Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jouw huis SHTF proof maken


Basement Steve

Aanbevolen berichten

Mijn BOL heeft muren van 60-70 cm. dik, twee keer een dubbele voordeur, ramen van dubbelglas en luiken van knoerthard hout voor de ramen. De voordeuren zijn van ongeveer 10 cm.dik eikenhout (100 en een beetje jaar oud) en er hangen repen ijzer aan die in een gleuf in de muur vallen als de deur dicht is.

Verder moet je een stukje lopen vanaf de doodopende bergweg, bergopwaarts. Je loopt even niet hard naar boven (nouja, uitgezonderd wellicht als je voor de lol elke maand aan de iron-man meedoet).

De doodlopende weg omhoog tot aan mijn BOL is 2 km. lang en er zit een venijnig steil stuk in.

 

Ik heb een aantal 1000-literwatertanks staan die gevoed worden door eigen bron, ik verwarm mijn BOL met gratis haardhout (uit het oerbos direct naast me) en ik kan ook op dat hout koken als het nodig is.

Ik heb een generator, maar daarvan is het gebruik beperkt, want hoeveel brandstof je ook hebt, ooit raakt het op (en zoveel heb ik niet, hij is hooguit bedoeld voor kortstondige stroomonderbrekingen). Ik heb wel tuinlampen op zonnenergie en ik wil een bescheiden zonnepaneel-circuit aanleggen.

 

We zitten dermate afgelegen (65 km. van een echte grote stad) dat ik me in eerste instantie niet zo druk maak. Ik ben inmiddels 'één van de locals geworden' en in ons gebied helpt iedereen echt iedereen. Het zijn nagenoeg allemaal veeboeren en bijna iedereen heeft wel kippen en een of meer moestuinen. Bijna iedereen jaagt ook, dus ik maak me niet echt heel grote zorgen (moet ik wel mijn BOL kunnen bereiken natuurlijk).

 

Klinkt als een oud klooster of slot zoals ik er wel een paar van in Tsjechië en Duitsland van binnen en van buiten heb gezien (tot in de donkerste hoekjes).

Is het nou lastig om zo'n zogeheten monumentaal pand aan te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @Shadow,

 

Nee, is geen oud klooster en ook geen monumentaal pand. Gewoon een boerenhuis zoals er bij ons in NW-Spanje wel meer staan (en er staan er een heleboel leeg en/of te koop). Daar is het nog steeds heel makkelijk om net zoiets aan te schaffen en niet eens zó duur (al is dat laatse natuurlijk erg subjectief). Maar de omgeving vind ik ideaal als BOL. Er staan twee foto's hoger in deze topic (op één bijlage moet je even klikken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, daarom ben zelfs ik op een SC te vinden, groepen zijn DE oplossing.

 

Zandzakken zijn top inderdaad, goedkoop, makkelijk en robuust tegen de meeste zaken, massa die meegeeft is de beste barrière.

 

Grote georganiseerde groepen ontstaan uren, dagen na een echte SHTF, is mijn mening. Nu al zijn er groepen van dat aantal, de zogenaamde schoffies van de straat. Familie erbij na een SHTF en het zijn meteen formidabele tegenstanders. Alleen andere groepen hebben dan nog wat te zeggen, niet de verschanste eenling. Sinds @Keyser Suze zijn wens heeft geuit over een groep van 500 man, heb ik daar al veel over nagedacht, haalbare groepen. 500 is momenteel simpelweg niet haalbaar, zoveel actieve bezoekers heeft dit forum nauwelijks en dat zit nog geografisch enorm verspreid ook. Maar dat je het met een kleine club niet redt is me inmiddels wel duidelijk. Ja, met mazzel en geluk, omdat je net wat handiger bent in het bos dan de gemiddelde burger en daardoor wel lukt om te ontsnappen naar een rustiger gebied met behulpzame mensen.

 

Helemaal eens met het proces van groepsvorming.

Maar.. Het vormen van een groep preppers die in een sc of een gezamelijke BOL samenkomen na een SHTF waarbij vluchten nodig is geeft mij toch te denken. Ik ben nog niet zo lang lid op dit forum, ik lees veel en reageer af en toe, maar de ruzies tussen prepperhaantjes zijn niet van de lucht.

Wat denk je dat er gebeurd, als die paar honderd preppers met alle hun eigen my way of the highway ideeen bij elkaar zet. Je zet dan een eigen maatschappij op waarbij dezelfde dingen georganiseerd moeten worden als in de huidige. Stemmen we voor een leider? Krijgen we dan boeren en soldaten? Kinderopvang? Wie bepaald bij onenigheid of plannen voor de toekomst. Ik heb er zo tussen neus en lippen al een paar gespot hier die graag de baas zouden zijn van zo'n groep. Een vergeten item voor zo'n groep. Politiek. Wat denk je van religie? Heb ik zelf niet maar kan me voorstellen dat er verschillende diverse onder ons zijn. Kritisch kijken naar wie je wel of niet in de groep wil is hierbij heel belangrijk. Eensgestemden. Alleen prepper zijn is niet genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denk je dat er gebeurd, als die paar honderd preppers met alle hun eigen my way of the highway ideeen bij elkaar zet. Je zet dan een eigen maatschappij op waarbij dezelfde dingen georganiseerd moeten worden als in de huidige. Stemmen we voor een leider? Krijgen we dan boeren en soldaten? Kinderopvang? Wie bepaald bij onenigheid of plannen voor de toekomst. Ik heb er zo tussen neus en lippen al een paar gespot hier die graag de baas zouden zijn van zo'n groep. Een vergeten item voor zo'n groep. Politiek. Wat denk je van religie? Heb ik zelf niet maar kan me voorstellen dat er verschillende diverse onder ons zijn. Kritisch kijken naar wie je wel of niet in de groep wil is hierbij heel belangrijk. Eensgestemden. Alleen prepper zijn is niet genoeg.
Ik woon in een woongemeenschap met honderd mensen, plusminus. Er kan er een bijgekomen zijn.

Het wonen en beslissingen nemen met honderd mensen is best een proces, waar je in het begin ook wel in moet groeien. Hier wonen diverse mensen, diverse nationaliteiten, leeftijden, religies, en noem maar op. Je moet soms wat laten, je moet je soms ergens meer voor inzetten, maar uiteindelijk gaat het allemaal prima in de werkgroepen, en de maandelijkse vergaderingen (waar beslissingen genomen worden) verlopen snel en ordelijk. We zijn niet meer dan een uur tot anderhalf uur per maand aan knopen doorhakken kwijt.

Het doel van deze gemeenschap is "samen wonen" en dat doel streven we allemaal na, hoe anders we ook zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje. Ja, fantastisch. Zo moet het gaan. Helemaal mee eens. het gaat er mij alleen om dat men elkaar hier op het forum voor rotte vis uitmaakt terwijl er nog niets aan de hand is. Een ieder prept op zijn eigen manier en voor zijn eigen shtf. Er wordt utopisch gesproken over hand in hand in de bossen overleven terwijl er nooit gesproken wordt over wie wat gaat doen. We weten inmiddels wel wie goed is in wat maar komt dat er zonder leiding ook uit.

In de woongemeenschap waar jij woont zal tijdens de overleggen toch ook wel minimaal een voorzitter aanwezig zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met het proces van groepsvorming.

Maar.. Het vormen van een groep preppers die in een sc of een gezamelijke BOL samenkomen na een SHTF waarbij vluchten nodig is geeft mij toch te denken. Ik ben nog niet zo lang lid op dit forum, ik lees veel en reageer af en toe, maar de ruzies tussen prepperhaantjes zijn niet van de lucht.

Wat denk je dat er gebeurd, als die paar honderd preppers met alle hun eigen my way of the highway ideeen bij elkaar zet. Je zet dan een eigen maatschappij op waarbij dezelfde dingen georganiseerd moeten worden als in de huidige. Stemmen we voor een leider? Krijgen we dan boeren en soldaten? Kinderopvang? Wie bepaald bij onenigheid of plannen voor de toekomst. Ik heb er zo tussen neus en lippen al een paar gespot hier die graag de baas zouden zijn van zo'n groep. Een vergeten item voor zo'n groep. Politiek. Wat denk je van religie? Heb ik zelf niet maar kan me voorstellen dat er verschillende diverse onder ons zijn. Kritisch kijken naar wie je wel of niet in de groep wil is hierbij heel belangrijk. Eensgestemden. Alleen prepper zijn is niet genoeg.

 

ik geloof dat de eigenschappen voor tirannie etc overduidelijk aanwezig zijn, vooral met een aardig portie "beter voor elkaar" en een vleugje "narcisme" weet ik het zo net nog niet

 

al zou je als je een BOL wilt hebben die ook goed moeten bevoorraden en nu op moeten bouwen

denk aan eten, drinken, waterbron heel veel brandhout vaste gebouwen voor in ieder geval de belangrijkste zaken zoals coms, ehbo post zeker op de lange termijn

daar komt nog eens een hoop bij als je dat terrein effectief en veilig wilt afsluiten voor indringers (dan praat je over aardige hekken en poorten)

als je een camping pakt met 60 man en je hebt niks op die plaats heb je heel veel honger voor er na een paar maanden voedsel begint te groeien op een nog aan te leggen moestuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een 'eigen' keteldal...er is één ander huis bewoond door mijn dichtstbijzijnde buurman. Er staan nog 6 huizen in dit dal die niet bewoond worden. Op de weg naar mijn BOL toe ken ik zeker nog 10 onbewoonde huizen. Op een paar vierkante kilometer zou je daar goed met een groep en toch zelfstandig kunnen wonen. Wanneer je elkaar helpt kun je vrij veel voor elkaar krijgen. Het lijkt me dat zoiets toch ook het overdenken waard is. Bijna alle huizen hebben elektra, alle huizen hebben eigen water en ik gok dat ieder huis er minstens 1 ha. grond bij heeft. Hang me nu niet op aan deze cijfers, maar de eerst de beste keer dat ik er weer heen ga zal ik de hele boel eens bekijken met Prepper-ogen (en ook een goede inventarisatie van alles maken).

 

Ik woon er alleen met mijn echtgenote, maar de vorige eigenaar woonde er met zijn ouders en nog 7 broertjes / zusjes in.Ik heb alles redelijk ruim opgezet, maar met normale maten kun je natuurlijk meer mensen in één huis kwijt. Als ik kijk naar de omgeving en het sociale klimaat ben ik er ook absoluut niet bang voor dat 'men' je ADPU (vind ik iets beter bekken dan SHTF) daar van je BOL af zal willen jagen. Nagenoeg iedereen woont daar immers zelf al in een BOL (de meesten beschouwen hun huis waarschijnlijk niet als zodanig, maar het is wel zo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof dat de eigenschappen voor tirannie etc overduidelijk aanwezig zijn, vooral met een aardig portie "beter voor elkaar" en een vleugje "narcisme" weet ik het zo net nog niet

 

al zou je als je een BOL wilt hebben die ook goed moeten bevoorraden en nu op moeten bouwen

denk aan eten, drinken, waterbron heel veel brandhout vaste gebouwen voor in ieder geval de belangrijkste zaken zoals coms, ehbo post zeker op de lange termijn

daar komt nog eens een hoop bij als je dat terrein effectief en veilig wilt afsluiten voor indringers (dan praat je over aardige hekken en poorten)

als je een camping pakt met 60 man en je hebt niks op die plaats heb je heel veel honger voor er na een paar maanden voedsel begint te groeien op een nog aan te leggen moestuin

 

Klopt, dat is wat ik bedoel. kijk wat er gebeurt met groepen mensen die onderweg gaan. Voor aliens of zombies. Op zich goede serie's maar wat je elke keer terug ziet is dat er groepen binnen een groep vormen, met eigen meningen en belangen.

Waar ik op doel is dat na de oprichting in 2012 alles wat echt nodig is inmiddels wel 6 x is uitgemolken. Gezien de spanningen in de directe omgeving wordt het denk ik tijd om te praten over invulling van de andere zijde van overleven. Er is genoeg te organiseren, wie gaat dat aansturen?

Ik niet in iig

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de woongemeenschap waar jij woont zal tijdens de overleggen toch ook wel minimaal een voorzitter aanwezig zijn?
Op basis van de kwaliteiten van de mensen zelf, wordt hen gevraagd een of meerdere taken op zich te nemen. Dat je taken hebt is verplicht, ze zijn wel zonodig aangepast. Zo hoeven oude bejaarden niet meer te helpen met schoonmaken en het tuinonderhoud, maar een van onze ouderen geeft bv nog wel schilderles.

Iemand met kwaliteiten voor voorzitten kan dus gevraagd worden als voorzitter en daar wordt dan ook nog over gestemd.

Daarnaast zijn er diverse werkgroepen. Daar kan je je bij aansluiten en je kan ervoor gevraagd worden.

Ook is er een lijst met handigheidjes van wat mensen allemaal kunnen. Zo hebben we een stratenmaker die ingeschakeld kan worden als er een stoepje gelegd moet worden, of iemand die logo's kan ontwerpen voor als er een poster gemaakt moet worden. Zo kunnen werkgroepen als ze mensen nodig hebben op de lijst kijken wie ze daarvoor kunnen benaderen. Vinden ze niemand dan gaat er een oproep naar de vergadering of het maanblad. Zomaar wat voorbeeldjes hoe je het kan organiseren. Niet hoe het perse georganiseerd moet, maar hoe het hier gegroeid is. Het kan zelfs zo zijn dat een en ander over een jaar of twee weer net wat anders georganiseerd wordt omdat er andere kwaliteiten en vaardigheden en mensen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon er alleen met mijn echtgenote, maar de vorige eigenaar woonde er met zijn ouders en nog 7 broertjes / zusjes in.Ik heb alles redelijk ruim opgezet, maar met normale maten kun je natuurlijk meer mensen in één huis kwijt. Als ik kijk naar de omgeving en het sociale klimaat ben ik er ook absoluut niet bang voor dat 'men' je ADPU (vind ik iets beter bekken dan SHTF) daar van je BOL af zal willen jagen. Nagenoeg iedereen woont daar immers zelf al in een BOL (de meesten beschouwen hun huis waarschijnlijk niet als zodanig, maar het is wel zo).

 

mmm tja de meeste huizen bieden weinig potentieel als je heel eerlijk moet zijn

BOL/BIL eisen van mij zijn

betrouwbare waterbron (puls/put/rivier/maakt niet uit)

enige privacy

bewerkbare grond (in ieder geval al fruitbomen ter plaatse als je geen tijd voor een moestuin hebt)

opslagplaats (in huis en er buiten)

goed te omheinen

mogelijkheden tot hernieuwbare energie (zon/wind/hout)

plaats voor het aantal mensen naar wens (dit kan ook een schuur zijn die een barak word)

 

natuurlijk heb ik geen barakken op mn terrein maar die zijn te maken als het nodig is

er ligt voor een jaar of 4/5 hout klaar (of te drogen)

heining is de eerste laag verdediging op het terrein met een goede poort

 

dit en dit verschelen wezenlijk niet veel van elkaar

nu snap ik best dat je nu geen militaire bases achtig iets wilt bouwen in het nu, maar wil je een enigszins omheinde, bewaakte en volledig werkende survival plaats hebben heb je heel veel materiaal nodig

en hopen dat iedereen bepakt en bezakt aankomt is een behoorlijke fout (assumption is the mother of all fuck ups)

als 50% aankomt met alles bij zich mag je je al gelukkig prijzen (als iedereen al aankomt)

het is nu al lastig om te vinden wat je nodig hebt, laat staan als de praxis geen bestellingen meer aanneemt ;)

 

bij je BOL komen is waarschijnlijk al een hele opgave, dan zou het prettig zijn als alles in ieder geval al ter plekke is dat je snel orde op zaken kunt stellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nogmaals @Stuudje, super.

Ben je niet van mening dan, dat als er een groep preppers vanuit heel nederland, belgie en vlaanderen(speciaal voor de niet belgen) samenkomen en zoiets opstarten, er beter eerst over dit gesproken kan worden. Of zoek je gelijkgestemden en mag de rest niet mee. Persoonlijk mijn voorkeur.

Dat is waar het mij omgaat. Een grote groep is veiliger. Dat is het enige voordeel. En er is kwaliteit genoeg hier op het forum. Ik ben 52 en geen domme jongen maar ik lees hier dingen dat ik denk van, huhh waarom weet ik dat niet. Veel respect daarvoor. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat als je ze samen zet het ook klikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je niet van mening dan, dat als er een groep preppers vanuit heel nederland, belgie en vlaanderen(speciaal voor de niet belgen) samenkomen en zoiets opstarten, er beter eerst over dit gesproken kan worden. Of zoek je gelijkgestemden en mag de rest niet mee. Persoonlijk mijn voorkeur.

Dat is waar het mij omgaat. Een grote groep is veiliger. Dat is het enige voordeel. En er is kwaliteit genoeg hier op het forum. Ik ben 52 en geen domme jongen maar ik lees hier dingen dat ik denk van, huhh waarom weet ik dat niet. Veel respect daarvoor. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat als je ze samen zet het ook klikt

Ben je al eens op een SC geweest? Daar kan je in de praktijk zien hoe verschillende preppers met verschillende achtergronden samenwerken en organiseren. Van wat ik ervan gezien heb verschilt het niet veel van hoe het hier in de woongemeenschap gaat.

Ook zijn er al dingen beschreven om je in te lezen, bv roulerend leiderschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bof ik dan even:

-water uit eigen bron,

-privacy heb ik meer dan zat,

-ik kan een (grote) moestuin maken (heb 20.000 m2 grond),

-ik heb binnenshuis opslagruimte, ik mag er rustig een groote loods bijbouwen wanneer ik dat wil,

-er staan muurtjes om het huis van stapelstenen en ik zou een grote haag om alles heen kunnen zetten van braamstruiken (en geloof me, dat groeit harder dan kool),

-brandhout krijg ik zolang als ik leef nóóit meer opgestookt.

 

Ik word elke dag blijer van mijn BOL.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met het proces van groepsvorming.

Maar.. Het vormen van een groep preppers die in een sc of een gezamelijke BOL samenkomen na een SHTF waarbij vluchten nodig is geeft mij toch te denken. Ik ben nog niet zo lang lid op dit forum, ik lees veel en reageer af en toe, maar de ruzies tussen prepperhaantjes zijn niet van de lucht.

Wat denk je dat er gebeurd, als die paar honderd preppers met alle hun eigen my way of the highway ideeen bij elkaar zet. Je zet dan een eigen maatschappij op waarbij dezelfde dingen georganiseerd moeten worden als in de huidige. Stemmen we voor een leider? Krijgen we dan boeren en soldaten? Kinderopvang? Wie bepaald bij onenigheid of plannen voor de toekomst. Ik heb er zo tussen neus en lippen al een paar gespot hier die graag de baas zouden zijn van zo'n groep. Een vergeten item voor zo'n groep. Politiek. Wat denk je van religie? Heb ik zelf niet maar kan me voorstellen dat er verschillende diverse onder ons zijn. Kritisch kijken naar wie je wel of niet in de groep wil is hierbij heel belangrijk. Eensgestemden. Alleen prepper zijn is niet genoeg.

 

Gelukkig gaat het tot nu toe op elke SC en meeting op rolletjes, zonder grote schema's en planningen of leiders. :p

Als je heel kritisch wordt, bv t.a.v. religie of andere zaken, zal je merken dat een groep vormen onder preppers niet mogelijk is. Wellicht vindt je een paar 'eensgestemden' zoals jij het noemt, maar wonen die tien mensen verspreid van Groningen, Den Helder, Terneuzen tot Maastricht. :o

 

Er is echter in de afgelopen paar jaar al een hoop gebrainstormd over groepsvorming.

Omdat nieuwe mensen dit nooit hebben meegekregen en dus een heleboel zaken opnieuw naar boven komen, heb ik laatst bij een vergelijkbaar draadje een soort samenvatting proberen te tikken, met links naar belangrijke stukken. Zie: http://preppers.nl/forum/threads/10391-Prepper-groep-community-WTSHTF?p=268696&viewfull=1#post268696

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat het tot nu toe op elke SC en meeting op rolletjes, zonder grote schema's en planningen of leiders. :p

Als je heel kritisch wordt, bv t.a.v. religie of andere zaken, zal je merken dat een groep vormen onder preppers niet mogelijk is. Wellicht vindt je een paar 'eensgestemden' zoals jij het noemt, maar wonen die tien mensen verspreid van Groningen, Den Helder, Terneuzen tot Maastricht. :o

 

Er is echter in de afgelopen paar jaar al een hoop gebrainstormd over groepsvorming.

Omdat nieuwe mensen dit nooit hebben meegekregen en dus een heleboel zaken opnieuw naar boven komen, heb ik laatst bij een vergelijkbaar draadje een soort samenvatting proberen te tikken, met links naar belangrijke stukken. Zie: http://preppers.nl/forum/threads/10391-Prepper-groep-community-WTSHTF?p=268696&viewfull=1#post268696

 

tja lastig onderwerp, ik ben meer van het principe "my farm, my barn, my say" (hershell, the walking dead)

wij (ik + vrouw) hebben liever mensen die min of meer het zelfde zijn als wij op veel gebieden en ja als je wat kritischer bent duur het allemaal wat langer

dingen bijschaven of leren geen probleem, maar wel een beetje mensen net als wij

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja lastig onderwerp, ik ben meer van het principe "my farm, my barn, my say" (hershell, the walking dead)

wij (ik + vrouw) hebben liever mensen die min of meer het zelfde zijn als wij op veel gebieden en ja als je wat kritischer bent duur het allemaal wat langer

dingen bijschaven of leren geen probleem, maar wel een beetje mensen net als wij

 

Met jouw locatie en toko kan ik me dat goed voorstellen, waarschijnlijk zou je wel wat mankracht kunnen gebruiken daar en dan werkt het weer anders dan als je een groep samenstelt die nog geen geschikte locatie heeft. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge Als je ondanks de ellende toch nog een beetje happy leven wil is dat volgens mij ook een must. @Stuudje Bedankt voor het draadje van jager. Dat heb je als je nog niet helemaal thuis bent op de site. @Ron Doe ja geweldig zo'n plek. Lekker in je uppie of open voor iedereen die er in wil en meedoen?

 

ik geloof dat een te gemengde groep niet werkt (zie onze "samen"leving) dus het heeft ook wel degelijk een practisch nut ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wesp

Een beetje een combi...Hoewel ADPU en er komen mensen aan die echt hulp nodig hebben, zal ik veel doen om ze te helpen. Maar juist omdat ik weet dat er vrij veel van dezelfde bebouwingen op een relatief klein oppervlak staan dacht ik dat er meerdere mensen / groepen kunnen komen die wel de privacy hebben van het op zichzelf kunnen wonen, maar waarbij je elkaar toch kunt helpen. Kijk, toen ik mijn BOL kocht was het in eerste instantie de bedoeling om er helemaal zelfvoorzienend op te gaan wonen. Dat kan op zich ook prima, maar ik heb het niet nodig om een grote moestuin te beginnen omdat alles zo goedkoop is (levensonderhoud en zo). Mocht in een noodsituatie het geld niets meer waard zijn kan ik dat alsnog gaan doen. Ik hoop dan zoveel voorraad te hebben dat ik het makkelijk een halfjaar uithou, alleen op die voorraad. dat zou me wat tijd geven om een en ander op te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zie je al van een paar mensen dat blind ervan uitgaan dat we honderden samen brengen erg moeilijk wordt. Natuurlijk is het streven nobel en moet je altijd proberen het maximale eruit te halen. Nah de tijd zal het leren. Nee @Stuudje ben nog nooit op een sc geweest. Sta met mijn partner nog niet helemaal op een lijn wat preppen betreft. En om dan zomaar een weekend weg te gaan, nee te vroeg.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof dat een te gemengde groep niet werkt (zie onze "samen"leving) dus het heeft ook wel degelijk een practisch nut ;)

 

We zijn op preppers.nl een mooie doorsnede van het gemiddelde volk en dat met zijn voor- en nadelen komt al op bvb een SC naar boven, wie houdt met wie rekening,

wie plant er zaken, wie volgt, wie heeft aandacht nodig, waar zit kennis, aanpassingsvermogen, groepsdynamiek enz. Heel boeiend allemaal maar niet altijd zo positief.

 

Dus alleen met de familie in je huis blijven, is misschien nog zo geen onzinnig plan :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn op preppers.nl een mooie doorsnede van het gemiddelde volk en dat met zijn voor- en nadelen komt al op bvb een SC naar boven, wie houdt met wie rekening,

wie plant er zaken, wie volgt, wie heeft aandacht nodig, waar zit kennis, aanpassingsvermogen, groepsdynamiek enz. Heel boeiend allemaal maar niet altijd zo positief.

 

Dus alleen met de familie in je huis blijven, is misschien nog zo geen onzinnig plan :D

 

alleen familie? nee dat hoeft niet, je kan best je eigen survival ploeg bij elkaar sprokkelen

alleen gelijk gestemden zoeken duurt alleen langer dan zomaar "even" met een forum op een camping te gaan zitten en dat als instant groep zien

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou eigenlijk niet zo van getraliede ramen, zeker niet van tralies die vast in de muur ingemetseld zitten. Toch ga ik dit najaar twee tralieramen plaatsen die ik niet alleen eenvoudig kan openen maar zelfs geheel uitnemen. Ik heb ze gisteren ontworpen n.a.v. deze site. Mijn hardhouten luiken zitten aan de buitenkant, daarachter zitten hardhouten ramen met dubbel glas en daar weer achter komen dus de 'tralieluiken' (helemaal aan de binnenzijde dus).

Als ik ze heb zitten zal ik wel een foto plaatsen.

 

Nu nog uitzoeken of dat lexaan 'glashelder' is en of ik dat zou kunnen gebruiken om het duuble glas te vervangen. Ik wordt niet banger dan vroeger hoor, maar ik heb zelf al twee keer een barst / gat im mijn dubbele glas gestoten bij het klussen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had familie in Rhodesië (nu Zimbabwe). Ben daar eens geweest. Zij hadden overal tralies voor de ramen en deuren.

 

Ze kwamen me trouwens ophalen van het vliegveld met een 'bakkie' (zo noemen ze daar een pick-up). Oom en tante droegen standaard vuistvuurwapens en in de auto een automatisch geweer en een jachtgeweer met telescoopvizier. Achterin het 'bakkie' de tuinman met een semi-automatisch wapen. Zo kon je indertijd 'redelijk veilig' overal rondrijden.

Tja, veiligheid is dus een relatief begrip. Ik ben blij dat ik (nog) in Nederland woon. Oom en tante zijn later hierheen gekomen (na ook in ZA te hebben gewoond), maar inmiddels allebei al overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...