Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
OBL-Rien

Government is magic

Recommended Posts

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Prachtig artikel.

Maar wat ik alleen maar niet blijf begrijpen, is dat al deze ellende voortdurend louter op de overheid geprojecteerd wordt. Ooit bij een grote multinational gewerkt? Minstens zo'n infantiliserende omgeving als een overheidsinstelling, wat mij betreft. Daar is ook in veel gevallen elke werkelijk innoverend vermogen verstikt in interne procedures, machtspolitiek en competentiestrijdjes. En hun marktmacht is veelal geen gevolg van een werkelijk vrije markt maar van machtspolitiek, lobbywerk en noem maar op.

Ik geloof werkelijk niet dat de Shells en Monsanto's van deze wereld intrinsiek goed zijn 'omdat ze geen overheid zijn' en dat ze het beste met de wereld voor hebben. Ze vormen minimaal een even grote bedreiging voor dat individu dat in dit artikel zo mooi beschreven wordt. Het is een tendens waar (bijna) onze hele samenleving mee besmet is. Helaas.

• Leuk 1

Deze post delen

Prachtig artikel.

Maar wat ik alleen maar niet blijf begrijpen, is dat al deze ellende voortdurend louter op de overheid geprojecteerd wordt. Ooit bij een grote multinational gewerkt? Minstens zo'n infantiliserende omgeving als een overheidsinstelling, wat mij betreft. Daar is ook in veel gevallen elke werkelijk innoverend vermogen verstikt in interne procedures, machtspolitiek en competentiestrijdjes. En hun marktmacht is veelal geen gevolg van een werkelijk vrije markt maar van machtspolitiek, lobbywerk en noem maar op.

Ik geloof werkelijk niet dat de Shells en Monsanto's van deze wereld intrinsiek goed zijn 'omdat ze geen overheid zijn' en dat ze het beste met de wereld voor hebben. Ze vormen minimaal een even grote bedreiging voor dat individu dat in dit artikel zo mooi beschreven wordt. Het is een tendens waar (bijna) onze hele samenleving mee besmet is. Helaas.

Eens. Maar ik moet zeggen dat Shell en Monsanto wellicht in juridische zin geen overheid zijn, die organisaties zitten zo onvoorstelbaar diep in overheden geïnfiltreerd en worden zo enorm betrokken bij vergaande besluitvorming, dat de grens tussen wel- en niet-overheid inmiddels niet meer duidelijk is. En wat denk je van al die NGO's die ook een stuk van de taart krijgen? Geen overheid my ass!

Deze post delen

Volgens mij gelooft bijna niemand dat, maar dat hoeft ook helemaal niet. De bedreiging van corporaties als Monsanto en Shell komt voornamelijk voort uit overheidsmacht.

Neem de olielekken in Nigeria. Die vinden grotendeels plaats op overheidsbezit. Shell hoeft alleen maar politici te overtuigen en hoeft niet of maar heel weinig op te draaien voor de kosten van de vervuiling. Miljoenen verdwijnen naar de corrupte Nigeriaanse overheid, en de bevolking ziet er niets van terug. Ze hebben geen wettelijke claim op het land, maar zitten helaas wel opgescheept met de vervuiling. Volledige privatisering van het land (richting de mensen die het toebehoort) is de eerste stap. Er is echter nog een probleem. Ook voor de vervuiling op privégrond kunnen de eigenaren moeilijk recht vinden, het rechtssysteem is gebrekkig, eigendomsrechten worden niet goed nageleefd. Met haar machtsmonopolie ontneemt de overheid die eigenaren echter wel alternatieve manieren om aan hun recht te komen. Die ongestoorde vervuiling is er alleen maar bij gratie van de plaatselijke overheid.

Monsanto probeert een monopolie over voedselproductie te krijgen, en heeft zoveel kleine boeren het faillissement in gejaagd met patentwetgeving, die in een vrije markt waarschijnlijk niet zou bestaan, in ieder geval niet in haar huidige uitermate schadelijke vorm. Ik ben de laatste die beweert dat Monsanto en Shell uit engeltjes bestaan, maar bij de ergste misstanden staat altijd weer overheidsmacht en de incentives die ze creëert centraal.

Deze post delen

Wat ik zo lastig vind, is dat we ook zien dat er nu eenmaal altijd een vorm van 'recht van de sterkste' ontstaat. Juist die voorbeelden van al die individuele kleine boeren laten zien dat die zonder verdere organisatiegraad totaal vermorzeld worden door zo'n groot bedrijf. Idealiter was het de bedoeling dat de overheid onder meer de rol had om namens ons allen te zorgen dat ieders belangen enigszins in het oog gehouden werden. Duidelijk dat dat niet lukt, maar alléén de overheid afschaffen? Dan zijn we helemaal aan de barbaren overgeleverd! Geen overheid, geen grote corporates, geen andere belangenorganisaties - wat is het alternatief?

Dan zie je in de VS dat andere systeem, met verregaand privé rechten over ieders eigen grondbezit. Daar schiet de ellende weer door naar het andere uiterste. Want dan besluit jouw buurman lekker te cashen door een firma naar schaliegas te laten boren op zijn land. Dat mag hij doen want zijn grond is zijn grond. Maar dat is wel erg kort door de bocht want zijn grondwater en zijn aardlagen die lopen natuurlijk ook door naar jouw grond. Zodat jij vervolgens net zo goed met de chemische vervuiling zit en er methaan uit je keukenkraan komt. Je grond onbruikbaar, je water vervuild, de schade kun je nergens verhalen en je kunt niet meer leven van je land - behalve misschien door ook op jouw grond te laten fracken... Nog los van het feit dat die firma het grondwater van de hele omgeving aansleept om te fracken - met catastrofale gevolgen voor de hele community. Want een andere buurman verkoopt het oliebedrijf grondwater uit de bron op zijn land, dat mag hij doen - want water van zijn grond is zijn water. Maar ja, dat water komt ook onder jouw land vandaan en jouw waterput droogt op terwijl de bankrekening van je buurman groeit. Dilemma's die naar mijn mening evenveel ontwrichting en ellende veroorzaken als het eeuwige gezeik over wie door de overheid wordt voorgetrokken danwel benadeeld.

Deze post delen

Duidelijk dat dat niet lukt, maar alléén de overheid afschaffen? Dan zijn we helemaal aan de barbaren overgeleverd! Geen overheid, geen grote corporates, geen andere belangenorganisaties - wat is het alternatief?

Als de overheid verdwijnt gaan mensen zoals jij en ik zich toch zeker niet neerleggen bij de wil van barbaren? Er zijn manieren om het recht te organiseren zonder centraal geweldsmonopolie.

wordt bijvoorbeeld een mogelijk polycentrisch rechtssysteem uitgelegd. Over dit vraagstuk is heel veel nagedacht. Misschien heel controversieel, maar toch wellicht de moeite waard kennis mee te maken alvorens tot de conclusie te springen dat we zonder overheid overgeleverd zijn aan barbaren. Als je wat meer bronnetjes wilt verwijs ik je graag, maar je kunt ook eens googlen op "polycentric law".

(Grote) corporaties hoeven overigens niet te verdwijnen. Wel valt te verwachten dat ze in een vrije markt in de afwezigheid van toetredingsdrempels en subsidies aanmerkelijk kleiner van schaal zullen zijn, en sowieso een stuk minder gevaarlijk.

Dan zie je in de VS dat andere systeem, met verregaand privé rechten over ieders eigen grondbezit. Daar schiet de ellende weer door naar het andere uiterste. Want dan besluit jouw buurman lekker te cashen door een firma naar schaliegas te laten boren op zijn land. Dat mag hij doen want zijn grond is zijn grond. Maar dat is wel erg kort door de bocht want zijn grondwater en zijn aardlagen die lopen natuurlijk ook door naar jouw grond.

Inderdaad kort door de bocht, want de eigendomsrechten van je buurman houden op waar die van jou beginnen. Ik weet niet aan welke specifieke situaties je refereert, maar ik weet wel dat vervuiling van jouw grond(water) een schending van jouw eigendomsrecht zou zijn. Dan kun je een overeenkomst bereiken of het fracken houdt op, in ieder geval als eigendomsrechten goed afgedwongen worden. Ik zie geen dilemma. Ook wat betreft het verbruik kunnen duidelijke afspraken op basis van eigendomsrechten gemaakt worden. Daarmee niet gezegd hebbende dat het een utopie oplevert, maar waarschijnlijk wel een stuk beter dan wat we nu hebben.

Deze post delen

Inderdaad kort door de bocht, want de eigendomsrechten van je buurman houden op waar die van jou beginnen. Ik weet niet aan welke specifieke situaties je refereert, maar ik weet wel dat vervuiling van jouw grond(water) een schending van jouw eigendomsrechten zou zijn. Dan kun je een overeenkomst bereiken of het fracken houdt op, in ieder geval als eigendomsrechten goed afgedwongen worden. Ik zie geen dilemma. Ook wat betreft het verbruik kunnen duidelijke afspraken op basis van eigendomsrechten gemaakt worden. Daarmee niet gezegd hebbende dat het een utopie oplevert, maar waarschijnlijk wel een stuk beter dan wat we nu hebben.

Ik heb ff geen link maar een paar maanden geleden een uitgebreide Amerikaanse reportage gelezen over de verdroging van (ik meen) Texas. Daar speelt dus precies wat ik beschrijf - blijkbaar is die grensoverschrijdendheid niet goed geregeld. Of zijn er zoveel rechtszaken nodig om daarin je recht te halen als buurman van iemand die zijn land laat verfracken, dat dat lang niet voor iedereen haalbaar is. Waarmee we dan weer terug zijn bij het recht van de sterkste/de rijkste - whatever.

Die kleine boertjes zijn stuk voor stuk kansloos, en het duurt een flinke tijd voor ze voldoende organisatiegraad hebben bereikt om partij te kunnen zijn. Net zoals je heel wat van stal moet halen om je frackende buurman te stoppen.

Ik ga je links bekijken, maar zo op voorhand ben ik niet optimistisch. Er is veel over nagedacht, is het ergens succesvol in praktijk gebracht - op grote schaal?

Deze post delen

Tja, we leven dan ook in een oligarchi. Niks democratie, niks republiek, niks monarchie. De grote multinationals hebben de echte macht. Regeringen worden zodanig beinvloed door de grote multinationals dat het volk net zo goed niet meer kan stemmen op partijen want dat heeft uiteindelijk toch geen enkel nut. Regeringen zijn poppenkast, om de slapende mensen in de illusie van democratie e.d. te laten geloven.

Feit is gewoon dat we met z'n allen, inclusief overheden, gewoon gevangen zitten in een erg vergaand en ziek systeem. Het enge is dat de meeste 't niet (willen?) inzien en je voor gek verklaren als je dat zegt. Maar slavernij is ook gewoon met z'n tijd mee gegaan, gemoderniseerd. Niemand van ons is echt vrij. Zonder deel te nemen aan 't financiele systeem kan je bijna niet overleven, belasting kom je al helemaal niet onderuit en een eigen stukje land waarop je zelfvoorzienend kunt wonen zonder allerlij tegenwerkingen van de overheid met gezeik over vergunningen en wederom belasting, kan je al helemaal vergeten.

"None are so hopelessly enslaved as those who falsely believe they are free" -- Goethe

Het is hoog tijd voor een wereldwijde revolutie. Het systeem moet volledig worden afgebroken. De fundering is dusdanig verrot dat het niet meer te repareren valt. Afbreken en iets nieuws bouwen is de enige echte optie. Alle 'economische groei' en dat soort gelul wat er nu zogenaamd is, is niet meer dan een enorme stapel duct-tape. Maar een systeem wat dusdanig verrot is valt niet meer te repareren, zelfs niet met alle duct-tape in de wereld.

De meeste van ons preppers weet dat die instorting er aan zit te komen, de meeste mensen zijn er doodsbang voor. Ik zelf kom steeds meer tot de conclusie dat 't inderdaad doodseng is, maar dat 't tegelijkertijd de enige hoop is op een fundamenteel betere toekomst. Dat we niet anders kunnen dan onze manier van leven te veranderen. Als we zo doorgaan dan sterft de mensheid straks uit, of 't nou door oorlog, klimaatverandering of fukushima's komt is niet relevant. Ik heb dus steeds meer zoiets van.. laat 't maar komen, ik zie 't als iets positiefs. Ookal besef ik me dat de kans groot is dat velen, inclusief ikzelf, 't waarschijnlijk niet zullen overleven. Maar ja, als 't uiteindelijk een betere maatschappij oplevert, dan heb ik dat er voor over. Hoewel ik uiteraard m'n best zal doen om 't te overleven en om deel te zijn van de her-opbouw van beschaving! Ben niet voor niets een prepper! :)

• Leuk 1

Deze post delen

Daar speelt dus precies wat ik beschrijf - blijkbaar is die grensoverschrijdendheid niet goed geregeld. Of zijn er zoveel rechtszaken nodig om daarin je recht te halen als buurman van iemand die zijn land laat verfracken, dat dat lang niet voor iedereen haalbaar is. Waarmee we dan weer terug zijn bij het recht van de sterkste/de rijkste - whatever.

De rechtszaken vinden plaats in het huidige systeem van een doolhof van honderdduizenden pagina's aan reguleringen en wetten. Als eigendomsrechten duidelijk en eenduidig gedefinieerd zijn, zijn er ook niet zoveel rechtszaken nodig. Ik weet alleen dan niet waar het hier fout gegaan is.

Er is veel over nagedacht, is het ergens succesvol in praktijk gebracht - op grote schaal?

Niet helemaal zoals in het filmpje, maar bijvoorbeeld de situatie in middeleeuws Ijsland geeft een zeker empirisch bewijs dat het kan werken.

Deze post delen

@JB, jij zit zeker te hopen op een verbale slachtpartij, het literaire bloed dat van de trappen stroomt? Kun je jezelf nog een drankje inschenken zeker, hahaha

Deze post delen

Heeft Iemand ook daadwerkelijk gekeken op healthcare.gov? De site lijkt gewoon te werken. Misschien niet om aan te melden zover kan ik niet kijken? Anyway het lijkt inderdaad niet iets waar ze in de VS op zitten te wachten maar het is in de IT ook niet ongewoon als mensen nieuwe dingen afzeiken...

WR

Deze post delen

@JB, jij zit zeker te hopen op een verbale slachtpartij, het literaire bloed dat van de trappen stroomt? Kun je jezelf nog een drankje inschenken zeker, hahaha

Nope, dit is één van de spaarzame momenten dat ik daadwerkelijk serieus was...

(Note to self: Work on your credibility!)

JB

Deze post delen

Ik vraag me wel eens af of de mensen in NL zich realiseren dat we niet in een democratie leven.

We hebben hier een REPRESENTATIEVE democratie. Dit is een heel ander beest dan een democratie.

Een ware democratie, i.e. één waarin echt de volksmening "regeert" zou er heel anders uitzien.

De enige manier waarop een volksmening kan regeren is natuurlijk door voor ieder voorstel ook daadwerkelijk de gehele bevolking te laten kiezen. Iets wat vandaag de dag voor het eerst in de geschiedenis ook echt mogelijk is. Natuurlijk zal geen weldenkende politicus dit ooit willen. Want dan is zijn job security uit het raam, laat staan zijn macht, die is al helemaal naar de filistijnen.

Nu stelt zich natuurlijk de vraag; als een overheid die zegt representatief te zijn een echte volksbevraging niet wil doorvoeren, is deze overheid dan nog wel representatief?

Logisch gezien is dat een contradictie. Deze overheid is niet langer representatief en daarmee is ook het idee dat we in een representatieve democratie leven volledig onzinnig geworden. Feitelijk leven we dus in een soort van verkiesbare dictatuur. De onzin verhalen over democratie ten spijt.

Deze post delen

Groot artikel, de overheid is voor de mensen die we hebben een speciale betekenis, het is alle beleidsmaatregelen die ons leven beïnvloeden.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...