Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Bolo

Alpha Dreigings Analyse

Recommended Posts

Het leren van het Alphabet.

Mensen verschillen niet veel van honden- of wolvenroedels in het opzicht dat wanneer ze in een groep verkeren er een pikorde ontstaat op basis van dominantie. De Alpha man is de hoogste in rang, daaronder de Betas, net zolang naar beneden totdat de Omega wordt bereikt. Hoe deze dominantie tot stand komt is intrigerend. Het kunnen waarnemen van Alpha karakteristieken zal er toe leiden dat je potentiële agressors vroegtijdig kunt onderkennen.

Om in een bepaalde situatie te kunnen domineren zal de Alpha in het algemeen de ruimte waarin hij zich bevindt moeten beheersen. Hij zal ruimte opeisen en er niet over twijfelen om mensen uit hun ruimte te verdrijven danwel de persoonlijke ruimte van iemand binnen te dringen. Hij zal hoger (letterlijk) willen staan als anderen en een centrale positie willen innemen.

Een Alpha zal ook luider spreken in een lage toon en nagenoeg altijd gebiedenderwijs in een poging om controle te nemen. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat de meeste mensen iemand zullen gehoorzamen die gebiedenderwijs en krachtig tegen ze spreekt.

Luister dus uit, en zoek naar die ene lage en krachtige stem.

Een Alpha zal ook dominantie proberen te verkrijgen door lichaamstaal. Ik noem het "pauwen". Zelfverzekerd loopje, paraderen, kje verentooi laten zien als het ware. Bij paringsdansen tussen vogels is het het mannetje welke soortgelijk gedrag laat zien.

Andere fysieke tekenen van dominantie is de positie van het hoofd. Kin hoog, direct oogcontact en het de torso naar voren gericht zijn klassieke herkenningstekens van een Alpha. Een man die gedomineerd wordt, zal zijn kin laten zakken, oogcontact vermijden en zijn lichaam wegdraaien. Sommige gevallen laten ook zien dat ondergeschikten hun handen kruisen voor het kruis als een soort "vijgenblad". Alphas daarentegen gooien hun armen boven hun hoofd, kruisen ze voor de borst of laten ze losjes langs de zij hangen.

Curieus genoeg hebben studies aangetoond dat wanneer een Alpha zijn armen in een V vorm uitstrekt er een toename van 10-12 % is in testosteron

De aanwezigheid van een aantrekkelijke vrouw leidt er ook toe dat het agressieniveau van de Alpha stijgt. Ze zullen pogen het gesprek te domineren, de toegankelijkheid voor anderen te verkleinen en het "pauwen" neemt zichtbare vormen aan.

Grootte is een belangrijk aspect van dominantie. Hoe groter hoe meer kracht ze kunnen uitstralen. Size matters. Een groot aantal directeuren van grote bedrijven zijn groter dan 1.90 meter. Fysieke krachtmetingen spelen zich nu af binnen het domein van de handdruk. De Alpha schud een hand assertief. Hij beschermt zijn domein en zorgt dat de ander naar hem komt. De handgreep is stevig en krachtig. Soms zal de Alpha de bicep of schouder van degene die hij groet beetpakken en druk toedienen. Wordt er geknuffeld? De armen van de Alpha gaan bovenlangs.

Alphas blijven kalm in geval van nood. Mensen kijken naar hen voor sturing en doordat ze kalm blijven sturen ze onbewust al aan. Wanneer iemand hun Alpha status in twijfel trekt zullen ze meestal rustig en calculerend reageren.

Duidelijk toch?

Maar het gevaarlijkst in een roedel is de Beta, de tweede in rang. Hij probeert zijn positie binnen de groep te verbeteren en hij kan punten winnen met agressiviteit. Kijk uit voor de Beta die zijn status wil verhogen. Zeker iemand om in de gaten te houden.

Een aanvullende observatie over Alpha mannen, er zijn delen van onze maatschappij waar Alpha status wordt gewaardeerd en beloond. En er zijn lagen waarin Alpha karakteristieken verguisd worden.

Ons onderwijstelsel is veranderd. Waar vroeger stoeien, trefbal, blikkietrap de norm was zijn deze activiteiten nu op veel schoolpleinen verboden omdat het leidt tot dominant gedrag. Vele jongens hebben uiteindelijk niet het zelfvertrouwen en vaardigheden om te leiden als ze van school af komen.

Ik heb een vriend, laten we hem "Bas" noemen. die nogal past in het Alpha man raamwerk. Hoewel hij groot is, wat helpt, heeft hij bepaalde karakteristieken. Ik heb hem meerdere malen in totale Alpha modus meegemaakt waarbij mensen die voor hem stonden totaal ineenkrompen. Ik heb hem kalm zien blijven in meerdere gevaarlijke situaties. Ik heb hem mensen zien intimideren zonder dat hij zich er van bewust was.

Ik vertel Bas vaak dat hij zich niet moet druk maken dat mensen bang van hem worden. Het zijn watjes die het verdiend hebben. (Ok, dat is TE.) Het zijn betas tot omegas die niet kunnen omgaan met Bas' Alpha karakteristieken. Het overrompeld en ze vluchten.

Grappig hoe deze maatschappij het oerinstinct "vluchten" zo de ruimte heeft gegeven en "vechten" in de ban heeft gedaan.

Jammerlijk genoeg leidt dit tot een beschaving van passiviteit. Zij die angst hebben voor gezag. Zij die bang zijn om de situatie te lijf te gaan. Zij die ten alle tijde conflict ontlopen.

Bij de krijgsmacht is de Alpha meestal niet de hoogste in rang. Een officier in een eenheid heeft formeel de hoogste rang omdat hem dat is gegeven maar het is de hoogste onderofficier die dominant is. Ik heb veel foto's van eenheden en daar is goed terug te zien wie er in die brei van uniformiteit nu eigenlijk de baas is.

Het is een soort tweede natuur van mij geworden om waar ik ook ben, zodra ik een groep zie probeer ik aan de hand van gedragingen en lichaamstaal vast te stellen wie de Alphas, Betas en Omegas zijn.

In een recente presentatie die ik heb bijgewoond over Situational Awareness was het voornaamste thema het onderkennen van dreigingen. SA is in feite niets anders dan dat. Op een menselijk niveau is dat: wie heeft de luide lage stem? Wie paradeert er? Wie claimt de ruimte? WIe vertoond typisch Alpha gedrag?

Ironisch genoeg, was tijdens de presentatie de meeste Omega uitziende vent het gevaarlijkst. De man met de minste Alpha trekken. Uit eerder contact wist ik dat dit een vent was die hele gevaarlijke dingen heeft gedaan op hele gevaarlijke plekken. In dat soort plekken overleef je het niet tenzij je je Alpha status weet te verbloemen. Hij was totaal "grijs". Als hij jou moest uitschakelen, zou je hem nooit hebben zien aankomen. Maar tenzij je getraind bent om het te verbergen, zoals hij was, zullen nagenoeg alle Alphas onbewust tekenen laten zien.

Moraal van het verhaal. In elke groep die je treft, identificeer de Alphas en Betas. Dan heb je tenminste je ogen op de grootste dreiging.

Mochten er mensen zijn die nu iets hebben van: "HEUH?!?!:confused: " en een praktijkvoorbeeld nodig hebben. De beste representatie van Alpha karakteristieken die ik ooit heb gezien was het karakter "Tyler Durden" in de film "Fight Club"

Zie voorbeeld:

Brad-Pitt-fight-club-body-small.jpg.c17b5489b8e22befa4c3948dc039b2f1.jpg

fight-club-tyler-durden-pitt-norton.jpg.943f647c76eed2961dc05742be4018dd.jpg

images.jpg.9dacb2c57892a0a34502821f41b6492a.jpg

tylerdurden.jpg.01f376733246ba962e21663c95e3b83e.jpg

images-2-.jpg.837058451163512b3f223861648880d0.jpg

• Leuk 2

Deze post delen

Op zoek naar viruspreventie-producten, waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

@Bolo interessant relaas.

Grappig hoe deze maatschappij het oerinstinct "vluchten" zo de ruimte heeft gegeven en "vechten" in de ban heeft gedaan.

Jammerlijk genoeg leidt dit tot een beschaving van passiviteit. Zij die angst hebben voor gezag. Zij die bang zijn om de situatie te lijf te gaan. Zij die ten alle tijde conflict ontlopen.

Ik zou mijzelf niet kenmerken als Alpha of Beta, ik beschik ook niet over de lichamelijke kenmerken daar voor. Ik moet wel even over mijn mannelijk ego heen stappen om dat toe te kunnen geven. Als Omega zie ik mij zelf ook niet helemaal maar ben geen vechtersbaas. Bij genoeg druk zou ik wel kunnen kiezen voor geweld en er zijn ook wel een anatal situaties geweest maar ga het toch liever uit de weg. Interessant is wel dat ik kennelijk in staat ben uit te stralen "don't fuck with me', ik heb meerdere ervaringen dat een individu of groepje er toch niet voor koos om het conflict met mij te zoeken, daarnaast heb ik de laatste jaren gewerkt als leidinggevende en lukt het over het algemeen goed om autoriteit te nemen en te krijgen, maar dat is iets anders dan fysiek overwicht.

Om die reden denk ik er al een tijd over eens wat vechtsport training te gaan volgen maar vooralsnog blijft het bij een idee.

Jouw opmerking (quote) vind ik wel een reden om zelfverdediging (zeker ook voor vrouwen) een standaard onderdeel te maken van lichamelijke opvoeding op scholen, alhoewel dat maatschappelijk wel als controversieel gezien zal worden

Deze post delen

Gelukkig zijn we mensen en geen groep apen. :-) Even een opmerking: Wat een nadeel aan veel Alpha's is, is dat ze vaak egoïstisch zijn, alleen voor hun eigen gewin gaan en hun overmacht op anderen uitbuiten. Kijk maar naar hoe de wereld er nu aan toe is. Aan Alpha's en natuurlijk ook aan Beta's en Omega's heb je pas wat als ze naast hun eigenbelang ook het belang van de hele groep in de gaten houden.

• Leuk 1

Deze post delen

Uitkijken voor alpha's? Zeker, je moet ze in de gaten houden, maar heeft ook niet elke roedel zijn topdog nodig? Je spreekt over het leger, en ik snap heel goed dat de hoogste onderofficier een topdog moet zijn, en daar ook op wordt uitgekozen, want de mannen moeten voor hem door het vuur gaan, en hij gaat voorop! Zulke organisaties hebben dergelijke mensen nodig, zoals ook een voc-schip een topdog bootsman nodig had.

Vervelender wordt het als ze in je prive-omgeving opduiken, als vriendje van een goede vriendin bijvoorbeeld. Eentje die alles beter weet en die de sfeer onderhuids heel vervelend loopt te manipuleren.

Deze post delen

Gelukkig zijn we mensen en geen groep apen. :-) Even een opmerking: Wat een nadeel aan veel Alpha's is, is dat ze vaak egoïstisch zijn, alleen voor hun eigen gewin gaan en hun overmacht op anderen uitbuiten. Kijk maar naar hoe de wereld er nu aan toe is. Aan Alpha's en natuurlijk ook aan Beta's en Omega's heb je pas wat als ze naast hun eigenbelang ook het belang van de hele groep in de gaten houden.

Eeeeh.

We zijn niets meer dan apen die gereedschap hebben leren gebruiken.

En net als apen (en alle andere dieren) volgen we onze dierlijke natuur.

Deze post delen

Eeeeh.

Juist. De valse sluier der beschaving is weg na het missen van slechts negen maaltijden.

M.a.w. mensen die honger hebben, bedreigd worden of anderzijds ontdaan zijn van sociaal gewenste remmingen, zullen vervallen tot beestachtig gedrag, waarbij het universele principe "survival of the fittest" zal gaan gelden.

"Beschaafde" mensen zijn in staat tot bizarre daden.

Ik acht mijzelf "beschaafd", maar kom aan mijn kinderen, en ik verzeker u, dan volgen er "beestachtige" taferelen en "bizarre daden" van mijn kant, die zijn weerga niet kennen.

Zoals ik zeg, de valse sluier der beschaving, is snel afgeworpen. De geschiedenisboekjes staan er vol mee geschreven.

Helaas.

Deze post delen

Eeeeh.

We hebben in tegenstelling tot apen de mogelijkheid om op een hoger bewustzijn te denken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat alle mensen dat doen of dat we meer waard zouden zijn dan apen. Nee, veel mensen gedragen zich erger dan beesten.

Maar we zijn geen apen, we zijn goden, alleen weten we dat nog niet.

Deze post delen

Sofie loopt al heel lang met de vraag rond of het misschien zo zou kunnen zijn dat het lichaam zich aan past aan de rol.

Dus dat de alpha een apha uiterlijk krijgt.

Deze gedachte is langzaam ontstaan doordat het opvalt dat mensen in directieve functies ook vaak een groter postuur hebben.

Deze post delen

Gelukkig kunnen kinderen en mensen die gepest worden of zwak zijn wel veel leren van alpha male gedrag. Het blijkt al effectief als er verandering is in lichaamsgebruik. Ik wil hier in de toekomst ook mee gaan werken, met kinderen, vrouwen en zwakkeren.

[video=youtube_share;gQYEaeQAyIM]

Een workshop van een paar uur kan al verschil maken of je uitgepikt wordt als slachtoffer of niet.

Om te veranderen richting een Apha man gaat niet lukken dat ben je of ben je niet.

Ik heb een paar jongens die erg gepest werden gratis training gegeven in mijn studie tijd.

Nam ze af en toe ook mee uit.

Werden niet meer gepest, kregen een meisje enz

Die jongens zijn mij nu nog dankbaar als ze mij tegenkomen, lijkt mij super hier meer mee te gaan doen in de toekomst. En dan niet meer gratis

• Leuk 2

Deze post delen

Sofie loopt al heel lang met de vraag rond of het misschien zo zou kunnen zijn dat het lichaam zich aan past aan de rol.

Deze gedachte is langzaam ontstaan doordat het opvalt dat mensen in directieve functies ook vaak een groter postuur hebben.

Neen. Eén woord: Napoleon.

Klein opneukertje met een moedercomplex. En toch een Alpha....

Deze post delen

Ik denk het niet eerlijk gezegd, ik heb kleine mannen gekend (wel sterk) die veel grotere mannen konden domineren, ook grote mannen die bij dreiging begonnen te huilen. Daarnaast is er een grot verschil tussen maatschappelijke dominantie en fysieke dominantie.

Knappe, lange mannen hebben wel betere kansen in de maatschappij, zo simpel werkt het nog steeds. Net als dat een mooie vrouw meer gedaan kan krijgen dan een minder aantrekkelijke. Uiteraard legt de maatschappij aan dergelijke mensen vaak ook weer hogere eisen op en dat kan wel een factor zijn dat deze mensen meer stimulans krijgen. Toch zal veel afhangen van persoonlijkheid en genen.

Deze post delen

Kennen jullie deze show? Mooi gegeven. Erg USA maar wel lekker feelgood! De presentator werd vroeger erg gepest. Totdat hij aan vechtsport ging doen.

Sommige mensen denken dat ze een Alpha zijn, totdat er een grotere Alpha langskomt...

[video=youtube_share;f8XYteVus2U]http://youtu.be/f8XYteVus2U

• Leuk 1

Deze post delen

Gast DickBerts

De wereld van de Alfa's staat aan de rand van de ondergang. Dat is wat veel preppers zo goed aanvoelen. Die ondergang zal met veel strijd en ellende gepaard gaan, maar uiteindelijk zal daaruit een Nieuwe Wereld ontstaan. De wereld van de Omega's? Nee, een wereld waarin de Alfa's en de Omega's beseffen, dat ze een zijn en geen twee.

Deze post delen

Volgens mij is er niks mis met de ene of de andere soort.

Net zo min als er iets goeds, slecht, beter, of zo aan man/vrouw is.

Het zijn twee verschillende beestjes en dat is niet voor niks zo.

Wat er, vaak, mis is met de huidige alpha mannetjes?

Nou heel simpel het zijn geen Alpha's, ze hebben de macht/verantwoordelijkheid gekregen maar ze kunnen er helemaal niet mee omgaan en zijn er ook niet gschikt voor.

Neem die leuke banken, wel de macht en de verantwoordelijkhied maar als het fout gaat, geen gevolgen, gewoon doorgaan, bonus, belastingsgeld en gaan.

Nee dat werkt niet.

Een alpha rol is helemaal niet makkelijk, leuk of wat dan ook.

Je zou voor al je beslissingen verantwoordelijk moeten zijn.

Dat is bij een groep wolven ook heel simpel, een goede groep heeft een goede alpha, en die neemt de juiste beslissingen.

Daar heeft heel de groep baat bij.

De Alpha heeft ook direct de verantwoordelijkheid, teveel verkeerde beslissingen en de groep zal minder succesvol zijn of sterven.

En zo zou het ook moeten zijn.

Omdat dit nu niet meer zo is zie je heel veel alpha's rustig op de achtergrond.

Zoek het maar uit gekozen/benoemde nep-alpha's denken die.

Maar als er echt paniek is, een ramp gebeurt, of als er knopen doorgehakt moeten worden, dan wordt het anders.

Dan zie je de gekozen/politieke alpha's rustig een voor een door het ijs zakken, afhaken, en mislukken.

Dan komen de echte Alpha's die de bende mogen op ruimen.

En de bende die komen gaat zal enorm zijn :(

Mooi stuk @Bolo

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1

Deze post delen

Zoals mijn vader zaliger al zei. Het leven is één groot toneelspel. vaak zijn alphas, door testosteron gedreven, apen met een verborgen minderwaardigheidscomplexje die door hun gedrag de baas kunnen( toneel) spelen in en over een groep. Als ze alleen zijn vertonen ze heel ander gedrag. .Laat ze hun kunstje maar doen en laat je niet overbluffen.

Ben wel benieuwd over het 2e deel van de leger sa-training. Hoe om te gaan met alphaas in een bedreigende situatie.

Deze post delen

Gast DickBerts

Cursus omgaan met Alpha's en andere primitieve aap-achtigen;

Een Alpha geeft je meestal een onderdrukkende hand, zoals links op onderstaand plaatje. Als je niet uitkijkt, dan komt jouw hand in de bedelaars positie terecht en ben je vervolgens de Omega. Wat je moet doen? Een hand geven, door jouw hand in dezelfde onderdrukkende positie bovenop de hand van de Alpha te leggen.

http://www.careerwise.nl/wp-content/uploads/2013/04/Dominant1.gif

Deze post delen

. Net als dat een mooie vrouw meer gedaan kan krijgen dan een minder aantrekkelijke. Uiteraard legt de maatschappij aan dergelijke mensen vaak ook weer hogere eisen op en dat kan wel een factor zijn dat deze mensen meer stimulans krijgen. Toch zal veel afhangen van persoonlijkheid en genen.

Volledig mee eens. Toch heb ik wel sterk het gevoel dat fysieke eigenschappen zwaar beïnvloed worden door de psyche.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het bijvoorbeeld mogelijk is om psychologisch je fysieke weerstand tegen temperaturen kunt beïnvloeden.

Daarop voor bordurend vroeg ik mij dus af of het misschien met alles zo is, dus dat externe en/of interne invloeden uiteindelijk invloed hebben op fysieke eigenschappen.

Ook zijn veel wijzigingen van fysieke eigenschappen van bevolkingsgroepen en in het dierenrijk niet door de evolutie leer te verklaren (tijdsduur simpelweg te kort)

Deze post delen

Gast DickBerts

Haantjesgedrag: Alsof dat gekraai compenseert dat ze geen eieren kunnen leggen (Loesje).

Deze post delen

Volledig mee eens. Toch heb ik wel sterk het gevoel dat fysieke eigenschappen zwaar beïnvloed worden door de psyche.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het bijvoorbeeld mogelijk is om psychologisch je fysieke weerstand tegen temperaturen kunt beïnvloeden.

Daarop voor bordurend vroeg ik mij dus af of het misschien met alles zo is, dus dat externe en/of interne invloeden uiteindelijk invloed hebben op fysieke eigenschappen.

Ook zijn veel wijzigingen van fysieke eigenschappen van bevolkingsgroepen en in het dierenrijk niet door de evolutie leer te verklaren (tijdsduur simpelweg te kort)

Nou ja, als je alleen zit krijg je een papperig lichaam, als je veel duursport doet is je lichaam pezig en afgetraind, til je veel gewicht wordt je groot, oefen je gevechtshandelingen wordt je weerbaar, wordt je vaak (verbaal of fysiek) uitgedaagd en blijf je staan train je overwicht, zelfvertrouwen enz.

Dus ja psyche beïnvloed fysiek, maar dat lijkt redelijk verklaarbaar. En de evolutie gaat nog steeds op, het is niet ondenkbaar dat er ook versnelde processen binnen de evolutie mogelijk zijn, juist dat soort aanpassingsvermogen maakt sommige soorten succesvol.

Deze post delen

Alpha en Beta males, vechten of vluchten. Volgens mij achterhaalde gedachten over menselijk gedrag. Ik ben het met TS eens dat het belangrijk is het 'type' mens snel te kunnen herkennen, zodat je jouw gedrag/uitstraling daarop aan kunt passen. In de alpha-beta etc male schaal lijkt vooral de hoeveelheid testosteron van belang te zijn, maar volgens mij is er nog een kleinere groep die minstens zo belangrijk is: de "raadgevers". Ik denk dat veel preppers in de raadgevers categorie vallen, maar er zijn genoeg alpha-male preppers.

Beide zijn even (!) belangrijk, maar er moet wel een balans zijn en die lijkt er niet te zijn. Misschien heeft Dick het op de vorige pagina bij het juiste eind en wordt die balans langzaam maar zeker hersteld, en is dat hetgeen vele preppers voelen. Wat het ook mag zijn, de gedachte dat je een alpha-male moet zijn om iets voor te stellen is (imho) door alpha-males verzonnen en onjuist.

De grootste kerel (alpha) uit een groepje een paar klappen verkopen helpt niet altijd, soms is het juist die kleinere stille jongen die de grote kerel en z'n vrienden (beta's) aanmoedigt.

• Leuk 1

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...