Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ideale vis gerei aanschaffen


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Stel je mag twee hengels meenemen, waarvoor zou je dan kiezen? Neem je te licht materiaal dan is het niet goed en neem je te zwaar, dan kun je ook niet goed uit de voeten. Ik zoek dus een mix van 2 hengels en toebehoren om zowel vanaf een sloot, rivier, boot als op zee iets te kunnen vangen.

 

Is er een vis expert die me naar de goede richting kan helpen?

 

Bij mij is een stromende rivier in de buurt, maar ook de zee is op een klein half uurtje rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een Daiwa Procaster rugzakhengeltje (de PL-695P voor fanatiekelingen). 160 lang maar hij bestaat uit vijf delen en een foedraal dus supersimpel in welke rugzak (BOB/INCH) dan ook mee te nemen. Daar zit hij dus ook in:) Hij is van grafiet, sterk genoeg (max 15 lb lijn maar het gaat vooral om of je een beetje kan vissen of niet) en zeer licht. 1 molen erbij en 2 spoelen. Dunne draad voor forel en andere riviervis, wat dikker voor op zee. Zeebaars, makreel (hoewel je die er met 0.20 ook wel uithaalt).

 

Maar goed, op je vraag: 'stel dat je twee hengels mocht meenemen, welke zou je dan kiezen' zou ik dus bijna altijd antwoorden: ik zou er maar 1 meenemen. Als het niet om preppen gaat dan nog neem ik bijna altijd maar 1 hengel mee en dat is een tweedelige lichte carbon karperstok. Hij is niet te lang, lekker hanteerbaar dus, sterk genoeg (flinke zeebaarzen mee uitgetrokken bv) en praktisch. Goed voor de rivier, het strand (als je een beetje het water inloopt of een golfbreker tot je beschikking hebt) en overleefbaar op een boot. Ik gebruik hem voor zeebaars, makreel, gul, forel, snoek, karper, etc. en heb ermee gevangen vanaf mijn zodiac, golfbreker, op het strand en langs de sloot.

 

Het enige moment dat ik twee hengels meeneem is als ik met vrienden een nacht lang met bier op de pier zit. Dan gaat er een strandhengel mee van 4 meter 50. Maar dan nog ben ik degene die bijna de hele tijd op de blokken met zijn spinnertje staat (terwijl dan soms een vriend mijn strandhengel binnenhaalt:p....).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit inderdaad aan een karperhengel te denken en een kleinere telescoop. Dan wat verschillende dikte lijn en 2 of 3 molens. Kunstaas had ik zelf nog niet eens aan gedacht. In de tijd dat ik nog regelmatig viste, ging ik meestal voor (levend)aas. Voor witvis had ik altijd een lokaas met gemalen venkel en anijszaad, dus dat moet ik ook meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik heb twee fox stratos 4000 molens. Hierbij krijg je drie spoeltjes geleverd. Hierop kun je bijvoorbeeld gevlochten lijn doen voor het roofvissen, dun nylon voor het all round vissen en dik nylon voor het karper vissen.

 

Dan twee telescoophengels van een meter of drie erbij, dan kun je volgens mij wel een hoop situaties aan. Ideaal zal het nooit worden, maar ik zeg altijd maar zo: de vis weet niet wat voor hengel aan de andere kant van het lijntje zit. Die hapt toch wel. of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alleen zoals eerder al gezegd alleen yoyo reels meenemen of natuurlijk gewoon een net met onder wat lood en boven een middel waardoor het blijft drijven.

 

Het lijkt mij persoonlijk het beste om gewoon een lijn in het water te laten gaan met wat aas en dan later terugkomen of je beet hebt, zo zou je het bijv. ook 's nachts kunnen laten hangen en dan heb je in de ochtend een lekker visje als ontbijt:)

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik zou alleen zoals eerder al gezegd alleen yoyo reels meenemen of natuurlijk gewoon een net met onder wat lood en boven een middel waardoor het blijft drijven.

 

Het lijkt mij persoonlijk het beste om gewoon een lijn in het water te laten gaan met wat aas en dan later terugkomen of je beet hebt, zo zou je het bijv. ook 's nachts kunnen laten hangen en dan heb je in de ochtend een lekker visje als ontbijt:)

 

mvg, MP

 

Heb je dit al een keer in de praktijk getest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerbewoner ik heb dit een keertje gedaan maar dit was wel in soort beekje met stroming dus het zou misschien niet zoveel nut hebben als het in stilstaand water is, in mijn geval bleef het kunstaas dus steeds bewegen door de stroming ook had ik eerder die week daar al wat gevoerd dus misschien hielp dat ook mee in mijn geval.

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit al een keer in de praktijk getest?

 

Gaat het nog steeds over yoyo reels?

 

Ben vorig weekend met een vriend gaan kamperen op het stuk grond van zijn vader midden in een natuurreservaat. Ze hebben daar drie grote vijvers en samen hebben we daar s'nachts 15 yoyo reels' uitgehangen (5 grote palinghaken met wormen en 10 haakjes maat 12 met maaikes). Na een uurtje hadden we al een stuk of 4 witviskes, 3 grote karpers en een dikke paling. :) Dat is echt fantastisch gerief. Nog nooit geklungel mee gehad met visdraad dat in de knoop hing of haken die vasthangen en kwijtgeraken.

 

Wat we wel deden was constant het hele parcours afwandelen zodat de vis niet te lang bleef hangen. Zo heb je toch nog het gevoel van vissen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, die yoyo's werken goed, maar zijn niet legaal (voor zover mij bekend)

 

Yoyo's zijn gewoon overbodige luxe. Voor echte stropers die de laatste 5% van hun buit ook niet willen missen. :(

Een gewone zetlijn vangt al meer dan nodig... en net zo illegaal. Puur voor post SHTF want daarvoor wil ik niets eten uit de kanalen hier in de buurt (boeren spuiten nogal wat dingen die ik niet 'goed genoeg' ken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb als tiener wel snoeken gevangen in stilstaand water door alleen een lijn aan een boom te knopen en inderdaad aan het eind een haak met aas eraan. Overigens niet met kunstaas. Ik vrees dat ik destijds wat minder scrupuleus was en eerst met het kruisnet me van wat voorntjes had voorzien...

 

ps zo'n yoyo reel kende ik nog niet. Leuk spul:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yoyo's zijn gewoon overbodige luxe. Voor echte stropers die de laatste 5% van hun buit ook niet willen missen. :(

Een gewone zetlijn vangt al meer dan nodig... en net zo illegaal. Puur voor post SHTF want daarvoor wil ik niets eten uit de kanalen hier in de buurt (boeren spuiten nogal wat dingen die ik niet 'goed genoeg' ken).

 

En daarbij zijn veel vissen uit binnenwater niet echt lekker. Ik heb in mijn jeugd verschillende soorten gegeten van paling (wel lekker indien goed bereid) tot snoek maar het was niet echt lekker. Je krijgt de grondsmaak er nooit helemaal uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...