Ga naar inhoud
GENEGEERD

Advies gevraagd: welk sleeplint?


f150

Aanbevolen berichten

Ik wil een sleeplint kopen voor Ford F150 (4x4 offroad/5.0l). Mijn auto heeft een Amerikaanse trekhaak; volgens de specs mag deze ca. 7.000 kg trekken; op het kenteken staat netjes 2.500 kg.

 

Nu gaat het mij niet om het trekken, maar om het omver- of wegslepen van voorwerpen, bijvoorbeeld andere auto's, hekwerken, paaltjes of andere voorwerpen. Hiervoor lijkt een sleeplint me het meest praktische gereedschap. Ik zoek een lint van ca. 30 meter, maar is er iemand die me kan adviseren welke breedte en breeksterkte ik het beste kan gebruiken voor bovenstaand doel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik wil een sleeplint kopen voor Ford F150 (4x4 offroad/5.0l). Mijn auto heeft een Amerikaanse trekhaak; volgens de specs mag deze ca. 7.000 kg trekken; op het kenteken staat netjes 2.500 kg.

 

Nu gaat het mij niet om het trekken, maar om het omver- of wegslepen van voorwerpen, bijvoorbeeld andere auto's, hekwerken, paaltjes of andere voorwerpen. Hiervoor lijkt een sleeplint me het meest praktische gereedschap. Ik zoek een lint van ca. 30 meter, maar is er iemand die me kan adviseren welke breedte en breeksterkte ik het beste kan gebruiken voor bovenstaand doel?

 

Neem gewoon de sterkste die je kan vinden.

Net als een klimtouw, komen er bij een onverwachte val/gebeurtenis, enorme krachten op te staan.

Let vooral op de kracht die je trek-oog/-haak kan hebben, daar moet het in principe nét onder blijven. Je weet wel... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest efficiënte, goedkoopste en meest polyvalente oplossing lijken me de spanriemen die gebruikt worden om vrachtwagenladingen vast te sjorren. Als je ze niet nodig hebt rol je ze gewoon op. Je kan met de rackjack ook gewoon de voorwerpen dichterbijtrekken of een lading vastzetten. Ik gebruikte vroeger in mijn bedrijfje om met de heftruck zware lasten vooruit te trekken. Er is er nooit een gebroken. Een goeie van een meter of zes kost nieuw om en bij de 20€, met keuring. Ik heb er nog een aantal liggen in goede staat. Voor 10€ per stuk zijn ze van jou. http://www.hefspan.be/bijlages/PDF-3-cataloog%20hijsbanden.pdf

 

Het trekvermogen is standaard 5 ton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dikke spanband, is nog op andere manieren te gebruiken.

Of een hijslint zoals geopperd, deze hebben een grote veiligheidsmarge (factor 5 dacht ik).

Als het is om een andere wagen met hetzelfde gewicht of hoger als die van jou los te trekken

uit bvb modder, dan is een reklint te overwegen, een pak duurder maar je kan er kinetische energie mee verveelvoudigen.

Nu is 30m wel heel lang, dan neem je het beste 3x 10m plus de bijbehorende houden blokjes om tussen de lussen te steken

zodat ze zichzelf niet kapot trekken en je ze nog kan losmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is 7000kg de maximale druk voordat hij breekt, of het totaal gewicht van de aanhanger die erachter mag?

 

7000kg aanhanger geeft in de praktijk namelijk veel grotere krachten dan 7000kg (afremmen, optrekken, hobbels, etc)

 

Als 7000kg de maximale druk is voordat hij breekt, zou ik een hele flinke marge nemen.

Als die max een aanhanger van 7000 kg betreft, kun je tot minimaal die 7000 kg gaan en voor de zekerheid een kleine marge nemen.

 

Vrachtwagen sjorbanden heb je in diverse sterktes, evenals hijsbanden: http://www.hijsenspanbanden.nl/hijsbanden/hijsbanden-5-ton?sort=20a&page=2

Link naar reactie
Delen op andere sites

tx voor de eerste reacties. de modderfokkers van modderpoel zijn het ook niet allemaal met elkaar eens, maar zo te zien heb ik inderdaad twee soorten kabels nodig voor die verschillende doelen:

1. een kinetische sleepkabel voor het lossjorren/slepen; geadviseerd wordt om ca. 5-6x je autogewicht te nemen, wat in mijn situatie uitpakt op ca. 13.5 ton, 27% rek, 9 meter lengte. .

2. een sleeplint van 21 ton met breeksterkte van 21 ton rollend, en 12 ton bij een ruk. Een 14 tons krachtverdeler lijkt een nuttige accessoire, evenals 3 D-sluitingen met een breeksterkte van 23 ton

 

Daarna kun je me pm-en voor al het verwijderen van oud hekwerk, half omgewaaide bomen, geschaarde caravans, vastgelopen slagbomen en irritante paaltjes in de weg;)

 

Nog meer ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke band/ketting/staaldraad is eigenlijk niet gemaakt om er een ruk aan te geven. De krachten nemen vaak enorm toe. Met name als je flink wat "slack" in je lijn laat en dan in één keer een ruk er aan geeft.

 

Slepen/lostrekken moet je met langzaam toenemende kracht uitvoeren. Een (hijs)band is vaak een goede en praktische oplossing. Deze zijn er inderdaad in vele uitvoeringen beschikbaar. Ze moeten officieel periodiek gekeurd worden volgens mij. Maarja, om een auto van de weg te slepen met een @f150 hoef je dat echt niet met een ruk te doen

 

 

Edit to add: ik zie net pas je reactie weer @f150 ik denk dat je al op de goede weg bent! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een sleeplint kopen voor Ford F150 (4x4 offroad/5.0l). Mijn auto heeft een Amerikaanse trekhaak; volgens de specs mag deze ca. 7.000 kg trekken; op het kenteken staat netjes 2.500 kg.

 

Nu gaat het mij niet om het trekken, maar om het omver- of wegslepen van voorwerpen, bijvoorbeeld andere auto's, hekwerken, paaltjes of andere voorwerpen. Hiervoor lijkt een sleeplint me het meest praktische gereedschap. Ik zoek een lint van ca. 30 meter, maar is er iemand die me kan adviseren welke breedte en breeksterkte ik het beste kan gebruiken voor bovenstaand doel?

 

 

Een hijsband van 10.000 KG zoals hier genoemd zal stuk gaan. (edit na latere post @wodan)

EDIT:Een standaard nylon sleepkabel van 5.000 (of meer) zal stuk gaan

Als je een auto uit vastzittende modder moet trekken moet je uitgaan van 4x gewicht van de auto, je hebt dan ook ruimte voor een 'rukje' aan de riem om het object in beweging te krijgen.

Vergeet bijbehorende D harpsluitingen niet, Als je het lint knoopt trek je die zo strak dat het er NOOIT meer uit gaat. Het matriaal versmelt bijna met elkaar.

 

Ik heb deze:

http://www.sleepkabelshop.nl/?p=productsMore&iProduct=1&sName=sleeplint-7-ton-max.-6-meter-kleur-groen

 

gekocht bij mijn Kia Sorento (die nu in de afrikaanse woenstijn staat, lint heb ik nog).

 

Daarnaast kun je een paar van die cheap ass spanbanden kopen voor het simpele werk waarbij je niet het risico wilt lopen dat je mooie sleeplint scheurt langs een scherpe rand (bijvoorbeeld bij het uittrekken van wat hout stronkjes ofzo). Het is mij mij een klein tractortje en met mijn Kia Sorento op zomerbanden nooit gelukt zo'n kabel te breken. De 5-ton nijlon sleepkabel van de Makro lag wel METEEN in 2 stukken!!!!!!

 

deze leuk!?:

http://www.sleepkabelshop.nl/?p=productsMore&iProduct=223&sName=sleeplint-compact-42-ton-9-meter

 

kost wel wat! Maar voor jou is dat 1 dag met de trein ipv met de f150 toch..... die zuipt vast meer dan zijn baasje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een sleeplint kopen voor Ford F150 (4x4 offroad/5.0l). Mijn auto heeft een Amerikaanse trekhaak; volgens de specs mag deze ca. 7.000 kg trekken; op het kenteken staat netjes 2.500 kg.

 

Nu gaat het mij niet om het trekken, maar om het omver- of wegslepen van voorwerpen, bijvoorbeeld andere auto's, hekwerken, paaltjes of andere voorwerpen. Hiervoor lijkt een sleeplint me het meest praktische gereedschap. Ik zoek een lint van ca. 30 meter, maar is er iemand die me kan adviseren welke breedte en breeksterkte ik het beste kan gebruiken voor bovenstaand doel?

 

F150 2500 trekken!!!???? 3500 neem ik aan !?!?!?

Mijn sorento (2005) mocht zelfs 2800, en het model na die van mij (2007-2011 ofzo) zelfs 3500....

 

 

verd@md... http://www.sellesautos.nl/occasion/5749798/ford-usa/f-150/v8-super-cab-sidestep-lpg-g3/#.UngVoyTgZsM

 

2500kg it is... raar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

F150 2500 trekken!!!???? 3500 neem ik aan !?!?!?

Mijn sorento (2005) mocht zelfs 2800, en het model na die van mij (2007-2011 ofzo) zelfs 3500....

 

 

verd@md... http://www.sellesautos.nl/occasion/5749798/ford-usa/f-150/v8-super-cab-sidestep-lpg-g3/#.UngVoyTgZsM

 

2500kg it is... raar!

 

Sorry, staat 3.500 op het kenteken, maar dat is met dank aan de NL wetgeving. De Ford trekt makkelijk 7.000 kg een flinke helling op. Ik had naar dit lint gekeken:

http://www.sleepkabelshop.nl/?p=productsMore&iProduct=264&sName=sleeplint-21.-ton-max.-9-meter-kleur-geel

Zie ook post 9. Is die nog te licht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hijsband van 10.000 KG zoals hier genoemd zal stuk gaan.

Met een veiligheidsmarge van factor vijf (is HIJSmateriaal), breekt die nog niet bij 50 Ton.

 

Dat is dus echt wel meer dan sterk genoeg hoor....

 

En qua breeksterkte, ga voor statische breeksterktes, al de rest van vermelding van rollende belasting en andere uitleg, niets van aantrekken.

Geen keurmerk slip, niet kopen.

 

Wat harp of d-sluitingen betreft, geef ik je gelijk. (Ga best voor gekeurde types, dan ben je zeker).

 

Voor zij die denken, wodan lult wat uit zijn nek, deze jongen heeft omhoog rijdend een gekeurde harpsluiting van 15T verplooid zodat deze niet

meer los te draaien was tijdens het lostrekken van een toyota landcruiser met een hijslint gekeurd van 4Ton en dit door (meerdere malen) wat aanloop te nemen.

 

Goede hijslinten breken zelden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik dit leesde vond ik 30 m wel lang . Toch dacht ik Geert ga toch maar eens in uw loods kijken . Wel ik heb er een van 20 m . Hij is vervaardigd van het zelfde materiaal als de vrachtwagen spanbanden maar heeft aan de éne zijde een ander type haak namelijk een karabijn haak . Aan de andere kant een ratel zoals de spanbanden . Het zwakste punt zijn de haken . 2,3 kn . Kan je al heel wat me doen denk ik op 20m afstand .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.3KN is maar 230KG dus ja, dat is weinig.

De militaire spanbandjes van 5000lbs welke ik vaak gebruik,

zouden theoretisch 2268kg moeten kunnen dragen...

Wel, ze doen een veelvoud van dat.

(En dat is statisch gemeten en geen HIJSmateriaal, wel bevestigingsmateriaal,

dat laatste heeft vaak veiligheidsmarge factor 3l)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mooie voor stellen voorbij zien komen.

Maar ik heb de duim dikke staal kabel van 3 meter lang nog niet gezien.

Toepassingen: Bomen verslepen,Bevestiging om een boom of paal voor de lier.

 

Heeft zijn toepassingen, maar om los te trekken, zwaar, stug, onhandig, maar slijtvast

om idd boomstammen uit het bos te trekken.

Om een boom juist te sparen, gebruik je een boomlint (is een brede hijsband ideaal voor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, staat 3.500 op het kenteken, maar dat is met dank aan de NL wetgeving. De Ford trekt makkelijk 7.000 kg een flinke helling op. Ik had naar dit lint gekeken:

http://www.sleepkabelshop.nl/?p=productsMore&iProduct=264&sName=sleeplint-21.-ton-max.-9-meter-kleur-geel

Zie ook post 9. Is die nog te licht?

 

Lijkt me een mooie. @wodan wat dacht jij.

 

Ik ben ook maar een leek die met zijn tractortje en kia sorento flink aan spanbanden, sleepkabels heeft lopen rossen en verbaast is wat er allemaal stuk kan.

Vooral een langer lint wil je niet met een rotklap achterin je nek krijgen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een mooie. @wodan wat dacht jij.

 

Ik ben ook maar een leek die met zijn tractortje en kia sorento flink aan spanbanden, sleepkabels heeft lopen rossen en verbaast is wat er allemaal stuk kan.

Vooral een langer lint wil je niet met een rotklap achterin je nek krijgen!!!

 

Lijkt me wel wat ja, maar ik zie nergens de safety slip en laat nu dat zijn waar op staat wat de veiligheidsmarges ECHT zijn.

 

De online winkel heet niet voor niets sleepkabelshop en niet hijsbandenshop of aluwhijsgeriefshop of zo.

Ik koop zulks in een winkel die enkel gekeurd gerief verkoopt om hijswerken te doen. En die zijn echt wel niet duurder of zo,

men kan je daar in tegendeel vaak zeer goed adviseren.

 

Op youtube genoeg filmpjes te vinden van hoe een winch veilig en correct gebruiken evenals boomlinten, snatch blocks enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...