Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe is jullie financiele split

Schatkist
 Share

Recommended Posts

Zelf hebben wij ongeveer 25% cash, 20% PM (60% goud/40%Zilver) en de rest staat op een 1 reguliere bank en 2 spaarrekeningen. Uiteraard is dit zonder prepspullen. Maar als beginnend prepper zal mijn kleine voorraadje niet de verdeling dusdanig doen omslaan.

Gedachten achter cash is, doet de pin het niet, heb je iedergeval nog iets.

Gedachten achter PM is, vrij stabiel, geen valuta, wordt al zeer lang als betaalmiddel gezien, wordt het ineens meer is het mooi meegenomen.

Gedachten van de diverse banken/spaarrekeningen lijkt me duidelijk.

Wat ik denk ik nog wel moet doen is het openen van een rekening bij een andere bank zodat als bank 1 omvalt bank 2 nog wel gebruikt kan worden, er van uitgaande dat de rest wel blijft werken.

Misschien een andere optie is wat vreemde valuta halen, maar dat weet ik ook nog niet zo goed.

Aandelen of een aandelen pakket durf ik nog niet echt en zou ook meer als "winst" bedoeld zijn (of verlies als het fout afloop) en niet als verzekering.

Bitcoins is voor mij te ontastbaar en nu vind ik het persoonlijk te duur geworden. het komt nu over als een soort van PM, er is een beperkte hoeveelheid en vraag bepaalt de prijs, maar dan net iets onbetrouwbaarder.

zoals jullie al zien, heb ik meer vragen als antwoorden. :o

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik heb geen finaciële split. Bij mij komt er iedere maand genoeg binnen om van te leven en that's it. Ja, ik kan wat extra voedsel, een paar olielampen en een goed mes kopen, die basisdingen zijn bij mij in orde. Sparen en beleggen in PM (ik kende tot voor kort de afkorting niet eens!) is een luxe die ik me niet kan veroorloven. Ik ben nu al een overlever die het doet met wat er is!!

Link naar reactie

Verhoudingen als die jij noemt zullen afhankelijk zijn van hoe lang je prept, hoeveel geld je besteden hebt enz enz.

Voor zover je dus iets generieks kunt zeggen....:

Eerste prio voedsel en water (ik laat lucht bewust weg ander wordt het weer een lang verhaal)

Daarna zelfvoorziening eten drinken, huisvesting, inkomen (alternatief beroep), ruilhandel.

Daarna/parallel PM als onderdeel van voorgaande of inflatie bescherming...

Harde verhoudingen, hmm daar moet ik dan langer over nadenken....

Meer dan een paar maanden vaste lasten op de bank vind ik niet verstandig, het wordt natuurlijk anders als je al 'veel' in PM hebt enz enz...

Een paar maanden cash, dus om voedsel, eventueel vaste lasten, en nog de laatste paar keer prepper inkopen te doen.

De rest verdelen over prepperspullen en PM enz...

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Gedachten achter PM is, vrij stabiel, geen valuta, wordt al zeer lang als betaalmiddel gezien, wordt het ineens meer is het mooi meegenomen.

PM Stabiel?

Ik zit al sinds 2000/2001 in PMs maar stabiel is niet echt een associatie die bij mij opkomt :)

Let wel dat je niet veel hebt aan iets dat over 500 jaar stabiel is, maar over 10 jaar enorme fluctuties kan laten zien.

PM geen valuta?

Ook hier moet ik zeggen dat PM, en zeker goud, verhandelt wordt al is het valuta.

PM als betaalmiddel?

Kun je proberen, maar de mediamarkt neemt geen goud of zilver als er geen euro bedrag op staat.

PMs meer waard worden?

Ja dat zou kunnen. Maar imo zijn er iets te veel mensen die hier op rekenen alsof het vast staat.

Let wel, ik investeer zelf ook in PMs, maar niet om bovengenoemde redenen (met uitzondering van wellicht de laatste - een beetje)

PMs zijn imo de beste methode om koopkracht van 1 financieel systeem naar het andere over te brengen, bovendien houdt ik wel van een beetje speculeren.

Link naar reactie

Zo al een hoop reacties en sommige vragen van jullie zijn zeker terecht. Ik wilde alleen geen nummertjes ergens aan hangen, anders dan de percentages. Maar ik moet toegeven, op die manier had ik er niet naar gekeken.

@Kans, bedoel je dat je op 1 bank het geld heb staan voor de vaste lasten, en de rest verdeeld over de genoemde dingen?

@OBL-Rien, Ik doelde op 5 - 10 jaar, uiteraard kan er een grote fluctuatie zijn, maar dat is voor mij net als inflatie. Met valuta doelde ik ook op jouw laatste punt, er staat (niet helemaal waar) niet euro op, maar is x gram dat is x waard in euro, dollar, yen of nieuwe eenheid. Als betaalmiddel bedoelde ik dat het in de geschiedenis altijd werd gebruikt om waarde mee over te dragen. Of dat in muntjes, brokjes of wat dan ook is. Bij de Media markt zal ik ze inderdaad ook niet gaan inleveren. zolang ik daar koop, gebruik ik mijn bank geld, werkt de bank niet meer, dan geen Media Markt meer :)

Maar ik ben dus ook heel groen in de financiele tak dus misschien zit ik er op een aantal punten wel geheel naast.

Link naar reactie

Ik denk dat de euro, hoezeer ik er ook vanaf wil, heeft bewezen een stuk hardnekkiger te zijn dan velen dachten. Cash is nog altijd king voor mij. Mijn spaarrekening stelt weinig voor. Ik ben niet zo'n believer in edelmetaal (PM = precious metals?) als anderen; de koersen fluctueren enorm. Ik weet het, wordt erg gemanipuleerd, maar toch. Ik weet er eerlijk gezegd ook te weinig van af.

Link naar reactie

Bedankt @Floesh, die had ik wel bekeken, uiteraard met een schuin ook, want ook die meneer heeft belangen bij zijn verhaal (goldsilver.com). De uitleg is goed, maar daar komt eigenlijk alleen goud en zilver als heilige graal naar boven en dat geloof ik dan ook weer niet.

Ben blij met je antwoord

Listen to all, follow none

Link naar reactie

Geen nagel om mijn kont te krabben;) De grote verscheidenheid aan forumleden is voor mij één van de grote pluspunten, er zijn er die bulken van de duiten, en er zijn er die net als ik, op een houtje moeten bijten. Maar ach, ik heb in ieder geval alle facetten van het leven meegemaakt, althans, veel verschillende. Altijd hard gewerkt, heel veel uren gemaakt, maar het ging er weer net zo hard uit, als dat er in kwam. Via dit forum ben ik er eigenlijk achter gekomen dat ik altijd via het Q.E geleefd heb, was er geld nodig, dan maar weer even wat lenen.:p Natuurlijk, achteraf gezien misschien niet erg slim, maar ik heb er wel van genoten, wat ook wel moest, want ik werkte er hard genoeg voor. Mijn dochter is in ieder geval niks tekort gekomen. Wat minder leuk was, dat hoe meer ik verdiende, hoe meer de belasting op de stoep stond, vragend om een bijdrage. Zo moest ik op een gegeven moment ook elke maand een kleine € 200 aan de gemeente betalen, als verhaalsbijdrage. Dit omdat de moeder van mijn dochter in de bijstand zit. Daarnaast nog alimentatie voor mijn dochter, etc etc etc.Maar goed, misschien wordt het ooit nog beter, misschien ook niet, kan er niet wakker van liggen. PM heb ik nog wel, namelijk een kettinkje om mijn nek, met daaraan een tummy.:D

Link naar reactie

Ik heb bijna alle reserves in mijn boerderij in Spanje gestopt, omdat wij weg willen uit NL. We proberen zo zuinig mogelijk te leven maar op de kids niet te besparen, de rest gaat de komende jaren naar onze boerderij. Natuurlijk wel wat goud\sieraden en dergelijke achter de hand en een hoop spullen\handel. Daarnaast wil ik onze voedselvoorraad opbouwen tot 2 jaar voordat we definitief naar Spanje vertrekken. Dan hier het huis verkopen en hopelijk houden we hier ook nog wat aan over.

Link naar reactie

Ik heb geen finaciële split. Bij mij komt er iedere maand genoeg binnen om van te leven en that's it. Ja, ik kan wat extra voedsel, een paar olielampen en een goed mes kopen, die basisdingen zijn bij mij in orde. Sparen en beleggen in PM (ik kende tot voor kort de afkorting niet eens!) is een luxe die ik me niet kan veroorloven. Ik ben nu al een overlever die het doet met wat er is!!

Ik heb begrip voor je situatie maar als het echt zo zit, dan zijn er twee dingen toch echt wel noodzakelijk : je kosten omlaag en je inkomen omhoog. Het lijkt misschien gemakkelijk voor mij om zoiets te gaan zeggen maar ik pas het zelf ook toe. De voorbije 15 jaar had ik minstens 2 jobs, sinds kort dus niet meer omdat het om gezondheidsredenen niet meer kan. 1 job lukt nog wel. Wat kosten betret telt elke euro, vooral als het om structurele kosten gaat die altijd terugkomen. De eenvoudigste manieren om die te drukken is naar mijn ervaring : besparen op transport(auto!), energie, mobiele communicatie, verzekeringspremies bekijken (levert mij meer dan 10% besparing op), voedsel (zelf brood bakken 0.57€/brood), kledij en schoenen uit de koopjes, ... . Je hoeft van mij geen adviezen te nemen en wellicht pas je een aantal dingen al toe. Voor mij werkt het wel. Wonen valt buiten de opgesomde besparingen omdat ik sparen voor een eigen woning niet zie als een kost maar als een investering. Wel opletten dat je geen te groot krediet neemt.

• Leuk 1
Link naar reactie

Veel centen op de bank heb ik niet (maar wie weet wat veel is ) . Woon in mijn eigen huisje . De kinderen zijn de deur uit heb ze beiden ook een dak boven hun hoofd gegeven . Heb nog een beetje grond om op te boeren . En ik heb heel veel spullen , PM zegt mij niets op een paar juwelen na heb ik niets . Wie zegt dat het nog iets waard is na de shtf .

Geert

Link naar reactie

lol mijn financiële split is komt op de bank binnen een week zijn de vaste lasten eraf dan haal ik mijn maandbudget eraf en is het op ;-)

op 25 euro per maand spaarrekening na

wat ik over houd is oude sok idee

Mijn idee en ik heb zelfs al geen spaarrekening meer, ik haal werkelijk iedere cent meteen van de rekening. Ook een beetje het oude sok idee:cool:

Link naar reactie

Mijn idee en ik heb zelfs al geen spaarrekening meer, ik haal werkelijk iedere cent meteen van de rekening. Ook een beetje het oude sok idee:cool:

De reden dat ik wat maanden vaste lasten aanhou is simpel.

Als het allemaal stil valt dan wil je niet als eerste de deurwaarder, bank enz aan de deur hebben om je als voorbeeld uit je huis te mikken, iets af te sluiten, vorderen enz...

Als je in de grote midden moot valt en helemaal aan de goede kant net buiten die groep heb je al een lichtjaar voorsprong om de grootste elende te voorkomen of te kunnen ontlopen?

( in samenwerking met je andere preppers activiteiten natuurlijk)

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Bedankt @Floesh, die had ik wel bekeken, uiteraard met een schuin ook, want ook die meneer heeft belangen bij zijn verhaal (goldsilver.com). De uitleg is goed, maar daar komt eigenlijk alleen goud en zilver als heilige graal naar boven en dat geloof ik dan ook weer niet.

mee eens, ik geloof ook niet in goud en zilver

Wat ik wel boeiend vind is dit: http://www.deblijeb.nl/

weet iemand hier meer van?

Link naar reactie

ik geloof ook niet in goud en zilver

Dat is een heel goed punt.

Ik worstel vaak met dat idee.

Is het een geloof, speculeer ik, zijn er zekerheden enz?

Geld, ruilmiddelem, belofte van arbeid, ruilen van arbeid, ruilhandel, alles is natuurlijk een kwestie van vertrouwen, ervaring, en ja geloof.....

Wat is ergens in 'geloven' ? is daar iets mis mee?

Ja daar is iets mis mee als je door een geloof aan te hangen vind dat je zelf niet meer hoeft na te denken, dingen doet en/of verkondigt omdat het moet van je geloof, anderen dingen aandoet waarvan je niet zou willen dat anderen ze jou aandoen enz...

Maar iemand vertrouwen of geloven, omdat je die persoon bv goed kent, de regen altijd omlaag valt en dus morgen ook wel omlaag zal vallen, daar loop je altijd een klein risico mee maar zonder dat risico te nemen kom je ook helemaal nergens..

Zo zie ik dus PM.

Het werkte al heel lang voordat iemand van al onze moderne problemen en 'oplossingen' (rente banken fiat enz)had gehoord.

En als mensen ergens op terug vallen tijdens onrusten, oorlog, rampen, onzekerentijden dan zijn het wel de bekende zaken.

Ja dan zitten zelfs de kerken weer in no time stamp vol.

En daarom geloof ik dus ook in PM.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

als het ene valt valt het dan niet allemaal

als we geen van allen meer een inkomen krijgen zal de deurwaarder ook niet voor nop werken

de enige mensen die nog zullen werken zullen de mensen met beroepen als arts wegens de eed

en degene die weten dat als zij hun werk niet doen de boel ontploft zoals bij een kerncentrale immers weten zij dat als daar niet voor gezorgd word ook hun eigen buurt en familie geen kans meer heeft ( op zijn minst wat langer dan de meeste )

en de boeren die natuurlijk verantwoordelijk zijn voor de levende haven

Link naar reactie

alles is natuurlijk een kwestie van vertrouwen, ervaring, en ja geloof.....

Wat is ergens in 'geloven' ? is daar iets mis mee?

nee niks mis mee, dat is voor mij het punt niet :)

In een gezond betaal systeem, zoals de blije B presenteert, daar zie ik meer in. Het beslaat de gehele gemeenschap. Goud is niet voor iedereen haalbaar, dat is een groot verschil. Nou heb ik geen idee of de Blije B inderdaad oprecht/zuiver/duurzaam/sociaal is, maar het is wel aandacht waard dit te onderzoeken vind ik :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...