Ga naar inhoud
GENEGEERD

Maakt het uit welke firesteel je koopt?


Aanbevolen berichten

Dank je wel Xytras voor je realiteitszin. Natuurlijk heb ik voor de gein ook wel een firesteel en natuurlijk weet je het maar nooit. Maar toch... De voornaamste dreiging is nu een mega economische crisis. En dan gaan 17 miljoen Nederlanders zich op een kluitje ingraven op de Veluwe?? Dan heb je alleen de randstad verplaatst. Deze crisis gaan de meeste mensen gewoon thuis doormaken. Daar heb je heel wat meer aan een gewone aansteker (liefst een Zippo die je met een paar druppels benzine kunt vullen) dan aan een vonkende firesteel, waarmee je alleen maar je vloerbedekking in brand steekt.

Wel, ik denk dat men soms zo ver door zoekt naar de oplossing van een probleem dat men de eenvoudigste oplossingen over het hoofd ziet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Een firesteel heeft geen gas nodig, maar heeft toch ook maar een beperkt aantal x dat je hem kan gebruiken, dus in dat opzicht hebben ze alle2 brandstof nodig, de ene gas, de andere magnesium of ferrocerium. En idd, wind kan een spelbreker zijn, maar in wezen valt dat wel op te lossen, die speciale stormaanstekers zijn behoorlijk goed vind ik.

En qua plaats, ik denk dat 1 firesteel (grove schatting hoor) gelijk staat aan 1 aansteker, een 'economy-pack' firesteels zal dus ook wel wat plaats innemen :)

Kwil geen spelbreekster zijn hoor maar ik denkt, weet dat mijn firesteel wel even langer meegaat dan een bic of welke aansteker dan ook.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Xytras voor je realiteitszin. Natuurlijk heb ik voor de gein ook wel een firesteel en natuurlijk weet je het maar nooit. Maar toch... De voornaamste dreiging is nu een mega economische crisis. En dan gaan 17 miljoen Nederlanders zich op een kluitje ingraven op de Veluwe?? Dan heb je alleen de randstad verplaatst. Deze crisis gaan de meeste mensen gewoon thuis doormaken. Daar heb je heel wat meer aan een gewone aansteker (liefst een Zippo die je met een paar druppels benzine kunt vullen) dan aan een vonkende firesteel, waarmee je alleen maar je vloerbedekking in brand steekt.
Oefening baart kunst. En thuis gebruik je gewoon je aansteker. Maar een firesteel is echt geen overbodige luxe.
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Kwil geen spelbreekster zijn hoor maar ik denkt, weet dat mijn firesteel wel even langer meegaat dan een bic of welke aansteker dan ook".

 

Hebben jullie in Vlaanderen nog asbest in de vloerbedekking?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwil geen spelbreekster zijn hoor maar ik denkt, weet dat mijn firesteel wel even langer meegaat dan een bic of welke aansteker dan ook.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik d8 dat het grootste model van Firesteel een 12.000 x mee ging (in theorie vermoed ik).

Nu weet ik niet hoeveel x je een aansteker kan aansteken, maar aangezien je een aansteker soms 2x of meer moet aansteken eer je in brand hebt gestoken wat moet branden kan ik me voorstellen dat dat ook bij een firesteel zo is.

Verder denk ik dat je een aansteker kan gebruiken tot het laatste zuchtje gas, terwijl ik bij een Firesteel een sterk vermoeden hebt dat je nooit de volledige firesteel kan gebruiken, op een gegeven moment zal de slijtage hem wss in 2 doen breken.

 

Ik geef toe dat je er best één hebt als back-up voor noodgevallen (wanneer je economy-pack aanstekers na 10 jaar op is lol), maar als primaire vuurbron houd ik het toch bij een aansteker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ey ik heb een opklapbaar mes gekocht met een licht en een firesteel er in voor 16,75 euro is dit een goede koop geweest?http://www.survivaloutdoor.nl/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=vmj_color_plus.tpl&product_id=219&category_id=68

 

Deze heb ik ook, en getest. met de rug van je mes werkt dit prima om een vuurtje te maken... Ben alleen benieuwd hoelang deze firesteel meegaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ey ik heb een opklapbaar mes gekocht met een licht en een firesteel er in voor 16,75 euro is dit een goede koop geweest?http://www.survivaloutdoor.nl/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=vmj_color_plus.tpl&product_id=219&category_id=68

 

Ik heb hem zelf ook maar ben er niet heel erg tevreden mee, batterijen raken snel leeg, firesteel is te klein en het mes word snel bot, ik zou investeren in een wat duurder en beter mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik d8 dat het grootste model van Firesteel een 12.000 x mee ging (in theorie vermoed ik).

Nu weet ik niet hoeveel x je een aansteker kan aansteken, maar aangezien je een aansteker soms 2x of meer moet aansteken eer je in brand hebt gestoken wat moet branden kan ik me voorstellen dat dat ook bij een firesteel zo is.

Verder denk ik dat je een aansteker kan gebruiken tot het laatste zuchtje gas, terwijl ik bij een Firesteel een sterk vermoeden hebt dat je nooit de volledige firesteel kan gebruiken, op een gegeven moment zal de slijtage hem wss in 2 doen breken.

 

Ik geef toe dat je er best één hebt als back-up voor noodgevallen (wanneer je economy-pack aanstekers na 10 jaar op is lol), maar als primaire vuurbron houd ik het toch bij een aansteker.

 

Dat in twee breken kan je voorkomen door geen zwak punt te creëren in het midden bv. Maar zelfs met de helft van een firesteel maak je vuur. En tuurlijk heb je ook een aansteker of meerdere.

Grt Chinaka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

http://firesteel.com/FireSteel-Bunker

In een droge omgeving werken veel firesteels. Bij vocht nemen de eisen toe.

Uiteraard heeft een kleine lichte firesteel voordelen. Maar een langere firesteel ook.

Het is wel afhankelijke hoe je de firesteel gebruikt. Als je korte bewegingen maakt met de scraper neemt het nut van een lange firesteel af (mijn mening :-) )

Bij natte brandstof wil je veel en langdurig vonken. Als je steel 2x langer is kun je ook 2x meer vonken maken. Dat kan toch net het verschil maken tussen wel of geen vuur.

 

Tip: als je de vonken heel nauwkeurig wil richten op dezelfde plaats strijk dan niet met de scraper maar met de firesteel. Handig is om je mes met nabij je brandstof te houden.

Dan de firesteel over het mes trekken. Je krijgt dan veel vonken op dezelfde plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

het is maar een kleine bijdrage, maar ik was vandaag bij de action en zag een draagbare messenslijper tje voor onder de E2, evenzo een kompas en staafjes om vuur te maken (mangaan?). De laatste waren helaas uitverkocht, ook bij een andere action in de buurt. Leuke kadootjes in de sinterklaaszak

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is maar een kleine bijdrage, maar ik was vandaag bij de action en zag een draagbare messenslijper tje voor onder de E2, evenzo een kompas en staafjes om vuur te maken (mangaan?). De laatste waren helaas uitverkocht, ook bij een andere action in de buurt. Leuke kadootjes in de sinterklaaszak

 

Je bedoeld de firesteels? Die heb ik daar ook gehaald evenals de slijper. Maaar hier is ook nog eentje te koop voor maar 5,95. http://www.survivalwebshop.nl/noodpakketten/zelf_samen_stellen/717_firesteel_army.html

 

Vwb het kompas, daarbij durf ik er niet helemaal op te vertrouwen of die goed werkt. Ik heb ook een goedkope gekocht maar dan nog wel van het merk Silva. Kost bij Hettykat maar 8,-.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nu al een paar jaar een fire-steel hout, en heb afgelopen zomer ook die van de action erbij gekocht, vooral omdat ik hem voor die prijs niet kon laten liggen. In noodgevallen is het altijd beter dan niets, maar de vonken die er van afkomen zijn minimaal, zeker in vergelijking met de echte fire-steel. Kortom, als je er een wilt hebben om regelmatig te gebruiken om vuur te maken, ook in slechtere omstandigheden(verkleumde handen, slecht weer, e.d.) dan raad ik je aan een echte firesteel te kopen, en dan ook niet de scout, maar de houten of de army variant. Deze zijn net wat groter en dikker en kunnen beduidend vaker gebruikt worden.

 

Als je een backup vuurmakertje wilt hebben in de tweede bob of in de auto is het misschien oplossing, maar dan heb ik toch liever overal lucifers en aanstekers liggen om je even"uit de brand te helpen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was zojuist wat materiaal aan het bestellen voor een project ( ben geinspireert dank zij de dokter )

en kwam daar bij het volgende tegen een shtf firesteel.

 

Specifications

 

* Size: 7/16 inch diameter by 3.15 inches long (11 x 80mm)

* Weight: 1.7 ounce (48 grams)

* Robust 5500 F (3000 C) sparks that will start a fire in the toughest conditions

* Composition: FireSteel.com ferrocerium rod

 

ding is met gemak dezelfde diameter als een 5c muntje.. en voor de mensen die dat niet genoeg vinden hebben ze ook nog de magnum ( @J.I. nurse mischien iets voor jou :p )

 

http://firesteel.com/firesteel-magnum/

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad een grappige dingetje @nvd72.

Bedankt voor de tip.

Ga kijken wat ik er mee kan doen!

Ik ga informeren of dat ik die kan kopen hier ergens in NL.

 

graag gedaan, ben even aan het kijken als ze ook naar nederland versturen zo wel dan mischien is kijken als er belang is voor een groep buy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat dacht ik dus ook! En ik dacht ook, ik ben vast die onhandige vrouw die met zo'n ding niet overweg kan... Maat het is echt super easy! (en die heb ook van die kleine formaten met een built-in striker, dan kan het niet meer mis gaan, al hebben die niet mijn voorkeur)

 

Dus we hebben er een paar besteld, een voor in de BOB in worden, een voor bij de preps... En dat is alleen voor natte omstandigheden, want we hebben ook gewoon veel aanstekers (gas en zippo) en lucifers... Dus ik denk dat we ons wel warm kunnen houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...