Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoemaak hou ik mijn veldfles schoon


Wonderland

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb pas een plastic veldfles omdat er echt veel in past. Dat is mijn eerste aanschaffing op mijn prep spullen. Maar hier is nu het probleem hij gaat heel erg stinken van binnen. Maar ik ververs elke dag het schone kraan water maar hij blijft stinken. En ik kan hem niet in de vaatwasser doen dan smelt hij. Wanter staat op dat ik hem niet op brandende platen leggen of in het vuur. Dus weet iemand wat ik kan doen. Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas een plastic veldfles omdat er echt veel in past. Dat is mijn eerste aanschaffing op mijn prep spullen. Maar hier is nu het probleem hij gaat heel erg stinken van binnen. Maar ik ververs elke dag het schone kraan water maar hij blijft stinken. En ik kan hem niet in de vaatwasser doen dan smelt hij. Wanter staat op dat ik hem niet op brandende platen leggen of in het vuur. Dus weet iemand wat ik kan doen. Alvast bedankt

Voor deze toepassing gebruik ik eigenlijk altijd reinigingtabletten voor kunstgebitten voor, doe ze met lauw water in de veldfles en laat het er een nachtje in staan, volgende ochtend even omspoelen en je hebt geen nare geurtjes meer. Ook zijn deze erg geschikt voor bijvoorbeeld koffieaanslag in een thermoskan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Azijn, daarna afspoelen. Haalt de nare geuren weg.

 

Dat gebruik ik ook, wel de hele sterke variant van 25% azijnzuur, maar met gewone 5% gaat het ook prima.

 

Het ontsmet en verwijderd geurtjes. Helpt ook tegen de plastic smaak/geur.

Al mijn drinkwater containers reinig ik op die manier tegenwoordig.

 

Niet geheel onbelangrijk, want je kunt leuke bacteriën oplopen als je het verzuimd, zoals ik vorig jaar achter kwam. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ook nog handige tips voor eventueel het schoonmaken van de buitenkant? Bij bv een aluminium veldfles die in het vuur/kolen heeft gelegen om water te koken? Ik heb al diverse veldflessen gezien die er behoorlijk smering van werden van niet alleen het vuur maar ook andere prut die blijft plakken/zitten aan de fles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ook nog handige tips voor eventueel het schoonmaken van de buitenkant? Bij bv een aluminium veldfles die in het vuur/kolen heeft gelegen om water te koken? Ik heb al diverse veldflessen gezien die er behoorlijk smering van werden van niet alleen het vuur maar ook andere prut die blijft plakken/zitten aan de fles.

 

RVS schuurstaal vind ik handig.

schuurspons-metaal-2st-571503.jpg.44e31befb272d4e4c6f7933295876147.jpg

 

Indien niet aanwezig, zand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Oke ik zal het proberen alleen heb geen kunstgebit

Maakt niet zoveel uit tich

Ik ben bij het kopen van dit spul nog nooit gecontroleerd op het hebben van een kunstgebit. Ik denk dat je het risico wel kan nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ook nog handige tips voor eventueel het schoonmaken van de buitenkant? Bij bv een aluminium veldfles die in het vuur/kolen heeft gelegen om water te koken? Ik heb al diverse veldflessen gezien die er behoorlijk smering van werden van niet alleen het vuur maar ook andere prut die blijft plakken/zitten aan de fles.

 

Bij de Action verkopen ze spuitbussen om je BBQ mee schoon te maken, die zijn daarvoor ook handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon je veldfles geopend opbergen, heb je helemaal geen bleek of wat voor zooi nodig. dus na gebruik omspoelen en OPEN wegzetten.

 

snap ook niet wat je veldfles in het vuur doet.. daar heb je een metalen mok voor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand ook nog handige tips voor eventueel het schoonmaken van de buitenkant? Bij bv een aluminium veldfles die in het vuur/kolen heeft gelegen om water te koken? Ik heb al diverse veldflessen gezien die er behoorlijk smering van werden van niet alleen het vuur maar ook andere prut die blijft plakken/zitten aan de fles.

Misschien een rare tip maar je kunt deze ook schoonmaken door je veldfles in een pan water te zetten en te koken samen met aardappelschillen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kungfufox @Raycoupe @Vempain

RVS schuurstaal vind ik handig.

schuurspons-metaal-2st-571503.jpg.44e31befb272d4e4c6f7933295876147.jpg

 

Indien niet aanwezig, zand.

Om te voorkomen dat aluminium pannen (maar ook andere pannen ) vies worden wordt er ook wel een dun laagje groene zeep op de pan gedaan voordat je de pan op het vuur zet

als je nadien je pannen schoon gaat maken gaat dit aanzienlijk makkelijker (er zit gewoon roet op de pan maar dit gaat er veel makkelijker af )

wat betreft een aluminium veldfles om deze van binnen schoon te maken (zeker als hij lange tijd niet is gerbuikt en vochtig is weggezet waardoor er witte oxide aanslag op de binnenkant zit )

gebruikten we vroeger gewoon wat scherp (schoon ) zand en wat kiezelsteentjes met wat water en dan gewoon een poosje schudden tot de fles mooi glimmend schoon is .

gr will

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @Vempain gebruik ik ook kunstgebit reinigingstabletten. Nachtje laten staan en ze worden schoon en fris. Zo niet, dan naspoelen met azijn zoals @Raycoupe al aangaf.

Voor mij is dit vaak ook de reden om doorzichtige flessen te gebruiken, zoals van Nalgene. Je ziet dan ook sneller of er viezigheid inzit.

Goed laten drogen zonder de dop erop te draaien is vaak al voldoende na een reguliere trip (als er gewoon schoon drinkwater in heeft gezeten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kunfufox @Raycoupe @Vempain

Om te voorkomen dat aluminium pannen (maar ook andere pannen ) vies worden wordt er ook wel een dun laagje groene zeep op de pan gedaan voordat je de pan op het vuur zet

als je nadien je pannen schoon gaat maken gaat dit aanzienlijk makkelijker (er zit gewoon roet op de pan maar dit gaat er veel makkelijker af )

wat betreft een aluminium veldfles om deze van binnen schoon te maken (zeker als hij lange tijd niet is gerbuikt en vochtig is weggezet waardoor er witte oxide aanslag op de binnenkant zit )

gebruikten we vroeger gewoon wat scherp (schoon ) zand en wat kiezelsteentjes met wat water en dan gewoon een poosje schudden tot de fles mooi glimmend schoon is .

gr will

gr will

Weet je zeker dat aluminium pannen ook met groene zeep kan, ik lees op sommige sites van het internet namelijk ook dat je juist geen groene zeep mag gebruiken. Terwijl andere sites dat juist weer tegenspreken:confused:Zelf heb ik gekozen voor een rvs meshtin waarbij je deze kunt afwassen met baking soda of as van een kampvuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain Je hebt helemaal gelijk sorry het was , voor gietijzer , RVS en titanium pannen , ook geemailleerde pannen hou je op die manier schoner . de soda van de groene zeep kan je aluminium aantasten

een oplossing voor aluminum pannen is (om de roet aanslag bij het koken te verminderen is ) AL folie onder de pan te plaatsen

gr will;

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor deze toepassing gebruik ik eigenlijk altijd reinigingtabletten voor kunstgebitten voor, doe ze met lauw water in de veldfles en laat het er een nachtje in staan, volgende ochtend even omspoelen en je hebt geen nare geurtjes meer. Ook zijn deze erg geschikt voor bijvoorbeeld koffieaanslag in een thermoskan.

 

Ik sluit mij hier bij aan,

Mijn camelbak, watertanks(20ltr) en veldflessen reinig ik ook op de zelfde manier .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...