Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Blije B (ank)

f150
 Share

Recommended Posts

@Highway postte in een ander draadje het promo filmpje van De Blije B(ank): http://deblijeb.nl

Weer een nieuw burgerinitiatief voor een coöperatieve bank in oprichting, met de ambitie een bankvergunning te krijgen. Recent is en België een dergelijk initiatief gestart: de NewB.

"De Blije B is een initiatief van United People Foundation (UPF). Een stichting zonder winstoogmerk, die innovatieve financiële producten en diensten ontwikkelt."

Ik ken het initiatief niet, en ben net als @Highway wel benieuwd naar jullie mening. Persoonlijk vind ik het prachtige initiatieven maar te ideëel om te kunnen overleven in een complexe samenleving. Op een kleine schaal zou dat prima kunnen functioneren, maar ik zie het dan meer als een belegging in duurzaamheid dan als bank. Uniek aan hun propositie is de visie op de munt, waarbij ze voorstellen om een eigen geldeenheid te hanteren: de URA. De URA is de waardevaste munt van De Blije B. De munt ontleent haar waarde aan URen en Arbeid. Uren en arbeid is namelijk waardevast. Uren en arbeid die nu worden gemaakt, zijn evenveel waard als de uren en arbeid die over 10 jaar worden gemaakt. Hiermee wordt de URA waardevaster dan goud, omdat met goud gespeculeerd wordt.

Verder onderscheiden ze zich door geen gebruik te maken van renteheffingen, itt de ASN en Triodos bank.

Om de spits af te bijten: ik doe mee en heb een 'eeuwigdurende ledencertificaten' (ELC). Voor wat het waard is. De tijd zal het leren.

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Afhankelijk van het type coöperatie wordt er per jaar een bescheiden contributie gevraagd voor het lidmaatschap.

Geen rente. Lijkt me wel wat maar

Vraag 1. Begrijp ik het goed dat als je een certificaat koopt je ook elk jaar levenslang een soort lidmaatschap moet betalen? En wat krijg ik er dan voor terug?

De introductie van de URA als nieuwe munt ...

Vraag 2. als de bank er eenmaal is en betaalrekeningen geopend kunnen worden... hoe betaal je dan met Ura's? Geen winkel die dat accepteert. Geen pinautomaat die dat uitspuugt.

Link naar reactie

• 3 weeks later...
Hiermee wordt de URA waardevaster dan goud, omdat met goud gespeculeerd wordt.

Verder onderscheiden ze zich door geen gebruik te maken van renteheffingen, itt de ASN en Triodos bank.

Om de spits af te bijten: ik doe mee en heb een 'eeuwigdurende ledencertificaten' (ELC). Voor wat het waard is. De tijd zal het leren.

Eigenlijk was ik wel benieuwd hoe het er voor staat. Wat heb je ontvangen aan info?

Link naar reactie

Eigenlijk was ik wel benieuwd hoe het er voor staat. Wat heb je ontvangen aan info?

Niet meer dan een e-mail:

Geweldig. Dank voor je blijdrage namens de UnitedPeople Foundation (UPF) teamleden en alle Nederlanders die hun nek uit durven steken door DOEN. Met deze blijdrage is de bank die van ons allemaal is, een stap dichterbij. Door dit burgerinitiatief van professionals is een stille vreedzame ®evolutie gaande.

Met jouw blijdrage ontvang je één of meerdere, genummerde, eeuwigdurende ledencertificaten, afhankelijk van hoeveel je hebt geïnvesteerd. Deze certificaten zijn levenslang jouw eigendom en via het erfrecht overdraagbaar. Met dit certificaat deel je mee in de rendementen van De Blije B, zodra er een bankvergunning is. Daarnaast heb je één stemrecht in de ledenvergadering, die bepaalt welk rendement wordt uitgekeerd. De Blije B is een coöperatieve bank in oprichting. Een bank van, voor en door de mensen. Dus ook van jou.

Na vele jaren van voorbereidingen en doorzettingsvermogen, is het tijd om ons initiatief wereldkundig te maken. Zodra er 10.000 ledencertificaten zijn uitgegeven, vragen we de internetbankvergunning aan. Op advies van DNB (De Nederlandsche Bank) is per 01-08-2013 het woord bank uit onze naam verwijderd. We gaan voorlopig verder als De Blije B en we nodigen je uit om iedereen attent te maken op De Blije B, om mee te doen.

Jouw contactgegevens hebben we in ons bestand opgenomen vanwege de mogelijkheid om straks lid te worden van De Blije B coöperatie. We houden je per e-mail op de hoogte van belangrijk nieuws en zijn te volgen via de volgende links:

- https://www.facebook.com/deblijeb

- http://www.linkedin.com/company/de-blije-b

- https://twitter.com/deblijeb

Laten wij de start van De Blije B versnellen en onze samenleving bevrijden uit de wurggreep van het geldverslindende bancaire systeem. O ja, als je het leuk vindt om als certificaathouder via onze website bekend te zijn, stuur dan jouw foto of logo met een link naar je gewenste website naar ons toe voor plaatsing op: http://www.deblijeb.nl/medestanders.html

Namens alle UPF teamleden,

[naam]

Bewaar deze e-mail goed, het is je bewijs van inschrijving en aanschaf van je eeuwigdurende ledencertificaten.

In de email wordt verder nog het certificaat nummer vermeld, en een klantnummer. Als ze met nr 1 begonnen zijn, kan ik je vertellen dat ze nog niet heel veel klanten hebben;)

Link naar reactie

Nog niet veel klanten, dat verbaast me niet... het is ook een erg bijzondere 'bank'. En ze bestaan nog niet eens eigenlijk. Kijk eens naar hoe het met de bitcoins is gaan lopen, is een geheel ander product maar bestaat ook nog niet lang.

Ben wel benieuwd wat het 'delen in de rendementen' betekend ... ze doen niets met rente, dus waar ga je in delen als certificaathouder @f150 ? daar kan ik niet veel 'tastbaars' over vinden..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...