Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een warm bed


Wafels

Aanbevolen berichten

Voor degene die kouwelijk zijn en een elektrische deken of kruik gebruiken hier een leuk alternatief .

Toen ik de bloempot kachel weer terug zag moest ik denken aan vroeger , Mijn ex en ik woonden in die tijd op de bovenste etage

van een rij flatjes die open en bloot aan de waterkant stonden (voorkant binnenhaven , achterkant zeedijk ) en die huizen waren niet geisoleerd

en hadden een plat dak dus in de wintermaanden erg koud en mijn ex was erg kouwelijk . De 2 gaskachels kregen het niet echt warm en in de slaapkamers

was dus niets . Ik hield niet van kruiken of een elektrische deken en op een bepaald moment zei een kennis van me (die van het platteland van Frankrijk kwam)

Je moet gewoon een grote ( schone ) baksteen nemen , deze op de kachel leggen waar hij het heetste is ( ik had zo'n potkachel model en gaskachels worden niet echt gloiend heet van boven )

je laat hem gewoon de hele dag of avond erop liggen totdat je hem nodig hebt . Je pakt een theedoek draait deze rond de baksteen en doe hem dan in een grote wollen sok

en je hebt een kruik voor uren plezier . Nu was ik erg sceptisch maar ik heb dat toen toch geprobeerd en het werkte perfect .

Zo'n steen wordt goed heet blijft dat uren en het grootste voordeel vond/vind ik wel de droge warmte . een kruik geeft altijd vocht , zo'n steen is droog .

Hij kost niets en je kan hem opwarmen op wat je maar wilt , gaskachel , houtkachel (dan er wel voor zorgen dat hij niet te heet wordt ivm brandgevaar !!! )

Dus zeker bij een shtf voor degene die wat warmte in hun '' bed'' willen een handig middeltje .

je zou hem zelfs bij een open vuur kunnen opwarmen om hem daarna in je slaapzak/dekens te doen .

Ik gebruikte dus een baksteen maar ik denk dat elke andere droge steen te gebruiken is .

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hete stenen kun je ook goed gebruiken om te koken. Samen met het eten in een kuil in de grond stoppen.

 

Wel oppassen, er is een heel klein risico dat een steen uit elkaar spat tijdens het verhitten.

Stenen waar water in kan kruipen, bv gelaagde soorten als leisteen, zijn niet geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Mooie tip @Wafels.

 

Doen wij al een tijdje met stukken granieten sierbestrating. Een paar extra en je kan wisselen.

 

In principe werkt speksteen het beste. Die kan je ook nog makkelijk mooi rond afwerken, of mooie beeldjes van maken.

 

Een waterkruik geeft geen "natte" warmte. Dat is waarschijnlijk alleen maar het idee dat je er bij hebt.

Denk maar aan C.V.-, vloer- en muur-verwarming. Dat is stralingswarmte en daar loopt ook water door de buizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe zoals je zegt , steen , water en vuur moet je inderdaad mee oppassen , zowel in het vuur , maar andersom ook , hete stenen in koud water leggen om het water te verhitten

kan resulteren in dat de steen in stukken breekt en zelfs weg vliegt ! maar zoals je zegt als je het voorzichtig doet , je kan er goed mee koken en zelfs een eitje op bakken :rolleyes: @Heksenboot Ik heb dat zelf ook niet uitgevonden :) , het is al heel erg oud en dus zoals jij hebt dat blijkbaar ook al eerder hebt ondekt . Nu weten dus hoop ik wat meer mensen het :)

Die CV en die water kruik ik heb daar toch wat tegen het zal zeker psychisch zijn want ik vind een houtvuur zalig en een CV noodoplossing :(, maar zowel CV als zo'n waterzak

kunnen lekken , ook al is het heel erg weinig (een CV moet je na een paar jaar wat ook soms bijvullen :) ) Hoe dan ook ik vind het een prettiger manier dan zo'n waterzak en deze is veel simpeler

kan niet lekken en is overal wel ergens te vinden (zelfs onderweg )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Dus toch tussen je oren @Wafels. :p

 

Veel C.V.'s maken trouwens convectie-warmte: opstijgende warme lucht, die door de kamer gaat circuleren en stof meeneemt. Niet lekker.

 

Stralingswarmte van een houtvuur, maar nog beter van een ijzeren of tegel-kachel wordt door de meeste mensen als het prettigste ervaren. Net als een warmte-(knuffel-)muur.

 

Stenen verwarmen is inderdaad het simpelste.

Een fles vullen met warm water kan ook nog.

Ligt altijd maar net aan de situatie.

 

Als je de beschikking hebt over voldoende water en jerrycans/flessen, kan je ook op die manier je huis warm houden.

(Gezien bij mensen in een hutje in Canada of een ander sneeuwland).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Dus toch tussen je oren @Wafels. :p

 

Veel C.V.'s maken trouwens convectie-warmte: opstijgende warme lucht, die door de kamer gaat circuleren en stof meeneemt. Niet lekker.

 

Stralingswarmte van een houtvuur, maar nog beter van een ijzeren of tegel-kachel wordt door de meeste mensen als het prettigste ervaren. Net als een warmte-(knuffel-)muur.

 

Stenen verwarmen is inderdaad het simpelste.

Een fles vullen met warm water kan ook nog.

Ligt altijd maar net aan de situatie.

 

Als je de beschikking hebt over voldoende water en jerrycans/flessen, kan je ook op die manier je huis warm houden.

(Gezien bij mensen in een hutje in Canada of een ander sneeuwland).

Ik zal een Neanderthaler zijn denk ik want ik vind een open houtvuur nog altijd het gezelligste (ik weet dat een kachel efficienter is :p )

Wat flessen met water betreft om je huis te verwarmen . Ik ken dat en heb daar in het verleden ook wel mee gespeeld , oude glazen flessen met schroefdoppen

vullen met water met oostindische inkt in (om het water donker te kleuren ) en deze voor je raam in het zonnetje te zetten of er een wand mee te maken

waar de zon op schijnt dat werkt inderdaad :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...