Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hiking staf


Aanbevolen berichten

ik zit al een tijdje in men hoofd te denken aan het maken van een hiking staf. een echte staf dus geen wandel stok pak dus maar gemakkelijk 1m50cm.

nu wilde ik eens aan jullie vragen wat jullie eventueel zouden doen.

 

zover wilde ik al zeker dit er aan toevoegen.

 

1) paracord handvat

2) firesteel

3) combi tip (rubber en metalen tip in een)

4) vissetje

5) butoncompas

6) een crook (dit is het gebogen deel van een wandelstok)

 

naar aanleiding van dit topic ben ik hier over beginnen na denken.

http://preppers.nl/forum/threads/6438-Verrassend-zelfverdedigingsmiddel-de-wandelstok?highlight=wandelstokken

 

brainstormen jullie met mij mee aub ?

wat is bv de beste periode in het jaar om een stok te gaan zoeken? wat is goed hout voor dit doel?

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik zit al een tijdje in men hoofd te denken aan het maken van een hiking staf. een echte staf dus geen wandel stok pak dus maar gemakkelijk 1m50cm.

nu wilde ik eens aan jullie vragen wat jullie eventueel zouden doen.

 

zover wilde ik al zeker dit er aan toevoegen.

 

1) paracord handvat

2) firesteel

3) combi tip (rubber en metalen tip in een)

4) vissetje

5) butoncompas

6) een crook (dit is het gebogen deel van een wandelstok)

 

naar aanleiding van dit topic ben ik hier over beginnen na denken.

http://preppers.nl/forum/threads/6438-Verrassend-zelfverdedigingsmiddel-de-wandelstok?highlight=wandelstokken

 

brainstormen jullie met mij mee aub ?

wat is bv de beste periode in het jaar om een stok te gaan zoeken? wat is goed hout voor dit doel?

 

mvg MD

 

http://www.jmcdonaldknives.com/Survival_Walking_Stick.html

 

zoiets?

 

wel een leuk idee

als je met paracoord een klein tasje (bv granaat pouch) dr aan maakt kun je wel een paar dingetje kwijt

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.jmcdonaldknives.com/Survival_Walking_Stick.html

 

zoiets?

 

wel een leuk idee

als je met paracoord een klein tasje (bv granaat pouch) dr aan maakt kun je wel een paar dingetje kwijt

 

rap over gegaan en ik zag al een paar slimme ideeën bv maten aan geven op de staf zodat je dieptes kan meten. ik ga het eens rustig volledig door lezen.

ik was inderdaad van plan een granaat pouch of iets dergelijks te gebruiken voor opslag. dank u voor de link.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mecanical Dog

 

Stok, misschien een stevige holle buis, waar je ook nog van alles in kan stoppen ?

 

liefst heb ik een stok die ik zelf heb gemaakt. een buis die plooit en dan weet ik niet hoe ik er aan moet beginnen, als ik nu al fouten maak leer ik er uit voor later. natuurlijk geen slecht idee maar een stok is gratis en een buis niet + het weegt meer. de beste hiking staf is gratis in mijn ogen toch. moest ik hem moeten dumpen maakt het niet uit met een buis ga ik dat niet zo gemakkelijk kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen maken hem ook van pvc maar ik zou denk ik ook hout prefereren. Een holle staf met spullen er in is een leuk idee maar de staf raak je relatief makkelijk kwijt en de spulletjes er in dus ook, die kun je beter direct op je lichaam hebben.

Misschien een idee om ook dit te kopen: http://prepshop.nl/buitenleven/gereedschap/cold-steel-bowie en te zorgen dat de punt van je staf de juiste dimensies heeft om er snel een speer van te maken?

Waarom niet langer dan 1.50 meter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen maken hem ook van pvc maar ik zou denk ik ook hout prefereren. Een holle staf met spullen er in is een leuk idee maar de staf raak je relatief makkelijk kwijt en de spulletjes er in dus ook, die kun je beter direct op je lichaam hebben.

Misschien een idee om ook dit te kopen: http://prepshop.nl/buitenleven/gereedschap/cold-steel-bowie en te zorgen dat de punt van je staf de juiste dimensies heeft om er snel een speer van te maken?

Waarom niet langer dan 1.50 meter?

 

waarschijnlijk omdat een wandelstaf om prettig te zijn iets korter als de gebruiker moet zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen maken hem ook van pvc maar ik zou denk ik ook hout prefereren. Een holle staf met spullen er in is een leuk idee maar de staf raak je relatief makkelijk kwijt en de spulletjes er in dus ook, die kun je beter direct op je lichaam hebben.

Misschien een idee om ook dit te kopen: http://prepshop.nl/buitenleven/gereedschap/cold-steel-bowie en te zorgen dat de punt van je staf de juiste dimensies heeft om er snel een speer van te maken?

Waarom niet langer dan 1.50 meter?

 

inderdaad zoals @12gauge zegt om een goede wandelstaf te hebben moet die iets korter zijn als de gebruiker. ik ben 1m76cm+- en moest ik hem als speer gebruiken is hij alsnog lang genoeg komt een bedreiging binnen de 1m50cm zal ik mijn staf laten vallen en mijn vuisten gebruiken dit zijn namelijk 2 wapens die ik altijd opzak heb (7jaar kickboksen)

 

de combi tip die ik al melde kan ook dienen als speer tip. zo een mes er op zetten is vragen om jezelf te verwonden. een speer moet namelijk langer zijn als de gebruiker zodat je jezelf niet in je gezicht steekt een wandelstaf korter. een speer is een wapen en een wandelstaf "niet".

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarschijnlijk omdat een wandelstaf om prettig te zijn iets korter als de gebruiker moet zijn ;)

 

Hmm, ik krijg juist de indruk dat de meesten hem een centimeter of 20 langer maken dan zij zelf zijn. Op 1.50 kun je ook niet echt leunen maar een langere stok is wel veel handiger om mensen / dieren op afstand te houden?

 

Edit: je geeft hierboven zelf het argument al :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, ik krijg juist de indruk dat de meesten hem een centimeter of 20 langer maken dan zij zelf zijn. Op 1.50 kun je ook niet echt leunen maar een langere stok is wel veel handiger om mensen / dieren op afstand te houden?

 

als je m 20cm langer dan jezelf maakt is het lastig manoeuvreren in kleinere ruimte, ieder zn voorkeur natuurlijk maar ik zou m een stukje korter dan mezelf maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooie link @12gauge.

 

Al de tips kan je combineren, @Mecanical Dog .

Wat @Amazing Dree zegt: een holle staf, maar dan een klein stuk, die je altijd op een houten staf kan monteren, zodat je onderweg een nieuwe staf zou kunnen maken, als hij stuk gaat.

 

Speer

Hengel

Haak

Katapult-aanpassing (lang, evt. pijlen)

Spiegeltje (gluren)

Verzwaring (knots)

 

Zo'n knoop-kompas is niet echt handig.

 

Verschillende voetjes voor verschillende ondergronden (wat steviger dan de link van 12gauge, als het kan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie link @12gauge.

 

Al de tips kan je combineren, @Mecanical Dog .

Wat @Amazing Dree zegt: een holle staf, maar dan een klein stuk, die je altijd op een houten staf kan monteren, zodat je onderweg een nieuwe staf zou kunnen maken, als hij stuk gaat.

 

Speer

Hengel

Haak

Katapult-aanpassing (lang, evt. pijlen)

Spiegeltje (gluren)

Verzwaring (knots)

 

Zo'n knoop-kompas is niet echt handig.

 

Verschillende voetjes voor verschillende ondergronden (wat steviger dan de link van 12gauge, als het kan)

 

daarom heb ik de topic gestart zodat ik de tips kan combineren^^ ik had inderdaad ook al gedacht aan een gedeelte buis die ik als blaaspijp/ opslag kost gebruiken.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
daarom heb ik de topic gestart zodat ik de tips kan combineren^^ ik had inderdaad ook al gedacht aan een gedeelte buis die ik als blaaspijp/ opslag kost gebruiken.

 

mvg MD

 

Cool!

Zat zelf ook aan een zo'n staf te denken, dus dank je voor het topic.

 

Las laatst een stukje over midwinterhoorns (een Hollands gebruik in bepaalde streken). Zij zoeken dan een tak in die hoorn-vorm.

Het komt erop neer, dat de tak/staf gespleten wordt. Vroeger echt splijten, tegenwoordig met de lintzaag.

En dan weer aan elkaar lijmen.

 

Dus dan kan je een dunnere metalen buis ín je houten staf verbergen, goed verlijmt, dus erg sterk.

Hoe langer een blaaspijp hoe beter.

Ook handig om vuur aan te blazen, zonder rook in je ogen te krijgen (als je de goeie plek uitzoekt tenminste :p).

 

En als je later groot bent en hippy wordt, kan je er muziek mee maken. :D

 

http://www.midwinterhoorngroeplievelde.nl/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=3&Itemid=143

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb een hele simpele staf. Ongeveer van m'n eigen lengte, vrij lang dus, maar binnenshuis gebruik ik hem toch niet. ;)

 

't Is gewoon een of andere dikke gereedschapsteel met aan de onderkant een rubberdop van een kruk (geen stoeltje, maar die je huurt als je je poot breek oid) en aan de bovenkant zit een haak gemaakt van heeeel dik ijzerdraad. Die gebruik ik om o.a vuilnis uit slootkanten te trekken, als pijlstok in 't veen, te nieuwsgierige koeien afstand laten bewaren, als ondersteuning bij het slootjes springen en extra ondersteuning bij steile hellinkjes.

 

't Ding bleek verdomd handig toen ik m'n hele sleutelbos bij de benzinepomp liet vallen, uiteraard in de put. Vijf minuutjes vissen en ik had een smerige bos sleutels terug.

 

Nu ik geen auto meer heb gaat 'ie wel veel minder mee op wandelingen, daar lag hij standaard in.

 

Lijkt mij kicken als er een samoeraizwaard in past! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ideale staf bestaat uit: 12g, Amazing Dree, Amber, Blikvoer, Bolo natuurlijk, Caroline, Charlie, Communicator, Davena+, Diazepam, dr.Prepper, Floesh, Floshtf, Geert, Greener, Heksenboot met stip, Highway, Nurse, Jobs, Johnny Bravo, Kans, KS, Fox, Lion, Martin, mr. Gold, Niki, Raycoupe, Richa zeker, Ronin K, Smsp, Tom, vHeeswijk absolute top, Wodan, Wonderland, en Yoyo.

 

En in een een apart kamertje, dat eventueel geluiddicht af te sluiten is, wil ik ook nog de volgende stafleden kunnen raadplegen: Nonkel Jones en Rothbard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nu niet met een soort vechtstok voor de dag te komen is het een goed idee (ben het zelf al langer van plan) om een herdersstaf aan te schaffen.

Je kunt deze ook als wandelstok gebruiken (voor de vorm) maar de ideeen van MD kun je wel inbouwen denk ik.

 

Dus als men er iets van zegt als je door de bossen loopt kun je dus vertellen dan je schaapherder bent en daarom deze stok bij je hebt. Je kunt er namelijk schapen mee redden die in een put of gat zijn gevallen.

 

Kost ongeveer 40 euro

 

 

De Herdersstaf is gemaakt uit Kastanjehout en bezit aan de onderzijde een metalen punt. Licht in gewicht maar toch sterk.

 

Met de ronding van de staf kun je een schaap bij de hals vangen. Bijzonder handig voor het vangen van een schaap uit een veenput.

 

Deze staffen worden ook veel gebruikt bij wedstrijden schapen drijven met Border Collies (Shepherd's Crook). Als de stok breekt omdat men er tijdens de wedstrijd te hard mee op de grond slaat wordt de stok niet vergoed ...

 

Voor Schapendrijfwedstrijden hebben we speciale, extra dunne Herdersstaffen, geef bij de bestelling, bij "opmerkingen" aan of je de stok voor wedstrijden gaat gebruiken.

 

Deze stokken zijn niet geschikt om op te leunen, zoals bij de Duitse stokken.

 

De lengte is rond de 1.40 m.

- See more at: http://www.schapenhoeve.nl/webwinkel/herdersstokken/herdersstaf.html#sthash.jMtZwJzq.dpuf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...