Ga naar inhoud
GENEGEERD

acculader vanuit zonnepanelen


jobs

Aanbevolen berichten

Normaliter laden we de accu's met druppellading via een 230V acculader. (als ooit de panelen online komen)

Maar als we over zijn op eilandbedrijf (na SHTF ofzo) moeten de accu's direct vanuit de panelen gevoed worden, zonder 230V tussenstap.

Daarvoor zijn omvormers te krijgen, b.v. de http://www.ikwilzonneenergie.nl/epages/61494231.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61494231/Products/%22Victron%20Blue%20Solar%20laadregelaar%20MPPT%2075/50%20%2812/24V-50A%29%22

 

Zou dat kastje voldoende zijn voor 500 a 600Wp aan in serie geschakelde panelen?

Ik zie niets over ingangsspanningen/stromen, alleen over de uitgang.

Zoja/nee: wat zijn de alternatieven voor een panelensetup van deze omvang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wat denk je dat wil zeggen dan? Lijkt me toch de maximale FotoVoltaïsche spanning?

Euh, ja, dat is 'm dan.

En toch echt te weinig als ik dat vergelijk met de maximum input van b.v. een Steca 500 (die geen eilandbedrijf kan).

 

Ik weet niet hoe hoog de daadwerkelijke spanning van mijn panelen is, maar ik vermoed dat deze hoger is dan 75V.

 

Dus toch maar met een invertor 230V foppen en dan de Steca gebruiken in eilandbedrijf?

Liever heb ik een passende omvormer die wel tegen de input-spanning kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever dan een betaalbare optie die overweg kan met hogere Maximale FV-nullastspanning.

Want met passende laad-omvormer kan ik altijd aan de slag i.t.t. de 230V-truuk waarbij de accu altijd nog een restje spanning moet kunnen leveren.

 

In geval van de 230V omvormer-truuk:

Hoe sluit ik zo'n 12V -> 230V omvormer aan zonder deze te beschadigen door de spanning uit de Steca 500?

Gaat dit vanzelf goed of is er een beveliging of iets nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever dan een betaalbare optie die overweg kan met hogere Maximale FV-nullastspanning.

Want met passende laad-omvormer kan ik altijd aan de slag i.t.t. de 230V-truuk waarbij de accu altijd nog een restje spanning moet kunnen leveren.

 

In geval van de 230V omvormer-truuk:

Hoe sluit ik zo'n 12V -> 230V omvormer aan zonder deze te beschadigen door de spanning uit de Steca 500?

Gaat dit vanzelf goed of is er een beveliging of iets nodig?

 

In je eerste link staat ook: "Als er meer FV-vermogen wordt aangesloten, beperkt de controller het ingangsvermogen tot 720 W resp. 1440 W." Ik heb er geen verstand van, maar krijg de indruk dat 'Maximale FV-nullastspanning 75 V' door dat apparaat geforceerd wordt en niet automatisch het maximale v/d ingang betekend. Maar ik kan er natuurlijk ook compleet naast zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens op "tropen" titel only.

Daar staat een beknopte uiteenzetting.

 

Je moet een installatie ontworpen om direct aan het net terug te leveren niet 1op1 gebruiken in een standalone installatie.

Die laatste is afgestemd op je accu spanning 12 of 24 of 36 enz en niet op 230 of 400 volt..

 

Prep ze ,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet een installatie ontworpen om direct aan het net terug te leveren niet 1op1 gebruiken in een standalone installatie.

Die laatste is afgestemd op je accu spanning 12 of 24 of 36 enz en niet op 230 of 400 volt..

Helder, maar als de 'normale' set panelen er is, dan wil ik die zoveel mogelijk benutten. Dus ook in een SHTF-achtig scenario.

De zaak anders bedraden is geen optie,

De investering van nog een set panelen alleen voor het voeden van de accu is ook niet zo prettig.

Vandaar de zoektocht om de zaak toch te combineren voor zover mogelijk.

Tips blijven welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...