Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Orgaan Donatie] Ben jij al donor?


Aanbevolen berichten

@Keyser Suze

 

Jan Kerkhofs (59) uit het Limburgse plaatsje Melick is het niet met je eens.

 

''Hij werd in augustus 1992 hersendood verklaard na complicaties die zich voordeden na afloop van een operatie aan een hersentumor. Mocht hij toch nog bijkomen, dan zou hij slechts als plant vegeteren. Vervolgens werd de familie gevraagd of ze toestemming gaven voor het afstaan van organen. Gelukkig voor Kerkhoffs wilden zijn vrouw en kinderen dit niet.

 

En wat gebeurt? Na een week komt hij bij kennis, precies een dag nadat hij van de apparatuur is gehaald in de verwachting dat het snel met hem zal zijn afgelopen. Jan blijft echter leven. Als broer Minus die dag op bezoek komt, vraagt deze hem of Jan hem kan horen. Tot ontsteltenis van Minus krijgt hij een bevestigend antwoord. De verpleegkundigen en artsen willen dit eerst niet geloven, maar de volgende dag is het overduidelijk: Jan Kerkhoffs ontwaakt uit zijn coma. Hij herstelt vrijwel volledig.''

 

Eerder in dat artikel:

''Uit die publicaties blijkt dat bij ongeveer 20 tot 30 procent van de patiënten die als hersendood wordt aangemerkt, in de hersenen nog sprake is van enige lagere restfuncties. Hieruit volgt dat bij deze patiënten de hersenen nog niet volledig dood zijn".

 

Jan Kerkhofs conclusie:

''Kerkhoffs zegt dan ook geen donor te willen zijn van organen die alleen kunnen worden uitgenomen na vaststelling van de hersendood.''

 

>>>Dat zei die niet..nee dat ZEGT IE! Hoezo dood???:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 109
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

J2K_illustration3.jpg.74a1cf8bdac731895afb3603a11091d1.jpg

 

Leuk....zo'n batterij aan je broek voor je rikketik. Er zijn nog nauwelijks levende patienten met een kunsthart, het staat in de kinderschoenen. Check deze functie als je me niet gelooft (waarom zou iemand Het Orakel betwijfelen vraag je je af): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=jarvik+heart

 

En nogmaals, als jij denkt dat je ziel en zaligheid zich ophoudt in je hart, kom op zeg, het zijn toch echt je hersenen waar je mee denkt (heb ik ooit in een boek gelezen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

J2K_illustration3.jpg.74a1cf8bdac731895afb3603a11091d1.jpg

 

Leuk....zo'n batterij aan je broek voor je rikketik. Er zijn nog nauwelijks levende patienten met een kunsthart, het staat in de kinderschoenen. Check deze functie als je me niet gelooft (waarom zou iemand Het Orakel betwijfelen vraag je je af): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=jarvik+heart

 

Een hart is ook niet alles: Na een succesvolle transplantatie heeft de patiënt met een ruilhart (of donorhart) een levensverwachting van nog ongeveer 15 jaar.

 

15 jaar rek je iemands leven (en je hebt nog kans op afstoting/infecties/complicaties). Over een paar jaar zijn er vast nog betere batterijen/kunstharten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze

 

Jan Kerkhofs (59) uit het Limburgse plaatsje Melick is het niet met je eens.

 

''Hij werd in augustus 1992 hersendood verklaard na complicaties die zich voordeden na afloop van een operatie aan een hersentumor. Mocht hij toch nog bijkomen, dan zou hij slechts als plant vegeteren. Vervolgens werd de familie gevraagd of ze toestemming gaven voor het afstaan van organen. Gelukkig voor Kerkhoffs wilden zijn vrouw en kinderen dit niet.

 

En wat gebeurt? Na een week komt hij bij kennis, precies een dag nadat hij van de apparatuur is gehaald in de verwachting dat het snel met hem zal zijn afgelopen. Jan blijft echter leven. Als broer Minus die dag op bezoek komt, vraagt deze hem of Jan hem kan horen. Tot ontsteltenis van Minus krijgt hij een bevestigend antwoord. De verpleegkundigen en artsen willen dit eerst niet geloven, maar de volgende dag is het overduidelijk: Jan Kerkhoffs ontwaakt uit zijn coma. Hij herstelt vrijwel volledig.''

 

Eerder in dat artikel:

''Uit die publicaties blijkt dat bij ongeveer 20 tot 30 procent van de patiënten die als hersendood wordt aangemerkt, in de hersenen nog sprake is van enige lagere restfuncties. Hieruit volgt dat bij deze patiënten de hersenen nog niet volledig dood zijn".

 

Jan Kerkhofs conclusie:

''Kerkhoffs zegt dan ook geen donor te willen zijn van organen die alleen kunnen worden uitgenomen na vaststelling van de hersendood.''

 

>>>Dat zei die niet..nee dat ZEGT IE! Hoezo dood???:confused:

 

Dat is het probleem met discussies als deze, er is altijd wel een verhaal te vinden dat lijnrecht staat tegenover de "dagelijkse realiteit". Bij discussies als deze kun je alleen uit gaan van algemeen geldende principes. Zoals wij allemaal weten valt er dan af en toe iemand tussen het wal en het schip, maar dat doet niets af aan de essentie van de discussie. Uitzonderingen zijn er altijd. Het leven is risicovol, soms werken beslissingen averechts, maar meestal niet als het goed is. Zekerheid is een illusie, altijd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het probleem met discussies als deze, er is altijd wel een verhaal te vinden dat lijnrecht staat tegenover de "dagelijkse realiteit". Bij discussies als deze kun je alleen uit gaan van algemeen geldende principes. Zoals wij allemaal weten valt er dan af en toe iemand tussen het wal en het schip, maar dat doet niets af aan de essentie van de discussie. Uitzonderingen zijn er altijd. Het leven is risicovol, soms werken beslissingen averechts, maar meestal niet als het goed is. Zekerheid is een illusie, altijd.

 

20 tot 30% heeft nog werkende 'lagere restfuncties' die actief zijn in de hersenen. Toch worden ze hersendood verklaard. Volgens @Keyser Suze is hersendood echt dood. Nou sorry hoor maar de laatste die echt dood was en toch weer opstond na 3 dagen die wordt nu vereerd door miljarden mensen..

 

Kom ik bij mijn punt terug: Hersendood is niet echt dood.

 

Ik wil graag geloven dat het niet zo is want dat maakt een keuze (mijn keuze) voor orgaan donatie wel stukken simpeler..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topic was wel of niet geen donor zijn. Ik betwijfel niet de integriteit van onze medici maar wel die van onze overheid. En wanneer zij vinden dat je iets moet doen reken dan maar dat het niet in jou belang is,Geen antwoord op mijn herhaalde vraag.

Morgen weer vroeg aan het werk dus ik ga slapen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat gebeurt? Na een week komt hij bij kennis, precies een dag nadat hij van de apparatuur is gehaald in de verwachting dat het snel met hem zal zijn afgelopen. Jan blijft echter leven. Als broer Minus die dag op bezoek komt, vraagt deze hem of Jan hem kan horen. Tot ontsteltenis van Minus krijgt hij een bevestigend antwoord. De verpleegkundigen en artsen willen dit eerst niet geloven, maar de volgende dag is het overduidelijk: Jan Kerkhoffs ontwaakt uit zijn coma. Hij herstelt vrijwel volledig.''[/i][/b][/b]

 

Eerder in dat artikel:

''Uit die publicaties blijkt dat bij ongeveer 20 tot 30 procent van de patiënten die als hersendood wordt aangemerkt, in de hersenen nog sprake is van enige lagere restfuncties. Hieruit volgt dat bij deze patiënten de hersenen nog niet volledig dood zijn".

 

Uitstekend voorbeeld. Zo koop ik ook elke maand een Staatslot. Kans op de hoofdprijs is nihil. Mijn eigen teller van overledenen die ikzelf heb meegemaakt staat op ongeveer 150 doden. Heb ik ook zelf dood verklaard. Jammer genoeg is er niet eentje geweest waarbij het verliep als bij onze Limburgse Jan.

 

Enkele jaren geleden was er een meid in Polen die wakker werd in het mortuarium. Recenter is iemand die al zeven jaar (!!!!) in coma lag volledig ontwaakt en weer als mens gaan functioneren. Ga je nu de algehele discussie toespitsen op anecdotes? Op situaties waarin er mogelijk een beoordelingsfout is gemaakt door de behandelende medici? Hoe groot acht je de kans dat dit schering en inslag is?

 

Je tweede punt - er blijken nog wat restfuncties actief in het brein - is volstrekt verklaarbaar. De lagere functies zetelen in je hersenstam. Ademhalen, hartslag, darmaansturing dat soort dingen. Medici noemen dat je reptielenbrein. Daar hoef je niet over na te denken. Maar dat maakt je nog geen mens. Mens-zijn zetelt in je hersenschors. Je kunt een groot deel van je hersenen wegnemen en het lijf gaat gewoon door. Maar daarmee is de mens wel foetsie. De mens die denkt, praat, begrijpt.

 

Zo....en nou ben ik wel uitgediscussieerd. Je wil gewoon gelijk hebben, zoveel is duidelijk. Prima. Jij hebt je punt gemaakt. Ik verwacht en hoop alleen dat het gros van de mensen iets beter nadenkt, no offense.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen teller van overledenen die ikzelf heb meegemaakt staat op ongeveer 150 doden. Heb ik ook zelf dood verklaard.

 

Een diep religieus mens als jij behoort te weten, dat dit valsheid in geschrifte is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 tot 30% heeft nog werkende 'lagere restfuncties' die actief zijn in de hersenen. Toch worden ze hersendood verklaard. Volgens @Keyser Suze is hersendood echt dood. Nou sorry hoor maar de laatste die echt dood was en toch weer opstond na 3 dagen die wordt nu vereerd door miljarden mensen..

 

HA! Religie .....mijn Favorite Topic.

 

[MOD Break] Sorry een beetje offtopic hier..[/Mod]

 

Overigens meende ik dat RELIGIE geen topic mocht zijn op het Forum......waarde MODERATOR. Maar het gebeurt vaker dat wanneer mensen hun gelijk niet krijgen, ze dit af gaan dwingen door idiote dingen te roepen. [Modbreak]

 

 

Zeau....en nou ben ik echt KLAAR!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitstekend voorbeeld. Zo koop ik ook elke maand een Staatslot. Kans op de hoofdprijs is nihil. Mijn eigen teller van overledenen die ikzelf heb meegemaakt staat op ongeveer 150 doden. Heb ik ook zelf dood verklaard. Jammer genoeg is er niet eentje geweest waarbij het verliep als bij onze Limburgse Jan.

Hersendood verklaart of dood?

 

Je tweede punt - er blijken nog wat restfuncties actief in het brein - is volstrekt verklaarbaar. De lagere functies zetelen in je hersenstam. Ademhalen, hartslag, darmaansturing dat soort dingen. Medici noemen dat je reptielenbrein. Daar hoef je niet over na te denken. Maar dat maakt je nog geen mens. Mens-zijn zetelt in je hersenschors. Je kunt een groot deel van je hersenen wegnemen en het lijf gaat gewoon door. Maar daarmee is de mens wel foetsie. De mens die denkt, praat, begrijpt.

 

''The young man himself told NBC that he heard the doctors pronounce him brain dead, and said, "I’m glad I couldn’t get up and do what I wanted to do." When asked what he wanted to do, he responded, "There probably would have been a broken window they went out."

Hij praatte niet maar denken en begrijpen ging blijkbaar nog aardig.. (link)

 

Zo....en nou ben ik wel uitgediscussieerd. Je wil gewoon gelijk hebben, zoveel is duidelijk. Prima. Jij hebt je punt gemaakt. Ik verwacht en hoop alleen dat het gros van de mensen iets beter nadenkt, no offense.

 

Ik hoef geen perse gelijk te hebben hoor. Als ik ongelijk wordt bewezen dan geef ik dat graag toe. Ik betwijfel alleen zeer of hersendood echt dood is zoals jij beweert. Als je echt dood bent sta je namelijk niet meer op naar mijn mening. Feit dat diverse mensen wel opstonden geeft aan dat de criteria omtrent 'hersendood' blijkbaar nogal losjes zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een bloeddruk of hartslag stijgt bij een pijnprikkel is normaal hoor. Dat is een automatische reactie en heeft niks met bewustzijn en hersenactiviteit te maken. Als je dus hersendood bent, komen er wel pijnprikkels binnen, maar vind er geen bewustwording van pijn plaats in de hersenen.

 

Hoe dan ook het is toch een andere discussie, de vraag blijft, waarom hersendode mensen tijdens orgaanverwijderijng toch volledige narcose en spierverslappers krijgen, Ik stel de vraag nog maar een keer

 

Mogelijk dat Jim90 al afdoende antwoord geeft. Als je in een lichaam snijdt, treden er "automatische" reacties op. De centra in de hersenstam kunnen derhalve beïnvloedt worden en kunnen bijvoorbeeld gaan "tegenademen". Dat is ongunstig voor de chirurgische procedure en de oxygenatie van weefsels. Het heeft dus niets te maken met "stiekem toch in leven zijnde hersenen" van de patiënt.

 

Kunnen we aub de discussie naar een iets hoger niveau tillen? De angsten die leven bij mensen die menen dat mensen eerder dood gemaakt worden "vanwege hun organen" is op niets gebaseerd. De zeer zeldzame verhalen van mensen die hersendood verklaard zijn en toch springlevend bleken, zijn ook niet meer dan dat, zeer zeldzaam. Jaarlijks gaat het wereldwijd wellicht maar om een handvol mensen en dan neem ik dat nog ruim. Daarbij dient opgemerkt te worden dat men bij het hersendood verklaren uiterst zorgvuldig moet handelen; er wordt dan ook een hersenactiviteitsscan (EEG) vervaardigd om zulks aan te tonen cq uit te sluiten, meestal ondersteund door beeldvormende technieken als MRI en klinisch onderzoek door bekwame artsen.

 

Heb je voor jezelf de angst dat je organen uit worden genomen terwijl je nog leeft en je laat deze irreële gedachte je al of niet donor-zijn-wens bepalen, dan is dat bijzonder onverkwikkelijk en jammerlijk voor de mensen die wachten op een orgaantransplantatie. Of het zo moet zijn dat mensen die zelf geen donor wensen te zijn na hun overlijden, wel bij leven een orgaan mogen ontvangen, is een geheel andere discussie waar talloze ethici hun hoofd over breken. Het valt buiten dit forum, mijns inziens, evenals dit hele draadje maar kennelijk leeft het wel. Laten we dan wel hoofd- en bijzaken onderscheiden en een algemene discussie niet laten vertroebelen door Jan Kerkhoffs of andere Rode Raven (die zijn nog zeldzamer dan Witte Raven).

 

Rest mij nog KFF te citeren die wederom niet weet waar hij over spreekt getuige deze uitspraak:

 

Dat is een document over post anoxisch coma NIET over hersendood.

 

Zucht....hersendood wordt veroorzaakt door verschillende zaken. Post anoxisch coma is daar één van (Friso!), maar er zijn meerdere oorzaken aan te geven, zoals ernstig schedel-hersen-trauma of bloedig dan wel onbloedig cerebrovasculair accident.

 

Dankzij de vele (dode) mensen die bewust kiezen na hun dood het lichaam ter beschikking te stellen aan de levenden, is het mogelijk deze levende mensen extra tijd te geven. Tijd die ze anders niet met hun geliefden, familie en vrienden zouden hebben. Denk daar eens over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*zucht

 

Dat is een document over post anoxisch coma NIET over hersendood.

 

Uit de wiki page:

 

Het is een richtlijn waarin overwegingen worden beschreven die worden gebruikt om te bepalen wat de kans op herstel is. Hieraan hangt dus ook de vraag vast: stoppen we ermee en starten we de donorprocedure?

 

Friso is inderdaad een mooi voorbeeld hiervan, die had daar op de berg al doodverklaard moeten worden, enfin andere discussie.

 

Dus je kan wel gaan lopen zuchten, maar echt er zit zeker een heel traject voorafgaand aan een donorprocedure waarbij eerst enige hersenactiviteit wordt uitgesloten.

 

En inderdaad die narcose is om te voorkomen dat spieren gaan aanspannen tijdens een operatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al jaren orgaandonor omdat ik zelf ook een nier oid zou willen. Vind het niet kunnen dat ik wel een orgaan zou nemen maar er niet één zou afstaan. Als je hersendood bent trekt de dokter toch wel de stekker eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik citeer hier maar even van een ontzettend wijs iemand, mijzelf, niet om gelijk te krijgen, maar omdat het zo mooi kernachtig samenvat wat mensen nou mensen maakt. Mocht je toch denken dat je gelijk hebt, vergeet het aub.

 

Dit is typerend voor de westerse geneeskunst. In tegenstelling tot de oosterse geneeskunst waar de gehele mens word gezien, holistisch.En niet alleen dat een deeltje A vervangen moet worden door deeltje A 2.0 Mijn bezwaar tegen orgaandonor zijn heeft vooral met die westerse denk beperking te maken in de geneeskunst. En dat er vaak bepaald word wat waarde heeft of waardevol is, alsof verder iedereen dom en stom is.

Er is veel bekend over gevoelens en emotie's die gerelateerd zijn aan organen, alleen die willen westerse genezerikken vaak niet aannemen. Daar komen termen vandaan: iets op je lever hebben,even galspuwen, vlinders in je buik, hartkloppingen, angstzweet. Het staat in contrast met dat de ziel of persoon in de hersens zetelt. En wanneer 'ik' nog in al mijn organen zit, en er een storing in het 'zenuwcentrum' zit waardoor dat niet goed functioneren kan, dan wil ik niet dat ik levend gevilt ga worden. Dan vind ik het egoistisch dat 'men' bepaald dat mijn leven geen waarde meer heeft (!) en dus mag sterven nadat mijn zeer begeerde organen zijn ontnomen en verdeeld.

 

Op de vraag wat mijn kind (dochter) betreft: mijn dochter 'wil' niet eens onderdelen van een ander, ook niet van mij. Ze heeft vele operatie's gehad met bloedtransfusie's en is blij met de geneeskunsten omtrent het herstellen van weefsel. Maar organen zijn zo persoonlijk, en ze vind het zeer onnatuurlijk om mijn hart te gebruiken.. nog los van hoe dat zal gaan met afstoten en dat ze eeuwig hart patient zal zijn.

 

En als iemand dit anders ziet, en het wel graag doet... prima, alle respect daar voor. Wat ik heus wel zie is dat het met een goed intentie is en je de ander iets gunt. En die intentie en gun factor heb ik ook, alleen op geheel andere wijze.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

discussie zonder einde omdat het idd wel eens voorkomt dat mensen te vroeg worden dood verklaard en dan toch weer wakker worden.

 

ik vraag me af wat de meest voorkomende reden is behalve de financiele dat er veel haast word gemaakt om iemand die hersendood is verklaard te willen opereren. immers weten we nog niet zoveel van het menselijke lichaam en zijn ook de medici soms verbaasd over het herstellende vermogen van de mens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hersendood verklaart of dood?

 

[...]

 

Ik hoef geen perse gelijk te hebben hoor. Als ik ongelijk wordt bewezen dan geef ik dat graag toe. Ik betwijfel alleen zeer of hersendood echt dood is zoals jij beweert. Als je echt dood bent sta je namelijk niet meer op naar mijn mening. Feit dat diverse mensen wel opstonden geeft aan dat de criteria omtrent 'hersendood' blijkbaar nogal losjes zijn..

 

Heb je een bron voor die opmerking 'nogal losjes zijn'? Volgens deze site zitten we dit jaar op ruim 46 miljoen sterfgevallen op deze wereld, als je kan achterhalen hoeveel mensen (hersen)dood verklaard zijn en weer 'opstonden' dan kun je de kans berekenen. Ik acht die kans vele malen kleiner dan de loterij winnen, en koop daar al niet eens loten voor.

 

Seven Pounds vind ik trouwens een prachtige film over doneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 tot 30% heeft nog werkende 'lagere restfuncties' die actief zijn in de hersenen. Toch worden ze hersendood verklaard. Volgens @Keyser Suze is hersendood echt dood. Nou sorry hoor maar de laatste die echt dood was en toch weer opstond na 3 dagen die wordt nu vereerd door miljarden mensen..

 

Kom ik bij mijn punt terug: Hersendood is niet echt dood.

 

Ik wil graag geloven dat het niet zo is want dat maakt een keuze (mijn keuze) voor orgaan donatie wel stukken simpeler..

 

Wilt u dan ook uw eigen geleuter over een dubieus, waarschijnlijk fictief figuur, aanpassen. Nu lijkt het net of ik off topic ga.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilt u dan ook uw eigen geleuter over een dubieus, waarschijnlijk fictief figuur, aanpassen. Nu lijkt het net of ik off topic ga.

 

Mijn punt is dat men dus NIET uit de dood opstaat. Dood is dood en dan lig je vlak kom je niet meer vrolijk aan tafel zitten eten vervolgens. Het feit dat sommigen dat blijkbaar wel doen/deden suggereert geen bovennatuurlijke verrichtingen of wonderen van mensen die uit de dood opstonden (zoals ik met dat voorbeeld aanhaalde) maar simpelweg het feit dat DIE classificatie van 'dood als in hersendood' niet juist en correct was.

 

Stel je het voor als het verlaten van de levensenergie/ziel die het lichaam opgeslagen is/aandrijft, als die er uit is dan werkt je lichaam niet meer en ben je simpelweg dood, een lijk. Net als een niet oplaadbare batterij doe je dan helemaal NIKS meer. Als je TOCH blijft lopen en functioneren ben je geen zombie maar dan heeft je levensenergie/ziel je lichaam dus in feite nooit echt verlaten.Dus ben je nooit echt dood geweest. Immers kunnen we alle onderdelen of organen met ledematen op een hoop gooien maar daarmee heb je slechts een lichaam en nog geen goed functionerend mens, de X-factor in dit geval die de meesten mensen ziel of levensenergie noemen die ontbreekt dan.

 

Het feit dat je in die toestand als kasplantje aan een stekker hangt is een ander verhaal en/of je dat nou echt zou willen. Zoals het voor mij nu lijkt is dat het naar mijn perceptie nu meer lijkt dat dood echt dood is en hersendood meer iets is als 'bijna-dood maar nog niet helemaal'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat je in die toestand als kasplantje aan een stekker hangt is een ander verhaal en/of je dat nou echt zou willen. Zoals het voor mij nu lijkt is dat het naar mijn perceptie nu meer lijkt dat dood echt dood is en hersendood meer iets is als 'bijna-dood maar nog niet helemaal'.

 

Om bijna dood te zijn/gaan moet je nog leven, als je hersenen vrijwel geen activiteit vertonen en cruciale lichaamsfuncties door machines uitgevoerd moeten worden dan heb ik niet de indruk dat je nog leeft. Of nog een beetje leeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De definitie van dood is een nogal betrekkelijk begrip. Feitelijk gezien: niet meer dan een afspraak. Het is nog niet zo lang geleden of je werd dood verklaart als je stopte met ademen. Niemand stelde dat ter discussie. Tot men erachter kwam dat je ademhaling best een tijdje stil kan liggen zonder dat je dood bent. Voortschrijdend inzicht liet zien dat je écht dood was als je hart niet meer klopte. Totdat bleek dat ook je hart echt wel even stil kon staan (of extreem langzaam kan kloppen).

 

Met dank aan de medische wetenschap diende nieuw bewijs zich aan. De EEG! Nu hadden we het gevonden. Je bent dood als je hersenen geen stroompjes meer afgeven. Maar ook dat is ontmaskerd; onderkoeling kan de meetbare hersenactiviteit ondermijnen, zonder dat je echt dood bent.

 

Inmiddels geven neurowetenschappers het ook toe: er is geen hersenscanner die onomstotelijk een hersendood kan vaststellen. We hebben gewoon met elkaar in 1970 afgesproken wanneer iemand dood is. Niets meer, niets minder. Nu er steeds meer verhalen de kop opsteken van herstel van hersendood verklaarde mensen, zal de discussie wanneer je dood bent weer uit de kast halen.

 

Persoonlijk verwacht ik dat binnen nu en een paar jaar een nieuwe definitie van 'dood' zal komen. De huidige hersendood richtlijn heeft dan nog geen 50 jaar dienst gedaan. Een volgende richtlijn geef ik geen 25 jaar. That's life.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn punt is dat men dus NIET uit de dood opstaat. Dood is dood en dan lig je vlak kom je niet meer vrolijk aan tafel zitten eten vervolgens. Het feit dat sommigen dat blijkbaar wel doen/deden suggereert geen bovennatuurlijke verrichtingen of wonderen van mensen die uit de dood opstonden (zoals ik met dat voorbeeld aanhaalde) maar simpelweg het feit dat DIE classificatie van 'dood als in hersendood' niet juist en correct was.

 

Stel je het voor als het verlaten van de levensenergie/ziel die het lichaam opgeslagen is/aandrijft, als die er uit is dan werkt je lichaam niet meer en ben je simpelweg dood, een lijk. Net als een niet oplaadbare batterij doe je dan helemaal NIKS meer. Als je TOCH blijft lopen en functioneren ben je geen zombie maar dan heeft je levensenergie/ziel je lichaam dus in feite nooit echt verlaten.Dus ben je nooit echt dood geweest. Immers kunnen we alle onderdelen of organen met ledematen op een hoop gooien maar daarmee heb je slechts een lichaam en nog geen goed functionerend mens, de X-factor in dit geval die de meesten mensen ziel of levensenergie noemen die ontbreekt dan.

 

Het feit dat je in die toestand als kasplantje aan een stekker hangt is een ander verhaal en/of je dat nou echt zou willen. Zoals het voor mij nu lijkt is dat het naar mijn perceptie nu meer lijkt dat dood echt dood is en hersendood meer iets is als 'bijna-dood maar nog niet helemaal'.

Al hoewel ik je in een aantal zaken hoog heb zitten, ben je dit hele draadje vreselijk aan het zwammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...