Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bruinkool


Gast gerbewoner

Aanbevolen berichten

Gast gerbewoner

Het afgelopen jaar heb ik steeds op houtbriketten gestookt. Heel fijn en lekker warm maar soms wat te warm voor de beperkte ruimte die ik heb. De blokken die ik heb wegen 1,8 kilo en ze zijn niet in stukken te hakken of zagen.

Van het weekend zag ik bij de Welkoop Heizprofi bruinkool briketten liggen. Veel te duur daar maar omdat het naast de deur is toch maar een pak van 25 kilo gekocht. Gisterenavond om een uur of 10 twee briketten (1 kilo totaal) in het vuur gelegd. Vanmorgen om een uur of zes was het nog aangenaam warm in de tent. Toen ik zojuist thuis kwam heb ik een blok hout in de kachel gegooid om even wat te koken en om half zeven heb ik een bruinkool briket in de kachel gelegd. Nu twee uur later is het heel aangenaam. Normaal zou ik er om een uur of zeven nog een houtblok op leggen maar dan wordt het eigenlijk te warm binnen. Nu is het denk ik rond de 20 graden hier binnen. Precies goed dus, zeker als je bedenkt dat het maar een briket is die in de kachel ligt.

 

Ik ben dus enthousiast en rij binnenkort even naar Belgie. Bij de Welkoop betaalde ik 15,95 voor 25 kilo. Online kan ik in Nederland 25 kilo vinden voor 9 euro maar dan moet ik naar Overijssel. Net over de grens in Rijkevorsel betaal ik 7 euro voor 25 kilo. Allemaal dezelfde briketten maar in Nederland dus veel te duur.

 

Bruinkool heeft een wat negatief imago. Het zou stinken en vervuilend zijn. Over de stank kan ik kort zijn. Als ik de kachel open doe ruikt het naar stoomlocomotief en ook buiten hangt een zweempje nostalgie :) Ik weet wat een ravage de bruinkoolproductie aanricht maar los daarvan vind ik het een heel goed alternatief om af te wisselen met hout. Ook wat betreft de prijs valt het mee. Bij die goedkoopste aanbieder in Belgie betaal je 28 cent per kilo. Voor mijn houtbriketten betaal ik 25 cent per kilo, maar waar ik nu 1,8 kilo hout in de kachel had gegooid voor bijna 50 cent ligt er nu voor 14 cent bruinkool in de kachel.

 

Wat mij betreft dus een goed alternatief ook omdat het nog net iets compacter is dan de houtbriketten. Makkelijk op te slaan dus en daarmee ook een prepwaardig artikel. Overigens kun je voor 29,5 cent per kilo ook verpakkingen van 10 kilo met een plasticje er om heen kopen. Nog schoner op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@gerbewoner even een vraag omdat u normaal hout stookt neem ik aan dat u een houtkachel heeft en kolen stoken is in principe toch heel anders

dan hout . Als een houtkachel niet genoeg zuurstof krijgt gaat hij roken en soms uit maar bij een slechte verbranding van kool krijg je direct koolmonoxide

Het lijkt me slim zeker omdat u schrijft dat u een beperkte ruimte heeft om dan toch een koolmonoxide melder in die ruimte te plaatsen .

Maar hoe stookt u deze briketten op dezelfde manier als de houtblokken ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik leg de bruinkool inderdaad op het brandende hout. Uiterraar ligt er wel een aslaag van ongeveer vier centimeter onder zodat de kolen niet door de kachel heen branden.

Ik ben me bewust van het risico op CO maar de tent tocht aan alle kanten. Allewn de voordeur heeft al een kier van aan paar centimeter en onder de randen van de tent komt ook constant frisse lucht door. Daarnaast staat de zuurstoftoevoer van de kachel volledig open maar ik neem je tip wel ter harte en zal morgen een meter halen. Better safe than dead :-D

 

Sent from my iPhone using Tapatalk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts dat klopt , ben ik helemaal met u eens , enkel een houtkachel is in wezen ontworpen voor hout (verbranding ) en die is anders dan kool

maar als een houtkachel niet trekt of te weinig zuurstof krijgt zie je dat goed maar bij een slechte verbranding van kool zie je dit veel minder

en u weet net zo goed als ik dat je koolmonoxide niet ruikt en erg giftig is . @gerbewoner ik ken uw woonsituatie niet en zo te lezen heeft u genoeg ventilatie maar

heeft u er wel eens over nagedacht om verse lucht voor de kachel via een buis van buiten af langs onderen te doen dit scheelt tocht

en u bent altijd verzekerd van genoeg zuurstof voor de kachel .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat mijn ouders vroeger in de allesbrander een rooster hadden waar je de kolen/briketten op moest leggen zodat er van alle kanten zuurstof erbij kon.

 

Ook zat er een soort lade aanvast waar je mee kon rammelen zodat de as naar beneden viel.

 

Ze hebben nou al jaren een houtkachel, ze hebben nog eens geprobeerd om briketten te stoken, maar dat werkte niet echt op die houtkachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner , dat goedkope adresje in overijssel, heb je daar nog een link van? voor dat geld wil ik wel wat proberen

Woeps, heb zoveel provincies gezien. Is niet in Overijssel maar in Drenthe

 

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inrichting/kachels-en-openhaarden/m743726056-heizprofi-bruinkool-briketten-pakketten-25kg.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik kan weleens in Duitsland kijken wat het spul kost. Bij Marktkauf verkopen ze allerhande briketten, hout, kool en bruinkool.

Zag even snel prijzen varierend van 22,9 cent per kilo tot 27,9 cent per kilo in de aanbieding bij een Duitse bouwmarkt. Waren wel aanbiedingen van een paar weken geleden. Weer iets goedkoper dus en dat is logisch omdat het in Duitsland gewonnen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag even snel prijzen varierend van 22,9 cent per kilo tot 27,9 cent per kilo in de aanbieding bij een Duitse bouwmarkt. Waren wel aanbiedingen van een paar weken geleden. Weer iets goedkoper dus en dat is logisch omdat het in Duitsland gewonnen wordt.

 

't Verschil moet wel aanzienlijk zijn zodat het de moeite waard is van het verstoken van zoveel benzine.

Een kop koffie in Emmen is dan wel weer mogelijk. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kost hier in de regio 2.75€ per 10 kg, gewoon in verpakkingen met handvat. Bij de plaatselijke doe-het-zelf. Ook gemengde steenkool 50%anthraciet en 50% petrocokes voor ongeveer 8€ per 25kg.

 

Ook in Nederland tegen redelijke prijzen thuis geleverd.

http://www.openhaardhoutweb.nl/briketten/bruinkool-briketten-1/1125-kg-bruinkool-bezorgd-1.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Kost hier in de regio 2.75€ per 10 kg, gewoon in verpakkingen met handvat. Bij de plaatselijke doe-het-zelf. Ook gemengde steenkool 50%anthraciet en 50% petrocokes voor ongeveer 8€ per 25kg.

OK. Jammer dat dat net iets te ver rijden is voor mij. Zal wel eens kijken of er een bouwmarkt in de buurt zit waar ik terecht kan. Net over de grens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Jammer dat dat net iets te ver rijden is voor mij. Zal wel eens kijken of er een bouwmarkt in de buurt zit waar ik terecht kan. Net over de grens.

 

Onderstaande leverancier lijkt mij ok. Misschien is dat een optie. En je bespaart je de rit, het slepen met de goederen, ze leveren gewoon thuis.

 

http://www.openhaardhoutweb.nl/briketten/bruinkool-briketten-1/1125-kg-bruinkool-bezorgd-1.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Onderstaande leverancier lijkt mij ok. Misschien is dat een optie. En je bespaart je de rit, het slepen met de goederen, ze leveren gewoon thuis.

 

http://www.openhaardhoutweb.nl/briketten/bruinkool-briketten-1/1125-kg-bruinkool-bezorgd-1.html

 

Hmm, die is voor 300 kilo, en meer heb ik niet nodig, 36,5 cent per kilo duurder.Meer dan twee keer zo duur dus. Op die 300 kilo betaal ik daar dus 109,5 euro extra. Aangezien het nog geen 90 kilometer heen en weer is naar het adres in Belgie, rij ik graag even. Snel verdiend dat geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, die is voor 300 kilo, en meer heb ik niet nodig, 36,5 cent per kilo duurder. Op die 300 kilo betaal ik daar dus 109,5 euro extra. Aangezien het nog geen 90 kilometer heen en weer is naar het adres in Belgie, rij ik graag even. Snel verdiend dat geld.

 

Kijk, ik snap het wel als je de plaats niet hebt om het te leggen. Als je wel de plaats hebt kan je beter een pallet kopen. Energie wordt toch duurder, geld brengt niets meer op en een pallet laat zich handig wegzetten. In kleine hoeveelheden ben je altijd het haasje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ben ik helemaal met je eens. Het gaat me niet eens om de ruimte, die heb ik wel, maar ik heb al 900 kilo houtbriketten liggen. Ik verwacht komende winter misschien 100 kilo bruinkool te gebruiken dus heb ik met 300 kilo al een ruime marge.

 

Voor een pallet is http://www.heizprofi-briketten.nl/ dan nog net iets goedkoper. Scheelt maar een tientje maar toch. Kun je ze net zo goed uit Belgie laten komen. En als je een beetje wil sjouwen huur je zelf een busje.

 

Als ik dalijk op een meer vaste plek zit komen er wel wat pallets te staan denk ik zomaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik helemaal met je eens. Het gaat me niet eens om de ruimte, die heb ik wel, maar ik heb al 900 kilo houtbriketten liggen. Ik verwacht komende winter misschien 100 kilo bruinkool te gebruiken dus heb ik met 300 kilo al een ruime marge.

 

Voor een pallet is http://www.heizprofi-briketten.nl/ dan nog net iets goedkoper. Scheelt maar een tientje maar toch. Kun je ze net zo goed uit Belgie laten komen. En als je een beetje wil sjouwen huur je zelf een busje.

 

Als ik dalijk op een meer vaste plek zit komen er wel wat pallets te staan denk ik zomaar.

 

Goed idee. Ik heb momenteel 30ton eikenhout, 5 ton steenkool en ongeveer 500 kg bruinkool liggen. Straks gaan ze op al die producten wellicht een CO2 taks, energiebelasting of andere pestbelastingen heffen. Het hout wat ik verbrand, vervang ik door bruinkool en steenkool omdat dit minder plaats inneemt. Zo verkleint het volume en blijft de hoeveelheid beschikbare energie gelijk. Op die manier vermijd ik ook grote uitgaven in één keer en koop ik geregeld wat bij. Vaak bestel ik één of twee paletten en ik hou de promoties ook in de gaten. Op het einde van het stookseizoen kan je vaak restjes aan verminderde prijzen opkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Goed idee. Ik heb momenteel 30ton eikenhout, 5 ton steenkool en ongeveer 500 kg bruinkool liggen. Straks gaan ze op al die producten wellicht een CO2 taks, energiebelasting of andere pestbelastingen heffen. Het hout wat ik verbrand, vervang ik door bruinkool en steenkool omdat dit minder plaats inneemt. Zo verkleint het volume en blijft de hoeveelheid beschikbare energie gelijk. Op die manier vermijd ik ook grote uitgaven in één keer en koop ik geregeld wat bij. Vaak bestel ik één of twee paletten en ik hou de promoties ook in de gaten. Op het einde van het stookseizoen kan je vaak restjes aan verminderde prijzen opkopen.

Ik ben erg te spreken over mijn houtbriketten. Voor 25 cent per kilo concurrerend met bruinkool, heeft per kilo ongeveer dezelfde energetische waarde en neemt maar een fractie meer plek in, zeker als je de langwerpige blokken hebt. Die kun je net zo goed stapelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dit jaar 2 twee percelen bij bosbeheer gehuurd (meestal doen we elk jaar één perceel), van die twee percelen zullen we ongeveer 25 tot 30 ton eikenhout halen.

Bosbeheer markeert de bomen die weg moeten, en wij moeten dan de rest doen, dus omzagen, en klein maken en naar huis vervoeren.

Wij doen dit nu alweer een aantal jaar, en hebben al een mooi voorraadje hout bij elkaar, zo'n 45 tot 50 ton, en dan komt dat van dit jaar er nog bij.

Per jaar verstoken we 12 tot 15 ton, afhankelijk van het weer.

 

Meer houtopslag dan dit gaan we niet doen, het is nu wel genoeg.

Vanaf nu gaan we ieder jaar gewoon 15 ton halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...