Ga naar inhoud
GENEGEERD

The HORRORWINTER of 2014-2015! Prep maar warme kleren!


DutchSurvival101

Aanbevolen berichten

Vandaag nog ruim 400 km op de motor gereden. Dan ervaar je met de huidige buitentemperatuur, mijn snelheid en het sommetje G_{m/s} = 13,12 + 0,6215T - 13,96W^{0,16} + 0,4867 T W^{0,16} \,\, urenlang ca. -8 tot -10. Daar kun je je prima op kleden overigens. Volgens mij is een horror winter in Nederland gewoon een contradictio in terminis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 185
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja ik zat hier laatst ook over na te denken.

Wij hebben hier alleen CV (met een HR Ketel die dus op stroom werkt), maar wat als de stroom uitvalt?

 

Het is niet toegestaan om hout binnen te branden ivm ontbreken van rookkanaal etc.

Een 2e hands petroleumkachel zou mogelijkheid zijn, alleen krijg ik dan van vrouwlief de volle laag (die is het tegenover gestelde van een prepper helaas)...

Gelukkig wel warme kleding hier, maar toch zou ik graag een backup willen hebben voor als de stroom uitvalt (en dus ook de verwarming)...

 

Iemand suggesties?

Ook m.b.t. het overhalen van mijn vrouw :)

 

Simpel gewoon een auto accu en een omvormer van 12 volt naar 220 stekker erin en de ketel kan draaien.

opladen in de auto tijdens het rijden maar zet de extra accu niet in de auto of ventileer goed ivm explosieve gassen die onstaan bij het laden dus of onder de motorkap of goed luchten en niet roken tijdens het rijden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel gewoon een auto accu en een omvormer van 12 volt naar 220 stekker erin en de ketel kan draaien.

opladen in de auto tijdens het rijden maar zet de extra accu niet in de auto of ventileer goed ivm explosieve gassen die onstaan bij het laden dus of onder de motorkap of goed luchten en niet roken tijdens het rijden

 

Dure oplossing: http://www.omvormer-omvormers.nl/contents/nl/p35_SINUS_12230-2000W_afstandbediening_zuivere_sinus_omvormer.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je neemt daar wel de duurste geloof ik.

Heb er hier één staan die mij ongeveer 30 euro koste (zelfbouw velleman kitje)

 

Kijkshop heeft er ook een paar mooie voor onder de 100 euro

http://www.kijkshop.nl/zoek?fq=omvormer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, hoe haal je zo'n vrouw over om bv wel een petroleumkacheltje te kopen (die je ook gebruiken kan als de benedenverdieping overstroomd is) Al is het maar een Foetsie die één kamer warm houdt(en waar je ook nog op kan koken/water voor thee op kan warmen)

Ik zou zeggen, haal de stekker een keer uit de verwarming, op een zodanige manier dat ze het niet meteen ziet. Weekendje proefdraaien in koud huis doet volgens mij wonderen.

Ander slimmigheidje...laat jezelf een petroleumkacheltje geven op je verjaardag, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken tenslotte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de definitie van een horrorwinter?

 

Ik kom uit Minnesota en woon op 700 meter in de Noordelijke Karpaten. Vanochtend moest ik 45 centimeter sneeuw van mijn auto scheppen om naar mijn werk te komen. Een kwestie van een half uurtje eerder opstaan, niets meer en niets minder. Tijdens de winter parkeer ik mijn auto altijd met de neus heuvelaf. Heb een keertje mee mogen maken dat de diesel niet wou aanspringen omdat de accu te koud was, en dan is het handig de auto van de heuvel te laten afrollen zodat ik hem in de twee kan schakelen en hem op die manier zonder accu en startmotor kan starten. (dit nadat we een keer de 1600 kg zware kombi met de hand in -25 moesten keren om heuvelaf te kunnen laten rollen - liever niet meer hoeven doen als het niet noodzakelijk is)

 

Ik kom oorspronkelijk uit Minnesota - daar heb ik ook mijn rijbewijs gehaald. Zaken die ik tijdens de winter ALTIJD in de auto heb: sneeuwkettingen, een schop met een extra groot blad zodat er ook sneeuw mee kan worden geschept. Een thermodeken en een slaapzak met een comforttemperatuur van -20. Een jerrycan met een mix van 9,5 liter biodiesel met 0,5 liter benzine ("normale" winterdiesel heeft andere additieven waardoor de diesel dood kan slaan na een periode van enkele maanden - door diesel met benzine te mixen voorkom je dat, het is minder goed voor de motor, maar je "tankt" het dan ook niet dagelijks...) Ook heb ik antivries en een gereedschapskist bij me, buiten de EHBO-kit en een brandblusser die in Polen verplicht zijn. Tenslotte liggen er startkabels en een trekkabel in, maar dat is vooral voor de medeweggebruikers: Vorig jaar reed ik om 02:00 's morgens over de autobaan S7 richting Kraków terwijl het 25 graden vroor en toen stond er op de vluchtstrook een kapotte (19-zitter) bus die ik (voorzichtig) naar het tankstation in Myślenice heb getrokken zodat de mensen die daar op de autobaan in de buurt van Lubień vastzaten in een warm tankstation hulp konden afwachten in plaats van langs de vluchtstrook langs de autobaan. Al met al is het dus een kratje wat achterin ligt wat vol is, maar wel eentje welk je leven een stuk aangenamer maakt wanneer je in de winter vast komt te zitten, of anderen tegenkomt die vast zitten...

 

Maar horrorwinter? Als je enigszins weet wat je moet doen in (gematigd) koude omstandigheden is alles wat west- en midden-Europa te bieden heeft op wintergebied niets bijzonders. Voor een echte "horrorwinter" moet je mijns inziens nog steeds richting NO-Siberie, Noord-Canada of Antarctica.

 

Ja, dan zijn we toch redelijk uitgeluld hier in NL. Het is zoals wanneer er "blaadjes" op het spoor liggen hier in Nederland. Dan is de gehele infrastructuur ontwricht... Terwijl ze in Siberië gewoon door 8 meter sneeuw heen ploegen.

 

We liggen hier aan het infuus van de welvaart, als de TV het niet meer doet, dan gilt de gemiddelde Nederlander moord en brand. Stel je toch eens voor dat je die plofkop van Gordon een avond moet missen en daadwerkelijk een gesprek met je partner aan moet gaan! De horror!

 

Dank voor de "reality check"!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het dan ook niet vergelijken met wat er in andere verre landen gebeurd qua weer.

 

Voor Nederlandse begrippen is een horror winter een winter waarbij het kouder wordt en er meer sneeuw zal vallen dan we hier gewent zijn.

Simpel gezegd, als we hier spreken over een hittegolf, zal het vast in vergelijk met de sahara niets voorstellen.

Hittegolf: Ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 °C of meer bedraagt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het dan ook niet vergelijken met wat er in andere verre landen gebeurd qua weer.

 

Voor Nederlandse begrippen is een horror winter een winter waarbij het kouder wordt en er meer sneeuw zal vallen dan we hier gewent zijn.

Simpel gezegd, als we hier spreken over een hittegolf, zal het vast in vergelijk met de sahara niets voorstellen.

 

Hittegolf: Ten minste vijf dagen achtereen waarop de maximumtemperatuur 25,0 °C of meer bedraagt

 

Waarvan op drie dagen de 30,0°C overschreden dient te worden...

 

Ja, in Afrika lachen ze daarom. Maar wat dacht je: De industriele revolutie heeft daar dan ook niet plaats gevonden. De basis voor onze welvaart is daar niet gelegd (tuurlijk hebben onze voorvaderen dat continent leeggeroofd) - maar toch, temperaturen boven de dertig graden zijn vern*ukeratief voor de industriele productie...

 

Al met al zijn mensen het meest productief bij temperaturen tussen de 10 en 25 graden. Veel warmbloedige dieren vinden overigens temperaturen boven de 30 graden niet fijn. Jezelf als warmbloedige warmhouden is eenvoudiger dan jezelf koelen - voor het eerste volstaat een vacht, een vetlaag of goede kleding, voor het laatste heb je toch echt airconditioning nodig. Bijna alle Afrikaanse warmbloedige roofdieren zijn nachtdieren - en de "big four" komen eigenlijk alleen vooral voor in de hooglanden - daar waar het doorgaans een graad of 20, 25 is... Niet alleen handiger voor de jacht zelf, maar ook voor de energiehuishouding om bij een graad of dertig te rusten en bij een graad of twintig te jagen...

 

Al met al, ja, een koud klimaat levert moeilijkheden op ten opzichte van een klimaat dat ze zeg maar op Madeira kennen met 15 tot 25 graden en veel regenval het hele jaar door. Maar een koud gematigd klimaat - eentje waar je vijf maanden winter hebt, en de rest van het jaar levert een betrouwbaar groeiseizoen op van minimaal vier of vijf maanden, levert veel minder moeilijkheden op dan een heet klimaat. Het heeft zelfs voordelen: Vijf maanden nauwelijks ongedierte, tijdens de winter heb je geen vrieskist nodig - je kunt die meuk gewoon buiten stallen, en als je een diep en groot genoeg gat kunt graven kun je zelfs een ijskelder installeren: de isolatie van de grond rondom je houdt, indien je genoeg ijs erin gooit, de inhoud van binnen een groot gedeelte van het jaar rond het vriespunt.

 

Persoonlijk vindt ik de Fahrenheitschaal voor de effecten op de mens nog niet eens zo'n verkeerde temperatuurschaal: 0°F is ongeveer -18°C, en 100°F is ongeveer 38°C. 0°F is ongeveer de temperatuur waar je als onvoorbereid mens vorstletsel kunt oplopen, en 100°F is ongeveer de temperatuur waarbij je als onvoorbereid mens hitteletsel kunt oplopen. Door de manier waarop ons lichaam werkt, zijn we bij temperaturen die deze waarden benaderen, zeg maar 25-38°C en -5 tot -18°C geneigd ons aan te passen aan wat ons lichaam verwacht: Wintervakanties houden daarom doorgaans sportieve activiteiten in waarmee we onze stofwisseling versnellen en het warmer krijgen en zomervakanties houden doorgaans dus geen activiteiten in behalve met onze luie reet op het strand liggen terwijl we van een koud biertje genieten.

 

Enfin. Terug naar de "horrorwinter"...

 

De enige reden waarom een "horrorwinter" een "horrorwinter" wordt genoemd is omdat het ongemak verzoorzaakt als in een kwartier eerder opstaan om te moeten krabben of wat sneeuw weg te scheppen. Of omdat de treinen minder rijden omdat de NS heeft besloten minder treinen in te zetten want het alternatief - uitzendkrachten inhuren om de wissels te bewaken - teveel geld kost, en een grootschalige dienstregelingsverstoring nog meer geld kost. Als een samenleving dusdanig georganiseerd is kan een kleine verstoring in de organisatie grote gevolgen hebben... In de zeventiende eeuw was iedere Nederlandse winter naar hedendaagse maatstaven een "horrorwinter" - en nog weerhield het de Nederlanders er niet van zo'n beetje het grootste handelsimperium op te zetten wat de wereld tot dan toe had gekend.

 

Ik kan me de winter van 2009-2010 herinneren - ik zat op 17 December 2009 in bus 55 van Kleve naar Groesbeek nadat ik even daarvoor op Weeze was geland - en de bus besloot niet verder te rijden dan Kranenburg omdat de Nederlanders de veldwegen niet hadden schoongemaakt van de 15 centimeter sneeuw die was gevallen - simpelweg omdat het materieel niet voorhanden was. Bleek dat de gemeente Groesbeek in de jaren ervoor hun verouderd sneeuwruimmaterieel niet hadden vervangen omdat ze ervanuit waren gegaan dat dat niet echt noodzakelijk was in een opwarmend klimaat: er was al in geen decennium zoveel sneeuw gevallen wat was blijven liggen, en de mogelijke economische schade van het niet ruimen van sneeuw in het buitengebied voor een paar dagen werd kleiner geschat dan de aanschafkosten voor een paar nieuwe sneeuwruimers... Gelukkig waren de wegen in de richting Nijmegen wel schoon en kon ik dus niet veel later via een omweg mijn reis vervolgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me de winter van 2009-2010 herinneren - ik zat op 17 December 2009 in bus 55 van Kleve naar Groesbeek nadat ik even daarvoor op Weeze was geland - en de bus besloot niet verder te rijden dan Kranenburg omdat de Nederlanders de veldwegen niet hadden schoongemaakt van de 15 centimeter sneeuw die was gevallen - simpelweg omdat het materieel niet voorhanden was. Bleek dat de gemeente Groesbeek in de jaren ervoor hun verouderd sneeuwruimmaterieel niet hadden vervangen omdat ze ervanuit waren gegaan dat dat niet echt noodzakelijk was in een opwarmend klimaat: er was al in geen decennium zoveel sneeuw gevallen wat was blijven liggen, en de mogelijke economische schade van het niet ruimen van sneeuw in het buitengebied voor een paar dagen werd kleiner geschat dan de aanschafkosten voor een paar nieuwe sneeuwruimers... Gelukkig waren de wegen in de richting Nijmegen wel schoon en kon ik dus niet veel later via een omweg mijn reis vervolgen...

Precies...dát is het.

De overheid die met spotjes oproept dat je je voor moet bereiden op noodsituaties...maar ondertussen zelf kop in het zand steekt "want de aarde warmt op dus we hoeven niet meer de sneeuw weg te halen dus die spullen hoeven niet bijgewerkt

Gewoon niet voorbereid dus!!!!

 

Afgelopen week, toen het springtij was, en storm enzo, werd er wel code oranje en rood gegeven,maar de meeste scholen gaven hun leerlingen pas om twaalf uur vrij...waarop die leerlingen midden in de verkeers-OV-chaos terecht kwamen en er bv in Groningen en Zwolle honderden,duizenden mensen niet verder konden.

Niet goed voorbereid. Te laat actie ondernomen.

Geef die jeugd dan de hele dag vrij. Scheelt enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet het dan ook niet vergelijken met wat er in andere verre landen gebeurd qua weer.

 

Voor Nederlandse begrippen is een horror winter een winter waarbij het kouder wordt en er meer sneeuw zal vallen dan we hier gewent zijn.

Simpel gezegd, als we hier spreken over een hittegolf, zal het vast in vergelijk met de sahara niets voorstellen.

 

Conclusie: Wij zijn huilie huilie jankmietjes hier in NL!

 

Stel je de volgende scene voor: Je bovenstaande Sahara, 30 graden +. Afrikaans uitgemergeld kindje: "Papa, ik heb trek!" Uitgemergelde Afrikaanse papa: " Trek? In Nederland, daar hebben ze pas trek! Hier hebben we GVD gewoon HONGER!".

 

I rest my case.

 

Succes met krabben morgenochtend! De horror!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies...dát is het.

De overheid die met spotjes oproept dat je je voor moet bereiden op noodsituaties...maar ondertussen zelf kop in het zand steekt "want de aarde warmt op dus we hoeven niet meer de sneeuw weg te halen dus die spullen hoeven niet bijgewerkt

Gewoon niet voorbereid dus!!!!

 

Afgelopen week, toen het springtij was, en storm enzo, werd er wel code oranje en rood gegeven,maar de meeste scholen gaven hun leerlingen pas om twaalf uur vrij...waarop die leerlingen midden in de verkeers-OV-chaos terecht kwamen en er bv in Groningen en Zwolle honderden,duizenden mensen niet verder konden.

Niet goed voorbereid. Te laat actie ondernomen.

Geef die jeugd dan de hele dag vrij. Scheelt enorm.

 

Het is een "kille berekening" die er wordt gemaakt - in het geval van Groesbeek toenertijd: "de extra aanschafkosten zijn het bereikbaar houden van gemeentelijke wegen in het buitengebied niet waard - want er worden maar weinig mensen mee getroffen" - de hoofdwegen richting Nijmegen en de snelweg bij Malden waren dan wel weer gewoon schoon...

 

Maar eenzelfde berekening die er wordt gemaakt is het volgende: Stel je voor dat er een echt zware storm komt: 24 uur lang WNW 11 bft tijdens springtij. Zeg maar die storm van eind oktober, maar dan 24 uur lang in plaats van 2 uur, en tijdens de hoogste waterstanden van de maand. Laat de storm in Februari plaatsvinden zodat er nog eens een piekafvoer van de grote rivieren bij aanwezig is voor "good measure"...

 

Het IJsselmeer kan een week lang niet afvoeren op de Waddenzee omdat de Waddenzee in dit scenario 3 tot 5 meter wordt opgestuwd, en de IJssel blijft maar water in het IJsselmeer pompen, in de orde van grootte van 2000 kuub per seconde. Dit zorgt voor een extra stijging van het IJsselmeer van ongeveer een millimeter per 6 minuten.

In dit scenario wordt de Nederlandse kustbescherming op de uiterste proef gesteld: en de overheid maakt een berekening dat er 30% kans is dat als er niets wordt gedaan Dijkring 14 het begeeft, terwijl de kans bij Dijkring 6 wel 75% bedraagt.

Veel mensen zullen dan denken - och die gaan alles uit de kast halen Dijkring 6 te houden want de kans hier is het grootst dat het misgaat, maar dat is fout...

 

Dijkring 6 bevat de steden Groningen, Leeuwarden en Sneek, terwijl Dijkring 14 het gebied tussen Amsterdam en Rotterdam is en Schiphol en een deel van de Rotterdamse haven bevat. 30% kans dat het daar misgaat is veel urgenter dan het "noorden"... De Friezen en Groningers moeten hunzelf maar zien te redden, de overheid zorgt er wel voor dat alles uit de kast wordt gehaald om die 30% in Zuid-Holland naar

 

En dat hebben de meeste mensen niet door - die denken dat de overheid onbeperkte middelen hebben om hun te beschermen, terwijl als het echt puntje bij paaltje komt, dezelfde overheid gewoon een kosten-baten analyse maakt, omdat die middelen niet onbeperkt zijn. De bijna-zekerheid dat 300 Groningers verzuipen weegt niet op tegen de kans dat het economisch hart van Nederland wordt weggevaagd. Hetzelfde doet de NS als er blaadjes op het spoor liggen - de extra uitzendkrachten die moeten worden ingehuurd om het spoor schoon te maken kost meer geld dan die studenten uit huppelkutteveen die niet op tijd op colleges komen. Zolang Thalys maar rijdt...

 

En daarom is het zo belangrijk niet volledig afhankelijk te zijn van hulp van buitenaf. Want als jij aan de verkeerde kant van de kosten-baten analyse zit, zal deze in het beste geval komen als het kalf al verdronken is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2000 watt continu daar kun je een hele kwekerij op draaien overdrijven is ook een vak lmao

? ik kan niet terugvinden waar dat over gaat..

 

 

ontopic: ik vraag me af waar de horror winter blijft? Vorig jaar hadden we tenminste al vroeg sneeuw, nu krijgen we weer net als altijd vast weer een mooie grijze kerst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen het weer ongeveer 3 dagen vooruit voorspellen, daarna wordt het pure speculatie. Dus elk jaar weer die onzin over het weer. @#$%^&:mad: Als beetje prepper zorg je er toch altijd voor dat je er warmpjes bijzit, dat je alternatieve lichtbronnen, verwarming en dergelijk hebt en dat je voldoende voorraad hebt? Of zit ik nu op het verkeerde forum?:confused:

 

Laatst zij ik tegen mijn buurvrouw: "Wanneer doen we het WEER".:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh, dus jij denkt met 500 Watt genoeg te hebben om warm douchewater te maken? Veel succes alvast dan. M'n 20 kW pelletbrander doet er een drie kwartier over om 300 liter te verwarmen naar 80 graden, een electrische doorstroomverwarmer gebruikt nog meer. Dus denk nog even goed na over die 500 Watt, er is namelijk gewoon geen enkele kans dat je met 500 Watt douchewater gaan verwarmen.

 

En je CV ketel laten draaien bij een SHTF heeft weinig nut als 't gas wegvalt, dus het is nogal onrealistisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

? ik kan niet terugvinden waar dat over gaat..

 

 

ontopic: ik vraag me af waar de horror winter blijft? Vorig jaar hadden we tenminste al vroeg sneeuw, nu krijgen we weer net als altijd vast weer een mooie grijze kerst...

 

Het is onderweg maak je maar niet druk, straks kan je je huis niet meer uit door de sneeuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een kleine lokale stroomuitval wel. Maar bij een serieuze blackout stopt je gastoevoer ook. Het draait daar niet op hamsters

 

Daar was ik dus ook al naar op zoek op internet;nergens iets te vinden over noodvoorzieningen van het gasnet,ben bang dat bij een landelijke stroomstoring het gasnet 5 minuten later ook plat ligt.

Iemand info hier over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...