Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eikel koffie


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Heb dit ooit uit een boek van Winnetou gehaald dat ik vroeger eens heb gelezen.

Eikels verzamelen en heel goed laten drogen.

De gedroogde eikels pellen...denk dat dit niet zo heel eenvoudig zal zijn.

De eikels vermalen tot poeder en daar dan de koffie of thee van trekken.

Met beetje suiker erbij schijnt dit heel lekker te zijn...ben benieuwd ...ik droog de eikels onder mijn houtvuur om het proces snel te laten verlopen...

Wie weet...slecht kan het niet zijn denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn ouders dronken dit in de oorlog de koffie van de arme mensen genoemd . De pel moet er afgehaald worden als ik me niet vergis en dan de vrucht keihard drogen dit werd gedaan in de oven van de kachel . Malen als gewone koffie . En als je dan koffie zet doe je er een schepje cichorei bij voor de smaak .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit draadje http://preppers.nl/forum/threads/1365-Koffie-of-toch-niet-eikel?highlight=eikel word het ook besproken.

Een onderschatte proces stap is het branden/roosteren denk ik,net als bij koffie bonen kan dit de smaak breken of maken.

Denk dat dat een kwestie van experimenteren is,de hoop dus niet te snel opgeven :)

 

Het proces van branden is idd cruciaal voor de smaakbeleving net als bij koffie, echter ook het zorg dragen dat de tannine eruit is, zodat deze niet zo bitter is.

 

Hier nog een mooi linkje, misschien wel nuttig.

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/12/eikels-voor-brood-en-koffie.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet zeker lukken.

En bovenal is dit een heel goede tijd van het jaar dus er zijn extreem veel eikels te rapen ( nee ik bedoel niet politiekers) in het bos.

Morgen ga ik terug en raap ik verder.

Daarna volg ik de stappen zoals uitgelegd van weken ,breken en braden.

De smaak zullen we wel zien ...ik wil dit ook proberen mengen met brood...het klinkt alvast lekker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de stukgehakte eikels wel goed spoelen in water, een aantal uren. Dat kan in een schoon beekje, onder de kraan, of in de stortbak van de wc die je toch moet doorspoelen.

 

De reden hiervan is dat eikels calciumoxalaat bevatten. Dat is een mineraal waar miniscule scherpe puntjes aan zitten, niet echt goed voor je nieren.

 

Dus EERST de stukgehakte eikels flink spoelen, dan koffie maken, brood bakken, etc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoelde ik he. Wat is dan de zin om eikelkoffie te drinken ? Kan je dan niet beter een kilootje gedroogde theeblaadjes preppen ? Veel minder werk, heel lang houdbaar én met bewezen eigenschappen. Kost ook geen reet.

Ongemalen koffiebonen kun je ook heel lang bewaren. Surogaat koffie is niet lekker maar beter sorugaat dan niets.

In WW2 dronken de mensen surogaat kofffie en aten bloembollen omdat er niets anders was. Maar toen waren er ook geen preppers zoals nu ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ongemalen koffiebonen kun je ook heel lang bewaren. Surogaat koffie is niet lekker maar beter sorugaat dan niets.

In WW2 dronken de mensen surogaat kofffie en aten bloembollen omdat er niets anders was. Maar toen waren er ook geen preppers zoals nu ;-)

 

Mijn moeder heeft in de jaren 80 eens ajuinsoep gemaakt maar nam per vergissing de tulpenbollen. Nooit iets van gemerkt. Tot in het voorjaar dan, we hadden geen tulpen dat jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder heeft in de jaren 80 eens ajuinsoep gemaakt maar nam per vergissing de tulpenbollen. Nooit iets van gemerkt. Tot in het voorjaar dan, we hadden geen tulpen dat jaar.

 

Maar wel verse uien uit eigen tuin? Hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de stukgehakte eikels wel goed spoelen in water, een aantal uren. Dat kan in een schoon beekje, onder de kraan, of in de stortbak van de wc die je toch moet doorspoelen.

 

De reden hiervan is dat eikels calciumoxalaat bevatten. Dat is een mineraal waar miniscule scherpe puntjes aan zitten, niet echt goed voor je nieren.

 

Dus EERST de stukgehakte eikels flink spoelen, dan koffie maken, brood bakken, etc.

 

Ook niet geheel onbelangrijk idd, om je nieren gerust te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee...

 

- Het smaakt niet lekker

- Het bevat geen caffeine

- Het is een hoop werk om te maken

 

Wat is ook al weer de reden om 't de drinken? :)

 

En nee, "er is niets anders" is geen geldige reden, gewoon koud water is lekkerder, gezonder en veel minder werk :p

 

Dus... wat mis ik? :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee...

 

- Het smaakt niet lekker

- Het bevat geen caffeine

- Het is een hoop werk om te maken

 

Wat is ook al weer de reden om 't de drinken? :)

 

En nee, "er is niets anders" is geen geldige reden, gewoon koud water is lekkerder, gezonder en veel minder werk :p

 

Dus... wat mis ik? :o

 

En als je iets warms wilt drinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal niks wil je warm drinken doe wat dennenaalden in het water bevat ook nogeens meer vamine c ook

Okee...

 

- Het smaakt niet lekker

- Het bevat geen caffeine

- Het is een hoop werk om te maken

 

Wat is ook al weer de reden om 't de drinken? :)

 

En nee, "er is niets anders" is geen geldige reden, gewoon koud water is lekkerder, gezonder en veel minder werk :p

 

Dus... wat mis ik? :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee...

 

- Het smaakt niet lekker

- Het bevat geen caffeine

- Het is een hoop werk om te maken

 

Wat is ook al weer de reden om 't de drinken? :)

 

En nee, "er is niets anders" is geen geldige reden, gewoon koud water is lekkerder, gezonder en veel minder werk :p

 

Dus... wat mis ik? :o

 

Een roker wil roken na shtf,desnoods hooi.

Een koffie drinker wil koffie na shtf,desnoods geroosterde eikeltjes koffie,as simple as that......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een feit dat je van binnen sneller opwarmt, dus drink je iets warms.

De smaak is natuurlijk luxe, maar in barre tijden betekent luxe heel wat anders dan nu.

 

Absoluut, maar dan lijkt me thee een stuk makkelijker. Of prep een stevige voorraad oplos chocomel poeder, hete poeder chocomel is veel lekkerder (en enorm lang houdbaar) en veel minder werk dan eikels zoeken, drogen, pellen, branden/roosteren en dan "koffie" er van brouwen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...