Ga naar inhoud
GENEGEERD

Weer een blik op goud

Kans
 Share

Recommended Posts

Er gebeurt weer enorm veel in de goud markt.

Eigenlijk is het al een jaar een aaneenschakeling van ontwikkelingen nieuwe hoogte en laagte punten enz.

Ik probeer zoveel mogelijk te lezen over de goudmarkt en als ik weer eens nieuwe inzichten vind dan probeer ik die in eigen woorden te delen.

De vraag naar goud door banken over de laatste 10 jaar, helaas dus weer een beperkte periode zoals zo vaak om het verhaal maximaal in het voordeel van de verteller zijn standpunt uit te laten komen:

image.jpg.b2ddb1889bab98dd42d7da906584c347.jpg

Het mag duidelijk zijn dat de banken iets anders zijn gaan denken over goud?

Ikzelf haal heel vaak Griekenland aan als voobeeld.

En vraag dan aan de 'alles is ok meute': waarom zou een land als Griekenland dat nou niet echt geld over heeft de afgelopen jaren toch goud aankopen?

Vaak heb ik dan een opening gecreerd en is er een kans dat ik een stukje ruimte krijg om de zaak te belichten :cool:

Dit stukje gaat mezelf wel wat tegenspreken.

Ik denk namelijk dat het spel geen jaren, laat staan nog een tiental jaren, kan doorgaan.

Maar goed daar kom ik op terug, en je moet ook niet bang zijn om je eigen denkbeelden in twijfel te brengen door feiten!

Vooral de opkomende markten en dus de banken van die landen hebben hun goudvoorraden geboost.

Globaal hebben de banken ongeveer 15 miljard aan hun goudvoorraad toeggevoegd de afgelopen jaren.

Dat is de grootste toename sinds de 1964 periode.

Sinds 2011, heeft Rusland zijn goud reserves met 20% laten toenemen, 171 ton goud.

Zuid korea heeft de goud voorraad berdubbeld in twee jaar en 65 ton bijgekocht.

Turkije heeft 371 ton goud bijgekocht

Kazakhstan heeft met het bijkopen van 67 ton ook de goudvoorraad verdubbeld.

In het algemeen is goud goed voor ongeveer 25% van de internationale reserves van de geavanceerde economieen.

Maar gemiddelde zeggenniet zo veel:

U.S. Heeft 73% van zijn reserve in goud, waarbij ik wel moet opmerken dat dit goud, al sinds het wilde westen, niet meer door iemand die ooit het daglicht heeft gezien bevestigd of ontkent kan worden.

Duitsland heeft 69.8 % van zijn reserve in goud, waarbij ik dan weer helaas moet opmerken dat een groot deel niet in Duitsland is maar in Amerika zou zijn en dat de poging om een DEEL daarvan even terug te halen uitmonde in de belofte dat het er echt is maar dat het fysiek leveren nog wel wat jaren gaat duren :confused:

Frankrijk heeft 67% van zijn reserve in goud beschikbaar.

De ECB net geen 30%.

Nu de banken van de opkomende markten:

Ondanks de hierboven beschreven honger naar goud zijn de reserves in goud veel kleiner.

En de situatie in Amerika en Europa geven juist aanleiding om die goud reserves op een beter niveau te krijgen om het risico in dollar of euro reserves af te bouwen.

Om maar met de bekenste en grootste goud verslaafde te beginnen China:

China heeft ondanks jaren van agresief kopen en het vollledig oppotten van de binnenlandse goudproductie slechts 1.3 % van hun reserves in goud zitten. Nou denk ik dat de officieele cijfers, zoals alles wat aan data uitChina komt, niet correct is dus laat ik het verdubbelen 2,6% oke verviervoudigen 5,2% dus bv tov Amerika nog niet in de buurt !

Rusland 8,9 %

India 8,8%

Brazilie 0,2%

En de meeste opkomende landen zitten daar nog ver onder.

Gemiddeld hebben de opkomende landen 5% van hun reserves in goud tov 25% van de ontwikkelde landen

Het probleem is wel dat uit deze cijfers geen echte voorraden te distileren zijn.

Zo gaat jet gerucht dat al heel veel goud geleased is en richting het oosten zijn verscheept.

Al zou dat de balans minder extreem maken, de vraag is wel of China al in de buurt komt van bv Amerika en een pogign kan doen om de dollar te vervangen door de chineese munt met eventueel goud als onderliggende waarde.

Waarschijnlijk niet en zelfs als ze in dit tempo doorgaan met goud inkopen zal het nog velen jaren duren voordat ze wel in de buurt kunnen komen.

Vanuit enkel deze goud als percentage van de reserves uitgedrukt zou een omslag nog lang op zich moeten laten wachten.

Natuurlijk is het niet de enige factor die van belang is.

Er is echter ookmgeen reden om aan te nemen dat de flow van goud naar het oosten snel zal veranderen en als de trend zich doorzet zal die alleen maar groter worden.

Het is dan ook moeilijk voor te stellen dat de prijs van goud noet zal stijgen de komende jaren.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Klopt het grafiekje wel?

Alleen China al koopt honderden tonnen per jaar.

't Zegt er officieel nog niet zoveel over; hierdoor ligt de inkoop aan de rechterzijde van de grafiek veel hoger in realiteit.

China koopt niet alleen, maar haalt het zelf uit de grond (en verkoopt goud niet). Die Chinezen hebben al lang door wat de werkelijke waarde van goud is.

Link naar reactie

En wat noemen we reserves van een land: je schrijft dat de ontwikkelde economieen gemiddeld 25% van hun reserves in goud hebben zitten. Ik neem aan dat de economen de waarde van goud omrekenen in fiat (want goud is toch maar een barbaars relikwie wat stoffig ligt te worden).

Volgens mij lopen de meeste westerse economieen over van de schulden, waar met name theoretische verdiencapaciteit tegenover staat. Dus ben ik wel benieuwd waar de rest van de reserves uit bestaat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...