Ga naar inhoud
GENEGEERD

The making of Palinka, ofwel zelf je drank stoken


Piroska

Aanbevolen berichten

Bedankt voor het delen, en de genomen moeite om foto s te maken van het proces! Oh ik heb 5 weken geen druppel gedronken, ben flink aan het trainen om weer terug in top conditie te komen.. maar als ik van deze drank een borreltje kon nemen nu.. deed ik het:)

 

Neenee die krijg je niet, gewoon volhouden dan is je conditie zo weer op peil! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Alcohol is straks bijna niet meer betaalbaar en met wat suiker en gist kun je al een lekkere wodka maken. Vrienden destilleren al een paar jaar alcol van ongeveer 93% en na filtering lengen ze het aan met osmose water tot ongeveer 50%. Dan heb je een heerlijke wodka, maar je kunt er natuurlijk ook smaakjes aan toevoegen. Een paar dropjes erin, in de vriezer doen en dagelijks een keer schudden, dan heb je een dropshot van 50%.

 

Zelf drink ik nauwelijks maar ik overweeg toch zo'n destilleer machine te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alcohol is straks bijna niet meer betaalbaar en met wat suiker en gist kun je al een lekkere wodka maken. Vrienden destilleren al een paar jaar alcol van ongeveer 93% en na filtering lengen ze het aan met osmose water tot ongeveer 50%. Dan heb je een heerlijke wodka, maar je kunt er natuurlijk ook smaakjes aan toevoegen. Een paar dropjes erin, in de vriezer doen en dagelijks een keer schudden, dan heb je een dropshot van 50%.

 

Zelf drink ik nauwelijks maar ik overweeg toch zo'n destilleer machine te kopen.

 

Of je voegt er een likeurextract aan toe en je maakt naar wens elke sterke drank. In de Franse apotheken koop je trouwens zuivere ethanol tegen een prijs waarvoor je hem niet kan maken. Ik ging tot enkele jaren geleden vaak op 'strooptocht' langs de apotheken in het Noorden.

http://www.bmswijndepot.com/nl/Catalogus/Index/16946/17626/0602-likeurextracten-lick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je afhankelijk van de suiker en gist prijs bent. Als ik met mijn overcapaciteit van de zonnepanelen alcohol kan stoken, dan is de prijs niet zo heel hoog per liter. Vrienden van mij komen momenteel uit op ongeveer 2 euro de liter vodka van 50%. @lewieke: Wat betaal in Frankrijk voor een liter ethanol ongeveer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is best een tijd geleden dat ik er haalde maar toen betaalde ik per liter à 98% ongeveer 8€. Je weet ook zeker dat het goede alcohol is. Die wordt in Frankrijk aan Fransen in beperkte hoeveelheden verkocht. Je legt uit dat je buitenlander bent en je wandelt naar buiten met 1l. Als je dan 10 apotheken bezoekt ... . Verkopen willen ze allemaal als ze maar weten dat ze niet gesnapt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij werken met natuurlijke gist van het fruit. We voegen per 120 liter peren 5 liter water en 3 kilo suiker toe. Je moet elke dag wel 2x roeren in het vat.

Je kan om de boel te versnellen (dus als je niet wekenlang wil/kan wachten tot de gisting klaar is) ook per 120 liter een half blokje bakkersgist (uit zo'n papiertje, niet de droge korrels) toevoegen. De boel gist dan sneller, vooral met een beetje warm weer. Het alcoholpercentage wordt NIET hoger hierdoor.

 

Ik ken het, ik maak ook eigen drankjes ;)

 

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben!

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan ik me ook in de rij aansluiten. :cool:

 

Wel in het buitenland uiteraard, want hier mag het natuurlijk weer niet.

 

Daar doe ik het electrisch en thermostatisch geregeld. Dat gaat heel mooi.

Voor de momenten dat het zonder electra moet heb ik eenzelfde installatie als @Piroska

 

koperen 80l. boiler en een vergelijkbaar bovenstuk met waterkoeling.

Ik zet er alleen nog even een thermostaat op omdat op deze manier mijn temp wil kunnen meten.

Ik zal straks even foto's online zetten.

 

Voorloop en naloop houd ik ook rekening mee.

Dit gaat niet weg en is prima brandstof of additief om ramen mee te wassen.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals afgesproken een foto.

 

80l boiler

kolom van 80 mm koperen regenpijp

bochtje van 32 mm koper

buisje rechts is 15 mm koper. Deze wordt verlengd met 15mm koper waar deels een 22mm koperen buis op komt met een ingang en een uitgang voor koelwater.

Het deel waar de 22mm buis overheen komt is dus dubbelwandig.

20131110_192625.jpg.f5e128672826c3b0287a542c1fe334f8.jpg

@Raycoupe

Volgens mij mag je bier wijn etc wel zelf maken in NL, maar niets zelf stoken naar sterke drank.

Je mag wel zuivere medicinale alcohol kopen en daarmee sterke drank of likeurtjes maken.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor eigen gebruik mag je toch wel veel in nederland?

Denk dat het gewoon gedoogd wordt zolang je geen problemen veroorzaakt door exploderende vaten of alcohol vergiftiging enzo.

Verkopen is natuurlijk uit den boze want dan loopt de staat acijnzen mis ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je mag enkel wijn en bier maken (brouwen). Sterke drank stoken (d.m.v. destillatie) IST VERBOTEN! Om meerdere redenen, de eerste omdat de ®overheid accijnzen misloopt waarmee ze zo veel goede en prachtige dingen doen voor de mensheid en de natuur (*kots!*) en ten tweede omdat het gevaarlijk kan zijn als je niet weet waar je mee bezig bent en derhalve methanol produceert. Methanol heeft als nare bijwerking dat er een ernstig tekort aan leven ontstaat, ook wel dood genoemd... Proost!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het begrepen heb na enig google speurwerk,mogen ze je een vergunning voor een destilleer apparaat voor "eigen gebruik" niet weigeren,neemt niet weg dat je wel een vergunning voor dat ding moet aanvragen/hebben.Of heeft iedereen die vergunning nu automatisch???

 

http://komwebcamchatten.blogspot.fr/2012/08/video-dure-accijnzen-op-alcohol-nooit.html

 

Wat ik wel weet is dat Brouwmarkt.nl "water destilleer" apparaten verkoopt die voor meerdere doeleindes te gebruiken zijn,o.a.alcohol dus:o maar niet onder die noemer verkocht mogen worden.

 

Ik zou me trouwens om die wettelijke bepalingen niet al te druk maken,soms is een beetje stout zijn best leuk;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals afgesproken een foto.

 

80l boiler

kolom van 80 mm koperen regenpijp

bochtje van 32 mm koper

buisje rechts is 15 mm koper. Deze wordt verlengd met 15mm koper waar deels een 22mm koperen buis op komt met een ingang en een uitgang voor koelwater.

Het deel waar de 22mm buis overheen komt is dus dubbelwandig.

20131110_192625.jpg.f5e128672826c3b0287a542c1fe334f8.jpg

@Raycoupe

Volgens mij mag je bier wijn etc wel zelf maken in NL, maar niets zelf stoken naar sterke drank.

Je mag wel zuivere medicinale alcohol kopen en daarmee sterke drank of likeurtjes maken.

 

Driehart

 

 

Wow leuk! lijkt sterk op die van ons inderdaad! Wij gooien ook de voorloop niet echt weg hoor, hij wordt alleen niet gedronken. Vandaag heb ik er calendula-tinctuur van gemaakt, werkt als jodium.. Ook ramenlappen is een optie en een vuurtje dat niet wil mee aankrijgen.. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super...Mijn gebuur stookt moonshine. Lekker spul maar heel sterk.

Heeft nu een flesje staan waar al een tijdje een goed gepoetst eiken blokje in zit.

Moonshine neemt nu de kleur aan van het hout en een lichte houten smaak.

Zeker niet slecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super...Mijn gebuur stookt moonshine. Lekker spul maar heel sterk.

Heeft nu een flesje staan waar al een tijdje een goed gepoetst eiken blokje in zit.

Moonshine neemt nu de kleur aan van het hout en een lichte houten smaak.

Zeker niet slecht.

 

Leuk Tom, daar dachten wij toevallig ook aan, een eikenblokje toevoegen en dan weg zetten, weet jij hoe lang dat dan moet om het lekker te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

whisky en wijnen en sommige bieren krijgen ook de smaak van het hout, bij whisky kan het zeg maar 12-30 jaar duren voordat alle smaak wel onttrokken is aan het hout. Of het hout gebrand is maakt ook uit.

 

Je kan dit ook versnellen door het contactoppervlak te vergroten, ilja gort met dat wijnprogramma op NL tv was in frankrijk bij een wijnmakers supermarkt waar je diverse hout snippers kan kopen die je in je wijn kan gooien.

 

 

wat ik een erg lekker wodka vind is bisongras wodka zoals grazowska , smaakt bijna net zo lekker als whisky

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska

Grappig. Ik gebruik de voorloop ook nog om Propolis tinctuur te maken, van de propolis die ik van mijn bijen krijg

 

Wat zijn we toch leuk en goed bezig!

 

Driehart

 

Van de honing kun je heerlijke mede maken http://nl.wikipedia.org/wiki/Mede_%28drank%29

Koop ik ieder jaar op vakantie een paar flessen van. Is hier moeilijk verkrijgbaar maar zoooo lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

whisky en wijnen en sommige bieren krijgen ook de smaak van het hout, bij whisky kan het zeg maar 12-30 jaar duren voordat alle smaak wel onttrokken is aan het hout. Of het hout gebrand is maakt ook uit.

 

Je kan dit ook versnellen door het contactoppervlak te vergroten, ilja gort met dat wijnprogramma op NL tv was in frankrijk bij een wijnmakers supermarkt waar je diverse hout snippers kan kopen die je in je wijn kan gooien.

 

 

wat ik een erg lekker wodka vind is bisongras wodka zoals grazowska , smaakt bijna net zo lekker als whisky

 

Ja grappig, ik zag Ilja ook met die snippers in Frankrijk, alleen zei hij er dus niet bij hoe lang ze in het vat moesten zitten. Inderdaad, die grazovska is ook een van mijn favorieten. Ik denk dat we gewoon maar wat moeten experimenteren wat dit betreft, het lastige is dat dit dus maar 1x per jaar kan, de volgende lading Palinka is er pas weer volgende herfst, dus voor je uit-geexperienteerd bent ben je al flink wat jaren verder helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de honing kun je heerlijke mede maken http://nl.wikipedia.org/wiki/Mede_%28drank%29

Koop ik ieder jaar op vakantie een paar flessen van. Is hier moeilijk verkrijgbaar maar zoooo lekker!

 

Ja ik weet ervan maar heb het helaas nog nooit kunnen/mogen proeven. Jij vindt het lekker? Ik ben benieuwd moet dit toch eens proberen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...