Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Jacob

Deflatie in aantocht

Recommended Posts

Beste mede preppers,

Daar gaat ie dan. De rente is door de ECB naar beneden geschroefd en staat daarmee op 25 basispunten. Ik zie deflatie komen. Dat wordt echt naar.

Wat wordt het nu ? Deflatie of inflatie ? En wat is precies het problematische aan deflatie ? Ik heb een loon betaald door de overheid, als dingen dan goedkoper worden, daar kan ik best mee leven. Als ik naar de supermarkt ga, dan zie ik de dingen nog altijd duurder worden. Idem als ik tank, idem voor huisbrand, elektriciteit, belastingen, ... .

Het wordt deflatie, daar ben ik van overtuigd. En natuurlijk stijgen de prijzen van specifieke goederen. Maar in z'n algemeen daalt het prijspeil.

@lewieke, het klinkt misschien raar maar mijn raakt deflatie ook niet zo erg. Ik heb geen schulden en een inkomen. Maar voor velen zullen hun schulden niet meer kunnen dragen en die gevolgen raken allen.

Ik heb wel schulden, maar die schulden kan ik nog altijd betalen met mijn beschikbare middelen. Deflatie is vaak de voorloper van inflatie of tenminste dat heb ik me laten vertellen. Zolang je schulden betaald kunnen worden met je verworven inkomen is er geen probleem. De vraag is alleen : hoe sla je hier zo goed mogelijk een slaatje uit ? De veiligste optie lijkt me te wachten tot de mensen met veel schulden niet meer kunnen betalen en dan goedkoop hun vastgoed verwerven. Het is een feit dat de Euro inderdaad in vergelijking met JPY, GBP en USD bijzonder sterk staat. Als dat mijn koopkracht verhoogt vind ik dat prima.

Zeggen dat we deflatie of inflatie krijgen is ongeveer hetzelfde als voorspellen dat het droog weer wordt of dat we regen krijgen.

Het gaat erom om te weten wat de gevolgen zijn, wat de te verwachten periode en mate ven deflatie of inflatie die we krijgen en hoe je daar tegen te beschermen cq van te profiteren.

Er zijn genoeg draadjes over te vinden....

Prep ze,

K a n s

Deflatie kan lang duren, zie Japan.

En al die privé schulden??!! Oh man, dat gaat gelazer geven.

Zeggen dat we deflatie of inflatie krijgen is ongeveer hetzelfde als voorspellen dat het droog weer wordt of dat we regen krijgen.

Het gaat erom om te weten wat de gevolgen zijn, wat de te verwachten periode en mate ven deflatie of inflatie die we krijgen en hoe je daar tegen te beschermen cq van te profiteren.

Er zijn genoeg draadjes over te vinden....

Prep ze,

K a n s

Ik zou zeggen, lees de draadjes eens. Wellicht wordt je er wijzer van. :p

Ik heb best al wat maatregelen genomen. Cash, Bedrijfsoblibaties van sterke bedrijven, vastgoed, weinig schulden, voorraad aan energie, vast inkomen aan de overheid, ... .

Ik zou zeggen, lees de draadjes eens. Wellicht wordt je er wijzer van. :p

Ik heb er aardig wat geschreven en in geschreven.

Maar het is me nog nooit gelukt om er in slechts drie zinnetjes iets zinnigs over te zeggen, dus ik kan nog veel van je leren :p

Prep ze,

K a n s

Ik heb er aardig wat geschreven en in geschreven.

Maar het is me nog nooit gelukt om er in slechts drie zinnetjes iets zinnigs over te zeggen, dus ik kan nog veel van je leren :p

Prep ze,

K a n s

Ik pest je een beetje. Goed bedoeld.;)

@lewieke: ik ken er niet veel van, dus sorry als ik er naast zit, maar als er een shut down komt zoals in USA, dan heb je toch ook geen inkomen meer van de overheid?

Beste mede preppers,

Daar gaat ie dan. De rente is door de ECB naar beneden geschroefd en staat daarmee op 25 basispunten. Ik zie deflatie komen. Dat wordt echt naar.

Jij vindt het vervelend als meer waar voor je "geld" kan kopen?

@Jacob, volgens mij haal je iets door elkaar. Een verlaging van de rente door de centrale bank geeft juist een inflatoire druk. Omdat het minder kost gaat de prikkel voor instanties geld te lenen van de centrale bank omhoog, en omdat de centrale bank het geld dat ze uitleent bijprint geeft dit een opwaartse druk in de geldhoeveelheid.

De meningen zijn verdeeld over deflatie, inflatie, stagflatie. Ik denk niet dat dit grote problemen gaat geven we praten over 0,25% verlagen van de oude Euribor die toch al laag was. Daarnaast kregen de banken al bijna gratis geld. Misschien is dit wel een stimulans voor de economie zodat mensen meer kunnen uitgeven (meer kunnen kopen voor hun geld), de rente op hun hypotheek verlaagd kan worden, mensen beter hun schulden kunnen aflossen, ook kunnen landen goedkoper lenen waardoor de staatsschuld minder snel oploopt. Het enige risico is dat de ECB niet veel meer instrumenten over houdt de economie te stimuleren.

Hieronder de interessante visie van de Oostenrijkse School:

Deflatie volgens de Oostenrijkse School

Volgens de Oostenrijkse School is deflatie het inkrimpen van de geldhoeveelheid. Het gevolg daarvan is dalende prijzen. Deflatie is geen gevaar voor de economie. Ten eerste wordt geld meer waard, zo ook de lonen en het spaargeld. De mensen worden welvarender met hetzelfde nominale loon, omdat ze daarvan meer kunnen kopen. Ten tweede stimuleert het mensen om te sparen, zodat er kapitaal wordt opgebouwd. Hieruit kunnen weer investeringen worden gedaan in productiviteitsverbetering. Er kunnen meer goederen worden geproduceerd en tegen een lagere prijs. Hierdoor neemt de welvaart nog meer toe. Ten derde zullen de schommelingen in de economie kleiner worden. Inflatie bevordert het maken van schulden. De kredietexpansie neemt toe en er zullen zeepbellen ontstaan of vergroot worden. Tijdens een zeepbel worden met krediet waninvesteringen gedaan, die uiteindelijk verliesgevend zullen zijn en de welvaart zullen verlagen. Ook zal deflatie na het klappen van een zeepbel mensen dwingen om snel hun schulden af te bouwen en te gaan sparen. Met het kapitaal dat dan wordt opgebouwd, kunnen dan weer investeringen worden gedaan.

In mijn ogen geeft inflatie en deflatie mits niet te snel en te hoog weinig problemen. Daarnaast zou men de eerder de Euro wat beter moeten beschermen, zodat we aantrekkelijk blijven voor het buitenland. Wat dat betreft kan men nog veel leren van de VS en China.

@Jacob, volgens mij haal je iets door elkaar. Een verlaging van de rente door de centrale bank geeft juist een inflatoire druk. Omdat het minder kost gaat de prikkel voor instanties geld te lenen van de centrale bank omhoog, en omdat de centrale bank het geld dat ze uitleent bijprint geeft dit een opwaartse druk in de geldhoeveelheid.

Het beoogde resultaat van een renteverlaging is mij duidelijk. Het gaat er mij om dat het nodig is. Overheden zijn vuurbang voor deflatie.

Jij vindt het vervelend als meer waar voor je "geld" kan kopen?

Vindt jij het vervelend wanneer de schulden waar particulieren en overheden in de westerse wereld onder zuchten nog zwaarder gaan drukken dan ze reeds doen?

Het beoogde resultaat van een renteverlaging is mij duidelijk. Het gaat er mij om dat het nodig is. Overheden zijn vuurbang voor deflatie.

Oké, op die fiets. Maar dan vind ik je voorspelling opmerkelijk. Deflatie is wel het laatste wat ik verwacht, overheden zijn immers vuurbang voor deflatie. Je ziet ook dat de ECB nu inflatoire druk gaat zetten.

Vindt jij het vervelend wanneer de schulden waar particulieren en overheden in de westerse wereld onder zuchten nog zwaarder gaan drukken dan ze reeds doen?

Vervelend, absoluut. Ontsteking is dat ook, maar wel broodnodig om de infectie weg te krijgen. Hoe langer de recessie uitgesteld en deflatie onderdrukt wordt met monetaire inflatie, hoe meer malinvesteringen/zeepbellen er komen in de economie, hoe meer kapitaal er opgebruikt wordt, etc. Door de voorgaande monetaire inflatie is een recessie/depressie al onvermijdelijk, en hij wordt alleen maar pijnlijker door verdere monetaire inflatie.

@lewieke: ik ken er niet veel van, dus sorry als ik er naast zit, maar als er een shut down komt zoals in USA, dan heb je toch ook geen inkomen meer van de overheid?

Voor het ogenblik is het kostendekkend. Als het inkomen wegvalt kunnen we een eind verder. Binnen de paar jaar vinden we wel een ander inkomen.

Oké, op die fiets. Maar dan vind ik je voorspelling opmerkelijk. Deflatie is wel het laatste wat ik verwacht, overheden zijn immers vuurbang voor deflatie. Je ziet ook dat de ECB nu inflatoire druk gaat zetten.

Inflatie wordt al jaren beoogd door de diverse overheden echter zonder beoogd resultaat. Je kunt een paard naar de put leiden maar tot drinken kun hem hem/haar niet dwingen.

Vervelend, absoluut. Ontsteking is dat ook, maar wel broodnodig om de infectie weg te krijgen. Hoe langer de recessie uitgesteld en deflatie onderdrukt wordt met monetaire inflatie, hoe meer malinvesteringen/zeepbellen er komen in de economie, hoe meer kapitaal er opgebruikt wordt, etc. Door de voorgaande monetaire inflatie is een recessie/depressie al onvermijdelijk, en hij wordt alleen maar pijnlijker door verdere monetaire inflatie.

Ik ben het zeker met je eens dat deflatie maakt dat de ellende wordt uitgezweet. Schulden zullen echter voor veel partijen ondraaglijk worden zeker wanneer op een gegeven moment de lonen naar beneden toe worden bijgesteld. Deze weg naar sanering is heel erg.

Het boek zegt wel zinnige dingen, alleen de theorie van de Kondratieff-cyclus heeft geen enkele voorspellende waarde. Ook het vermogen ervan de geschiedenis uit te leggen is twijfelachtig. Hier een ontkrachting.

Deflatie is voor een consument prima. De koopkracht neemt toe. Er is geen medicijn tegen teveel schuld, ook niet inflatie.

Een veel gemaakte denkfout is dat inflatie de schulden doet verminderen in nominale zin, maar alleen als je inkomen meestijgt met de inflatie is dit het geval.

Momenteel zien we in veel branches dat dit niet het geval is en dat de lonen niet of zeer beperkt stijgen waardoor per saldo de koopkracht van grote groepen mensen minder wordt dankzij inflatie.

Deflatie is voor een consument prima. De koopkracht neemt toe. Er is geen medicijn tegen teveel schuld, ook niet inflatie.

Een veel gemaakte denkfout is dat inflatie de schulden doet verminderen in nominale zin, maar alleen als je inkomen meestijgt met de inflatie is dit het geval.

Momenteel zien we in veel branches dat dit niet het geval is en dat de lonen niet of zeer beperkt stijgen waardoor per saldo de koopkracht van grote groepen mensen minder wordt dankzij inflatie.

De publieke schulden alsmede de positie van banken is een veel groter probleem dan private schulden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...