Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brander van 2 blikjes, zelf maken


Tom

Aanbevolen berichten

Een eenvoudige brander gemaakt van 2 soepblikken waarop u kunt koken met een handvol droge dennenaalden.

Uiteraard ook hout e.d.

 

Deze methode is twee keer keer zo efficiënt als een open haard en verminderd de luchtverontreiniging met een factor zes door het vergassen van de rook.

Het werkt door het verbranden van het hout en vervolgens onstaat gas met lucht.

 

Als je kookt met het 2 blikken systeem kook je feitelijk op gas, dus ook geen rook zichtbaar!

 

In je filmje zie je een eenvoudige zelfgemaakt ontwerp, maar er zijn meer mogelijkheden als je maar je oven ontwerpt volgens het principe van "inverted downdraft gasifier"

 

Ook kun je je er een meer uitgebreide installatie van maken om je auto op te laten rijden.

 

Maar nu eerst het filmpje voor ons interessant omdat dit erg goedkoop is en zelf te maken en dan is er altijd wel hout of ander brandbaar materiaal zoals dennenaalden (droog).

 

VERGEET DE HANDGRANAAT die in het filmpje wordt getoond.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Tom het kan nog simpeler :rolleyes: gewoon een limonade blikje op 3/4 van de hoogte een rij gaatjes prikken en aan de onderzijkant hetzelfde alsook in de bodem gaatjes prikken

of met je mes gleufjes maken , een goede handvol kleine takjes of een handje houtkorrels (kattebakvulling) laat plm 05 liter water in plm 15 minuten koken en laat het dan nog plm 10 a 12 minuten

koken dus ook goed genoeg om een eitje te koken of een bakje koffie te zetten plus zoiets kun je zo onderweg maken het enigste wat je nodig hebt is een limonade blikje

een aluminium blikje werkt beter dan een stalen blikje (waarschijnlijk reflecteert het blikje van de warmte van binnen langer en beter)

 

DSCF8208.JPG.5cc7a85839d67047b1e1e365ffaf9e50.jpg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@Ronin Kogaratsu

Dit moet ik ook eens proberen! Hoelang duurde het voordat je het water aan de kook had? Heb je dat gemeten?

En wat was je brandstof? Takjes en twijgjes?

Grtz, Diazepam

 

Ging verbazingwekkend goed! Beetje dennennaalden gemixt met berkenschors, en onderin stukjes hout. Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar ik gok binnen 5 minuten. ging echt als een vulkaantje.

 

Groet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze vond ik anders ook wel handig @Wafels zodra ik het geprobeerd heb zal ik eigen foto's plaatsen

 

 

@Tom het kan nog simpeler :rolleyes: gewoon een limonade blikje op 3/4 van de hoogte een rij gaatjes prikken en aan de onderzijkant hetzelfde alsook in de bodem gaatjes prikken

of met je mes gleufjes maken , een goede handvol kleine takjes of een handje houtkorrels (kattebakvulling) laat plm 05 liter water in plm 15 minuten koken en laat het dan nog plm 10 a 12 minuten

koken dus ook goed genoeg om een eitje te koken of een bakje koffie te zetten plus zoiets kun je zo onderweg maken het enigste wat je nodig hebt is een limonade blikje

een aluminium blikje werkt beter dan een stalen blikje (waarschijnlijk reflecteert het blikje van de warmte van binnen langer en beter)

 

 

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster ik ken het en inderdaad simpel als je de bewuste blikjes (van de goede maat kunt vinden ) maar echte houtvergassing is het niet

want bij echte houtvergassing is de verhouding primair :secundair 1:5 oftewel er is een opening aan de bovenkant die in oppervlakte 5 x groter is

Dit houtkacheltje zal zeker werken en weinig rook geven maar als je de bovenkant dus echt 5 x groter maakt dan zul je zien dat het veel rustiger brand

met een kleinere vlam . Maar ik benieuwd naar je resultaten :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...