Ga naar inhoud
GENEGEERD

De werkelijke waarde van Goud en Zilver

Tom
 Share

Recommended Posts

Op diverse plekken heb ik mijn zilver verstopt, niet zo veel hoor. Maar toch wel een stuk of 60 munten, ben er inmiddels een stuk of 10 kwijt. Dat wil zeggen kan ik niet zo snel terugvinden. Ik denk onderin mijn BOB. Maar aan het eind van de uitleg in het artikel is de werkelijke waarde zo ongeveer 1000 dollar voor een zilveren munt (troy ounce) dus ik kijk effe niet zo op een paar muntjes.

Dit is dan voor na de SHTF want zoals we weten kun je de Edelmetalen niet eten en de meeste mensen kennen de waarde niet en weten niet eens hoe ze er uitzien. Maar dus na de SHTF om dan weer een waardevast betaalmiddel te hebben.

Maar wat is de waarde? Kan ik voor 1 Silver Eagle een dier kopen? of een vracht voedsel?

We weten het niet, maar hebben nu wel een indikatie dankzij het artikel op Biflatie.nl

Iedereen weet dat goud en zilver waardevol zijn, maar er zijn slechts weinig mensen die de echte waarde hiervan beseffen. Er wordt wel gesuggereerd dat de huidige prijs van goud en zilver te hoog is na een stijging van 12 jaar. Maar is dat wel zo? Als we de echte waarde van goud en zilver kennen, hebben we een duidelijker beeld van de situatie. In dit artikel spreekt Xinshan Zhou over drie hoofdcomponenten van deze waarde van goud en tevens zilver:

• Monetaire waarde

• Commerciële waarde

• Culturele waarde

LEES VERDER OP DE LINK

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zilver is te zwaar voor mij, een paar munten ok, maar beter goud of edelstenen. De waarde van goud wordt pas echt weer realistisch, wanneer het financiële systeem onderuit gaat. Nu wordt er veel gemanipuleerd en gespeculeerd en wordt de waarde van goud (wat eigenlijk het enige geld ter wereld is, met nog wat edelmetalen\stenen) door een zwakke dollar die onbeperkt bijgedrukt wordt bepaald.:confused:

Vroeguh mocht je als land ongeveer 7x je goudvoorraad in geld op de markt brengen, later werd dat steeds meer en later heeft men de koppeling aan het goud helemaal losgelaten. Je kunt je dus beter afvragen wat is de reële waarde van GELD i.p.v. GOUD.:cool:

Link naar reactie

In pricipe is de waarde van goud en zilver 0,0

Het is maar net welke waarde mensen eraan geven. Kwestie van vraag en aanbod. Net als met geld dus

Zo kun je kralen en spiegeltjes dezelfde waarde toekennen, zolang er maar mensen zijn die dit soort spul willen hebben.

onderschat de waarde van een flesje wijn of een pakje tabak niet bij een shtf situatie. Kan zomaar eens het duurste ruilmiddel ter wereld zijn.

Mijn Opa heeft in de oorlog nooit geld/goud/zilver geaccpeteerd als betaalmiddel. Simpelweg omdat je het niet kunt eten of drinken en omdat het gevaarlijk is om het in je bezit te hebben. zeker op het moment dat je het wil uitgeven of incasseren.

Maar vlees en aardappelen bijvoorbeeld waren hun gewicht in goud waard om maar on-topic te blijven ;-)

Link naar reactie

Het is maar net welke waarde mensen eraan geven. Kwestie van vraag en aanbod. Net als met geld dus

Zo kun je kralen en spiegeltjes dezelfde waarde toekennen, zolang er maar mensen zijn die dit soort spul willen hebben.

onderschat de waarde van een flesje wijn of een pakje tabak niet bij een shtf situatie. Kan zomaar eens het duurste ruilmiddel ter wereld zijn.

Mijn Opa heeft in de oorlog nooit geld/goud/zilver geaccpeteerd als betaalmiddel. Simpelweg omdat je het niet kunt eten of drinken en omdat het gevaarlijk is om het in je bezit te hebben. zeker op het moment dat je het wil uitgeven of incasseren.

Maar vlees en aardappelen bijvoorbeeld waren hun gewicht in goud waard om maar on-topic te blijven ;-)

Klopt. Als je nu PM koopt, koop je ofwel als belegging / speculatie en dan vrij veel als je het budget hebt,

ofwel een beetje als zeer gecondenseerde waarde om eventueel mee te ruilen en omdat het draagbaar en houdbaar is.

Link naar reactie

Het is dan ook nog maar een paar keer eerder gemeld, PM komt pas na de eerste levensbehoefte !

PM is voor mij een verzekering voor het moment dat fiat instort.

Fiat is een fantastische uitvinding en zou perfect werken als overheden en de uitgevende instantie er verantwoordelijk mee zouden kunnen omgaan.

Vandaar dat het ook niet de vraag is OF maar wanneer fiat naar zijn realistische waarde van nul gaat.

Het is dan ook eigenlijk niett verstandig om PM uit te drukken in fiat.

Fiat gaat naar nul, dus dan kun je iets anders niet meer in fiat uitdrukken.

Omdat fiat nu eenmaal een van de dingen zijn waarmee we alles nu refereren wordt het toch vaak zo gebruikt.

We horen dan vaak ' de toekomstige waarde van PM uitgedrukt in de huidige waarde van fiat'.

Natuurlijk zijn al die bedragen complete kolder, niemand weet precies wat de waarde wanneer zal zijn.

Wat wel aan het zeer waarschijnlijke te voorspellen is is dat PM uiteindelijk in ieder zijn hoofd zit als waardevol.

Zo laat ik soms wat afleveren op mijn werk.

Ik had twee gouden maples laten komen en liet die aan een mede PM bug zien.

Toevallig kwam een van mijn grote tegenhangers langs die altijd loopt te verkondigen dat PM onzin is niks waard is, nou ja je kent het wel.

En wat zegt hij toen hij zo'n maple vast had?

" niet echt slim van je om hier zo mee rond te lopen, ben je niet bang dat dit de verkeerde mensen aantrekt"

Dus ik: "hoezo, je kunt het roch verstopen, in een kluis, bij de bank enz opbergen?"

Hij weer " ja maar als ze het weten en ze komen onder bedreiging het halen dan zul je het toch geven, goud is nou eenmaal een van de meest gewilde artikelen"

En ik " juist en daarom is het mijn verzekering, en jij beaamd zojuist dat ik de juiste keuze maak!".....

Zo zie je maar dat zelfs de grootste tegenstanders in hun hart weten dat PM waarde heeft en gewild is.

En als alle anderen zaken onzeker worden doordat fiat instort, of een beurscrash, of welke ramp dan ook dan is PM king.

Wat dan de waarde precies zal zijn boeid me eigenlijk niet, natuurlijk hoop ook ik dat er een enorm hoog rendament zal zijn, ik vind dat zelfs te verantwoorden alleen al omdat er nu zoveel mensen ons nu uitlachen.

Risico nemen wordt bij het nemen van de juiste risico's altijd beloond.

En zo zie ik dus ook PM, hoe meer principieele tegenstanders heo meer mensen mij voor gek verklaren en dus beter de uiteindelijke waardering zal zijn.

PM heeft een veel te lange geschiedenis en is veel te embeded in mensen hun hoofd om straks niet WEER*

het ultieme geld te worden als fiat faalt.

* @wodan was zo aardig om me erop te wijzen dat ik dit woordje vergeten was....

Blijft alleen die ene vraag staan: WANNEER ?

Ik hoop in dat geval dat ik voor mijn kinderen of klein kinderen een leuk kado heb liggen.

Ik ben bang dat ikzelf het nog hard nodig zal hebben....

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Fiat is een fantastische uitvinding en zou perfect werken als overheden en de uitgevende instantie er verantwoordelijk mee zouden kunnen omgaan.

Fiat is de kat op het spek binden. Geen goede uitvinding als je het voor katten in wilt zetten dus.

Hooguit leuk op papier of in onrealistische modellen.

Link naar reactie

...................

Risico nemen wordt bij het nemen van de juiste risico's altijd beloond.

En zo zie ik dus ook PM, hoe meer principieele tegenstanders heo meer mensen mij voor gek verklaren en dus beter de uiteindelijke waardering zal zijn.

PM heeft een veel te lange gescheidenis en is veel te embeded in mensen hun hoofd om straks niet het ultieme geld te worden als fiat faalt. .................

Goud en zilver ZIJN geld, wat is me dat nu?

In de Franse taal is zilver en geld hetzelfde woord, zegt genoeg zeker?

Waar wij nu mee betalen is valuta, een betalingsmanier, een gestandaardiseerde betalingswijze, je kan het van alles noemen, maar geen geld.

Maar iedereen, mezelf incluis, gebruiken de term "geld" voor die papiertjes in onze "geldbuidel" die nu eigenlijk op het vlak van "geld" zo leeg als iets is.

Deze die NU koopkracht hebben en geen echt geld (PM dus) kopen (klinkt gek hé?), lopen een groot risico al die koopkracht sneller dan ze denken te verliezen.

Ergens is het een luxeprobleem, vandaar de uitdrukking: "Goud is het angstzweet van de rijken".

Link naar reactie

Rustig rustig, ben potverdorie een woordje vergeten :mad:

Zal het meteen aanpassen:

"PM heeft een veel te lange gescheidenis en is veel te embeded in mensen hun hoofd om straks niet WEER het ultieme geld te worden als fiat faalt." :cool: :p :rolleyes: :o

Prep ze,

K a n s

Goud en zilver ZIJN geld, wat is me dat nu?

In de Franse taal is zilver en geld hetzelfde woord, zegt genoeg zeker?

Waar wij nu mee betalen is valuta, een betalingsmanier, een gestandaardiseerde betalingswijze, je kan het van alles noemen, maar geen geld.

Maar iedereen, mezelf incluis, gebruiken de term "geld" voor die papiertjes in onze "geldbuidel" die nu eigenlijk op het vlak van "geld" zo leeg als iets is.

Deze die NU koopkracht hebben en geen echt geld (PM dus) kopen (klinkt gek hé?), lopen een groot risico al die koopkracht sneller dan ze denken te verliezen.

Ergens is het een luxeprobleem, vandaar de uitdrukking: "Goud is het angstzweet van de rijken".

Link naar reactie

ben hier redelijk realistisch over en denk dat ik zelf het niet hoef te preppen

ik vermoed wel dat als ik mijn plan goed kan trekken ik op een gegeven moment dat vanzelf binnen ga krijgen omdat wat ik wel heb tijdelijk meer waarde zal hebben

Een paar kanttekeningen hierbij.....

Ik denk/neem aan dat je het over voedsel hebt.

Als je dat heb/ over hebt en kenbaar maakt dan zal in geval shtf dit de nodige risico's met zich meebrengen:

A) Zij die niks hebben en dus niks te verliezen.

B) Zij die alleen PM hebben.

De laatste groep zal met tegenzin afstand doen van PM tegen voedsel.

Het PM zal heel snel opraken en heb je nog meer van de catagorie A

En wel mensen van de catagorie A met een grondige hekel aan je omdat ze vinden dat jij ze bestolen hebt van hun PM...

En er komt ook nog een groep C bij:

Zij die denken/weten dat er naast voedsel ook nog PM te halen is....

Dus dan moet je ook voldoende andere zaken geprept hebben ben ik bang.....

Vergeet ook niet dat wat wij ervan vinden of wat wij goed of slecht vinden nog steeds niet zal uitmaken zolang we de minderheid zijn.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

@Kans ik heb het hierbij vooral over enkele luxe goederen . zoals alcohol suiker zout tabak . die blijven altijd een grote ruilwaarde hebben maar zijn geen noodzaak

dat veranderd het scenario enigzins naar vooral groep C

ps dit verkoop ik natuurlijk niet vanuit mijn locatie maar via een klein netwerk

en heb ook iemand die wijn kan maken

Link naar reactie

@Kans ik heb het hierbij vooral over enkele luxe goederen . zoals alcohol suiker zout tabak . die blijven altijd een grote ruilwaarde hebben maar zijn geen noodzaak

dat veranderd het scenario enigzins naar vooral groep C

ps dit verkoop ik natuurlijk niet vanuit mijn locatie maar via een klein netwerk

en heb ook iemand die wijn kan maken

Dat is al een veel beter scenario !

Het zal natuurlijk nog veel van de situatie afhangen:

Wat is het voordeel om luxe goederen tegen PM te ruilen?

Heeft PM dan al een waardestijging achter de rug en hoe is die in verhouding tov de luxe goederen.

Ik probeer van alles wat te hebben om de onzekerheden, moeilijkheden, en zoveel mogelijk scenarios te kunnen afvinken.

PM heeft een redelijk specifiek doel, hyperinflatie of ineen storting van het fiat/monetair systeem te kunnen 'pareren'

Dus koopkracht bescherming.

Het kan ook noodzakelijk zijn om daarmee igv nood zaken als medicijnen hulp enz te kunnen inkopen.

Het is ook een redeijk mobiel iets voor het geval ik komende week het 'vliegtuig' moet pakken met het idee nooit meer terug te komen.

Luxe goederen hebben precies zo'n doel.

Wat luxe, ontspanning om de ultieme ellende even te kunnen vergeten /onderdrukken.

Ruil object, afkopen, afleiden, verleiden enz.

Handel is ook een van mijn shtf inkomens scenarios.

Alleen ik worstel continue met de nadelen, exposure, afgunst, enz.

Skills worden nu eenmaal beter geaccepteerd in moeilijke tijden dan vermogen of handelsinkomsten.

Luxe artikelen, PM, maar ook wapens ( voedsel en water) enz zullen veelal vrij extreme reacties en gedachtes losmaken.

Gewoon zaken om rekening mee te houden.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

• 1 month later...

De titel van dit topic beloofde heel wat maar ik vond niet precies wat ik zocht.

Stel je een serieuze SHTF voor..

Wie bepaald de waarde van een glimmend zilverkleurig muntje als je er een brood mee wil kopen?

Ben jij dat die zegt dat je er vroeger ooit 30 euro voor hebt betaald of is het de bakker die zegt dat ie 10 van die muntjes wil hebben voor het brood?

Stel dat je voor die 30 euro 150 kilo tarwe had gekocht. Wat waren je onderhandelings kansen dan?

• Leuk 1
Link naar reactie

Als je heel veel honger hebt, betaal je die woekerprijzen.

Wil jij die dertig euro niet betalen dan zoek je een andere zwarte handelaar of bakker.

De verkoper vraagt...hij geeft je niets als hij niet zijn gewenste bedrag ontvangt. Je kan onderhandelen, maar bij genoeg honger staat de woekeraar/bakker/zwart handelaar sterker.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...