Ga naar inhoud
GENEGEERD

Optimus 00 camp stove


AWOL

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gefeliciteerd! Waar moed, beleid en trouw niet toe kunnen leiden.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Officierskruis_Militaire_Willemsorde.jpg

 

@AWOL. Hij gaat nu toch wel een ereplaats krijgen in je huis? Als je uitgespeeld bent en de brander naar zijn erepodium gaat, spuit dan nog een klein beetje kruipolie op alle delen die moeten kunnen bewegen. De voetjes, de sproeier en vooral ook de bouten die het pompleertje op zijn plaats houden, want die moeten er af kunnen.

 

Tis goed spul hoor, hier zie je jouw brander in een Zweedse legeruitvoering;

 

http://www.multi.fi/~awillman/optimus00.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Hij gaat nu toch wel een ereplaats krijgen in je huis? Als je uitgespeeld bent en de brander naar zijn erepodium gaat, spuit dan nog een klein beetje kruipolie op alle delen die moeten kunnen bewegen. De voetjes, de sproeier en vooral ook de bouten en het schroefdraad die het pompleertje op zijn plaats houd, want die moeten er af kunnen.

 

Reeds gedaan :)

Schroefje op de pomp die het leertje op zijn plaats houdt is wel zeer verroest, ben bang dat die zou sneuvelen als ie er af moet.

Voor het goede zou ik nieuwe pakkingen moeten kopen, tot die tijd schroef ik niet alles uit elkaar want dan lijkt de kans mij groot dat ik de huidige pakkingen definitief beschadig.

Ik zou eigenlijk ook nog een afsluitdop voor het tankje moeten hebben voor opslag / vervoer en de brander er af geschroefd is. Een origineel opberg blik zou het helemaal afmaken.

Ogen goed open houden bij de kringloopwinkels :)

 

Een ereplaats krijgt de Optimus zeker, gebroederlijk naast de Feuerhand lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dat dit eigenlijk perfecte branders zijn. Doordat ze geen kraantje hebben, zijn ze iets lastiger aan te steken en bijna niet te reguleren, maar dat geeft niks bij een shtf. Het hele grote voordeel van geen kraantje is, dat de brander daardoor veel minder kwetsbaar is.

 

Je hebt helemaal gelijk, niks nodeloos schroeven aan deze brander. Het spuitje olie is alleen voor her geval je in de toekomst geen keus hebt.

 

Mede omdat dit project zo symbool staat voor de goede samenwerking tussen preppers, krijg je van mij een originele poot en een transportafsluiter. Aan die laatste is lastig te komen, maar ik wil nu ook dat hij helemaal compleet is. Blik was een extra optie, ze werden ook zo verkocht.

 

Oh, ik heb nog even een nabrander, ha, ha, een nabrander, wat is taal toch een geweldig iets. Mocht je bij dit soort branders ooit een ventiel gaan vervangen met een speciale sleutel, geef daar dan eerst een paar korte felle tikken op, anders krijg je het ventiel niet los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dat dit eigenlijk perfecte branders zijn. Doordat ze geen kraantje hebben, zijn ze iets lastiger aan te steken en bijna niet te reguleren, maar dat geeft niks bij een shtf. Het hele grote voordeel van geen kraantje is, dat de brander daardoor veel minder kwetsbaar is.

 

Je hebt helemaal gelijk, niks nodeloos schroeven aan deze brander. Het spuitje olie is alleen voor her geval je in de toekomst geen keus hebt.

 

Mede omdat dit project zo symbool staat voor de goede samenwerking tussen preppers, krijg je van mij een originele poot en een transportafsluiter. Aan die laatste is lastig te komen, maar ik wil nu ook dat hij helemaal compleet is. Blik was een extra optie, ze werden ook zo verkocht.

 

Wow dat is echt geweldig van je Bert, ik weet niet hoe ik je daarvoor kan bedanken...als jij het wel weet laat het mij weten! Ik zal sowieso binnenkort iets in de karma gooien op het forum, dat heeft het forum wel verdiend!

 

Nog een vraag om verder je ervaring te misbruiken:

Ik ging de brander een tweede keer aansteken maar dit keer ging het anders, veel witte rook en vlammen. Ik denk dat ik te snel was met druk opbouwen terwijl de boel nog niet voldoende was voorverwarmd, dan treedt natuurlijk geen vergassing op en komt de olie vloeibaar uit de sproeier en vat vlam? Klopt dat?

Ik gebruik nu ethanol om voor te verwarmen maar ik denk dat spiritus ook wel werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel stelt het niet voor wat ik voor je doe. Bovendien zit ik me hier het apelazarus te genieten. Echt waar. Is toch ook reuze leuk, dat zo'n gezamenlijk project op afstand slaagt. En als je toch wat wilt doen, help dan iemand anders op jouw beurt, maar ik heb bij jou niet het gevoel dat ik je daartoe moet oproepen, dat doe je uit jezelf wel. Je moet alleen het idee loslaten, dat we voor dezelfde persoon die wat voor ons deed wat terug moeten doen, want dat lukt zelden. Awol, weet je wat mij hier de laatste tijd is gebeurd? Ding dong, pakket met gratis waterfilter van een prepper, ding dong, pakket met een broodbakmachine cadeau van een prepper. Gisteren nog, ding dong, pakket met gratis kruiden en tabletten om wat aan mijn gezondheid te doen van een prepper. Ik zit je niet te dollen en het houdt maar niet op. Voor al die preppers kan ik ook niks terug doen. Althans ik bedank ze door jou te helpen en zo moet het verder gaan....

 

Pas je wel op met je brander. Inderdaad niet goed voorverwarmen is het grote probleem met dit type branders en lampen. Dan spuit er een zuivere brandstofstraal door je sproeier en dat kan in sommige gevallen wel een vlam van een meter opleveren. Heb je een kraantje op je brander, dan draai je die dicht en is de vlam zo uit. Bij jouw brander is het lastiger, omdat je geen kraantje hebt. Om hem uit te krijgen laat je langzaam de lucht uit de tank lopen via het schroefje op de vuldop. Pas wel op, want in principe is dat een explosief mengsel. Het zijn schittrende branders, maar nogmaals, ze zijn niet zonder risico. Brander eerst helemaal af laten koelen, voordat je opnieuw voor gaat verwarmen, anders ontstaat er een ramp (sorry Awol, weet jij ook wel, maar ik schrijf ook voor anderen die meelezen, dat heb je met zo'n site he). Spiritus die je bij AH koopt is perfect om voor te verwarmen.

 

Je had het over witte rook die uit je Optimus kwam, dat is een signaal dat er met jou een nieuwe brander paus is opgestaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent een goed mens Dick, waar ik kan zal ik zeker anderen helpen om de karma te continueren.

 

Ik probeer nu te achterhalen hoe oud mijn brander ongeveer is maar dat is niet echt te achterhalen want ik zie geen serienummer of iets dergelijks.

Op de branderkop staat echter Optimus-Primus en als ik er van uit ga dat dit de originele brander is dan zou de Optimus niet ouder kunnen zijn dan 1962 omdat in dat jaar de paraffine afdeling van Primus werd overgenomen door Optimus.

Tot wanneer ze geproduceerd werden kan ik niet zo gemakkelijk herleiden, maar ik zoek nog door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent een goed mens Dick

 

Ik ben zelfs een reuze goed mens. En dat komt omdat ik door gekregen heb, dat ik een perfecte mix ben tussen een heilige en een asociale hufter. En dat we dat allemaal zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfecte vraag @Tom. Prabath stoves worden nu nog in India gemaakt. Ik heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad, maar wat ik van anderen begrijp, is dat ze wel iets minder zijn dan de Zweedse Optimus, maar toch beslist niet slecht. Kun je dus rustig kopen. De vraag is of je dat bij Qvist moet doen. Verschillende mensen op deze site zijn nogal in hem teleurgesteld. Een jaar of vijf geleden ben ik een keer bij hem langs geweest. Beetje aparte vent (ben ik ook) maar niet onaardig. Ik heb toen voor 50 euro een hele mooie gebruikte Optimus Hiker bij hem gekocht. De Optimus 00 die hij New Old Stock (NOS) heeft staan, vind ik wel leuk als verzamelaar. Mits hij nog uit de made in Sweden periode dateert, en ik kan zo niet zien of dat ook op de brander staat. Bij de Optimus lampen hebben ze de laatste productie series bij Hipolito in Portugal laten maken. Niet slecht, maar toch beduidend minder dan het spul dat nog echt in Zweden werd gemaakt, ook al is het merk Hipolito inmiddels ook in trek bij verzamelaars. Tom, het is de vraag wat je met je brander wilt. Zo'n NOS ding moet je ook ongebruikt laten, zodat hij zijn verzamelaarswaarde behoudt. Bij een shtf is het natuurlijk geen probleem om hem toch te gaan gebruiken. Wil je een brander hebben die je in de vensterbank kunt zetten om de buren mee te imponeren, of gaat het je alleen om een goede brander voor in je BOB, want dan zou ik geen petroleumbrander kiezen, maar een mulifuelbrander zoals deze; De Primus Omnilite ti plus reservedelen set.

 

http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=88930

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen water gekookt op de Optimus voor een kop koffie, dat was op een vreemde manier zeer bevredigend :p

 

Wat mij opvalt is dat de tank behoorlijk warm wordt na een tijdje, dat zal deels wenselijk zijn omdat, als ik het allemaal goed begrijp, de warmte er ook voor zorgt dat de tank op druk blijft. Het verbaasde mij iig dat ik tussentijds (5 minuten brand tijd) eigenlijk niet meer hoefde te pompen.

Wel werd ook de 'luchtschroef' erg warm en ik kan mij voorstellen dat als je de brander langer gebruikt deze misschien te heet wordt om aan te raken en hoe krijg je hem dan uit (zonder handschoenen)?

Gedeeltelijk zal het stralingswarmte van het pannetje geweest zijn (melkpannetje) en ik begrijp ondertussen dat je eventueel een hitteschild zou kunnen maken om de tank wat meer te scheiden van de brander.

 

Ik vraag mij af of een brander als deze ook té heet kan worden en wat daarvan mogelijk het gevolg kan zijn? Is dit potentieel gevaarlijk? (en ik neem aan dat theoretisch het loden 'soldeersel' zou kunnen smelten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Ik verzamel al dertig jaar Optimus lampen en branders. Weet er dus best wat vanaf. Mijn tic is alleen, dat ik alles nieuw en ongebruikt wil hebben. Daardoor is mijn gebruikers ervaring niet groot. Met al deze branders moet je zorgen dat ze hun warmte goed kwijt kunnen. Van een te hete brander of lamp kunnen de naden en de pakkingen smelten en dan heb je een bom in huis. Een doodenkele keer laten de naden van een oude brander of lamp zelfs spontaan los..... Ik schreef al, het zijn pracht apparaten, maar niet zonder risico. Hoe groot het risico is bij een oude brander? Verdraait lastig in te schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Ik verzamel al dertig jaar Optimus lampen en branders. Weet er dus best wat vanaf. Mijn tic is alleen, dat ik alles nieuw en ongebruikt wil hebben. Daardoor is mijn gebruikers ervaring niet groot. Met al deze branders moet je zorgen dat ze hun warmte goed kwijt kunnen. Van een te hete brander of lamp kunnen de naden en de pakkingen smelten en dan heb je een bom in huis. Een doodenkele keer laten de naden van een oude brander of lamp zelfs spontaan los..... Ik schreef al, het zijn pracht apparaten, maar niet zonder risico. Hoe groot het risico is bij een oude brander? Verdraait lastig in te schatten.

 

Plaats eens een foto van je verzameling als dat niet teveel moeite is :)

Zal nog eens verder lezen op de interwebs over de mogelijke gevaren van deze apparaten, ik moet bekennen dat ik met de eerste paar keer aansteken toch wat zenuwachtig was, druk en brandstof in een oud apparaat waarvan je de conditie niet helemaal kent is toch een spannende combinatie.

Het lijkt mij in ieder geval een goede reden om nieuwe pakkingen te bestellen en bestel ik er meteen de juiste gereedschappen bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts en anderen

 

Het was even zoeken..

Deze sleutel bedoel ik. Ik ben benieuwd of deze sleutel ook echt past.....

http://www.tuinmachinehandel.eu/shop/index.php?item=afstelschroevendraaier-dubbele-d-vorm&action=article&group_id=10000100&aid=1565&lang=nl

 

Driehart

 

 

Het bitje zou wellicht passen (weet ik niet) maar je zou het nooit op de sproeier krijgen, er is geen ruimte voor. Het originele sleuteltje lijk je onder een hoek te kunnen gebruiken want heeft scharniertje zo te zien. Zie op pagina 1 in de "exploded view" sleuteltje met onderdeelnummer 5164.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @driehart. Interessant voor anderen om te proberen of het past. Mijn lampen en branders zijn in nieuwstaat en ik heb origineel Optimus gereedschap, maar dat ga ik niet afrossen op oude branders. Tenzij er een shtf is, dan ben ik best bereid anderen te helpen, maar nu ben ik gewoon een gierige verzamelaar :)

 

Hier kun je nog het een en ander bestellen;

 

http://www.base-camp.co.uk/tools.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch leuk,dit soort onderwerpen.

Dankzij het gene wat hier verteld wordt,word je stiekem toch een hoop wijzer,na het lezen van o.a. dit toppic m'n oude Tilley weer eens tevoorschijn gehaald.

Die heb ik verschillende gehad en altijd gewoon,niet gehinderd door enige kennis, op benzine laten branden,was nooit een echt probleem totdat ik de laatste blijkbaar een keer met koud weer gebruikte,zoals altijd zonder voor te verwarmen;ging van geen kanten,brandde nauwelijks en twee kousjes stuk,dat ding toen boos en niet begrijpend, in een hoek gesmeten en jaren niet meer naar om gekeken.

Vandaag weer te voorschijn gehaald,schoon gemaakt en met die zelfde benzine,uiteraard nu na voorverhitten,probleemloos aangestoken!

Volgende week eens met petroleum proberen!

Het volgende "project" zal een oud,tweepits leger veldfornuisje zijn,wat men met min of meer dezelfde problemen op zolder beland is,ben benieuwd:)

 

Als die het weer doet zal ik ook een fototje plaatsen als "bewijs":)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Perfecte vraag @Tom. Prabath stoves worden nu nog in India gemaakt. Ik heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad, maar wat ik van anderen begrijp, is dat ze wel iets minder zijn dan de Zweedse Optimus, maar toch beslist niet slecht. Kun je dus rustig kopen. De vraag is of je dat bij Qvist moet doen. Verschillende mensen op deze site zijn nogal in hem teleurgesteld. Een jaar of vijf geleden ben ik een keer bij hem langs geweest. Beetje aparte vent (ben ik ook) maar niet onaardig. Ik heb toen voor 50 euro een hele mooie gebruikte Optimus Hiker bij hem gekocht. De Optimus 00 die hij New Old Stock (NOS) heeft staan, vind ik wel leuk als verzamelaar. Mits hij nog uit de made in Sweden periode dateert, en ik kan zo niet zien of dat ook op de brander staat. Bij de Optimus lampen hebben ze de laatste productie series bij Hipolito in Portugal laten maken. Niet slecht, maar toch beduidend minder dan het spul dat nog echt in Zweden werd gemaakt, ook al is het merk Hipolito inmiddels ook in trek bij verzamelaars. Tom, het is de vraag wat je met je brander wilt. Zo'n NOS ding moet je ook ongebruikt laten, zodat hij zijn verzamelaarswaarde behoudt. Bij een shtf is het natuurlijk geen probleem om hem toch te gaan gebruiken. Wil je een brander hebben die je in de vensterbank kunt zetten om de buren mee te imponeren, of gaat het je alleen om een goede brander voor in je BOB, want dan zou ik geen petroleumbrander kiezen, maar een mulifuelbrander zoals deze; De Primus Omnilite ti plus reservedelen set.

 

http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=88930

@Tom

google qvist maar eens. En kijk op dit forum naar de ervaringen met qvist, ook die van mij.

Als je dan alsnog besluit daar te bestellen, succes.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever.

 

Petroleumapparatuur (geldt voor lampen, branders, kachels etc.) op benzine later branden is meer dan levensgevaarlijk!!

 

 

 

Ik druk even een kopie af, van wat ik bij onze druk- en olielampen club heb geschreven;

 

Druklampen heb je in een benzine- en in een petroleum uitvoering. Ze zien er vaak vrijwel identiek uit! Maar pas op!

 

Petroleum moet veel langer voorverwarmd worden dan benzine. Daarom heeft de vergasserbuis van een petroleumlamp een extra krul;

 

http://www.fire-and-steel.de/WebRoot/Store22/Shops/62625123/50B7/38C4/20CE/2E19/24FA/C0A8/29C3/9699/Vergaseroberteil-Petromax-HK150-152-150.jpg

 

Gooi je in een lamp met bovenstaande vergasserbuis met krul benzine, dan wordt hij veel te heet en dan smelten je pakkingen en de naden van je lamp = BOEM! En een flinke ook!

 

Zo ziet de vergasserbuis van een benzinelamp eruit (recht en zonder krul);

 

http://www.green-store.ch/images/product_images/info_images/14054_0.jpg

 

Benzinelampen hebben als voordeel, dat benzine makkelijker te krijgen is dan petroleum. Maar voor gebruik binnen zijn ze nauwelijks geschikt (kan wel eventjes). De dampen van benzinelampen zijn veel giftiger dan van petroleum lampen, die je met enige ventilatie wel binnen kunt gebruiken. Met een benzinelamp heb je ook sneller ongelukken. Wanneer je de druk uit de tank weg laat lopen, dan is dat een veel explosiever gas dan bij petroleum.

 

Als je druklampen binnen gebruikt, zorg dan dat je de gebruiksaanwijzing goed leest (altijd te vinden op internet), dat je een blusdeken bij de hand hebt en gebruik een koolmonoxide melder. Die zijn onmisbaar bij een shtf. Bij iedere verbranding (ook van kaarsen) kan koolmonoxide ontstaan als er te weinig zuurstof is. Bij een shtf wil je niet te veel ventileren, want dan vliegt je kostbare warmte weg. Om de veilige grenzen op te zoeken, gebruik je een koolmonoxide melder op batterijen (ik adviseer Ajax-Kidde). En last but not least; oefen buiten op een brandveilige plek met het aansteken van je lamp. Als je niet goed voorverwarmd hebt, dan komt er geen gas uit je sproeier, maar een zuivere brandstofstraal, die een vlam van een meter veroorzaakt. Niks aan de hand, kraantje dicht en de vlam is weg, maar je schrikt wel. Met druklampen moet je leren omgaan. Wij kregen er vroeger bij het Korps zelfs les in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DickBerts;

Ik heb er geen krul in zitten,het zal dan toch toch een benzine lamp zijn.

Ik vond het,in m'n onwetendheid, vreemd dat je een benzine lamp ook voor moest verwarmen,dus dacht ik dat deze ook misschien wel op petroleum zou kunnen branden maar ik zal me eerst nog eens wat verder in lezen.

Hier een foto van het geval;

https://lh3.googleusercontent.com/-HBG66Z8kQe4/UoC0WEAaWHI/AAAAAAAAAFw/vYNhJRSN8us/s512/IMG_00000020.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zwellever. Helaas weet ik weinig van Tilley af. Prachtige lampen, maar vaak zit er nog asbest in verwerkt, daarom laat ik ze altijd staan. Ik kan het niet goed zien of dit een benzine of een petroleum lamp is. Kijk maar even op internet via het type aanduiding. Benzinelampen moet je ook met wat spiritus voorverwarmen, maar dat gaat veel sneller dan een bij een petroleum lamp. Je schijnt bepaalde benzine lampen, zoals de Petromax van het Zwitserse leger, ook op petroleum te kunnen laten branden, als je langer voorverwarmt. Zelf heb ik dat ook nog nooit gedaan. Maar diverse bronnen op internet melden het. Geen idee ook, hoe je dat langer voorverwarmen op een veilige manier kunt uitvoeren. Ik begin er niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de foto's van m'n veldfornuisje,hij doet het ook weer perfect,alleen ook voorverwarmen.

Hij is uit 1963,gebruikt door het NL leger en ooit op een dump gekocht voor 35 gulden,een heel bedrag vond ik toen,het leukste;het blijkt een Primus te zijn,althans als je het papiertje wat bij het onderhouds setje zit moet geloven.

primus-1.jpg.981caf7d697bc623eb029e71fab71bed.jpgprimus-2.jpg.e3afb23cdcd3c48f5f2849c697c373b3.jpgprimus-3.jpg.f5cfc708b24612dc31a3278f934ca7af.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de foto's van m'n veldfornuisje,hij doet het ook weer perfect,alleen ook voorverwarmen.

Hij is uit 1963,gebruikt door het NL leger en ooit op een dump gekocht voor 35 gulden,een heel bedrag vond ik toen,het leukste;het blijkt een Primus te zijn,althans als je het papiertje wat bij het onderhouds setje zit moet geloven.

Sommige lui hebben ook al het gelukt in de wereld........ :D Erg mooie set! Ben er net als @DickBerts een beetje (erg veel) jaloers op. Heb je misschien een model/NSN nummer van deze brander?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...