Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste methode om een mes 'in the field' te slijpen.


BTF

Aanbevolen berichten

Ik slijp mijn messen regelmatig bij. Hiervoor heb een spyderco sharpmaker en diverse wetstenen. Ik bedacht me net dat ik helemaal geen slijpsteen/staal of weet ik wat voor onderweg heb. Nooit nodig gehad, omdat ik messen thuis slijp, en dat ze redelijk lang scherp blijven; nog nooit nodig geweest om onderweg een mes te slijpen dus. Ik heb dus geen slijpsteen in mijn bob.

 

Niet verstandig denk ik, dus ik wel er z.s.m. eentje aanschaffen. Van wat ik zo snel even zie lijkt de Fallkniven DC-4 mij wel geschikt, maar ik sta uiteraard open voor andere suggesties. Vandaar dit topic. Waarmee slijpen jullie onderweg jullie mes, cq wat zit er in jullie bob?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

die eerste tip met de onderkant van een mok werkt alleen met oude messen, dus niet met messen van de laatste 15/20 jaar, dit heeft met de kwaliteit van het staal te maken dat ze toen hadden.

tenminste zo is het mij verteld, als ik er naast zit dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ferfal had een paar leuke tips: de ongeglazuurde rand aan de onderkant van een mok en zachte nagelvijlsetjes voor het fijnere werk. Allebei geprobeerd en het werkt.

 

Ja, mijn high carbon keukenmesjes (molen mesje bijvoorbeeld) slijp ik ook wel eens met de onderkant van een bord.

 

Ik zoek echter een echt goede oplossing. Ik heb sowieso geen keramiek bord/mok in mijn bob. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

die eerste tip met de onderkant van een mok werkt alleen met oude messen, dus niet met messen van de laatste 15/20 jaar, dit heeft met de kwaliteit van het staal te maken dat ze toen hadden.

 

Zolang er wrijving ontstaat, verdwijnen er staaldeeltjes en wordt een mes scherper. In feite kun je alles gebruiken. Die slappe nagelvijltjes werken ook (zeker voor het fijnere slijpwerk), als je maar genoeg geduld hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

DC4 voor het klein spul (zakmes, leatherman), Japanse steen 800/3000x220 voor mijn primair (mes 5")

Watervast schuurpapier voor mijn spoon-knive's.

Slijppuck voor mijn Wetterling.

En een hardhouten latje met tuigleer en compound aan beide zijden voor het nastroppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vakanties naar het buitenland neem ik meestal een Spyderco Sharpmaker & 2 verschillende DMT Diafolds mee, ook omdat overal waar we komen wel een paar mesjes voor anderen geslepen moeten worden.

Hier op de Veluwe heb ik tegenwoordig alleen een setje Spyderco 701MF Profiles in de rugzak.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik slijp mij zakmessen en leatherman op dc4 maar ook mijn 10 inch chopper

in het bos zijn ook paddenstoelen te vinden die je door moet snijden en dan kan je daar je mes mee stroppen ben momenteel even de naam kwijt (hij zit meestal op een berk)

 

Je bedoelt de Berkenzwam? Piptoporus betulinus is zijn mooie naam.

Daarbij kun je de witte onderkant perfect als pleister gebruiken. Stripje uitsnijden, en op een snee leggen, werkt perfect.berkenzwam-091025-208.jpg.3ba0620508592577e72e1c53c7ba6b6a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 8 jaren later...
  • 3 weken later...

De beste manier is hoe de persoon zelf zijn/haar mes in max 5 minuten scherp krijgt.  😉

 

 

 

Ik ben reeds een tijdje afgestapt van slijpstenen wegens te weinig werkruimte en gaf niet echt een mooie afwerking in de convex en scandivex sneden waar ik mijn messen in zet.

 

Voor touch ups itf gebruik ik schuurbanden van een bandschuurmachine 70x3 cm vanaf korrel 180 en hoger, snij deze door en maak aan de beide uiteinden een lus om deze te bevestigen ( met paracord of een carabiner aan een boom, tak , auto, rond je schoen...om te slijpen op de zelfde manier dat je een mes op en riem stropt.

 

De schuurbanden gaan best lang mee, natuurlijk niet zo lang als een steen maar werken snel, zijn lichtgewicht en makkelijk ergens rond te wikkelen.  Zijn ook handig voor kleine houtprojectjes fijner af te werken.

 

Om te stroppen heb ik van diezelfde lengte een stuk nylon zekeringsband langs 1 kant fluffy gezet  met een schuurpapiertje en een beetje polijstpasta erop... dit kan ook perfect met een reep spijkerbroek en polijstpasta.

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...