Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aardappels, niet alleen om te eten


Vempain

Aanbevolen berichten

Aardappelen zijn in de eerste instantie natuurlijk om te eten maar je kunt er ook veel andere dingen mee doen.

hier een kleine opsomming van wat er mogelijk is, toevoegingen zijn natuurlijk altijd welkom.

 

Schoonmaaktips:

- Met het kookvocht van de aardappelen kun je gemakkelijk friteuses, bakplaten, ovens en bbq's schoonmaken, het zetmeel breekt de vetten af waardoor het makkelijker schoon te maken is.

- Om je aluminium pannen weer helemaal schoon te krijgen gebruik je water waarin je aardappelschillen kookt

- Glazen worden weer schoon door stukjes rauwe aardappel met water erin te schudden

- Roetvlekken op kleding kun je verwijderen door er wat aardappelmeel overheen te strooien en vervolgens uit te kloppen

- Roetaanslag in je houtkachel kun je voorkomen door aardappelschillen bij je houtvuur te gooien

- Spinazievlekken kun je verwijderen door er met een rauwe aardappel overeen te wrijven

- Om ijsvorming in de winter te voorkomen kun je de autoruit met rauwe aardappel insmeren zodat je niet meer hoeft te krabben (zelf nog niet uitgeprobeerd maar ga aankomende winter kijken of het werkt)

 

Lichamelijke verzorging:

- In oosterijk gebruiken ze aardappelen ook als welnessbehandeling zoals een aardappelpakking, aardappelscrub of een aardappelbad

- Rauwe aardappelen neutraliseren het maagzuur

- Voor wallen kun je een schijfje aardappel in een doek doen en ongeveer 20 minuten op je ogen leggen, door de kalium die in de aardappel zit verminderd deze de donkere verkleuring (voor het beste resultaat de aardappel eerst een half uur in de koelkast leggen)

- Afgekoeld kookwater of rauwe aardappel verminderen jeuk

- Wanneer je last hebt van puistjes of een vette huid zorgt het sap van de aardappel dat dit verminderd of tijdelijk verdwijnt

- Ook deze link gaf aardappelen op als remedie voor aambeien

http://www.aambeien.com/twee-tips-tegen-de-pijn-van-aambeien

 

Overig:

- De welbekende aardappelbatterij maken, ook leuk om samen met kinderen te doen om meer over het principe te leren.

- Van afvoerbuizen of een aansteker kun je een aardappelkanon maken, hier zijn vele filmpjes en informatie over te vinden. Bijvoorbeeld bij onderstaande link

http://mancave.conrad.nl/pieper-paf-poef-aardappelen-schieten-met-je-diy-spud-gun/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Leuke topic, thanx. Wat ik me dan alleen wel afvraag, is: wanneer je aluminium pannen er zo goed schoon mee krijgt, wat gebeurt er dan als je gewoon aardappelen kookt in zo'n pan. Ik heb dan toch het idee dat er sporen van het metaal in je eten komen, met alle gevolgen van dien op termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke topic, thanx. Wat ik me dan alleen wel afvraag, is: wanneer je aluminium pannen er zo goed schoon mee krijgt, wat gebeurt er dan als je gewoon aardappelen kookt in zo'n pan. Ik heb dan toch het idee dat er sporen van het metaal in je eten komen, met alle gevolgen van dien op termijn.

Ik ben bij voorbaat al geen voorstander van aluminium pannen, juist omdat deze op hogere temperaturen zoals een houtvuur al snel zijn vorm gaat verliezen. (Smeltpunt zit rond de 650 graden) met het gebruik van aluminium pannen heb je inderdaad een groter risico dat je metaaldeeltjes via je voeding naar binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964 aluminium pannen zijn inderdaad niet zo gezond zoals @Vempain zegt ze laten metaal deeltjes los , of dit echt heel schadelijk is ??? in de jaren 50 , 60 en zelfs 70 werd er volop

met die pannen gekookt en nog en die mensen leven ook nog allemaal ;) maar titanium of RVS is beter dat wel

(Overigens geemailleerde pannen moet je ook mee oppassen want zodra er een stukje af is moet je hem eigenlijk niet meer

gebruiken want deze emaillen deeltjes zijn vlijmscherp en kunnen (zullen) je maag en darmen goed beschadigen ) ) @Raycoupe als je wilt weten welke de plus pool is van een onbekende batterij dan doe je er twee koper draadje aan en die doe je in de aardappel

bij de plus pool zal in de aardappel een groene oxide ontstaan een universeel meter is simpeler maar als je die niet hebt werkt dit ook ;-)

De meeste van je tips kende ik al maar sommige niet , dus toch weer wat geleerd , toch bedankt voor je informatie :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelschillen werden bij ons thuis standaard in de kachel gegooid. 't Schijnt inderdaad je schoorsteen wat schoner te houden. Hoeveel het scheelde, geen idee! ;)

 

Ook kun je met een halve aardappel de kachelruitjes schoon poetsen. Het roet komt dan makkelijk los, even navegen met een stukje toiletpapier.

 

@Wafels, grappige tip, hoewel ik me wel afvraag waar je een batterij vind zonder plus of min aanduiding, ik ken ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe batterijen wellicht niet meer , maar soms bij onbekende gelijkstroom voedingen (waar dus enkel een 2 aderige zwarte draad uitkomt ) kan het wel handig zijn

Het raampje van de houtkachel schoonmaken deed ik altijd met een gebruikt theezakje en de aardappelschillen stookte ik inderdaad op :rolleyes: @Geert je laatste regeltje is me niet helemaal duidelijk , waar bakken jullie dan friet van ??? Wij van aardappelen :D

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe batterijen wellicht niet meer , maar soms bij onbekende gelijkstroom voedingen (waar dus enkel een 2 aderige zwarte draad uitkomt ) kan het wel handig zijn

Het raampje van de houtkachel schoonmaken deed ik altijd met een gebruikt theezakje en de aardappelschillen stookte ik inderdaad op :rolleyes: @Geert je laatste regeltje is me niet helemaal duidelijk , waar bakken jullie dan friet van ??? Wij van aardappelen :D

gr will

 

Die gaan we halen in de friettent . ;)

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelschil in een pakje verdroogde shag zorgt ervoor dat de shag weer bevochtigd word en veel beter te draaien is.

 

als je de vieze aardappel/grond smaak voor lief neemt wel.

Heb dit een keer geprobeerd, maar de smaak was walgelijk. Dan liever droge shag ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gaan we halen in de friettent . ;)

 

Geert

 

Gekopieerd van http://www.aambeien.com/twee-tips-tegen-de-pijn-van-aambeien

 

Schil de aardappel en snijd deze in kleine stukjes, ter grootte van je pink .....

Plaats een stukje aardappel in je rectum nadat je een stoelgang hebt gehad, aangezien deze de pijnlijke symptomen snel af kunnen bouwen. Je kunt er een nieuw stukje instoppen wanneer je deze er op de natuurlijke manier uit hebt gewerkt.

 

Kunnen we ook krieltjes gebruiken?

Uuuumm, Ik ga toch voor een zalf. :p

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

- Om ijsvorming in de winter te voorkomen kun je de autoruit met rauwe aardappel insmeren zodat je niet meer hoeft te krabben (zelf nog niet uitgeprobeerd maar ga aankomende winter kijken of het werkt)

 

- De welbekende aardappelbatterij maken, ook leuk om samen met kinderen te doen om meer over het principe te leren.

 

die aardappelbatterij kende ik ook ja, het enige nadeel vind ik alleen dat het tinnen plaatje opgelost word ( tenminste dat was het principe met de appelbatterij en de citroenbatterij enz. maar de aardappel had ik ook ergens gehoord )

 

en nu het idd heeft gevroren, werkte de antifrost-aardappel- methode? ben benieuwt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappel meel een beetje aanmengen met wat water totdat het een papje word.

Prima behangplak!

 

in feite is dit toch ook gewoon behangplaksel? oke voor conventioneel behangplaksel werd volgens mij maiszetmeel gebruikt maar aardappelzetmeel is ook een goede voor als men even geen behangplaksel kan kopen en toch alle rotzooi op de muren vanwege de Shit die The Fan heeft ge-Hit over wil plakken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bij voorbaat al geen voorstander van aluminium pannen, juist omdat deze op hogere temperaturen zoals een houtvuur al snel zijn vorm gaat verliezen. (Smeltpunt zit rond de 650 graden) met het gebruik van aluminium pannen heb je inderdaad een groter risico dat je metaaldeeltjes via je voeding naar binnen krijgt.

 

maar als je water in de pan verwarmt komt de temperatuur van het metaal niet boven de honderd graden, of in elk geval weinig.

 

maar u hebt gelijk ik ben ook geen grote voorstander, ik heb wel een setje maar die gebruik ik alleen bij kamperen, ik bedoel die ene week in het jaar ( als we al gaan, jammer genoeg is mijn vader er niet goed voor te porren :( ) maakt ook niet heel veel uit. en gewoon ABSOLUUT GEEN zure groenten erin bereiden, zoals spinazie en rabarber ( weet niet precies of rabarber nou groente of fruit is maar ik lust het niet zo ergg dus voor mij zal het ontwijken van het klaarmaken van rabarber op de camping niet zo moeilijk te ontwijken moeten zijn denk ik ;) )

 

zelf zou ik liever een koperen pannensetje gehad omdat dat zo goed geleid ( zilver is vooralsnog het beste natuurlijk maar het moet wel leuk blijven )

en een titanium pannenset lijkt me echt geweldig, omdat het zo sterk is en toch ook licht, en voor zover bekend scheid het niet snel af.

 

kijk aluminium is een metaal en je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid ( al dan niet zware - ) metalen afbreken, maar zoals ik al zei kan een weekje per jaar niet echt zo heel veel kwaad, maar elke week eten klaarmaken in aluminium pannen kan wel gevaarlijk zijn, net als het gebruik van aluminiumfolie op de barbeque

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar als je water in de pan verwarmt komt de temperatuur van het metaal niet boven de honderd graden, of in elk geval weinig.

 

maar u hebt gelijk ik ben ook geen grote voorstander, ik heb wel een setje maar die gebruik ik alleen bij kamperen, ik bedoel die ene week in het jaar ( als we al gaan, jammer genoeg is mijn vader er niet goed voor te porren :( ) maakt ook niet heel veel uit. en gewoon ABSOLUUT GEEN zure groenten erin bereiden, zoals spinazie en rabarber ( weet niet precies of rabarber nou groente of fruit is maar ik lust het niet zo ergg dus voor mij zal het ontwijken van het klaarmaken van rabarber op de camping niet zo moeilijk te ontwijken moeten zijn denk ik ;) )

 

zelf zou ik liever een koperen pannensetje gehad omdat dat zo goed geleid ( zilver is vooralsnog het beste natuurlijk maar het moet wel leuk blijven )

en een titanium pannenset lijkt me echt geweldig, omdat het zo sterk is en toch ook licht, en voor zover bekend scheid het niet snel af.

 

kijk aluminium is een metaal en je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid ( al dan niet zware - ) metalen afbreken, maar zoals ik al zei kan een weekje per jaar niet echt zo heel veel kwaad, maar elke week eten klaarmaken in aluminium pannen kan wel gevaarlijk zijn, net als het gebruik van aluminiumfolie op de barbeque

 

@vheeswijk heeft uitgelegt dat koken in aluminium pannen niet schadelijk is voor de gezondheid. Ik weet alleen niet meer in welk draadje dat was. Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.....]

Schoonmaaktips:

- Met het kookvocht van de aardappelen kun je gemakkelijk friteuses, bakplaten, ovens en bbq's schoonmaken, het zetmeel breekt de vetten af waardoor het makkelijker schoon te maken is.

[.....]

[.....]

 

Zetmeel breekt géén vetten af maar emulgeert vetten. Je maakt er een jus van. Het resultaat is echter hetzelfde: schone pannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelschillen werden bij ons thuis standaard in de kachel gegooid. 't Schijnt inderdaad je schoorsteen wat schoner te houden. Hoeveel het scheelde, geen idee! ;)

 

Ook kun je met een halve aardappel de kachelruitjes schoon poetsen. Het roet komt dan makkelijk los, even navegen met een stukje toiletpapier.

 

@Wafels, grappige tip, hoewel ik me wel afvraag waar je een batterij vind zonder plus of min aanduiding, ik ken ze niet.

 

Aardappelschillen maken geen verschil in de schoorsteen, een goede verbranding van je brandstof wel :)

 

En de ruitjes worden er schoon van omdat een aardappel vochtig is: het gaat om het vocht, als je een katoenen doek vochtig maakt en iets wat in het roet dept en daar dan mee je raampje afveegt, dan komt het los. De laatste strepen met een schone vochtige doek weg halen :)

 

al die aardappelindianenverhalen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...