Ga naar inhoud
GENEGEERD

Er komt geen hyperinflatie, die is er al.

Kans
 Share

Recommended Posts

Het blijkt een moeilijk te bevatten concept.

Dat de waarde van een fiat munt naar nul zal gaan.

Laat aan de gemiddelde persoon zien dat de dollar sinds de creatie 98% in waarde heeft verloren en de meesten zijn redelijk stil.

Vertel dat die laatste twee procent binnenkort ook verdampt en je wordt vaak uitgelachen.

Dit is een grafiek van de laatste jaren:

image.jpg.72aa3f4395d9e1973f5599e90308628c.jpg

Het zou kunnen dat je dit nog niet schokkend vond maar volgens mij is dit al duidelijk genoeg.

We zien mischien nog niet wat het effect zal zijn aan directe hyperinflatie maar wel aan de bubbles die deze verruiming veroorzaakt.

Maar dit is nog een geflateerd plaatje.

Kijk een naar deze die een iets langere periode beschrijft:

image.jpg.f37991dda01bfc04e566de77726c333b.jpg

Wat denk je zelf? Redelijk stabiel en houdbare toestand of uit de klauwelopende ramp in wording?

Maar goed Amerika is ver weg toch?

Oja titels aanpassen kan nog steeds niet...:rolleyes:

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Is geen hyperinflatie

Niet volgens de "economische" regels die iets roepen van 20% per maand.echter de grafiek gaat hyperbolisch die zie ik dus niet afvlakken in ons huidig economisch model. Hou er rekening mee dat in de Weimar dagen er nog niet allerlei digitale truukjes, hefboom constructies, hedgefunds en dergelijk waren. Hiermee lijkt het onder controle maar al dit "geld" gaat uiteindelijk een weg zoeken en wanneer het in de echte economie terecht komt krijg je de inhaalslag. Dus eigenlijk is het hyperinflatie met uitgestelde consequenties.

Zou er ook een tabel zijn met de monetaire groei per maand in % dan kom je volgens mij wel all aardig in de angstaanjagende getallen.

Misschien rechtvaardigt deze situatie een nieuw woord?

WR

• Leuk 3
Link naar reactie

Niet volgens de "economische" regels die iets roepen van 20% per maand.echter de grafiek gaat hyperbolisch die zie ik dus niet afvlakken in ons huidig economisch model. Hou er rekening mee dat in de Weimar dagen er nog niet allerlei digitale truukjes, hefboom constructies, hedgefunds en dergelijk waren. Hiermee lijkt het onder controle maar al dit "geld" gaat uiteindelijk een weg zoeken en wanneer het in de echte economie terecht komt krijg je de inhaalslag. Dus eigenlijk is het hyperinflatie met uitgestelde consequenties.

Zou er ook een tabel zijn met de monetaire groei per maand in % dan kom je volgens mij wel all aardig in de angstaanjagende getallen.

WR

Bedankt !

Had het niet beter kunnen verwoorden, dit is dus precies wat ik hoopte mensen in te laten zien.

Het is nog steeds maar een tipje van de ijsberg, er zijn nog veel engere zaken die niet zo duidelijk aan de oppervlakte drijven bv de derivaten handel.

Maar alleen al het gegeven voorbeeld van de Amerikaanse QE, en dan neb je ook nog Japan, dat voor iedereen zichtbaar is zou je wakker moeten maken.

Het gaat er niet om dat te zien wat nog niemand ooit heeft gezien.

Het gaat erom dat te bedenken dat nog niemand heeft bedacht over wat voor iedereen duidelijk zichtbaar is.

Prep ze,

K a n s

Oja dat stond al bij mijn onderschrift :o

Link naar reactie

Ik hoef vooralsnog niet met een kruiwagen vol bankbiljetten naar de supermarkt dus het valt nog wel mee.:rolleyes:

Dat klopt.

Dit is dan ook een prepper site, we proberen ons voor te bereiden, dat is pro actief.

Als je wacht tot je met een kruiwagen vol fiat een broodje bij de bakker gaat scoren en dan pas naar oplossingen gaat zoeken dan is de reactief.

Die proactieve mensen hebben een kans om eea redelijk te overleven, de reactieven hebben ook nog steeds een kansje...

Tja dus we doen eea eigenlijk om van een kansje naar een kans te komen.....

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Wel even uitleggen wat je post @OBL-Rien inhoud, niet iedereen wil zich wat verdiepen in de financiele ellende...... (Jammer genoeg)..

Als de omloopsnelheid van geld afmeemt dan houden mensen hun geld vast het wordt niet uigegeven.

Dit is een deflationair signaal dus het tegenovergestelde van inflatie.

De verhouding is lastig vast te stellen tussen de twee effecten.

Al lijkt de verruiming vele malen groter, de omloop snelheid is momenteel belangrijker omdat dat direct iets zegt over de huidige situatie.

De geld hoeveelheid is minder direct omdat dit geld langzaam de economie in komt en niet ineens.

Het is dan ook een een onderbouwing van de 'standaard' aannamame dat je eerst deflatie krijgt, geld waarde wordt groter, en pas daarna hyperinflatie.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

WR

Ik vind het lastig. Natuurlijk is de waarde van de dollar uitgehold en niet zo'n beetje ook. Gezien de tijdsduur waarover icm hoeveel maakt mijns inziens dat je niet over hyperinflatie spreekt. Dat is echt een ander paar sokken.

Als de dollarvloed in de reële economie terecht zal dit zeker forse inflatie veroorzaken. Sterker nog dat beoogd men. Ik ben er van overtuigd ( en je mag mij best naïef noemen) dat men hyperinflatie ten koste van alles wil voorkomen. Dreigt dat, dan gooien ze de rente naar 15%. Met alle gevolgen van dien maar ze doen het wel?

Link naar reactie

Ik vind het lastig. Natuurlijk is de waarde van de dollar uitgehold en niet zo'n beetje ook. Gezien de tijdsduur waarover icm hoeveel maakt mijns inziens dat je niet over hyperinflatie spreekt. Dat is echt een ander paar sokken.

Als de dollarvloed in de reële economie terecht zal dit zeker forse inflatie veroorzaken. Sterker nog dat beoogd men. Ik ben er van overtuigd ( en je mag mij best naïef noemen) dat men hyperinflatie ten koste van alles wil voorkomen. Dreigt dat, dan gooien ze de rente naar 15%. Met alle gevolgen van dien maar ze doen het wel?

Dat is een goed post!

Het probleem is dat de waarde van fiat nul is per definitie.

De rest, fantoomwaarde, is gebouwd op vertrouwen...

dat vertrouwen komt te voet en gaat weg te paard.

Het zijn spelletjes die ze elke keer weer proberen te spelen en die gewoon niet in het extreme te sturen zijn.

Juist de poging tot het sturen veroorzakt de enorme uitslagen en zal dus ook voor de ineenstorting zorgen.

Niks nieuws alleen dit keer is de omvang iets anders.....

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Dat is een goed post!

Het probleem is dat de waarde van fiat nul is per definitie.

De rest, fantoomwaarde, is gebouwd op vertrouwen...

dat vertrouwen komt te voet en gaat weg te paard.

Het zijn spelletjes die ze elke keer weer proberen te spelen en die gewoon niet in het extreme te sturen zijn.

Juist de poging tot het sturen veroorzakt de enorme uitslagen en zal dus ook voor de ineenstorting zorgen.

Niks nieuws alleen dit keer is de omvang iets anders.....

Prep ze,

K a n s

Inflatie is een politieke keuze, altijd. Met "ze" doel je op de elite mag ik aannemen. De mensen die aan de knoppen zitten zeg maar. Vergeet niet dat zij ook aan boord zitten, wat ons raakt dat raakt hun ook.

Link naar reactie

Inflatie is een politieke keuze, altijd. Met "ze" doel je op de elite mag ik aannemen. De mensen die aan de knoppen zitten zeg maar. Vergeet niet dat zij ook aan boord zitten, wat ons raakt dat raakt hun ook.

Pff dat is wel weer heel zwart wit, het kan een keuze zijn of het dat altijd is?

Stel dat er enorm veel fruit of graan enz komt, goed jaar goede oogst etc, dan is er toch ook sprake van inflatie?

Dan kun je wel weer beredeneren dat je niet alles hoeft te verkopen enz. Maar dan wordt het toch wel een abstractie discussie wat nu inflatie veroorzaakt.

Is het creeeren van geld de oorzaak of het feit dat door die extreme geld creatie het vertrouwen verdwijnt?

En over dat allemaal aan boord zitten....

Ik deel toch liever de vuiststoot uit dan dat ik hem incasseer.. .?

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Pff dat is wel weer heel zwart wit, het kan een keuze zijn of het dat altijd is?

Stel dat er enorm veel fruit of graan enz komt, goed jaar goede oogst etc, dan is er toch ook sprake van inflatie?

Dan kun je wel weer beredeneren dat je niet alles hoeft te verkopen enz. Maar dan wordt het toch wel een abstractie discussie wat nu inflatie veroorzaakt.

Is het creeeren van geld de oorzaak of het feit dat door die extreme geld creatie het vertrouwen verdwijnt?

En over dat allemaal aan boord zitten....

Ik deel toch liever de vuiststoot uit dan dat ik hem incasseer.. .?

Prep ze,

K a n s

Yep, inflatie is een politieke keuze.

Het is wellicht beter een vuiststoot uit te delen dan te incasseren maar ook de rijken der aarden willen niet in een shithole leven. Stel je bent een rijke politieke machthebber in Amerika wil jij dan dat de aarde onder je verschroeit?? Dan mag je wel geld, goud en andere assets hebben maar het is fijner daar van te genieten in een hebbelijke omgeving. Kortom, een vuistslag geven, levert er ook eentje op.

Is de hegemonie van Amerika achter ons? Ja dat denk ik wel. Komt er in Amerika hyperinflatie ala de Weimarreubliek. Nee ik denk van niet.

Link naar reactie

Ik denk eerder dat de elite de consequenties onderschat. De elite hoeft ook geen miljarden onderdanen. De baas over de wereld en personeel is voldoende. Helaas is de mens niet maakbaar en zal het ook nooit worden. Wie zegt dat de ineenstorting van de grote rijken en de wereld oorlogen niet mislukte pogingen waren om de boel over te nemen?

Link naar reactie

.

Het is wellicht beter een vuiststoot uit te delen dan te incasseren maar ook de rijken der aarden willen niet in een shithole leven. Stel je bent een rijke politieke machthebber in Amerika wil jij dan dat de aarde onder je verschroeit?? Dan mag je wel geld, goud en andere assets hebben maar het is fijner daar van te genieten in een hebbelijke omgeving. Kortom, een vuistslag geven, levert er ook eentje op.

Leuke theorie, kijk naar de geschiedenis en waar het in de praktijk toch net iets anders gegaan is dan rationeel denken........

En over die komende ondergang van de welvaard van Amerika, denk je dat ze dat laten gebeuren en niks doen of dat ze denken wij ellende jullie ook ellende.......?

Wat Amerika staat te wachten vergelijken met de Weimar hickup is inderdaad niet slim.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Leuke theorie, kijk naar de geschiedenis en waar het in de praktijk toch net iets anders gegaan is dan rationeel denken........

En over die komende ondergang van de welvaard van Amerika, denk je dat ze dat laten gebeuren en niks doen of dat ze denken wij ellende jullie ook ellende.......?

Wat Amerika staat te wachten vergelijken met de Weimar hickup is inderdaad niet slim.

Prep ze,

K a n s

Als ze ons opzettelijk het wak insturen gaan ze mee. Ook zij hebben huizen, aandelen, een dochter die naar school fietst. Niemand wil terug naar mesopotamie. Zij hebben meer te verliezen dan jan zonder pet.

Link naar reactie

Als ze ons opzettelijk het wak insturen gaan ze mee. Ook zij hebben huizen, aandelen, een dochter die naar school fietst. Niemand wil terug naar mesopotamie. Zij hebben meer te verliezen dan jan zonder pet.

Nogmaals leuker theory, in de praktijk gebeurt het wel.

Waarom bouwt Japan onveilige kerncentrales op een domme plek, korte termijn winst en nu het fout gaat en de kosten boven de winst uitstijgen is die elite mischien deels de klos deels zal lekker uit Japan weg zijn? Whatever het heeft ze niet tegengehouden het risico te nemen.

Idem met elke oorlog, bewust risico maar de grootste verliezer is altijd de burgers.

En als ze maar denken dat er een kans is om iets te winnen dan zijn ee dus mensen die alles op het spel willen zetten.

Psychopaten denken anders san wij, Sociopaten idem het feit dat jij zo denkt, redeneert en hopelijk ook acteert is mooi.

Er van uit gaan dat anderen dat ook doen is dom en onrealistisch, kijk maar naar de geschiedenis.

Prep ze

K a n s

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...