Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe maak je een kampvuur dat de hele nacht brand


Tom

Aanbevolen berichten

De gehele nacht dus zonder onderhoud, niet steeds opstoken.

 

Het zogenaamde Fins/Zweeds houthakkersvuur

 

Een Nying (Zweeds) of Rakovalkea (Fins) is een vuur wat vroeger vaak gebruikt werd gebruikt door houthakkers en jagers die onder de blote hemel de nacht moesten doorbrengen of als baken voor zeelieden.

De meest voorkomende manier om een Fins/Zweeds houthakkersvuur te maken is om twee stammetjes op elkaar te leggen. Tussen deze worden spaanders en droge stokken gestoken die vervolgens aan gestoken worden. Het beste is om de stammetjes zo te leggen dat de wind langs de stammetjes gaat. De gloed van de stammen zorgt een lange tijd voor een zachte gelijkmatige warmte. Een vuistregel voor brandtijd is de lengte van de steel van een bijl per persoon en een cm dikte per uur.

http://nl.scoutwiki.org/Soorten_vuur

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

wauw super techniek zeker slim als je bijv een permanent shelter hebt waar je met meerdere mensen slaapt.

 

Ik zie dit ook wel op een soort plein als je bijv op PH alle shelters in een cirkel zet en dan zo'n vuur in het midden als een soort straat lantaarn, zo kunnen mensen die wacht houden of die niet kunnen slapen bij een kampvuur zitten en warm blijven tijdens de nacht. maar zo is er ook altijd licht voor de kinderen en kun je makkelijk een nieuw vuurtje beginnen.

 

misschien een idee? @Heksenboot

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
wauw super techniek zeker slim als je bijv een permanent shelter hebt waar je met meerdere mensen slaapt.

 

Ik zie dit ook wel op een soort plein als je bijv op PH alle shelters in een cirkel zet en dan zo'n vuur in het midden als een soort straat lantaarn, zo kunnen mensen die wacht houden of die niet kunnen slapen bij een kampvuur zitten en warm blijven tijdens de nacht. maar zo is er ook altijd licht voor de kinderen en kun je makkelijk een nieuw vuurtje beginnen.

 

misschien een idee? @Heksenboot

 

mvg, MP

 

Hmm, op een PH is alles mogelijk. Dan komen de mooiste dingen uit de BOB's en BOV's van die gekke preppers tevoorschijn.. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi filmpje, maar ik acht de kans klein dat je in NL zo'n groot stuk goed gedroogd hout vind. Hier is alles klam, nat, vochtig maar ik weet dat het werkt met een grote boomstronk. ik kan in mijn houtkachel slechts kleine stronkjes kwijt, maar een buurman van me heeft een hele grote haard gebouwd. Die kan hele grote stronken en zelfs wortels kwijt. Met zo'n halve boomstronk in huis kan hij soms 2-3 dagen doen, mits het hout goed gedroogd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mooi filmpje, maar ik acht de kans klein dat je in NL zo'n groot stuk goed gedroogd hout vind. Hier is alles klam, nat, vochtig maar ik weet dat het werkt met een grote boomstronk. ik kan in mijn houtkachel slechts kleine stronkjes kwijt, maar een buurman van me heeft een hele grote haard gebouwd. Die kan hele grote stronken en zelfs wortels kwijt. Met zo'n halve boomstronk in huis kan hij soms 2-3 dagen doen, mits het hout goed gedroogd is.

 

Niet zo somber. Ga een keer het bos in.

Gedenk de "Natte Bospad Vlambeweging".

 

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...