Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Goalzero Yeti 150 + Nomad 27


Wonderland

Aanbevolen berichten

Nomad 27 Solar Panel & Goal Zero Yeti 150

 

Nomad 27

Bij de Yeti 150 heb ik een Nomad 27 gekozen, omdat ik van menig ben dat het makkelijker op te bergen is en makkelijker te verplaatsen is. Ook qua opsec vind ik het beter dan een enorm paneel zoals de Boulder 30.

Peet was bij mij dat ik het pakket kreeg aangeboden en we hebben het zonnepaneel meteen uitgepakt en ook zijn telefoon rechtstreeks aangesloten met een bijgeleverde kabel. Ook meteen begon zijn telefoon te laden terwijl het echt goed bewolkt was. Tijdens het opladen bedekte we 2 panelen en het laden ging door. Uiteindelijk hadden we nog 2 paneeltjes van de 8 over en het laden bleef zijn weg vervolgen.

Zoals bij sommige bekend is kun je de Nomad 27 erg makkelijk opvouwen en opbergen. En neemt weinig ruimte in. Op de Nomad 27 zitten 2 aansluitingen. Een 12 volt en een USB. Het hele systeem is makkelijk in gebruik en is degelijk gebouwd. Ook zitten er 3 pijpjes bij waarmee je de Nomad 27 bij elkaar kunt houden zodat het niet buigt.

 

De Goal Zero Yeti 150

Het opladen van de Yeti 150 via het netstroom duurt 5 uur. Met een autolader duurt het 8 uur en als je met de Nomad 27 de Yeti 150 wilt opladen kost het je tussen de 20 en 40 uur.

De accu geeft 150 watt, 12 volt en 14Ah.

Ook moet de Yeti 150 elke 3 maanden opgeladen worden om de levensduur te behouden.

Ik heb de Yeti 50 aan het netstroom verbonden en heb de accu helemaal opgeladen.

Op de Yeti 150 zit een stopcontact. Deze leek alleen Amerikaanse aansluiting te hebben maar ik prikte zo mijn Nederlandse stekker in de accu. Zo eerst mijn telefoon opladen via het stopcontact.

Mijn telefoon staat nu met het opladen op 33%. (10:39uur) om 10:46 staat hij al op 41% dus hij laad toch wel aardig snel op. 12:15uur. De telefoon is compleet opgeladen en is gereed voor gebruik. De Yeti 150 geeft aan dat de accu nog steeds helemaal vol is.

 

Op de Prepper Heaven heb ik natuurlijk de Yeti en de Nomad meegenomen. De Nomad vond het heerlijk in de zon en het laden van de accu ging goed. Ik heb meerder malen mijn telefoon en portofoon opgeladen via de accu en dat ging toch wel in een vrij rap tempo.

Verwachtingen van de Yeti met de Nomad 27.

De Yeti 150 is een handige kleine accu en met de Nomad 27 erbij is het een hele leuke set. De bijgeleverde kabels zijn ontzettend handig en voor elk apparaat zit er wel een stekkertje bij. Voor de kleinere apparaten is deze accu een handige extra voor als je stroom nodig hebt. Zelfs in het bos tussen de bomen met flinke bewolking gaat het laden door.

Het is een hoop geld en je moet natuurlijk niet proberen om je frituurpan er op aan te sluiten ;) maar voor je E-reader, smartphone, laptop, zaklamp, radio en dergelijke is het een uitkomst. Ook is het niet eens nodig (wel verstandig) om het boekje door te nemen. Plug and play systeem.

Ik vind het ondanks dat het een hoop geld is niet duur en de moeite waard deze set in mijn bezit te hebben en kan er goed mee uit de voeten.

 

Het zonnenpaneel is opgevouwen 29x15 cm.

De Goal Zero Yeti 150 is 19x16x14 cm (LXBXH) Het gewicht van de Yeti 150 is: 5,4 kilogram. voor een bugout met je BOB is het te zwaar. voor de shelter campings en bug in vind ik het een prima systeem.

 

DSC_0007.jpg.4914d4143bcb3a6e08a4b77a47bf0666.jpg

 

DSC_0008.jpg.2432fa9615ebd83e13d8789526275f37.jpg

 

20131016_162616.jpg.a26659e90001ff76dc61b627692f01b1.jpg

 

20131020_142626.jpg.82b2d7b45744d22bd470936651d5ba26.jpg

 

20131018_153046.jpg.93d6df1bfa6dcbfb4656ad07b69616dd.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Constructieve kritiek:

1: Ik vond je opmaak lastig te lezen. Lijkt een lange lap tekst. Misschien wat tussenruimtes?

 

2: Foto's zijn leuk gedaan!

 

3: Afmetingen en gewicht? Zonnepaneel ingeklapt? Is het portable genoeg voor op de man? Of toch te lomp? Voor welke doeleinden en in welk scenario gebruik je dit?

 

Azijnzeiken.... Ach. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review, ik ben zelf ook erg enthousiast over de producten van Goal Zero.

 

Ik weet van deep cycle accu's dat je ze bijna volledig kan ontladen zonder negatieve effecten. Hoe is dat met deze accu. Als ik het gebruik en er is geen zon en je kan hem niet even inpluggen (tijdens SHTF) mag je hem dan helemaal leegtrekken zonder beschadigen van de accu of wordt dat niet aanbevolen door hun?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review, ik ben zelf ook erg enthousiast over de producten van Goal Zero.

 

Ik weet van deep cycle accu's dat je ze bijna volledig kan ontladen zonder negatieve effecten. Hoe is dat met deze accu. Als ik het gebruik en er is geen zon en je kan hem niet even inpluggen (tijdens SHTF) mag je hem dan helemaal leegtrekken zonder beschadigen van de accu of wordt dat niet aanbevolen door hun?

 

hoe dat met deze accu werkt weet ik (nog) niet. Ik weet dat je hem eens in de 3 a 4 maanden volledig moet opladen. Ik heb nu de basis review geschreven maar in dit topic zal ik er nog verder op ingaan na mate ik het apparaat goed leer kennen en beter heb kunnen testen. Volgend jaar zomer zullen de kwaliteiten natuurlijk toenemen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Je kunt iedere accu volledig ontladen en daarna weer opladen. Dat is op zich geen probleem. Waar je bij een accu naar kijkt is het aantal cycli dat een accu kan doorstaan. Meestal hebben we het dan over DOD oftewel Dept of Discharge. Hoe dieper je een accu ontlaad hoe minder vaak je hem kunt opladen. Onderstaand een tabelletje van een Trojan L16 accu. Dit is een echte 2 volt deepcycle accu van 390AH en die is dus specifiek gemaakt om zwaar belast te worden.

 

> DOD Cycles

> 20% 1500

> 30% 1000

> 40% 850

> 50% 680

> 60% 570

> 80% 460

 

Je kunt dus zien dat als je de accu maar voor 20% ontlaad je hem 1500 keer kunt ontladen/laden. Als je tot 80% gaat kun je hem nog maar 460 keer ontladen/laden. Dit is maar een voorbeeldje. Een Trojan AGM deep cycle heeft bij 20% ontlading ongeveer 2700 cycli en bij 80% ongeveer 500 cycli. We hebben het dan wel over een accu van 33ah die 150 euro kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Jeetje, dat doet me wel schrikken zeg. Ik dacht dat het voor deep cycle niet veel uitmaakte, moet ik ook toegeven dat ik me hier nog niet in verdiept had.

Helaas is het wel de waarheid. Deep cycle accu's kunnen wel beter tegen diep ontladen maar ze zijn er zeker niet ongevoelig voor. Om die reden houd ik, en vele anderen, bij het aanleggen van een off grid systeem in de berekening rekening met een DOD van 20%. Als je dan een keer wat dieper moet ontladen is dat niet zo'n heel groot probleem.

 

In het geval van de Yeti 150 die een accu van 14ah heeft zou je dus eigenlijk niet meer dan 2,8ah moeten gebruiken voor je weer gaat opladen. Dan hou je de accu het best in conditie. Het laden doe je dan het liefst met een paneel dat minimaal 1,4ah uur laadstroom kan genereren en dat komt weer overeen met een paneel van minimaal 17 watt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Overigens moet ik zeggen dat ik het apparaatje van dichtbij heb kunnen bekijken en het ziet er wel heel mooi uit. Ik vindt de accu die erin zit te klein voor praktisch gebruik maar zoals @Wonderland al aangeeft, als je hem gebruikt voor kleine oplaadbare spullen is het zeker een handige aanvulling op je uitrusting. Helemaal mooi zou zijn als je het kastje zonder accu kan kopen. Dan is het een kwestie van een externe accu en zonnepaneel met de juiste eigenschappen en dan kun je los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Mja dan wordt het meer een zelfbouw project waar jij het over hebt @gerbewoner. Zoals ik in mijn vouwwagen heb zitten.

2x 33Ah 12v accu's en een los component erbij waarmee ik 2 sigarettenpluggen heb en 2 gereguleerde usb aansluitingen.

 

Niet voor in je BOB maar wel in m'n BOT :)

 

Niet helemaal hoor @Communicator.

 

De yeti heeft alles bij elkaar in een handig kastje. 12 volt, usb en 220. Voltmeter voor de accu en solar lader. Als daar na twee draden met een accuklem aan zouden hangen heb je nog steeds een heel bruikbaar alles in een apparaat, maar dan kun je op basis van je eigen behoefte kiezen hoe groot de accu en zonnepaneel moet zijn die je eraan hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...