Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hout voorzien en hetgeen erbij komt.


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu heb ik een heel goede houtkachel en deze namiddag ga ik mijn nieuwe kettingzaag van husqvarna gaan ophalen.

Hout kost geld...veel geld en hier mag je niet zomaar gaan kappen want binnen het uur zit je op het flikkenbureau met alle gevolgen vandien ( financieel zware boetes).

 

Dus ik liet het woord rondgaan waar ik woon en wat blijkt (ik ben een vrij sociaal iemand) ..een gebuur van een paar huizen verder heeft het voor mij geregeld dat ze komende week 100 propere droge paletten komen afzetten bij mij thuis...zomaar gratis ..

 

Hiermee bedoel ik ..als je de mogelijkheid hebt om hout te stoken en het ook op te slaan laat je die kans best niet liggen.

Mijn vuur is slechts 8,5 KW en ik heb een groot huis maar ik verwarm mijn living ,eetplaats en slaapkamers er allemaal mee.

 

Ik heb uiteraard ook gewone centrale verwarming maar de aardgas is echt wel heel duur dus die zet ik enkel aan als het echt echt nodig is.

Mijn huis is volledig onderkelderd en droog dus daar kan ik zo een 200 paletten opslaan en bijvullen wanneer deze gebruikt worden.

 

Maw ,ok paletten stoken iets sneller maar geven heel veel warmte ....ik stook een halve pallet per avond en het is binnen constant 25 °c dus...Vooral het is gratis !!!!!!

Ik zaag niet alles want mijn houtkot zit nu vol ...tot daar maar in de straat hierachter is op 1 nacht een mevrouw haar houtkot volledig leeggeroofd...tja dan sta je daar...

Bijlen ,kapmes en kliefhamer worden binnen bewaard...je zal het maar horen dat je hout wordt gestolen en buiten komen en daar staat jouw inbreker dan met jouw kapbijl voor jouw neus...

 

Dit alles gewoon ter info.....laat jouw wens horen en het komt wel af ( daarna heb je het lekker warm en je bent voorzien!! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja...de nagels moet je erbij nemen. Het is gratis he. Ik haal 2 x per week de nagels uit mn vuur en spaar die op in een ton.

Ik heb nu ondertussen een 50 palleten gezaagd en je wordt het snel gewoon hoe je ze best zaagt zonder de nagels te raken.

De tussenblokken heb je lekker lang warmte van en met de gewone latten brandt je vuur in een oogwenk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier wordt voor het grootste deel pallets verbrand in de houtkachel. Eerst waren we er een beetje ongerust op, omdat er beweerd werd dat dit extra aanslag in de schoorsteen zou geven. Inmiddels weten we dat dit vooral gebeurd wanneer het hout vochtig is wanneer het gestookt wordt. Die spijkers, tja, we halen hele kunstwerken uit de kachel, maar dat weegt niet op tegen het gratis stoken! Goed initiatief, dat natuurlijk niet iedereen moet gaan volgen, anders zijn er straks geen pallets meer. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

koop een schoorsteen veeg setje voor de zekerheid. kost 35 eurie

rag het rook kanaal 2 keer per jaar zelf. dat kan meestal van beneden naar boven. dan weet je zeker dat je safe zit.

Maar pallets zijn droog, branden warm, ondanks dat er een beetje lijm in die persblokken zit zou ik me niet veel zorgen maken. (als je bent begonnen met een schone schoorstaan dan he :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er ligt hier 30 ton eik brandklaar. Achter slot, gekliefd en gezaagd. Ik kan nog even verder. Wellicht koop ik binnenkort een voorraadje geperste bruinkool. Dat is tegenwoordig goedkoper dan brandhout dat je moet kopen.

 

Berekening :

Brandhout eik 75€/stère - dit is 500 kg à 4wkh/kg = 2000 kwh ofte 3.75ct/kwh

Bruinkool 2.99€/10kg à 8.7kwh/kg=3.44ct/kwh

Anthraciet 400€/t= 400/1000*9.5kwh/kg=3.8ct/kwh

Aardgas kost in België op basis van mijn verbruik, huur meter, btw, vergoedingen voor milieu en groene stroom inbegrepen +/-10ct/kwh

Elektr. dagtarief : +/- 20ct/kwh nachttarief : +/- 14ct/kwh

Gasolie 0.85€/l à 10kwh/l = 8.5ct/l

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er ligt hier 30 ton eik brandklaar. Achter slot, gekliefd en gezaagd. Ik kan nog even verder. Wellicht koop ik binnenkort een voorraadje geperste bruinkool. Dat is tegenwoordig goedkoper dan brandhout dat je moet kopen.

 

Berekening :

Brandhout eik 75€/stère - dit is 500 kg à 4wkh/kg = 2000 kwh ofte 3.75ct/kwh

Bruinkool 2.99€/10kg à 8.7kwh/kg=3.44ct/kwh

Anthraciet 400€/t= 400/1000*9.5kwh/kg=3.8ct/kwh

Aardgas kost in België op basis van mijn verbruik, huur meter, btw, vergoedingen voor milieu en groene stroom inbegrepen +/-10ct/kwh

Elektr. dagtarief : +/- 20ct/kwh nachttarief : +/- 14ct/kwh

Gasolie 0.85€/l à 10kwh/l = 8.5ct/l

 

Hey,best interessant,dat kostenlijstje van jou.

Zou iemand al eens geprobeerd hebben om met zo'n pellet kachel antraciet kooltjes te stoken?

Nog altijd goedkoper als die pellets,die 5,49 per kwh kosten volgens deze site;

http://pelletinfo.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn....30 ton..eik...das idd geld waard. De meeste adressen waar ik prijs heb gevraagd kosten tss de 60 € en de 100 € per sterre geleverd.

Das een groot pak geld. Steenkool is momenteel het goedkoopste als je moet kopen...

Mijn palletten die ik stook die zijn gratis en voorlopig heb ik goede adressen...via via mag ik savonds op bepaalde bedrijfsterreinen de containers gaan leeghalen..

Vorige week zo 18 palletten gaan halen. Langs bouwwerven staan ze veelal gewoon mee te nemen enz enz.

Nogmaals..spread the word en je kan aan heel veel hout geraken.

Nu met mijn nieuwe boomzaag heb ik hier en daar opdrachtjes om een of andere boom te verwijderen in een tuin. Dat hout leg ik dan gezaagd en gekliefd te drogen voor volgend jaar de winter.

Ik ken iemand waar in de tuin 3 grote accacias moet gezaagd worden en die zijn voor mn buurman en voor mij...zit zo een 15 m² hout in..

Ok je moet werken voor hout maar de beloning is groot.

Mijn schoorsteen reinig ik zelf (is toegestaan door mn brandverzekering !!!!!!! steeds checken).

In het begin dat ik dit huis kocht was de schoorsteen niet zo goed onderhouden. Er was nogal wat creosoot in de schoorsteen.

OPLOSSING. 1 ik heb een pot HG schoorsteenveger opgebrand (groen poeder...) 2 ik heb een soort tool in mekaar gelast.

Een buis van pakweg 10cm tot 15 cm . Boven en onder de buis een ring gelast ..1 voor de koord en 1 voor het gewicht om te laten zakken. Daarna op de buis heb ik in de ronde bouten gelast met de 6-hoekige kant naar buiten.

Dit ziet er nu zo beetje uit als een mijn die in zee ligt. Maar het schrapend vermogen als je die langs de schouwwand trekt is fenomenaal. Bijna alle creosoot is verwijdert. Daarna zet ik vuur even weg van de schouw en schep en stofzuig ik alles proper. Schouw trekt nu extreem goed en buiten is bijna geen rook te zien dus dwz een heel goede verbranding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666;

Accasia brand wel lekker maar stinkt echt een uur in de wind bij het stoken,ruik je zowel tijdens het bijstoken,als door de schoorsteen,zijn de buren niet blij mee:)

 

Ha, verdorie, daar heb je zowaar gelijk in... Robenia ook toch? (Had een kennis van mij massaal aangeplant, zou lekker snel groeien, hahaha)

't Roet en 't vonkt nogal.....

 

Goed heet stoken (bij voorkeur in een kachel) @tom666 en vooral binnen blijven! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei...van Accacia nog niet gehoord dat het niet zo perfect is...stinken...tja weet ik niet ( pas op ik spreek niet tegen he) maar mijn buur brand dit en ik heb nog geen klachten gehoord. Ikzelf ruik het niet (kan niet want mijn reukzin is weg na een verkeersongeval).

Vooral wat @Raycoupe zegt over het roet staat mij niet zo aan. Roet in de schouw of toch veel ervan is niet zo goed.

Daar ga ik mij eerst even over informeren alvorens ik die bomen een stammetje korter maak :D

Soit ...ik zie wel. Voorlopig heb ik seriues werk met mijn palletten die gaan geleverd worden komende week...kvrees dat ik effe zoet zal zijn met een stuk of 100.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,best interessant,dat kostenlijstje van jou.

Zou iemand al eens geprobeerd hebben om met zo'n pellet kachel antraciet kooltjes te stoken?

Nog altijd goedkoper als die pellets,die 5,49 per kwh kosten volgens deze site;

http://pelletinfo.net/

 

Het heeft me enkele jaren gekost voor ik precies had uitgevogeld hoe ik dat allemaal moest vergelijken. Niet dat mijn berekening sluitend is, maar het geeft een idee. Ter info, voor 15ton, equivalent van 40m3 los gestort betaalde ik 1050€, thuisgeleverd, gekliefd en gezaagd. Dat komt neer op pakweg 30 stère gestapeld, dus ongeveer 25 à 30€/stere.

 

In een pelletkachel kolen branden zou ik echt niet doen, dat ding is niet geschikt tegen de hoge temperaturen van steenkool. In mijn inbouwhaard brand ik wel steenkool, maar ik heb 'm dan ook voorzien van een extra bescherming aan de binnenzijde. Momenteel brand ik hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en met een beetje mazzel je schoorsteen ook

 

NOOIT maar dan ook NOOIT vervuild hout en daar valt MDF/triplex etc ook onder

 

Groot gelijk, maar als je vreest voor schouwbrand, zorg dan dat je een kg zout hebt klaarstaan om in het vuur te kieperen. De chloordampen drukken zuurstof weg en doven de vlam in de schouw. Niet inademen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groot gelijk, maar als je vreest voor schouwbrand, zorg dan dat je een kg zout hebt klaarstaan om in het vuur te kieperen. De chloordampen drukken zuurstof weg en doven de vlam in de schouw. Niet inademen !

 

ik heb geen angst voor schoorsteen brand, maar vervuild hout stoken is vragen om problemen

bij mij komt er alleen schoon hout in, tuurlijk ik zie wel eens wat over het hoofd maar ik let er echt ok

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en met een beetje mazzel je schoorsteen ook

 

NOOIT maar dan ook NOOIT vervuild hout en daar valt MDF/triplex etc ook onder

 

Valt wel mee hoor,als je schoorsteen maar goed in orde is en je het niet puur stookt maar gemengd met ander hout en zorgt voor een hete vlam is er niet zoveel aan de hand.

Weet je wat pas echte rotzooi is?

Dat gewolmaniseerde tuinhout;het brand slecht en je hebt de indruk dat je een chemisch fabriekje op gang aan het houden bent,inclusief de rook/vlammen in de kleuren variërend van zwavelgeel tot kopergroen.

Zeker in stedelijke gebieden is het bij een shtf wel praktisch als je al wat ervaring hebt in het stoken van ook mindere goden als gekloofd en gedroogd superhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn moeder gaat alles in de kachel eik beuk berk pallet hout afbraak plaat soorten . Ik veeg de schoorsteen e maal per jaar en een maal wordt het door een schoorsteen veger gedaan . Nog nooit problemen gehad . En de spijkers geven veel warmte alleen moet je ze aan de praat krijgen .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...