Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijzaak, bijbaan of bij-de-hand


Bijenman

Aanbevolen berichten

Bijengif zet aan tot productie van cortison, het bijnierschorshormoon. Dit hormoon is verantwoordelijk voor vele effecten. Bijengif stimuleert de bloedvoorziening van het weefsel en de doorlaatbaarheid van celmembranen. Bloedvaten verwijden erdoor en de bloeddruk daalt. Bijengif is spierversoepelend en pijnverminderend, onder andere door het oplossen van melkzuur in het weefsel. Een kleine hoeveelheid bijengif is opwekkend, maar bij teveel kunnen hartkloppingen optreden en slapeloosheid, vergelijkbaar met het effect van teveel koffie.

 

Maar je kunt het tegenwoordig ook in capsules krijgen, hoef je je niet meer te laten steken wat mij nog regelmatig gebeurt :p

 

geweldige info :D dit wist ik allemaal nog niet! en heb al aardig wat cursussen gedaan waar ook bijen, hun functie en producten aan bod kwamen, is er een commerciele/patenten reden dat dit niet gewoon op straat ligt? wie verkoopt die capules en hoe heet het? is het goed zelf te maken als we tot onze nek in de ventilatorpoep staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 83
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Bijenman, ik ga maandag weer een paar dagen naar Spanje en zal bij mijn buurman uitvoerig zijn kasten bestuderen. Ook zal ik zoals beloofd foto's maken. De laatste keer dat ik er was ben ik tot een meter of 3 van de kasten gebleven. Kan ik er onbeschermd gewoon vlakbij komen en heb je nog tips hoe ik de foto's het beste moet nemen. Ik heb een normale digitale cameraatje dus verwacht geen prof. foto's.

 

Verder weet ik nog niet hoe de kasten opengaan, maar kan ik zonder teveel gestoken te worden een kast openmaken om een foto te schieten? Uiteraard kan ik e.a. ook vragen aan mijn buurman maar die spreekt uitsluitend Catalaans en ik nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bijenman, ik ga maandag weer een paar dagen naar Spanje en zal bij mijn buurman uitvoerig zijn kasten bestuderen. Ook zal ik zoals beloofd foto's maken. De laatste keer dat ik er was ben ik tot een meter of 3 van de kasten gebleven. Kan ik er onbeschermd gewoon vlakbij komen en heb je nog tips hoe ik de foto's het beste moet nemen. Ik heb een normale digitale cameraatje dus verwacht geen prof. foto's.

 

Verder weet ik nog niet hoe de kasten opengaan, maar kan ik zonder teveel gestoken te worden een kast openmaken om een foto te schieten?

Uiteraard kan ik e.a. ook vragen aan mijn buurman maar die spreekt uitsluitend Catalaans en ik nog niet.

 

Dat moet je niet willen blijft een eigenaardige taal, de mensen die het spreken zijn dat trouwens ook een beetje ;) Me tante heeft het ook ooit geprobeerd om mij Catalaans te proberen toen ik jong was, toen ik later hoorde waarom was het snel afgelopen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bijenman, ik ga maandag weer een paar dagen naar Spanje en zal bij mijn buurman uitvoerig zijn kasten bestuderen. Ook zal ik zoals beloofd foto's maken. De laatste keer dat ik er was ben ik tot een meter of 3 van de kasten gebleven. Kan ik er onbeschermd gewoon vlakbij komen en heb je nog tips hoe ik de foto's het beste moet nemen. Ik heb een normale digitale cameraatje dus verwacht geen prof. foto's.

 

Verder weet ik nog niet hoe de kasten opengaan, maar kan ik zonder teveel gestoken te worden een kast openmaken om een foto te schieten? Uiteraard kan ik e.a. ook vragen aan mijn buurman maar die spreekt uitsluitend Catalaans en ik nog niet.

 

Ik zou het -op wat voor manier dan ook- altijd eerst vragen! Zo blijft de relatie met je buren beter.

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway

Hier een aantal websites die bijenproducten verkopen.

De Werkbij

Bij Daan

Nederlandse bijenvereniging

 

Of het zelf goed te maken is weet ik niet. Het lastigste is namelijk om het gif te oogsten. Dus als we tot de enkels in de ventilatorpoep staan (erg grappig geformuleerd trouwens) doe ik het liever old-school. Namelijk gewoon met blote armen werken :)

@FincaInSpanje Ik ben wel benieuwd hoe ze het daar doen, dus foto's is altijd welkom. Hoe er het in de kast uitziet is overal ter wereld ongeveer hetzelfde, maar hoe ze in de velden staan vind ik interessant en mooi om te zien. Dus foto's van een afstandje vind ik mooi. Zoiets of zoiets.

 

Heb geen idee of je er dicht bij in de buurt kan komen. Ligt aan vele factoren. Hangt bijvoorbeeld af van het ras, de geaardheid, als er weinig dracht is zijn ze vervelender, als ze in zwermstemming zijn dan zijn ze vervelender en als ze op verkeerde aardstralen staan dan kunnen ze érg vervelend zijn. Als je dit allemaal combineert dan is er geen land mee te bezeilen blijf je wel graag uit de buurt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway

 

Heb geen idee of je er dicht bij in de buurt kan komen. Ligt aan vele factoren. Hangt bijvoorbeeld af van het ras, de geaardheid, als er weinig dracht is zijn ze vervelender, als ze in zwermstemming zijn dan zijn ze vervelender en als ze op verkeerde aardstralen staan dan kunnen ze érg vervelend zijn. Als je dit allemaal combineert dan is er geen land mee te bezeilen blijf je wel graag uit de buurt.

 

Goh, mijn ervaring is juist dat zwermen (dan bedoel ik als er al gezwermd is, en de zwerm hangt aan een tak ofzo) minder aggressief zijn dan de meeste volken die al in een kast zitten, eigenlijk nooit veel problemen met een zwerm in een kast stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ook mijn ervaring is dat zwermen vrij rustig de korf in gaan mits de koningin daadwerkelijk mee gaat de korf in anders breekt de hel los ;)

 

Wat betreft die bijengif capsules is mijn ervaring dat ze niets doen bij reuma maar gewoon laten steken is bij mij 14 dagen minder of geen pijn.

Nadeel van de regelmatig gestoken worden is dat je lichaam er imuun van word

Ohja liet me gewoon steken en ging niet naar een of andere dure therapie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben gelijk @ET phone home en @ghostwhiper. Ik had het even anders moeten formuleren. Ik bedoelde een moerloos volk. Hieronder de uitleg.

 

Een bijenzwerm is inderdaad niet vervelend. Dit komt omdat de koningin met een deel hofhouding van een volk is afgevlogen. Op zoek naar een een andere plek om voort te planten. De reden waarom ze niet vervelend zijn is omdat de hele hofhouding de honingmaag vol hebben gestopt met voer voor ongeveer drie dagen. Ze zijn zeg maar allemaal met BOB vertrokken. :p En omdat ze helemaal bepakt en bezakt zijn is steken simpelweg moeilijk.

 

Maar wat er dus achter blijft in de kast noemt men een moerloos volk. Er zitten dan (vaak) wel koninginnencellen in de kast, maar deze zijn nog in ontwikkeling en komen pas na een tijdje uit. En een moerloos volk kan erg vervelend zijn. Ik kan soms al (zonder dat ik de kast open trek) aan het zoemen horen of er een nieuwe koningin in zit, of nog niet. Geen koningin, een veel onrustiger en qua frequentie hoger gezoem dan een volk met koningin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben gelijk @ET phone home en @ghostwhiper. Ik had het even anders moeten formuleren. Ik bedoelde een moerloos volk. Hieronder de uitleg.

 

Een bijenzwerm is inderdaad niet vervelend. Dit komt omdat de koningin met een deel hofhouding van een volk is afgevlogen. Op zoek naar een een andere plek om voort te planten. De reden waarom ze niet vervelend zijn is omdat de hele hofhouding de honingmaag vol hebben gestopt met voer voor ongeveer drie dagen. Ze zijn zeg maar allemaal met BOB vertrokken. :p En omdat ze helemaal bepakt en bezakt zijn is steken simpelweg moeilijk.

 

Maar wat er dus achter blijft in de kast noemt men een moerloos volk. Er zitten dan (vaak) wel koninginnencellen in de kast, maar deze zijn nog in ontwikkeling en komen pas na een tijdje uit. En een moerloos volk kan erg vervelend zijn. Ik kan soms al (zonder dat ik de kast open trek) aan het zoemen horen of er een nieuwe koningin in zit, of nog niet. Geen koningin, een veel onrustiger en qua frequentie hoger gezoem dan een volk met koningin.

 

Zie je wel! Leve de Koning!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben gelijk @ET phone home en @ghostwhiper. Ik had het even anders moeten formuleren. Ik bedoelde een moerloos volk. Hieronder de uitleg.

 

Een bijenzwerm is inderdaad niet vervelend. Dit komt omdat de koningin met een deel hofhouding van een volk is afgevlogen. Op zoek naar een een andere plek om voort te planten. De reden waarom ze niet vervelend zijn is omdat de hele hofhouding de honingmaag vol hebben gestopt met voer voor ongeveer drie dagen. Ze zijn zeg maar allemaal met BOB vertrokken. :p En omdat ze helemaal bepakt en bezakt zijn is steken simpelweg moeilijk.

 

Maar wat er dus achter blijft in de kast noemt men een moerloos volk. Er zitten dan (vaak) wel koninginnencellen in de kast, maar deze zijn nog in ontwikkeling en komen pas na een tijdje uit. En een moerloos volk kan erg vervelend zijn. Ik kan soms al (zonder dat ik de kast open trek) aan het zoemen horen of er een nieuwe koningin in zit, of nog niet. Geen koningin, een veel onrustiger en qua frequentie hoger gezoem dan een volk met koningin.

 

Ja, inderdaad, door de volle honingmaag is een volk minder aggressief. Werkt hetzelfde met het roken om de bijen rustig te houden als er in de kast gewerkt wordt: de bijen vermoeden brand, en bereiden zich alvast op evacuatie voor door de honingmaag te vullen met honing.

Het lastige is natuurlijk, dat als een volk gaat zwermen dat je eigenlijk wat doppen zou willen breken, op 2 na of zo, zodat je uiteindelijk 3 levensvatbare volken overhoudt. Dan moet je toch die kast in met aggressievere bijen. Nu hebben we hier wildere soorten bijen, dus aan een volk werken zonder beschermende kleding kan sowiezo niet. de buckfast en carnica zijn vrij zachtaardig. Ik heb overigens wel het idee dat Varroamijt een groter probleem is met deze gekweekte rassen bijen dan met de wildere bijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

We hebben hier met buckfast geen last van varroa mijt gehad.

Wel van CCD bij 5 volkeren buckfast en 1 volk carnica over een periode van 4 jaar.

Of dat gerelateerd is aan varroa mijt of een andere oorzaak weten we niet.

Na de winter waren de kasten leeg en amper dode bijen te vinden.

Wel voldoende isolatie en voeding (suikerwater met honing opgevoerd en ook 2 ramen honing terug gehangen voor de winter)

Ben benieuwd of jij ook last van CCD hebt gehad met meer verwilderde bijen??

Zou eventueel wel interesse hebben in zo'n volkje namelijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de varroamijt. Daar is nog geen definitieve goede oplossing voor uitgevonden helaas. Ik kan het gelukkig aardig onder controle houden zonder dat er al te veel bijen doodgaan. Maar dat kan per jaar omslaan...

 

De term CCD had ik nog nooit van gehoord, dus ik heb het even opgezocht. Ik ken het fenomeen wel, maar hier in de buurt heb ik er nog geen imkers over gehoord. Mijn persoonlijke mening is dat het heel goed te maken zou kunnen hebben met straling van bijvoorbeeld draadloze communicatie, hoogspanningsleidingen, WiFi zenders/versterkers etc., maar ik herhaal, het is een persoonlijke mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik ken(de) er een aantal die hetzelfde mee gemaakt hebben.

Van de 40+ kasten en korven er nog 10 over houden op 2 verschillende locaties bijvoorbeeld.

Of ze wat te eten hebben of niet.

Er liggen ook amper dode bijen in de kast het alsof ze zijn gaan zwermen alleen in de winter??????

Het is en blijft een raadsel

Hebben al een aantal dingen geprobeerd maar niets mag baten.

Zelf heb ik ook het idee dat het aan radio straling ligt wat de navigatie van de bijen in de war stuurt waardoor ze de kast of korf niet weer kunnen vinden.

Zomers zal de stroom jonge werksters die geboren worden dit verlies wel op vangen maar in de herfst en winter gebeurt dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken(de) er een aantal die hetzelfde mee gemaakt hebben.

Van de 40+ kasten en korven er nog 10 over houden op 2 verschillende locaties bijvoorbeeld.

Of ze wat te eten hebben of niet.

Er liggen ook amper dode bijen in de kast het alsof ze zijn gaan zwermen alleen in de winter??????

Het is en blijft een raadsel

Hebben al een aantal dingen geprobeerd maar niets mag baten.

Zelf heb ik ook het idee dat het aan radio straling ligt wat de navigatie van de bijen in de war stuurt waardoor ze de kast of korf niet weer kunnen vinden.

Zomers zal de stroom jonge werksters die geboren worden dit verlies wel op vangen maar in de herfst en winter gebeurt dat niet.

 

Zou het kunnen komen door landbouwgif?:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Gezien het feit dat er weinig landbouw in de buurt is en het meeste grasland met wat koeien en veel bos lijkt me dat van niet.

Als het gif zou zijn zo dat lokaal in een tuin bij iemand zijn en aangezien het om 2 verschillende locaties gaat is die kans nihil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het kunnen komen door landbouwgif?:confused:

 

Het zou kunnen, maar dan zal het fenomeen al langer bestaan, want er wordt al heel lang landbouwgif gebruikt. "De term CCD werd voor het eerst gebruikt na een grote toename van verdwijningen in Noord-Amerika in 2006." En wat is er de laatste 10 jaar extreem gestegen....? Precies.....elektrosmog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Even een korte reactie van mij vanuit het zonnige Spanje. Gisteren heb ik wat foto´s gemaakt en die zal ik komend weekend plaatsen zodra ik terug ben in NL. De buurman heeft 108 bijenkasten staan en ik kon er makkelijk 2-3 meter vandaan gaan staan zonder al teveel bijen om me heen te krijgen. Het is overigens wel een flink gezoem en je hoort ze op flinke afstand. Ik heb natuurlijk niet binnen in de kasten kunnen kijken want de buurman was er niet, maar ik heb voldoende interesse gekregen om een keertje een imker te bezoeken in NL. Ik wil er graag meer van leren en in de toekomst lijkt me een paar bijenvolkjes op het land ook wel leuk.

 

Steeds een klein stapje dichter naar zelfvoorzienend leven.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje Heel er mooi!!!

Dat ze gewoon op de weg staan vind ik wel bijzonder in de goede zin van het woord. Zou je hier in Nederland niet moeten proberen :)

Ook wel mooi dat ze daar allemaal dezelfde kasten hebben.

 

Hoeveel opbrengst je van 108 kasten hebt verschilt nogal. Ligt aan veel factoren. Maar de vuistregel is ongeveer 12kg honing per volk per seizoen. Een groot en goed volk kan wel 20kg halen, maar dan zijn alle omstandigheden perfect. Hou er maar rekening mee dat hij met z'n 108 kasten ongeveer minimaal 1000kg (pffff, wat een werk) binnen heeft gehaald. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...