Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken op een olielamp


Wafels

Aanbevolen berichten

De meeste hebben wel een petroleumstel neem ik aan maar misschien ook niet allemaal en dit trucje hieronder zag ik een poosje geleden

op het internet en vind het wel zo interessant om het hier te posten .

Het gaat om te kunnen koken op een gewone olielamp met een lampenglas , normaal gaat dit niet natuurlijk maar door een conserven blikje te nemen

van de juiste grootte en daar bodem en deksel af te halen zodat je dus een metalen kokertje krijgt en daarop van metaal een '' standaardje '' maakt

je lampenglas van je olielamp afhaalt en dit vervangt door dit blikkebusje met metalen kruisje kun je er dus wel op koken , en geeft het je olielamp een extra

functie

 

DSCF8404.JPG.662e65ae3177c13fc6418ee4a051c128.jpg

 

DSCF8405.JPG.6c00f5f700c7c6fa5c4182a6f18db711.jpg

 

DSCF8410.JPG.8b2525c5f7b682e0fc7654b4e91008aa.jpg

 

DSCF8411.JPG.a7a20201b3d9517606c43bcf100e1529.jpg

 

Het is niet een echt groot kooktoestel , maar je kan er op koken en het is net als bij @vheeswijk zijn waxinelicht projectje een eenvoudige methode om kleine hoeveelheden water ed te koken . ik had weinig tijd om echt water te koken maar (afhankelijk natuurlijk van hoe groot je lamp is ) het testje wat ik deed liet zien dat ik met gemak 300ml water van 18 C kon verwarmen

tot ruim 60 graden ik plm 8 minuten ik zal nog wel een paar testjes doen als ik wat meer tijd heb . maar werken doet het zeker en wellicht werkt het ook goed als kacheltje als je er zo;n bloempot kacheltje op zet voor een kleine ruimte .

gr will

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Wafels : Schitterende posting en mooie constructie. Zéér eenvoudig en doeltreffend. Zo'n olielampje heeft natuurlijk een langere 'adem' dan een waxine-lichtje en zal minder roeten dan een turbobrandertje gemaakt van een waxinelichtje! Als je het kookvat (bv. een bierblikje) isoleert zul je zeker hiermee water aan de kook kunnen brengen en een ei kunnen koken. Ook isoleren met viscosevlies (poetsdoekje) van de opstelling zelf zal een nog groter warmterendement geven. Goed voor de database :cool:.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@popeye het was niet helemaal mijn idee hoor :rolleyes: ik zag op het internet een man die een incompleet kooktoestelletje had (soort klein petroleumstel met twee korte pitten naast elkaar ) en hij miste het bovenste deel dus zo'n ''kokertje met dat kruisje '' waarop ik dacht dat past op een olielamp ook . En dat werkte :) @vheeswijk ik ga dat zeker zo eens proberen zoals u dat met die waxinelichtjes doet

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot de volgende keer maak ik er wel een hoedje van ;) @prepass vervelen doe ik me niet ( ik hou jullie gewoon bezig :rolleyes: )

gr will

 

:D

 

En toeval of niet: ik krijg net bericht, dat bij mijn zoon/schoondochter die c.v. kapot is. Ze hebben het koud, dus ik heb ze alle bloempot-adviezen gegeven, die ik hier geleerd heb. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
:D

 

En toeval of niet: ik krijg net bericht, dat bij mijn zoon/schoondochter die c.v. kapot is. Ze hebben het koud, dus ik heb ze alle bloempot-adviezen gegeven, die ik hier geleerd heb. :p

Gelukkig is het nog geen hartje winter dan. Als het allemaal lukt met die bloempotten, kunnen ze voor de komende winter onderstaand exemplaar gebruiken als serieuze back-up voor de CV :D

 

Bloempot-Formoza-180-Terracotta.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Gelukkig is het nog geen hartje winter dan. Als het allemaal lukt met die bloempotten, kunnen ze voor de komende winter onderstaand exemplaar gebruiken als serieuze back-up voor de CV :D

 

Bloempot-Formoza-180-Terracotta.jpg

 

Dat is geen pot. Dat is een terracotta Ger. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...