Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handkruisboog


demon44

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds kort ben ik bezig met een klein kruisboogje te maken van hout, zoiets als dit: http://www.v-nix.nl/man-kun-80lb-aluminium-kruisboog-mk-80a4al

Gewoon voor eigen gebruik thuis, geen slechte bedoelingen natuurlijk.

Nu heb ik alleen een probleem omdat ik niet precies weet welk materiaal ik moet gebruiken voor de boogarmen.

Omdat het kleiner dan een boog is kan hout niet, en het metaal dat ik tot nu toe gebruikt heb buigt omdat de kleine armen ver moeten kunnen buigen.

Heeft iemand toevallig tips welk veerkrachtig materiaal ik kan gebruiken? of welke soort metaal?

 

groeten demon44:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je, zo klein, zoveel veerkracht moet hebben moet je een techniek gebruiken wat de auto-industrie voor vering gebruikte (vroegah), bladveren.

Als ik een handboog zou maken zou ik meerdere lagen verenstaal gebruiken. Metalen linialen kan je goed gebruiken. maak een aantal linialen van verschillende lengten en maak de buitenste boog het kortst. google even op "bladveren" dan snap je wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk zeker dat een combinatie van glasvezel met koolstof matjes sterk genoeg zal zijn. Buigbaar ook en bovendien niet te zwaar (in gewicht)

Ik gebruik dit veel voor mijn andere hobby, RC modelvliegen. Maak daar onder andere het landingsgestel van en dat moet ook buigbaar zijn om de klap van het landen op te vangen.

 

Voor glasvezel, koolstof en ook epoxy is dit een goed adresje. Kun je ook met vragen terecht

http://www.polyservice.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je, zo klein, zoveel veerkracht moet hebben moet je een techniek gebruiken wat de auto-industrie voor vering gebruikte (vroegah), bladveren.

Als ik een handboog zou maken zou ik meerdere lagen verenstaal gebruiken. Metalen linialen kan je goed gebruiken. maak een aantal linialen van verschillende lengten en maak de buitenste boog het kortst. google even op "bladveren" dan snap je wat ik bedoel.

 

een soortgelijk idee heb ik ook met oude zagen, op rommelmarkten kom je ze voor paar Euro tegen. Paar repen op elkaar. Paar korte aan de trekker kant, steeds langere aan de voorkant van je boog. Ik zit nog in de denk fase van het trekker mechanisme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 pleuries voor die 80lb xboog is niet duur..heb er zelf 1, en ben er dik tevree mee..had toen ook gelijk wat xtra pezen aangeschaft en een scoop erop gezet..

op die "korte armen" staat een onwijze kracht, denk dat het een hele klus gaat worden om deze zelf te maken..maar ik ben benieuwd of het allemaal gaat lukken..

greetz van hier

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bladveren/lineaalen zijn inderdaad een goed idee.

@phtvs: ik geloof zeker dat dit zou werken, ik weet alleen niet hoe dit precies werkt. maar er zullen genoeg info filmpjes op internet staan!

@Keyser Suze: ik ga het proberen met dit trigger mechanisme: http://www.youtube.com/watch?v=FmVKjoC2j1M&hd=1

@zippo en carismo: natuurlijk, ik zal uiteindelijk er toch wel een kopen. Maarja eerst zelf even aankloten is net zo leuk haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bladveren/lineaalen zijn inderdaad een goed idee.

@phtvs: ik geloof zeker dat dit zou werken, ik weet alleen niet hoe dit precies werkt. maar er zullen genoeg info filmpjes op internet staan!

@Keyser Suze: ik ga het proberen met dit trigger mechanisme: http://www.youtube.com/watch?v=FmVKjoC2j1M&hd=1

@zippo en carismo: natuurlijk, ik zal uiteindelijk er toch wel een kopen. Maarja eerst zelf even aankloten is net zo leuk haha!

Zelf maken is zoveel beter en zoveel meer voldoening. Die YouTube vid had ik inderdaad ook al eens gebookmarkt, het is en verbeterde versie van middeleeuwse mechanisme. Daar zat een wat bredere rol in met een lange platte trekker die bijna tegen de kolf aan lag. Tijd gebrek verhindert mij momenteel om dit te gaan uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ooit op youtube een filmpje tegengekomen van een man die een goede en krachtige (hand)boog maakte van tentstokken, de fiberglas type stokken. Desnoods een stukje pvc buis in het midden om de pijlen door te schieten. Mijn tent had alle kleuren van de regenboog door schimmel dus de tentstokken heb ik omgetoverd tot boog, met zelfgemaakte pijlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Sinds kort ben ik bezig met een klein kruisboogje te maken van hout, zoiets als dit: http://www.v-nix.nl/man-kun-80lb-aluminium-kruisboog-mk-80a4al

Gewoon voor eigen gebruik thuis, geen slechte bedoelingen natuurlijk.

Nu heb ik alleen een probleem omdat ik niet precies weet welk materiaal ik moet gebruiken voor de boogarmen.

Omdat het kleiner dan een boog is kan hout niet, en het metaal dat ik tot nu toe gebruikt heb buigt omdat de kleine armen ver moeten kunnen buigen.

Heeft iemand toevallig tips welk veerkrachtig materiaal ik kan gebruiken? of welke soort metaal?

 

groeten demon44:D

 

Zelf heb ik de kruisboog van de website en ben er erg tevreden mee! Zeer krachtig voor een kleine boog.

Ik denk niet dat je het voor die prijs kunt namaken pijlen en pees kun je natuurlijk wel maken.

 

Suc6 A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@demon44 wat @carismo zegt is het slimste gewoon een losse glasvezel boog ervoor kopen , (het spaart je een hoop tijd en ellende ) ( er zijn ook nog andere sites hoor

http://www.v-nix.nl/kruisboog-accessoires ) persoonlijk zou ik wel voor meer lbs gaan :)

of wat @Raycoupe zegt skies want dit is ook kunststof .In principe is staal niet de beste keuze , hoe lichter een boog en hoe sterker hoe beter

mocht je nog informatie over xbogen zoeken moet je hier eens kijken is een aardige site

http://thearbalistguild.forumotion.com/t551-pistol-crossbow-trigger-design

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben idd nog steeds bezig iets te bedenken ervoor. maar omdat ik toch niet kon wachten met schieten heb ik toch ook maar een kruisboog pistooltje besteld.. hij zou vandaag of morgen binnen moeten komen, ik ben benieuwt!

 

Laat even weten hoe de boog bevalt evt pics?:D alvast veel schietplezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@demon44 het zijn kleine boogjes met kleine pijltjes maar een Waarschuwing ondanks dat 80 lbs voor een kruisboog niet zwaar is pas er toch mee op !!

het is geen speelgoed (behandel het met respect) op korte afstand kan zoiets dodelijk zijn en ze schieten toch iets verder dan dat je denkt . dus maak een goed doel waarop je kunt schieten

en waarbij de pijlen niet af kunnen ketsen en als je het doel niet raakt dat er iets is wat de pijl toch stopt ! want op 20 of 30 meter doet zoiets toch nog auwtjes (en heb je een hoop ellende )

en ben je waarschijnlijk ook je pijltje kwijt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als kind ook wel kruisbogen gefabriceerd en achteraf levensgevaarlijke situaties meegemaakt. De enige reden waarom ik zelf een kruisboog zou maken is om de kennis ervan op te doen (skills). Anders zou ik liever een kruisboog in de winkel bestellen. Deze zullen bijna altijd beter en zuiverder zijn dan zelfbouw en ze kosten je de kop ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als kind ook wel kruisbogen gefabriceerd en achteraf levensgevaarlijke situaties meegemaakt. De enige reden waarom ik zelf een kruisboog zou maken is om de kennis ervan op te doen (skills). Anders zou ik liever een kruisboog in de winkel bestellen. Deze zullen bijna altijd beter en zuiverder zijn dan zelfbouw en ze kosten je de kop ook niet.

@FincaInSpanje Een zelfgemaakte kruisboog hoeft in principe niet onder te doen voor een commerciele kruisboog . Ik heb indertijd een keer hier bij de handboog vereniging een keer met een kruisboog

van een oude man mogen schieten die geheel zelfgemaakt was en dat schoot akelig nauwkeurig ( dat was gewoon je roosjes melken ook al kende ik zijn boog niet eens . Ik moet er wel bij vertellen dat de man

een gepensioneerde wapenmaker was van de marine :rolleyes: ) maar ook al ben je niet zo handig het gaat er gewoon om dat je nauwkeurig en op je gemak werkt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje Een zelfgemaakte kruisboog hoeft in principe niet onder te doen voor een commerciele kruisboog . Ik heb indertijd een keer hier bij de handboog vereniging een keer met een kruisboog

van een oude man mogen schieten die geheel zelfgemaakt was en dat schoot akelig nauwkeurig ( dat was gewoon je roosjes melken ook al kende ik zijn boog niet eens . Ik moet er wel bij vertellen dat de man

een gepensioneerde wapenmaker was van de marine :rolleyes: ) maar ook al ben je niet zo handig het gaat er gewoon om dat je nauwkeurig en op je gemak werkt .

gr will

 

okay maar ik denk wel dat het een vak apart is een goede boog te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje daar heb je zeker gelijk in maar een goede tekening en goede materialen en geduld zijn toch ook aardig wat waard . De boog zelf is moeilijker te maken

zowel gelamineerd als een stalen boog maar als je een glasvezel of carbon vezel lat koopt en wat knutselt kom je toch ook een heel eind en wat vindingrijkheid

is ook veel waard . Die kruisboog toen die had een dioptervizier gemaakt van een zwart gemaakte Gardena koppeling met daarin vulring en van voren een zwart gemaakte vulring

en dat mikte erg makkelijk en precies Maar het kan geen kwaad om je eigen eerst in deze materie te verdiepen want zelfs een ''gewone ouderwetse longbow is geen eenvoudig wapen

de meeste denken allemaal een gebogen stok en een pijltje maar degene die boog schieten weten heel goed dat er veel meer voor komt kijken en dat geldt voor de meeste dingen

zo ook een kruisboog want enkel de trekkracht in lbs zegt nog niet alles ook de treklengte is heel belangrijk alsook het gewicht en de lengte van de pijlen etc

Dus ja het is iets wat beter is als je je eigen verdiept in die materie voordat je er eentje gaat bouwen

ik moest even zoeken of ik die plaatjes nog had van die xboog want het is al weer een paar jaar geleden maar ik had ze nog

dus bij deze

 

PICT0004.jpg.cc4db55a5bcb54fe1e8b94c01949fb0d.jpg

 

PICT0048.jpg.20ceee84fa1802162be933ed42f27c83.jpg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels ooit wel eens het boek: Houtkoorts zelf een handboog maken van Jan van der Veen gelezen? telt toch een bladzijde of 160 voor het maken van een longbow(maar ook pijlen pezen enz.) apart eigenlijk dat het echte werk pas begint als je je basisvorm van je boog(de boogstaf) af hebt. Meeste tijd zul je kwijt zijn met het tileren(stellen van de boog) is nog iets wat ik een keertje wil gaan doen zo'n boog maken. Ooit eens een beginsel gemaakt maar ik had steeds ruzie met mn pezen tijdens het tileren waardoor ik maar weer wat anders ben gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...