Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aanmaakblokjes zelf maken


Aanbevolen berichten

Weer zo een, zelfgemaakte aanmaakblokjes.............

 

In de tijd dat we nog een konijn hadden ( nee, niet opgegeten) was er ook genoeg hout strooisel en vanwege mijn romantische vrouw genoeg restje van gebrande kaarsjes en waxinelichtjes.

Die twee te samen komen in een goede verhouding tot de ultieme mayastick,aanmaakblokje.

Waterproof,gemakkelijk aan te steken ,lange branduur en brand gelijk bij 1x aansteken, bevat zelfs bij een kleine hoeveelheid zoveel energie om ook het wat dikkere kachelhout met gemak te laten branden.

 

Wat je al niet zelf kunt maken van diverse zaken rondom het huis,volgens mij is dit 1 van de dingen waar het preppen om gaat.

Mogelijkheden zien waar anderen de neus voor ophalen.

 

Gegroet

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Weer zo een, zelfgemaakte aanmaakblokjes.............

 

In de tijd dat we nog een konijn hadden ( nee, niet opgegeten) was er ook genoeg hout strooisel en vanwege mijn romantische vrouw genoeg restje van gebrande kaarsjes en waxinelichtjes.

Die twee te samen komen in een goede verhouding tot de ultieme mayastick,aanmaakblokje.

Waterproof,gemakkelijk aan te steken ,lange branduur en brand gelijk bij 1x aansteken, bevat zelfs bij een kleine hoeveelheid zoveel energie om ook het wat dikkere kachelhout met gemak te laten branden.

 

Wat je al niet zelf kunt maken van diverse zaken rondom het huis,volgens mij is dit 1 van de dingen waar het preppen om gaat.

Mogelijkheden zien waar anderen de neus voor ophalen.

 

Gegroet

 

Ik zou ook dat verhouding wel erg graag willen weten. Dank al vast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel, kaarsvet tegen het kookpunt aan ,er komt dan net een walm van het vet af. Vuur uitzetten.

Aluminium BBQ bak ( Weber xl bakje) ongeveer A4 oppervlakte en 4 cm hoog gevuld met houtvezel 3 cm hoog,

geen hooi ( is niet meer te verwerken en brand niet zo lekker).

Heet vet opgieten zoveel dat wanneer je de bovenkant voelt het droog vettig is ( pas op heet ,ik kan het weten) daarna en passend vel papier daarop houten plankje en wat gewicht. klinkt ongeveer tot 2cm in.

Volgende ochtend komt de gehele blok los en moet gemakkelijk te breken zijn .als je niet teveel vet hebt gebruikt. Bij de goede verhouding vet zitten er ook nog onbedekte houtsnippers in. Deze zorgen ervoor dat je blokjes gemakkelijk kan aansteken.

Blokjes maken van 2x2 , 1 blokje is genoeg en doet het altijd goed. Zo goed dat een vrouwelijke collega op mijn werk nu zelf thuis ook de houtkachel aan kan steken tot vreugde van haar man .

 

Lijkt heel simpel is het ook maar het effect is dat als ik thuis kom mijn vrouw de houtkachel aan heeft en daar draait het om warmte.......

 

Gegroet

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel, kaarsvet tegen het kookpunt aan ,er komt dan net een walm van het vet af. Vuur uitzetten.

Aluminium BBQ bak ( Weber xl bakje) ongeveer A4 oppervlakte en 4 cm hoog gevuld met houtvezel 3 cm hoog,

geen hooi ( is niet meer te verwerken en brand niet zo lekker).

Heet vet opgieten zoveel dat wanneer je de bovenkant voelt het droog vettig is ( pas op heet ,ik kan het weten) daarna en passend vel papier daarop houten plankje en wat gewicht. klinkt ongeveer tot 2cm in.

Volgende ochtend komt de gehele blok los en moet gemakkelijk te breken zijn .als je niet teveel vet hebt gebruikt. Bij de goede verhouding vet zitten er ook nog onbedekte houtsnippers in. Deze zorgen ervoor dat je blokjes gemakkelijk kan aansteken.

Blokjes maken van 2x2 , 1 blokje is genoeg en doet het altijd goed. Zo goed dat een vrouwelijke collega op mijn werk nu zelf thuis ook de houtkachel aan kan steken tot vreugde van haar man .

 

Lijkt heel simpel is het ook maar het effect is dat als ik thuis kom mijn vrouw de houtkachel aan heeft en daar draait het om warmte.......

 

Gegroet

 

Dank je wel Dispar, dat ga ik ook eens proberen ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Goeie!

 

Werkt het ook met een fire steel, dat aansteken?

 

Anders kan je er nog wat pluizen van de wasdroger erdoorheen mengen. In het engels heet dat dryer lint, maf he?

 

Je kan het ook direct in ouwe lege eierdozen gieten, afbreken in blokje. Dat is makkelijk aan te steken.

 

Als je er ook nog vaseline doorheen mengt, mee laten smelten, is het makkelijker uit elkaar te pluizen, dan heb je tondel.

Voor verhoudingen gewoon experimenteren. Lekker kliederen is lollig :D

 

Pot vaseline bij de Action voor 1 euro..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt als mijn mini-stove, alleen gebruik ik door oude kaarsen verzopen opgerold karton in een leeggevreten leverpastei blikje. Maar het principe blijft staan.

 

Ze gaan wel lekker lang mee he! :)

 

Maar wat zou het effect zijn als je watten gebruikt en die doordrenkt met kaarsvet? Een heel potje vol met doordrenkte watten... Zal wel domme gedachte zijn, maar ik vraag mij vaak hele rare dingen af en heel soms komt een raar idee uit tot een geweldige oplossing - of juist helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat klinkt als mijn mini-stove, alleen gebruik ik door oude kaarsen verzopen opgerold karton in een leeggevreten leverpastei blikje. Maar het principe blijft staan.

 

Ze gaan wel lekker lang mee he! :)

 

Maar wat zou het effect zijn als je watten gebruikt en die doordrenkt met kaarsvet? Een heel potje vol met doordrenkte watten... Zal wel domme gedachte zijn, maar ik vraag mij vaak hele rare dingen af en heel soms komt een raar idee uit tot een geweldige oplossing - of juist helemaal niet.

 

Kijk maar boven je post ^, bij de mijne. In principe kan je dat met alles combineren wat fikt. Droog spul.

Uit de papier vernietiger. Lapjes katoen. Touw (organisch materiaal). Uit de perforator. Fijn zaagsel van de houthandel. Kranten. Droge bladeren. Dennenappels.

Berkenschors. Thee (nee niet uit je kopje) :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk maar boven je post ^, bij de mijne. In principe kan je dat met alles combineren wat fikt. Droog spul.

Uit de papier vernietiger. Lapjes katoen. Touw (organisch materiaal). Uit de perforator. Fijn zaagsel van de houthandel. Kranten. Droge bladeren. Dennenappels.

Berkenschors. Thee (nee niet uit je kopje) :D

 

Oh ik had je tekst niet gezien, zag het kopje en reageerde gewoon direct. Maar idd, werkt met alles. Maar met welk materiaal zou dan het langst werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Oh ik had je tekst niet gezien, zag het kopje en reageerde gewoon direct. Maar idd, werkt met alles. Maar met welk materiaal zou dan het langst werken?

 

Hout.

Kijk maar naar Maya Sticks.

Hout fikt van zichzelf al prima, maar met kaarsvet brand het makkelijker.

Het werkt ook als bindmiddel voor de houtsnippers. Door de hitte raakt het hout ook nog eens verzadigd, het kaarsvet dringt echt het hout binnen.

 

Bijenwas is ook zo'n mooi mengmiddel. En allerlei soorten olie.

 

Ja, lekker mengen en roeren (ik heb nog een boek dat zo heet, een echte aanrader).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het begonnen met de spullen die ik over en voor handen had.

Het voordeel van de houtsnippers is dat de vezels kort zijn en je niet zoals bij hooi langgerekte vezels hebt die je moet knippen oid.

Met firesteel gaat, je moet de verhouding losse houtvezels verhogen maar daar loopt de branduur weer door terug.

Als de blokjes te groot zijn smelt het kaarsvet voordat het verbrand en loopt het vloeibare kaarsvet naar de bodem van mijn kachel en heb ik er niets meer aan.

Ook heb ik gemerkt dat wanneer je het in twee lagen maakt het zo goed als waterproof is,de vezels aan de binnen zijde worden afgeschermd door het kaarsvet.

 

Iedereen veel succes

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bij mij is het begonnen met de spullen die ik over en voor handen had.

Het voordeel van de houtsnippers is dat de vezels kort zijn en je niet zoals bij hooi langgerekte vezels hebt die je moet knippen oid.

Met firesteel gaat, je moet de verhouding losse houtvezels verhogen maar daar loopt de branduur weer door terug.

Als de blokjes te groot zijn smelt het kaarsvet voordat het verbrand en loopt het vloeibare kaarsvet naar de bodem van mijn kachel en heb ik er niets meer aan.

Ook heb ik gemerkt dat wanneer je het in twee lagen maakt het zo goed als waterproof is,de vezels aan de binnen zijde worden afgeschermd door het kaarsvet.

 

Iedereen veel succes

 

Gegroet

 

Daarom is het ook handiger gelijk in eierdozen te gieten. Blokje afbreken, klaar. Het randje karton van de eierdoos aansteken. Makkie. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bedankt voor deze tip!

Eindelijk af van het geklieder met watten en vaseline / vicks.

Mooi ook net voor de feestdagen. Kunnen de buren een goede daad verrichten door de kaarsstompen te bewaren voor ons ipv ze weg te kieperen.:cool:

 

Hou je niet van kliederen? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Heel veel zelfs....... maar ALLes zit dan onder....... :(

 

Je kent die rvs melk-kannetjes toch wel, voor bij de koffie? Bij de kringloop voor een paar dubbeltjes.

Wel handschoenen of zo aandoen. Vaseline is zo gesmolten. Kaarsvet rustig aan doen.

Makkelijk in iets over te gieten.

Grote of kleine.

 

Ik verzamel rvs dingen voor dit soort klusjes en voor preppen in het algemeen.

Onverwoestbaar en goed voor in een houtvuur.

Ouwe lepels, ook handig, noem maar op.

 

[ATTACH=CONFIG]2071[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2072[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kent die rvs melk-kannetjes toch wel, voor bij de koffie? Bij de kringloop voor een paar dubbeltjes.

Wel handschoenen of zo aandoen. Vaseline is zo gesmolten. Kaarsvet rustig aan doen.

Makkelijk in iets over te gieten.

Grote of kleine.

 

Ik verzamel rvs dingen voor dit soort klusjes en voor preppen in het algemeen.

Onverwoestbaar en goed voor in een houtvuur.

Ouwe lepels, ook handig, noem maar op.

 

[ATTACH=CONFIG]2071[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2072[/ATTACH]

 

goeie tip:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb me ook eens gestort op het maken van aanmaak blokjes :):):)

 

En t resultaat is amazing !!

Bedankt aan degenen die dit zo goed hebben uitgelegd.

Ben ik lekker van die stink aanmaakblokjes af, en van een paar stukke en oude kaarsen.

De houtsnippers komen natuurlijk uit Charlie zijn garage.

Hier een paar leuke fotootjes:

 

DSCF2854.jpg.b2ac92757766c9ba1f5765884cef7422.jpg, DSCF2856.jpg.ba493678a5e8d9ffde7c97e451ee2082.jpg, DSCF2859.jpg.182ffa20b950c4ca2d8c1229c0f84806.jpg, DSCF2862.jpg.79d3cfe0e5cad7ce9c6d3a8682a3b428.jpg, DSCF2864.jpg.92962f76e1ca3634ceac64ed91f0b50a.jpg

 

Het zie er ook nog leuk uit in een paar glazen potten :cool:

Zie volgende post

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik watten-bollen met kaarsvet, deze branden gemiddeld zo een 20 minuten dus tijd genoeg om er een vuurtje van te maken.

Maar we hebben ook verkoold katoen gemaakt, fire steel erbij en het brand direct.

Het is vrij simpel om te maken en weegt bijna niets.

Verwarm een afsluitbaar blikje met een gat bovenin op het vuur, door de hitte verkoold het katoen waardoor deze zeer vlambaar wordt.

Doe het alleen niet in de keuken onder de afzuigkap, dan staat zeer snel heel je huis blauw en moet je de ruimte verlaten.

(ik spreek helaas uit ervaring :p)

 

hieronder een van de vele YouTube filmpjes voor verkoold katoen

http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=ttmZEYZZ6tQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...