Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ruitenwissers & antivries vloeistof


Floesh

Aanbevolen berichten

Zoals @DickBerts in zijn boek Hoe overleef ik een crisis schrijft, zijn reserve onderdelen voor je auto van essentieel belang om op voorraad te hebben.

 

Vroeger had ik een lease auto waarbij ik eigenlijk nooit omkeek naar onderhoud en onderdelen, maar sinds ik aan het preppen ben en nu ik een eigen auto bezit let ik ook hier op.

 

Hier de ANWB test (let op een pdf) waarin 15 ruitenwissers zijn getest en de Bosch Aerotwin en de Aeroset erg goed uit de bus komen.

 

Op google heb ik naar diverse aanbieders gezocht die de Bosch Aerotwin wissers verkopen en kwam uit op MisterAuto.nl waar ze voor een goede prijs te verkrijgen zijn.

(Even je automerk en type invoeren om automatisch een selectie van de juiste wissers te krijgen)

 

Naast goede ruitenwissers is ruitenwisservloeistof ook erg belangrijk.

 

Hier de Tros Radar test van antivries vloeistof:

 

Einduitslag:

1. Kruidvat (eigen merk)

2. Kwikfit (eigen merk)

2. Zelfgemaakt middel door Radar

2. Hema (eigen merk)

3. Visio Ice (gekocht bij Halfords)

4. All Ride (gekocht bij Texaco)

 

Edit: bij de Lidl zijn deze week diverse auto spullen in de aanbieding waaronder 5 liter antivries vloeistof voor € 6,99

 

Ik hoop dat deze topic helpt en natuurlijk zijn alle tips welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hmmm door denker wat ga het eerste kapot of wat gaat er regelmatig kapot.

 

eerst de Essentials: oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter. zonder deze kan je naar je voertuig fluiten.

wat is er verder nog handig: sleutels set, kruipolie, eventueel workshop manual, batterij, lampen, zekeringen, ophanging rubbers, stofhoezen,

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Floesh ruitenwissers zou wel het laatste zijn waar ik mij druk om maak, ja zijn heel belangrijk maar dan trek ik ze wel van een andere (verlaten!) auto.

Dan eerder een reserve ruitenwisser motor, reserve accu en alles wat @Mecanical Dog zegt, daarnaast ook voorraad van de essentiële vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof.

 

batterij accu wat is het verschil ^^

ik ga nog even brainstormen over dit topic. er springt op de moment niets binnen.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Floesh ruitenwissers zou wel het laatste zijn waar ik mij druk om maak, ja zijn heel belangrijk maar dan trek ik ze wel van een andere (verlaten!) auto.

Dan eerder een reserve ruitenwisser motor, reserve accu en alles wat @Mecanical Dog zegt, daarnaast ook voorraad van de essentiële vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof.

 

Sorry Awol, maar hier ben ik het hartgrondig met je oneens. Wat we al dan niet kunnen jatten, laten we onder normale omstandigheden op deze site buiten beschouwing. Ik vind je verhaal ook niet logisch, omdat je een accu en een ruitenwissermotor ook kunt jatten.

 

Hoe dan ook, ruitenwissers zijn belangrijker dan je denkt. Je hebt ze zeker nodig! Bij flinke regen -en dat komt nogal eens voor in de Lage Landen- rijd je zonder ruitenwissers gewoon niet verder. Je hebt ze in alle maten en soorten, die via een fijnmazig en kwetsbaar systeem gedistribueerd worden. Kom je bij een shtf niet meer aan. Bovendien heb ik het al eens meegemaakt, dat mijn auto vanwege een paar lullige ruitenwisserbladen bij de APK werd afgekeurd. Kofferbak open, klik, klak, nieuwe er op en goedgekeurd. Een paar in reserve is fantastisch en het kost weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Awol, maar hier ben ik het hartgrondig met je oneens. Wat we al dan niet kunnen jatten, laten we onder normale omstandigheden op deze site buiten beschouwing. Ik vind je verhaal ook niet logisch, omdat je een accu en een ruitenwissermotor ook kun jatten.

 

Hoe dan ook, ruitenwissers zijn belangrijker dan je denkt. Je hebt ze zeker nodig! Bij flinke regen -en dat komt nogal eens voor in de Lage Landen- rijd je zonder ruitenwissers gewoon niet verder. Je hebt ze in alle maten en soorten, die via een fijnmazig en kwetsbaar systeem gedistribueerd worden. Kom je bij een shtf niet meer aan. Bovendien heb ik het al eens meegemaakt dat mijn auto vanwege een paar lullige ruitenwisserbladen bij de APK afgekeurd werd. Kofferbak open, klik, klak, nieuwe er op en goedgekeurd. Een paar in reserve is fantastisch en het kost weinig.

 

We zijn het meer met elkaar eens dan je zou denken, ik geef volgens mij aan dat ze wel heel belangrijk zijn maar relatief eenvoudig te "bekomen". Over het algemeen kun je een ruitenwisser in minder dan een minuut van een auto halen (mijn type auto uit '94 iig wel) en monteren, daarnaast worden veel standaard maten gebruikt en hoeft een iets grotere of kleinere niet direct te betekenen dat zij niet, minimaal tijdelijk, te gebruiken zijn. Uiteraard is het helemaal geen slecht idee om gewoon reserve te hebben. Een accu en ruitenwisser motor kost veel meer tijd en moeite (exposure) om uit een auto te halen. Maar als je, zoals @Floesh , nadenkt over reserve zaken dan vind ik ruitenwissers dus een lagere prioriteit hebben.

 

Overigens doe ik wel de aanname dat Floesh het heeft over een langere SHTF situatie aangezien hij refereert aan je boek (hoe overleef ik een crisis).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Awol, maar hier ben ik het hartgrondig met je oneens. Wat we al dan niet kunnen jatten, laten we onder normale omstandigheden op deze site buiten beschouwing. Ik vind je verhaal ook niet logisch, omdat je een accu en een ruitenwissermotor ook kunt jatten.

 

Hoe dan ook, ruitenwissers zijn belangrijker dan je denkt. Je hebt ze zeker nodig! Bij flinke regen -en dat komt nogal eens voor in de Lage Landen- rijd je zonder ruitenwissers gewoon niet verder. Je hebt ze in alle maten en soorten, die via een fijnmazig en kwetsbaar systeem gedistribueerd worden. Kom je bij een shtf niet meer aan. Bovendien heb ik het al eens meegemaakt, dat mijn auto vanwege een paar lullige ruitenwisserbladen bij de APK werd afgekeurd. Kofferbak open, klik, klak, nieuwe er op en goedgekeurd. Een paar in reserve is fantastisch en het kost weinig.

 

ze zijn zeker belangrijk maar zowat alles kan je omtoveren tot ruiten wisser. een passende filter "jatten" of vinden gaat een andere uitdaging zijn. daarom denk ik dat het beter is die eerst extra te hebben liggen.

 

nog een paar die ik ondertussen heb bedacht: distributieriem, bougies(gloei of vonk voor diesel of benzine), Vriemen, vetnippels durven ook vaak breken. leidingen en darmen, rolletje koperdraad.

 

maar natuurlijk ook banden!!! zorg dat je kan blijven rollen of je rolt nergens naar. 4 extra banden hebben liggen super goed bezig maar het kan ook anders. reparatie kit en de skillz om het te gebruiken(zowel veters voor de quick fix als het echt plakwerk en vulkanisatie voor een permanente oplossing). eventueel investeren in een paar simpele tools om banden te monteren/demonteren zodat je ze van andere voertuigen kunt "jatten".

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zijn zeker belangrijk maar zowat alles kan je omtoveren tot ruiten wisser. een passende filter "jatten" of vinden gaat een andere uitdaging zijn. daarom denk ik dat het beter is die eerst extra te hebben liggen.

 

nog een paar die ik ondertussen heb bedacht: distributieriem, bougies(gloei of vonk voor diesel of benzine), Vriemen, vetnippels durven ook vaak breken. leidingen en darmen, rolletje koperdraad.

 

maar natuurlijk ook banden!!! zorg dat je kan blijven rollen of je rolt nergens naar. 4 extra banden hebben liggen super goed bezig maar het kan ook anders. reparatie kit en de skillz om het te gebruiken(zowel veters voor de quick fix als het echt plakwerk en vulkanisatie voor een permanente oplossing). eventueel investeren in een paar simpele tools om banden te monteren/demonteren zodat je ze van andere voertuigen kunt "jatten".

 

mvg MD

 

Wat vriemen en darmen zijn weet ik niet ;) en da's ook meteen een punt. Iedereen kan in principe wel een oliefilter, accu of bougies vervangen of kan dat heel gemakkelijk leren. Maar stofhoezen moet je de wielophanging voor los maken, distributieriem is pittig klusje als je er een beetje bij kan, als je de timing fout doet heb je ook geen werkende motor. Maar weinigen kunnen zoiets, hoeveel mensen hebben om te beginnen al een momentsleutel? Dan nog de anderen benodigdheden, ruimte en tijd. Ik zou het houden bij simpel onderhoud, bij grote technische problemen is het "vinden" van een andere auto misschien een beter idee. Die heeft misschien alleen de accu nodig uit je eigen auto.

 

V en of multi snaar, dat is nog wel iets om te preppen denk ik, ook relatief makkelijk zelf te doen. (edit oh wacht, dat zijn vast jouw Vriemen, zucht, Belgen....)

:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vervangen van een distributieriem word overschat.

Met een beetje normaal verstand is dat goed te doen en bij de meeste (oudere autos ) zonder extra gereedschap.

Het blijft wel een klusje dat tijdrovend is zeker als je biet dagelijks doet.

Wat net zo belangrijk is als de distributieriem is de waterpomp zonder die kom je nergens.

 

Laten we wel wezen als je zo gaat denken moet je een halve auto op voorraad hebben liggen.

Als je inventief bent kom je al een heel eind.

Lampen heb je niet echt nodig gaat er 1 kapot maak je het groot, stads, of mistlicht aan zelfs een een lampje op de accu aansluiten en op de motorkap bevestigen is een optie.

Een ruitenwisser is zelf ook makkelijk te maken in een shtf situatie is het niet nodig om je karretje door de apk te krijgen.

 

Hoe je er komt doet er niet toe overleven betekend ook inventief zijn en je aanpassen aan elke situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een flinke shtf situatie maak ik me niet druk om mn auto. Er zullen ruim voldoende verlaten auto's zijn die je met een beetje 'sleutelen' zo mee kunt pakken ;-)

Mocht je je auto willen gebruiken om naar je BOl te gaan, dan moet je zorgen dat je auto in top conditie verkeerd. Niet dan maar nu al.

 

Vooropgesteld dat het verstandig zou zijn om als één van de weinigen in Nederland met een auto te gaan rijden. Denk dat je beter wat spullen kan preppen om jezelf en je auto te beschermen want voor je het weet lig je naast je auto en kun je nog net uit je ooghoeken zien hoe de dader er vandoor gaat met je autotje (als je het al overleeft) ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vriemen en darmen zijn weet ik niet ;) en da's ook meteen een punt. Iedereen kan in principe wel een oliefilter, accu of bougies vervangen of kan dat heel gemakkelijk leren. Maar stofhoezen moet je de wielophanging voor los maken, distributieriem is pittig klusje als je er een beetje bij kan, als je de timing fout doet heb je ook geen werkende motor. Maar weinigen kunnen zoiets, hoeveel mensen hebben om te beginnen al een momentsleutel? Dan nog de anderen benodigdheden, ruimte en tijd. Ik zou het houden bij simpel onderhoud, bij grote technische problemen is het "vinden" van een andere auto misschien een beter idee. Die heeft misschien alleen de accu nodig uit je eigen auto.

 

V en of multi snaar, dat is nog wel iets om te preppen denk ik, ook relatief makkelijk zelf te doen. (edit oh wacht, dat zijn vast jouw Vriemen, zucht, Belgen....)

:p

 

jup jup ik denk dat we het hier over het zelfde hebben ^^ darmen buiten dat dat in je lichaam zit gebruiken wij belgen het ook om een rubberen buis te beschrijven. bv de darm van je radiator naar je motor. en inderdaad weinig mensen kunnen het uit hun hoofd maar met een workshop manual kan zelf iemand die nog nooit een gereedschap heeft gebruikt het. ik heb er een voor mijn Toyota al heb ik hem nog niet nodig gehad die oude bakken zijn zo simpel dat ik ze slapend kan repareren.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar tijdens een SHTF neem ik aan dat er niet zoveel brandstof is dat ik mijn distributieriem hoeft te vervangen :o

 

woodgasifire of biodiesel in WO2 was er ook geen brandstof mensen bleven toch rustig door tuffen. dat was eigenlijk en 4jaar durende SHTF dus het is mogelijk dat je in die 4 jaar wel wat moet gaan repareren.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn personen auto zitten 3 verschillende ruitenwissers . Een set koop je per paar dus ik moest er 3 paar kopen . Mijn zwager is garagehouder nu doet hij alles . Maar ik heb de ruitenwissers wel in reserve thuis liggen . Niet in de auto . Mijn auto's staan over het algemeen in orde anders krijgt mijn zwager op zijn donder .

 

Geert

Ps darmen worden ook wel rubber slangen genoemd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...