Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wondgenezing met kristalsuiker


Aanbevolen berichten

Kristalsuiker (of gewoon suiker , sucrose, saccharose) is een preppers-item. Deze stof is ook genoemd in het Overzicht van stoffen om te preppen.

spoon-of-sugar.jpg.11d10ed529ad5e2ce9fd8db5679e3e7f.jpg

 

 

 

Toepassingen van suiker zijn:

 

  1. Instant energy (snoep, glucose werkt overigens sneller)
  2. De bereiding alcoholische dranken.
  3. DIY - ORS (bij diarrhee en uitdroging en electrolyt-verlies) [1] [2] [3] en [4]
  4. Confijten van o.a. vruchten (bewaren van bepaalde soorten voedsel). Het houdbaar maken van bepaalde soorten voedsel door deze te confijten (bv. fruit {turks fruit}, of graanvlokken {muesli-repen}, etc). Maar ook vlees kun je "confijten", en daar gaat deze posting over.

Recent heb ik 3 postings op een rij geplaatst over het zelf maken van bloedstelpende chitosan folies.

Deze folies zijn bij mij geschikt gebleken voor het stelpen van kleine ondiepe wonden en schaafwonden. Dit onderzoek is overigens nog steeds gaande en er komt nog een 'follow-up'. Deze posting gaat over de behandeling van grotere wonden die niet (of nauwelijks) meer bloeden.

 

Het "confijten" van wonden.

De oude Egyptenaren gebruikten 4000 jaar geleden in veldslagen al voor het behandelen van wonden een mengsel van honing en varkensvet en daarna bedekken met een losjes geweven katoen (muslin, neteldoek), tegenwoordig volkomen vergelijkbaar met verbandgaas. Een wond dient dan elke dag te worden schoongemaakt en de pasta opnieuw aangebracht. De pasta zelf is onbeperkt houdbaar.

 

De techniek bestaat nog steeds, alleen is de honing vervangen door kristalsuiker en het vet door plantaardige oliën, ongeveer in de verhouding 3:1. Een goed preparaat moet de consistentie hebben van pindakaas (goed smeerbaar). Een andere variant, meer bekend onder de naam "Sugardyne" is een smeerbaar mengsel van kristalsuiker en povidone-jodium (=betadine). Het wordt veel toegepast in de veterinaire geneeskunde. Je kunt het ook zelf gemakkelijk maken (zie video's hieronder). Betadine is een preppersitem, maar is doorgaans wel erg duur. Véél goedkopere betadine om te preppen in wat grotere hoeveelheden kun je beter bestellen op het internet in het veterinaire circuit, bv. hier (7,50 euro voor 120ml, vgl Kruidvat: 2,79 voor 10ml).

Googelen op "betadine paard" levert tal van goede treffers op.

 

VIDEO's




De werking van deze suikermengsels berusten op de "osmotische shock" waarop ook het confijten berust. Ook bacteriën worden hierdoor gedood. Er zijn wel zaken waar je op moet letten. Een wond mag niet meer uitbundig bloeden, de hemostase moet nagenoeg volledig zijn. Als de wond nog teveel bloedt wordt het suiker teveel verdund waardoor de bacteriegroei zelfs wordt bevorderd. Bovendien wordt Calcium in het bloed door suiker gebonden waardoor de cascade bloedstolling (factor IV) wordt geremd. Voorts moet de wond-dressing iedere dag worden verwijderd, schoongemaakt en dan moet er een nieuwe dressing worden aangebracht.

 

3days.jpg.93a795c32b33bb90dc4c0a92a50d1eeb.jpg

Website Sugardyne

 

Al met al blijkt dat kristalsuiker een belangrijk preppersitem is, en dat we in het veterinaire circuit aan grotere volumes goedkoop betadine kunnen komen. Ontbreekt de betadine als de SHTF, dan kunnen we nog terugvallen op een moderne variant van de oude Egyptenaren en mengen kristalsuiker met plantaardige oliën tot een smeerbaar preparaat. Het preparaat is zeer gemakkelijk te maken onder de SHTF-condities, ook zonder weegschaal, zoals in de 3 video's hierboven wordt getoond.

 

Voor degenen die zich verder willen inlezen wordt verwezen naar de volgende links:

 

  1. Website Sugardyne
  2. Gebruik van Sugardyne
  3. Sugar for Wound Care
  4. Use of sugar and povidone-iodine to enhance wound healing: five year's experience.
  5. Healing of cutaneous wounds and ulcers
  6. The Amazing Power of Sugar (met veel links!) [5] [6]
  7. Sugar Therapy for Wound Management (The thesurvivalpodcast - forum).

@vheeswijk (huischemicus)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Op die website over Sugardyne wordt beschreven dat je het kunt maken van Canolaoil, oftewel koolzaadolie ipv met betadine. Maar daarover heb ik wel eens gelezen dat dit spul gevaarlijk zou zijn..

Uit wetenschappelijk onderzoek wat gedaan is in Spanje in 2006 blijkt dat koolzaadolie huidziekten kan opleveren zoals mucinosis en toxische sclerodermatose.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/117431-koolzaadolie-bij-twijfel-niet-kopen.html

De koolzaadolie is echter ook uitermate geschikt als lampenolie.

 

Weet je ook een ander alternatief voor deze olie? Raapzaadolie misschien? http://www.vettefeiten.nl/duurzaamheid/overige-olien-raapolie-koolzaadolie.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Op die website over Sugardyne wordt beschreven dat je het kunt maken van Canolaoil, oftewel koolzaadolie ipv met betadine. Maar daarover heb ik wel eens gelezen dat dit spul gevaarlijk zou zijn.. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/117431-koolzaadolie-bij-twijfel-niet-kopen.html

De koolzaadolie is echter ook uitermate geschikt als lampenolie.

 

Weet je ook een ander alternatief voor deze olie? Raapzaadolie misschien? http://www.vettefeiten.nl/duurzaamheid/overige-olien-raapolie-koolzaadolie.html

 

Gewoon zonnebloemolie. Dat is heel goed voor je huid, de koudgeperste versie. Bevat vitamine E.

 

Bron:

 

http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/preventie.htm

 

Ik vind honing wel een goede wondgenezer @vheeswijk. Zelf goede ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon zonnebloemolie. Dat is heel goed voor je huid, de koudgeperste versie. Bevat vitamine E.

 

Bron:

 

http://www.lymenatuurlijkgenezen.nl/preventie.htm

 

Ik vind honing wel een goede wondgenezer @vheeswijk. Zelf goede ervaring mee.

 

Zoals ik al schreef gebruikten de oude Egyptenaren ook al honing (samen met dierlijk vet). Van honing is inderdaad bekend dat deze op zich al antimicrobiële eigenschappen heeft. Wat de functie is van vet of plantaardige oliën is (beiden triglyceriden) is mij overigens niet bekend. Ik kan het ook niet vinden in de geciteerde links, maar het schijnt goed te werken. Ik denk dat het een natuurkundig (fysisch) effect is en niets met de chemie van vetten en oliën te maken heeft. Ik zou zelf persoonlijk ook gaan voor zonnebloem- of mais olie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Zoals ik al schreef gebruikten de oude Egyptenaren ook al honing (samen met dierlijk vet). Van honing is inderdaad bekend dat deze op zich al antimicrobiële eigenschappen heeft. Wat de functie is van vet of plantaardige oliën is (beiden triglyceriden) is mij overigens niet bekend. Ik kan het ook niet vinden in de geciteerde links, maar het schijnt goed te werken. Ik denk dat het een natuurkundig (fysisch) effect is en niets met de chemie van vetten en oliën te maken heeft. Ik zou zelf persoonlijk ook gaan voor zonnebloem- of mais olie.

 

Uit de link:

 

Men kan zelf een prima en prettige tekenwerende huidolie maken met bijvoorbeeld het volgende recept: theeboomolie, lavendelolie, geraniumolie, pepermuntolie, origanumolie, rozemarijnolie, eukalyptusolie (allemaal 1 deel), citroenolie (2 delen) en koudgeperste zonnebloemolie (10 keer zoveel als de etherische oliën samen). Bij voorkeur hoogwaardige oliën van biologische kwaliteit gebruiken.

 

Deze "tekenolie" weert niet alleen teken af, maar voedt - niet alleen door de etherische oliën maar ook door de zonnebloemolie (laatste bevat bijvoorbeeld zeer veel vitamine E) - ook de huid, waardoor de immuunfunctie van de huid zelf ook beter wordt (en de kans op infectie dus ook langs deze weg kleiner). De olie beschermt ook tegen muggen en tegen uitdroging. De samenstelling is zo gekozen dat de olie bovendien een prettige en ontspannende geur heeft.

 

@Amazing Dree heeft deze "Teek Away" olie gemaakt en ons wat laten proberen op SC Drenthe. Ruikt lekker en werkt perfect.

 

De meningen over vitamine E zijn verdeeld. Maar smeer het eens op je huid. Een stukje empirische wetenschap kan geen kwaad. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze teek away olie werkt inderdaad net zo goed als de middelen die uit de fabriek komen.

Onlangs op vakantie geweest in Hongarije, en daar ontzettend veel last van muggen en ander gespuis gehad.

 

De middelen die ik daar gekocht heb als extra voorraad in de apotheek (gelukkig kan ik gebarentaal :cool:) roken precies zo, als het spul wat ik dus zelf gemaakt heb.

Het spul wat ik zelf gemaakt had werkt net zo goed, maar moet je ook meerdere keren per dag opsmeren, en dan ook op ieder onbedekt stukje huid.

Dat moest dus ook met het fabrieksspul, zo hardnekkig waren de muggen en companen daar.

 

Heel de groep heeft ook geen 1 tekenbeet opgelopen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superpost.

 

Bij brandwonden verlies je enorm veel vocht.

De foto van de hand is al groot genoeg om daar rekening mee te gaan houden.

Bij nog grotere oppervlaktes, let helemaal bij kinderen op daar is procentueel vaak een groter oppervlak verbrand, moet je onmiddelijk, gedwongen, vocht gaan toedienen om uitdroging te voorkomen.

Het zal een van de dingen zijn die bij relatief grote verbrandingen de patient de das zal omdoen, daarna is er het infectie gevaar.

 

Een van de redenen dat een infuus kunnen aanbrengen wel eens levensreddend kan zijn, infuus vloeistof kan je makkelijk maken even zoeken.

Wondhygiene zal na tshtf ook een factor zijn die enorm veel slachtoffers zal veroorzaken, nou ja het ontbreken ervan.

Allemaal goed voor te preppen.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.....]

De olie beschermt ook tegen muggen en tegen uitdroging.

[.....]

@Heksenboot : Ik heb even je post wat beter gelezen.

Ik denk dat dit inderdaad de rol is van het varkensvet (bij de honing) van de Egyptenaren en de plantaardige oliën in de moderne recepturen.

Dit ingrediënt voorkomt het uitdrogen van de wond! Ik vroeg me al af: "Wat doen die triglyceriden nou in die receptuur?" Ze sluiten dus de wond goed af. :rolleyes:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot : Ik heb even je post wat beter gelezen.

Ik denk dat dit inderdaad de rol is van het varkensvet (bij de honing) van de Egyptenaren en de plantaardige oliën in de moderne recepturen.

Dit ingrediënt voorkomt het uitdrogen van de wond! Ik vroeg me al af: "Wat doen die triglyceriden nou in die receptuur?" Ze sluiten dus de wond goed af. :rolleyes:.

 

Aha! Ik had al zo'n vermoeden, maar als jij dat nog eens bevestigd, dan is dat wel erg aannemelijk. Wond afsluiten en vochtig/soepel houden.

 

Olie/vet combineren met suiker/honing. Een eetbare en genezende prep. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raapzaad olie is toch bijna hetzelfde als koolzaad olie? (Benamingen worden zelfs vaak foutief door elkaar gebruikt)

 

Ik begrijp niet dat het ene ongezond zou kunnen zijn voor de huid en de andere niet.

 

Nee dus, het is echt afkomstig van verschillende planten, je hebt dus niet op mijn link geklikt: http://www.vettefeiten.nl/duurzaamheid/overige-olien-raapolie-koolzaadolie.html

Raapolie of raapzaadolie is een plantaardige olie uit de zaden van raapzaad (Brassica rapa). Koolzaadolie is een plantaardige olie die gewonnen wordt uit de zaden van koolzaad (Brassica napus). Hoewel het twee verschillende variëteiten betreft, worden de beide namen in de praktijk vaak door elkaar heen gebruikt. Koolzaad is een landbouwgewas dat vaak verwilderd (bijvoorbeeld in de berm) wordt aangetroffen, terwijl raapzaad een inheemse wilde plant is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag 25-10, had in een ongelukje op t werk tijdens het schroeven met schroefmachine, schoot uit, bitje van schroefmachine recht op mijn linker wijsvinger gevallen. Aw ... Wondje is ong. 4mm breed en 3 a 4mm diep (diepte niet gemeten) :p

Pleister er op, vinger omhoog ...opmerkingen van collegas: 'moet je naar de wc?":rolleyes:

Dinsdag avond nadat ik dit topic heb gelezen waag ik maar om mijn vinger te 'confijten', wel met pleister er op want ik heb geen zin om het goedje op mijn dekens etc er op te krijgen. Volgende dag verwissel ik het pleister en suikergoedje is ingetrokken en wondje licht omhoog gekomen en droog. Voor op t werk heb ik pleister er op gedaan en 's avonds zonder. Nu is er aardig hard korstje ontstaan.

 

Met poeder suiker misschien wat makkelijker om te smeren.

 

Voila, @vheeswijk, bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen maandag 25-10, had in een ongelukje op t werk tijdens het schroeven met schroefmachine, schoot uit, bitje van schroefmachine recht op mijn linker wijsvinger gevallen. Aw ... Wondje is ong. 4mm breed en 3 a 4mm diep (diepte niet gemeten) :p

Pleister er op, vinger omhoog ...opmerkingen van collegas: 'moet je naar de wc?":rolleyes:

Dinsdag avond nadat ik dit topic heb gelezen waag ik maar om mijn vinger te 'confijten', wel met pleister er op want ik heb geen zin om het goedje op mijn dekens etc er op te krijgen. Volgende dag verwissel ik het pleister en suikergoedje is ingetrokken en wondje licht omhoog gekomen en droog. Voor op t werk heb ik pleister er op gedaan en 's avonds zonder. Nu is er aardig hard korstje ontstaan.

 

Met poeder suiker misschien wat makkelijker om te smeren.

 

Voila, @vheeswijk, bedankt.

@Bandoeng : Dit is bijna te mooi om waar te zijn :cool:!! In één nacht? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Heb je een formulering gemaakt met betadine of een plantaardige olie, en zo ja welke olie heb je gebruikt? Bloedde het wondje nog toen je je preparaat opbracht of was de bloeding al tot staan gebracht (dit in verband met het verdunnen van de suikers door bloed waardoor bacteriegroei toch nog mogelijk is, zie posting).

Poedersuiker lijkt mij ook geschikter! Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bandoeng : Dit is bijna te mooi om waar te zijn :cool:!! In één nacht? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Heb je een formulering gemaakt met betadine of een plantaardige olie, en zo ja welke olie heb je gebruikt? Bloedde het wondje nog toen je je preparaat opbracht of was de bloeding al tot staan gebracht (dit in verband met het verdunnen van de suikers door bloed waardoor bacteriegroei toch nog mogelijk is, zie posting).

Poedersuiker lijkt mij ook geschikter! Wolf

 

Klopt, korstje is een mix van gedroogd suiker, het is dus niet een wondje die kurkdroog is. Maar wondje heelt wel mooi, met Betadine en suiker. Jammer dat ik vanochtend heb gedouch en weer vochtig wordt. nu is wel drie nachten hé ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bandoeng @vheeswijk Ik weet dat dit een heel oud maar wel goed middel is ik denk niet dat men vroeger (erg lang geleden ) betadine of povidone hadden

maar wel allerlei olie soorten (olijfolie ed) ik denk dat de olie als zowel de betadine er voor moeten zorgen dat de suiker meer elasticsch wordt en niet uit de wonden

gaat door bloedingen of wondvocht . Welke van beide het beste werkt , ik zou het niet weten :rolleyes: maar die met die olijfolie doet het al heel erg lang :rolleyes:

en ik denk dat die ook weleens anti-bacteriele eigenschappen zou kunnen hebben

Overigens @vheeswijk mijn hartelijk dank voor deze goede informatie :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

Bedankt voor die link voor goedkopere Betadine bij de paardendrogist. Heb een flesje besteld maar een vraag daarover.......

Er staat een 'te gebruiken tot datum' op (12-2014) Kan ik betadine na die datum nog veilig gebruiken of is de werking dan minder/verdwenen?

Vindt 1 jaar houdbaarheid erg kort voor zoveel betadine

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk

Bedankt voor die link voor goedkopere Betadine bij de paardendrogist. Heb een flesje besteld maar een vraag daarover.......

Er staat een 'te gebruiken tot datum' op (12-2014) Kan ik betadine na die datum nog veilig gebruiken of is de werking dan minder/verdwenen?

Vindt 1 jaar houdbaarheid erg kort voor zoveel betadine

@phtvs : Wat sneller achteruitgaat is de plastic verpakking van de betadine. Deze wordt door de jodium langzaam aangetast. Rubber bv. wordt zelfs heel snel aangetast door betadine. De betadine moet je zo mogelijk koel en donker bewaren. In felle zonlicht loopt deze merkbaar terug. Ik zou het zelf in een glazen fles en in het donker bewaren. Dan is het echt jaren lang houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik hier nog even als 'mosterd na de maaltijd' op reageren vanuit (hoe kan het ook anders) het perspectief van een imker.

 

Honing werkt genezend door een combinatie van factoren. Om even heel kort samen te vatten: de suikers onttrekken vocht aan de wond, waarna waterstofperoxide en flavonen bacterieën onschadelijk maken. Meer gedetailleerd gaat het proces als volgt:

Honing bevat grote hoeveelheden suikers en wel voornamelijk glucose en fructose en daarnaast nog 15-21% water. In een dergelijke ‘suikeroplossing’ kunnen bacteriën niet overleven. Door de hoge suikerconcentratie wordt vocht uit de wond onttrokken, waarbij bacteriën en afvalstoffen worden meegezogen (lymfe drainage). Door regelmatig nieuwe honing op de wond aan te brengen blijft dit proces zich herhalen.

Kan dan niet eenzelfde effect bereikt worden door eenvoudigweg deze suikers in de juiste hoeveelheden in water op te lossen? Inderdaad trekt zo’n suikeroplossing ook vocht vanuit de wond aan en werkt enigszins genezend, maar lang niet zo effectief. Doordat er vocht uit de wond in de suikeroplossing komt kunnen de omstandigheden voor ziekteverwekkende bacteriën gunstiger worden zodat ze juist weer gaan groeien. In honing gebeurt dit niet omdat honing een uiterst effeciënt mechanisme bevat om deze bacteriën te lijf te gaan. Want de meeste honingsoorten produceren tevens, als er water (of speeksel of wondvocht) bij komt, het waterstofperoxide door de werking van een enzym uit de honing - het glucoseoxidase. Dit proces gaat vrij consequent door: urenlang worden kleine hoeveelheden waterstofperoxide gevormd. Deze stof, die bacteriën doodt, komt dus heel geleidelijk in kleine hoeveelheden vrij, waardoor het effectiever werkt dan een gekochte 3% oplossing uit de apotheek. Wel is het zo dat in sterk verwarmde honing dit enzym verloren is gegaan: temeer een reden honing niet te verwarmen. Er bestaat een eenvoudige methode om de hoeveelheid waterstofperoxide die honing produceert te meten m.b.v. een teststrip. In 1994 is deze methode als eens in het blad BIJEN beschreven.

 

Voorbeeld van een brandwond:

In een veel groter onderzoek (2 groepen van 450 patiënten) bleek dat de gemiddelde geneestijd bij de honingbehandeling aanmerkelijk korter was dan bij de conventionele ZSD-behandeling: 8,8 dagen tegen 13,5 dagen. Ook het littekenpercentage was bij de honingbehandeling veel lager (6,2 tegen 19,7%).

 

(bron: honing cususboek der imkerij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...