Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Concrete" antwoorden gevraagd over: Zonnepanelen en windturbines


DaveM

Aanbevolen berichten

Ik wil me alvast excuseren als ik een vraag stel die al eerder gesteld werd. Dit forum is ook zo uitgebreid, ik ben een beginnend prepper en ken weinig van elektriciteit.

 

Het voorbeeld van NYC na Sandy heeft een diepe indruk bij mij achtergelaten. Ik wil preppen voor een tijd zonder elektriciteit. Wij Westerlingen zijn erorm afhankelijk van elektriciteit, ik ook dus.

 

---

 

Ik wil graag elke dag (24 uur) 1 autobatterij opladen, door middel van zonnepanelen en/of windturbines. Ik zeg meteen "en/of", omdat ik besef dat in de Benelux de zon vaak niet aanwezig is. Ik hoop dat windturbines een oplossing bieden. Eventueel een kleine array van paneeltjes of turbines.

 

Ik wil graag werken met 2 autobatterijen: Zo kan ik altijd ééntje gebruiken, en ééntje opladen. De "gebruikbatterij" zou gebruikt worden voor toestellen op 12v die slechts enkele uurtjes gebruikt worden: Waterpompjes, TV toestelletje, DVD spelertje, oven, fornuisje, combinatie netbook/taptop met inbelmodem/adslrouter. Ook een batterijlader (AA/AAA) zou ik graag willen gebruiken.

 

Naar de avond toe zou ik een "netwerkje" van LED-verlichting ophangen in huis; Niet zozeer als echte verlichting, maar meer om gewoon iets van licht te hebben, een soort van navigatielicht. Ik heb bv ook een grote hoeveelheid kaarsen.

 

 

Vraag 1: Zou het mogelijk zijn een 12v autobatterij volledig opladen gedurende 24 uur? Ik weet dat er ook kleinere 12v batterijen zijn.. Zou het daarmee nog lukken?

 

Vraag 2: Bestaan er kant en klare oplossingen? Panelen, turbines en batterij? Ik heb "bang" om dingen op te blazen of verkeerd aan te sluiten, vandaar. Ik zoek trouwens ook iets dat "mobiel" is.

 

Vraag 3: Kan een autobatterij aan wat ik ervan verwacht? Ik vermoed dat de batterij niet altijd 100% leeg zou zijn. Misschien dat ik zelfs 2 dagen doorkom met 1 batterij...?

 

 

Alvast bedankt voor jullie tijd, ideeën en opmerkingen. :)

  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@DaveM: Een auto accu is hiervoor vrij ongeschikt. Die mag je niet helemaal ontladen, sterker nog liever maar een 20% anders is 'ie zo stuk. Je hebt wel speciale Deepcycle accu's die beter kunnen tegen een hoog percentage ontladen.

 

Wat je wilt aansluiten is ook wat problematisch. Een oven en fornuisje (op electra) slurpen stroom! Ook een TV is niet echt zuinig en je ADSL modem heeft niet veel nut omdat de rest van de verbinding er dan ook waarschijnlijk uit ligt.

 

Als je zelf heel weinig van electra weet, wordt het vrij lastig dit zelf uit te rekenen en te realiseren. Misschien kun je hier eens je licht op doen: http://preppers.nl/forum/threads/5696-Welke-off-grid-zonnepanelen-kopen-voor-in-de-tropen/page2?highlight=tropen

 

Daar staan wat berekeningen van wijze mannen die deze materie veel beter door hebben dan ik.

 

En deze gaat over Deep Cycle accu's: http://preppers.nl/forum/threads/456-Accu-s-voor-zonnestroom?highlight=accu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ben ik geen deskundige, maar ik heb wel eens een systeem gezien, waarvan het hart gevormd werd door een omvormer/lader. Hierop werden alle onderdelen aangesloten. Een windmolen, zonnepanelen, een aggregaat, Nuon (oid) en een hele grote accubank met vrachtwagen accu's. Met dit systeem konden ze zelfs terug leveren aan het net. En als de stroom uitviel dat was dat voor hun geen probleem. Alles draaide er op, van wasmachine tot tv. Het was wel aangelegd door een erkende installateur. Volgens mij gebruiken ze op schepen dit soort systemen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan perfect allemaal, maar het kost klauwen van geld, zelf voor kleinere vermogen.

Voor grote vermogens, maakt er een kruis over.

Als je deze vragen stelt, vergeet om zelf iets in elkaar te knutselen,

want je hebt de kennis niet in huis om het uit te rekenen (anders kende je het antwoord al).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe dat is niet helemaal waar. In het begin van de jaren 80 was kamperen meer kramperen. In die periode laadden wij auto accu's op voor verlichting en tv. Dat werkte best nog wel goed. Ik weet dat we met twee accu's toch zeker een zomerseizoen deden. Ik kan me ook niet voorstellen dat de accu's nu slechter zijn dan toen. Kwalijk is wel leeg of droog staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DaveM,

 

Je hebt 2x AGM accu nodig, het liefst een 24 volt systeem want dan laden je zonnepanelen veel sneller. Zonnepanelen, laadcontroller die de stroom van de zonnepanelen omzet naar de accubank en een omvormer die 24 volt omzet naar 230volt. Vergeet de oven\formuis even want dat vreet teveel stroom, dan is het haalbaar.

 

Even snel gerekend:

2 x 260Ah AGM accu 700€

1 Mppt laadcontoller 200€

2 zonnepanelen 250WP 450€

1 omvormer zuivere sinus +\- 2000 watt 350€

aansluitmaterialen laten we zeggen 100€

 

Totaal ben je dus ongeveer 1800€ kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mark2: Dat is lang, een heel seizoen op slechts twee volle auto accu's?!

 

Normale Auto accu = 55 Ah x 12 volt = 660 watt uur per accu.

Eén 25 watt lampje doet het daar 660/25= 26,4 uur op.

Eén TV van bv 150 watt (kleintje met oude beeldbuis) dus maar 660/150 = 4,4 uur.

 

'k Snap niet hoe jullie een seizoen lang konden doen met twee auto accu's al waren ze wat zwaarder, bv accu van een diesel auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mark2: Dat is lang, een heel seizoen op slechts twee volle auto accu's?!

 

Normale Auto accu = 55 Ah x 12 volt = 660 watt uur per accu.

Eén 25 watt lampje doet het daar 660/25= 26,4 uur op.

Eén TV van bv 150 watt (kleintje met oude beeldbuis) dus maar 660/150 = 4,4 uur.

 

'k Snap niet hoe jullie een seizoen lang konden doen met twee auto accu's al waren ze wat zwaarder, bv accu van een diesel auto.

 

Ow sorry ik bedoelde dat ze om beurten opgeladen werden met een acculader. Je had wel beperkingen omdat een accu nu eenmaal niet zo sterk was maar het werkte wel. Overignes bestaan er ook gewoon batterijpacs voor zonnecellen.

 

Vanmiddag was ik bij bever sport en daar hadden ze kleine opladers op zonne energie. Moet wel wat reken werk doen of je er ook iets aan hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@DaveM,

 

Je hebt 2x AGM accu nodig, het liefst een 24 volt systeem want dan laden je zonnepanelen veel sneller. Zonnepanelen, laadcontroller die de stroom van de zonnepanelen omzet naar de accubank en een omvormer die 24 volt omzet naar 230volt. Vergeet de oven\formuis even want dat vreet teveel stroom, dan is het haalbaar.

 

Even snel gerekend:

2 x 260Ah AGM accu 700€

1 Mppt laadcontoller 200€

2 zonnepanelen 250WP 450€

1 omvormer zuivere sinus +\- 2000 watt 350€

aansluitmaterialen laten we zeggen 100€

 

Totaal ben je dus ongeveer 1800€ kwijt.

 

Bij bouwmaat zijn ze wat voordeliger die panelen. Dat scheelt als je er meer wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de reacties. De autobatterij is bij deze al geannuleerd.

 

 

Ik wil wel even verduidelijken: Ik bedoelde wel de kleinere toestelletjes, op 12V (of eventueel 24V).

 

- Een mini-oventje:

http://www.likecool.com/Car/Accessories/Porta-Pizza%20Oven/Porta-Pizza-Oven.jpg

 

- Een DVBt TV'tje:

http://static.skynetblogs.be/media/4087/hyundai-portable-dvb-t-tv.jpg

 

... kleinere toestelletjes zoals dit. Het gaat er echt maar om een "beetje" luxe te hebben: Eén warme maaltijd per dag, een half uurtje TV of DVD, een klein pompje voor een douche, een warmwaterkokertje.

 

 

Ik heb vandaag dit gezien:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/099430/

 

 

Dit moet toch te combineren zijn met een extra paneel of een kleine windturbine.. Of ben ik dan zo verkeerd?

 

 

Nogmaals bedankt voor jullie tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de reacties. De autobatterij is bij deze al geannuleerd...............................

 

 

Ik wil wel even verduidelijken: Ik bedoelde wel de kleinere toestelletjes, op 12V (of eventueel 24V).

 

- Een mini-oventje:

http://www.likecool.com/Car/Accessories/Porta-Pizza%20Oven/Porta-Pizza-Oven.jpg

 

- Een DVBt TV'tje:

http://static.skynetblogs.be/media/4087/hyundai-portable-dvb-t-tv.jpg

 

... kleinere toestelletjes zoals dit. Het gaat er echt maar om een "beetje" luxe te hebben: Eén warme maaltijd per dag, een half uurtje TV of DVD, een klein pompje voor een douche, een warmwaterkokertje.

 

 

Ik heb vandaag dit gezien:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/099430/

 

 

Dit moet toch te combineren zijn met een extra paneel of een kleine windturbine.. Of ben ik dan zo verkeerd?

 

 

Nogmaals bedankt voor jullie tijd.

 

Je onderschat het vermogen wat verwarmingselementen trekken. Een oventje, fohn, koffiezetapparaat, zelfs de campingvarianten trekken veel te veel stroom.

Gelukkig zijn hier hele goede alternatieven voor. Iets warm maken gaat veel beter met gas, vloeibare brandstof of gewoon hout. Oven? Zoek eens op dit forum of Google naar Dutch Oven..

 

Als ik jou was zou ik eerst een budget bepalen. Mag het 100, 1000 of 10.000 euro kosten?

Dan kunnen de mensen die hier veel van weten (niet ik, hoewel wel technisch ben) met concrete antwoorden komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de reacties. De autobatterij is bij deze al geannuleerd.

 

 

Ik wil wel even verduidelijken: Ik bedoelde wel de kleinere toestelletjes, op 12V (of eventueel 24V).

 

- Een mini-oventje:

http://www.likecool.com/Car/Accessories/Porta-Pizza%20Oven/Porta-Pizza-Oven.jpg

 

- Een DVBt TV'tje:

http://static.skynetblogs.be/media/4087/hyundai-portable-dvb-t-tv.jpg

 

... kleinere toestelletjes zoals dit. Het gaat er echt maar om een "beetje" luxe te hebben: Eén warme maaltijd per dag, een half uurtje TV of DVD, een klein pompje voor een douche, een warmwaterkokertje.

 

 

Ik heb vandaag dit gezien:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/099430/

 

 

Dit moet toch te combineren zijn met een extra paneel of een kleine windturbine.. Of ben ik dan zo verkeerd?

 

 

Nogmaals bedankt voor jullie tijd.

 

Ok, dat verandert de zaak. Je wilt dus 12\24volt toestellen gebruiken en hoeft niet naar 230v om te vormen. Dan kan het een stuk goedkoper en ook een oventje is geen probleem, want vrachtwagen chauffeurs gebruiken ook 24v oven\magnetrons. Zal straks even een berekening voor je maken, globaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mhmm, ik zoek echt concrete hulp. Links naar panelen, batterijen, omvormers... Ik heb niets aan berekeningen enz... :confused:

 

Hoe ver denk je te komen als prepper als je alleen maar iets kan nadat je concreet advies krijgt?

Kennis en kunde is nog steeds het allerbelangrijkste.

Concrete hulp in die vorm kun je in elke zaak waar ze zonnespulletjes verkopen krijgen.

Wij gaan hier gewoon iets verder...

 

( er staan in die post concrete links)

 

Succes,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een theoretische berekening gemaakt als je op 12\24 volt gaat werken, dus direct van de accu. Let wel op een accu van 12 volt geeft als hij vol is ruim 14 volt en naarmate hij leger raakt ongeveer 10 volt. Heel veel producten kunnen hier niet goed tegen dus zou ik een stabilisator nemen, zodat je producten beschermd zijn tegen over\onder spanning

 

1.Waterpomp 3,5 Ampere per uur

2.TV DVD Combi 4 Ampere per uur

3.Batterijlader 3,5 Ampere pe uur

4.Laptop + accessoires 7 Ampere per uur

5.Overig verbruik en verlichting 3 Ampere per uur

6. Oven 5 Ampere per uur

 

ad 1 ongeveer 1 uur per dag

ad 2 ongeveer 4 uur per dag

ad 3 ongeveer 4 uur per dag

ad 4 ongeveer 4 uur per dag

ad 5 ongeveer 4 uur per dag

ad 6 ongeveer 2 uur per dag

 

Totaal verbruik is 83Ah per dag bij 12 volt. Dus heb je minimaal een accu nodig van 160Ah, maar liever nog een 260Ah zou ik zeggen om ook mindere dagen door te komen en niet teveel van je accu te vragen. Wanneer je dan kiest voor een zonnepaneel van 250Wp (is ruim 20Ah bij 12v), dan laad je in de winter ongeveer 100-120Ah bij per dag en in de zomer 150-200Ah.

 

geschatte kosten:

1 x 260Ah AGM accu 350€

1 laadcontoller 30Ah 35€

1 zonnepaneel 250WP 225€

1 spanningstabilisator 12-24v 25€

aansluitmaterialen laten we zeggen 40€

 

Totale kosten buiten je apparaten: 700 euries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees even in:

http://preppers.nl/forum/threads/5696-Welke-off-grid-zonnepanelen-kopen-voor-in-de-tropen?highlight=Tropen

 

Daar zal staan wat je wilt weten en wat meer..

 

K a n s

 

Die link had ik hem al gevoerd. ..... Erg goed draadje.

 

Maar zoals je zelf ook al zegt, iets van de plank kopen gaat niet werken...zelf de materie bestuderen of je bent afhankelijk van de mensen die graag wat willen verkopen. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...