Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gouden dukaten

Limburg-Zuid
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik geloof dat zuivere munten die zo dicht mogelijk bij de dagwaarde liggen de verstandigste keuze zijn. Uiteindelijk zal een handelaar ook proberen zo dicht mogelijk bij de dagwaarde proberen aan te kopen. Zeldzame munten zijn leuk, maar niet iedereen hecht daar even veel waarde aan.

Veel meer mensen hechten daar en tegen aan de dagwaarde.

Link naar reactie

Als je er vanuit gaat dat de huidige samenleving/economie overeind blijft en er dus genoeg euro's zijn om hobbies te hebben als het verzamelen van speciale munten zijn aparte/oude munten interessant (mits je er wat verstand van hebt). Erf je wat in die richting, win advies in via munthandel/internet en als het wat is en je kunt het vast houden, lekker doen. Wil je goud/zilver als alternatief voor euro/dollar/spaartegoed of ruilmiddel in geval van grote economische crisis (als in alles stort in en lokale munt = pleepapier) kies dan voor zuivere munten en let op de grootte, want een munt die nu 500 euro waard is maakt 1 brood kopen vaak lastig. En ook in geval van hyperinflatie is net genoeg inwisselen om meteen beschikbare etenswaren te kopen een stuk verstandiger.

Link naar reactie

• 11 months later...

Zijn dukaten van alle landen eigenlijk hetzelfde qua hoeveelheid goud? Wat is er nog meer hetzelfde? Ik krijg de indruk dat Gouden tientjes en 20 Belgische franks ongeveer inwisselbaar zijn, evenals 20 Franse francs. Zijn daar meer voorbeelden van? In NL zitten we eigenlijk op een eiland, omdat niemand het ook maar enigszins interesseert.

Link naar reactie

Of het verstandig is kan denk geen zinnig mens met zekerheid zeggen?

Al vind ik dat goud bezitten in deze tijden verstandig is zal de 'beste' vorm niet echt goed te voorspellen zijn, tenzij je weet wat ons te wachten staat?

Als je goud koopt dan redeneerd de een :

koop een verzamelaarsmunt die wordt door schaarste, meestal, alleen maar weer waard itt conventionele munten die redelijk spot zullen blijven volgen.

De ander zou kunnen redeneren:

Igv shtf is goud gewoon goud of dat nu een moderne Maple of jou verzamelaars dukaat is, het gaat om de hoeveelheid/gewicht goud..

Als we goud gaan nodig hebben om dagelijkse zaken te kopen maakt het weinig mensen meer uit dat een 1/10 gram goud voor een brood nu van een dukaat of maple afkwam?

En dan komen er ook hele andere vragen kijken, hoe bepaal je of die tiende gram echt goud is en hoe zuiver?

Dus is goud wel geschikt voor die zaken of is dan zilver veel beter?

Maar zelfs een zilverenmunt kan veel te duur zijn voor simpele zaken als een brood.

Het feit dat op een dukaat niet staat wat zijn gewicht is en zuiverheid, wat wel op bv een Maple enz staat, vind ik een nadeel.

Maar of dat nu echt een zware reden is om ze dan niet te kopen?

Ikzelf hou het graag bij bekende munten, maples.

Maar iik zou zeggen dat dit gewoon persoonlijke voorkeur is.

Mocht eea fout gaan dan zal bezit belangrijker zijn dan vorm.

Al zou het natuurlijk wel zonde zijn als je een dure verzamelaarsmunt ooit zou moeten inruilen tegen spotprijs?

Veel zinnigs kan ik er dus ook niet over zeggen, ook ik ken de toekomst niet.

(Wel denk ik dat je over tien jaar heel waarschijnlijk geen spijt zal hebben als je nu welke vorm dan ook wat PM koopt)

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...