekschakelaar moeten zitten. Kijk dat even na, want da's toch wel erg prettig om goed te hebben werken! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een wasmachine, wasdroger en andere vast aangesloten apparaten zitten vaak niet op de aardlekschakelaar (ALS), in wat oudere installaties. (Maar ze hebben wel altijd een geaard stopcontact; veel mensen denken dat randaarde en de aarlekschakelaar met elkaar te maken hebben, dat is absoluut 100% fout). In sommige oudere installaties zit "natte aparatuur" wel eens achter een 300 of 500 mA ALS, dat mag tegenwoordig niet meer. De enige ALSs die toegestaan zijn (in Nederland dan) zijn 30mA, met maximaal 4 groepen per ALS. Vast aangesloten apparaten (zoals wasmachine aan trekschakelaar) hoeven zowiezo niet perse achter een ALS.

 

In nieuwbouw worden ze vaak wel achter een ALS gezet; bij nieuwbouw moeten er ook altijd minimaal 2 ALSs zijn, zodat 1 storing niet je hele huis in 't donker zet. Ook is tegenwoordig een hoofdschakelaar verplicht.

 

Let op dat als je *wat dan ook* wijzigt in je electrische installatie, je hele installatie aan de huidige norm moet voldoen. Een verouderde installatie kan je dus vaak maar beter met rust laten, omdat je anders de hele bende kunt vervangen wat een duur grapje wordt.

 

En dan weer de tip van de dag: klootzakken in je electrische installatie als je niet weet wat je doet, is levensgevaarlijk. Blijf er vanaf en laat 't een professional doen. Doe je 't toch zelf, werkt dan ALTIJD spanningsloos. De hoofdschakelaar is er niet voor niets, zet die altijd om. Moet je verderop in huis werken en is er ook maar een kleine kans dat iemand anders de boel weer aanzet: nieuwe hoofdschakelaars kan je een slotje in hangen als ze uit staan, doe dat gerust. Neem bij oude installaties de stoppen met houders mee van de groep waar je aan bezig bent, zodat iemand ze niet per ongelijk er weer in draait; je zal niet de eerste zijn die een stevige opdonder krijgt door een goed bedoelt foutje!

 

Een wasmachine zonder aardlek?

Ik neem aan dat je bedoeld dat die een aparte groep met aardlek hebben, @Enki?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een wasmachine, wasdroger en andere vast aangesloten apparaten zitten vaak niet op de aardlekschakelaar (ALS), in wat oudere installaties. (Maar ze hebben wel altijd een geaard stopcontact; veel mensen denken dat randaarde en de aarlekschakelaar met elkaar te maken hebben, dat is absoluut 100% fout). In sommige oudere installaties zit "natte aparatuur" wel eens achter een 300 of 500 mA ALS, dat mag tegenwoordig niet meer. De enige ALSs die toegestaan zijn (in Nederland dan) zijn 30mA, met maximaal 4 groepen per ALS. Vast aangesloten apparaten (zoals wasmachine aan trekschakelaar) hoeven zowiezo niet perse achter een ALS.

 

In nieuwbouw worden ze vaak wel achter een ALS gezet; bij nieuwbouw moeten er ook altijd minimaal 2 ALSs zijn, zodat 1 storing niet je hele huis in 't donker zet. Ook is tegenwoordig een hoofdschakelaar verplicht.

 

Let op dat als je *wat dan ook* wijzigt in je electrische installatie, je hele installatie aan de huidige norm moet voldoen. Een verouderde installatie kan je dus vaak maar beter met rust laten, omdat je anders de hele bende kunt vervangen wat een duur grapje wordt.

 

En dan weer de tip van de dag: klootzakken in je electrische installatie als je niet weet wat je doet, is levensgevaarlijk. Blijf er vanaf en laat 't een professional doen. Doe je 't toch zelf, werkt dan ALTIJD spanningsloos. De hoofdschakelaar is er niet voor niets, zet die altijd om. Moet je verderop in huis werken en is er ook maar een kleine kans dat iemand anders de boel weer aanzet: nieuwe hoofdschakelaars kan je een slotje in hangen als ze uit staan, doe dat gerust. Neem bij oude installaties de stoppen met houders mee van de groep waar je aan bezig bent, zodat iemand ze niet per ongelijk er weer in draait; je zal niet de eerste zijn die een stevige opdonder krijgt door een goed bedoelt foutje!

 

Kan allemaal wel waar zijn,ik vind het toch wel fijn dat de wasmachine,ondanks dat hij goed geaard is,ook achter een aardlek schakelaar zit.

Dan weet je tenminste wanneer het apparaat "lekt"

Hier in Frankrijk worden bv apparaten als boilers etc. standaard aangesloten via een apart groepenkastje met 1 groep en een aardlek schakelaar,je weet dan gelijk welk apparaat verantwoordelijk is als het mis gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, de regels veranderen, installaties worden altijd aangelegd volgende de op dat moment geldende regels. Dingen die bij aanleg verplicht waren zijn nu verboden; andere dingen die optioneel of zelfs niet toegestaan waren zijn nu verplicht.

 

Hier in Zweden hebben we enorme stoppenkasten, zo heb ik bij mij in huis 5 aardlekschakelaars en iets van 20 groepen (waarvan 3 groepen 3-fase groepen zijn). En m'n huisje is echt niet enorm groot, 80m2 plus kelder. De automaatzekeringen hier schakelen ook alleen de fase af, terwijl de Nederlandse automaten zowel de nul als de fase afschakelen. Waar in Nederland solide kern draad gebruikt wordt, wordt hier juist meer-kernige draad gebruikt (zo moet in NL een 16A groep op een 2.5mm2 draad terwijl dat hier op een 1.5mm2 draad kan). Veel huizen hier hebben een gecombineerde nul en aarde, sommige hebben een eigen aardpen, andere hebben helemaal geen aarde (overigens een erg slecht idee). Heel veel regeltjes en voorschriften zijn anders van land tot land en zelfs van jaar tot jaar. Daarom moet je eigenlijk ook altijd ter plekke kijken als er iets aangepast moet worden, advies via internet/telefoon/post is geen goed idee.

 

Zelf heb ik de wasmachine, wasdroger, waterpomp en het electrische backup-verwarminselement niet op ALSs zitten, alle andere groepen wel. Het meeste zit op 10A afgezekerd, waar in Nederland bijna alleen maar 16A gebruikt wordt.

 

En laten we 't maar niet over de engelsen hebben met hun idiote systeem, want dat is echt uniek! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook nogal wat kasten zitten,een huis kast, een kast in de schuur en nog een "kast" voor buiten,die buitenkasten hebben weer drie fases die binnen een zware automaat hebben(als extra) en een 300Ma als als extra,die ik tevens gebruik voor "gevoelige" groepen rond het huis.

Het belangrijkste is dat alles voldoet aan de geldende normen,ze zijn hier nogal flauw met afwijkende bouwsels als het eens mis mocht gaan=gewoon niet verzekerd en nog een boete op de koop toe:eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...