Ga naar inhoud
GENEGEERD

De bloempotkachel. Superefficiënt verwarmen van kleine ruimten


Aanbevolen berichten

Als de stront tegen de ventilator vliegt ben ik van plan om, mocht het buiten koud zijn, ter besparing van brandstof slechts een heel kleine ruimte te verwarmen.

 

Nou is het probleem dat mijn Zibro’s dan flink overcapaciteit hebben, evenals mijn ouderwetse Valorkachel. Gebruik ik ze in een echt beperkte ruimte, dan zou ik ze steeds opnieuw moeten aan- en uitzetten. Hoop gedoe en slecht voor de lonten. Een ruimte verwarmen met kaarsen of waxinelichtjes vind ik persoonlijk gerommel in de marge.

 

Nou schoot mij te binnen dat ik vroeger weleens een voortent warm hield door een bloempot omgekeerd op een pit van het gasstel te zetten. Ik zal niet zeggen dat het een geniale vondst is, hooguit briljant, maar ik bedacht dat zoiets natuurlijk ook werkt met een petroleumstelletje.

 

Kortom: proef op de som genomen met als resultaat dat ik meer dan tevreden ben met mijn ‘vinding’. Mijn petroleumstelletjekacheltje werkt perfect en geeft heerlijke warmtestraling af. Bovendien lijkt het alsof het ding vrijwel niets verbruikt!

 

Het grote voordeel vind ik dat ik wat betreft verwarming, koken (en verlichting) slechts van één brandstof afhankelijk ben en dat ik dus niet met allerlei verschillende systemen loop te haspelen. Bovendien laat het pitje zich van héél klein tot flink brandend instellen.

 

Fotootje voor de liefhebber:

 

24q31w2.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Over wat voor een ruimte praten we dan die je wilt verwarmen?

 

Super tip! Kun je hier elke bloempot voor gebruiken of zijn er types die uit elkaar spatten? ( natuurlijk ook geen plastic duh:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het over een erg kleine slaapkamer.

 

Bloempotten zijn van steengoed en kunnen over het algemeen erg goed tegen hitte. Bovendien bouwt de warmte zich geleidelijk op doordat er relatief veel ruimte tussen de vlam en de pot zit.

 

En dan de mogelijke geuroverlast: ik heb net mijn hondje uitgelaten en bij terugkomst kon ik niet ruiken dat er ergens een petroleumstel in gebruik was. Wel gebruik ik, deze keer, Zibro-olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit draadje verwijs ik naar een voorbeeld van een kacheltje van terracotta bloempotten, ongeglazuurd!, zie de website van http://www.heatstick.com , die heb ik zelf ook gemaakt.

 

http://preppers.nl/forum/threads/3111-Kleine-ruimte-25m3-warm-houden-zonder-elektriciteit/page2?highlight=Terracotta

 

Er is ook een draadje over een klein noodkacheltje in de auto met een paar leuke tips. http://preppers.nl/forum/threads/3296-kachel-in-de-auto?highlight=Kacheltje+auto

 

Ps zorg er wel voor dat je deze niet nat uit de tuin haalt, dan kan hij knappen, en het wordt heel heet dus pas op met kids!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit draadje verwijs ik naar een voorbeeld van een kacheltje van terracotta bloempotten, ongeglazuurd!, zie de website van http://www.heatstick.com , die heb ik zelf ook gemaakt.

 

http://preppers.nl/forum/threads/3111-Kleine-ruimte-25m3-warm-houden-zonder-elektriciteit/page2?highlight=Terracotta

 

Er is ook een draadje over een klein noodkacheltje in de auto met een paar leuke tips. http://preppers.nl/forum/threads/3296-kachel-in-de-auto?highlight=Kacheltje+auto

 

Ps zorg er wel voor dat je deze niet nat uit de tuin haalt, dan kan hij knappen, en het wordt heel heet dus pas op met kids!

 

Het eerste topic dat je aanhaalt gaat over wat in mijn ogen getob met kaarsjes is. Waarom zou je dat doen terwijl een oliebrander veel effectiever is en bovendien nog eens in sterkte verzet kan worden en dus optimaal aan de behoefte kan worden aangepast?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones waarom gebruik je dit principe niet het metaal van het draadeind/bout met vulringen en moeren zorgen voor de massa en warmte overdracht

en warmteopslag de bloempotten die op hun beurt weer de warmte van je vlam opvangen en remmen

ik probeerde het plaatje vandaar hier neer te zetten maar dat lukt me niet , dus ik doe de link naar de site maar :o dit soort ''kacheltjes zijn voor kleine ruimte maar zijn wel effectief (en ze kosten weinig :D )

http://bbs.trailersailor.com/forums/tsarchives22/index.cgi/noframes/read/669498

deze dus :)

 

K-H-008-CROP-CUTOUT-2009-Res-Web-Hi.jpg.42818a5e2474e1dbc89353dbf3844d83.jpg

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones waarom gebruik je dit principe niet het metaal van het draadeind/bout met vulringen en moeren zorgen voor de massa en warmte overdracht

en warmteopslag de bloempotten die op hun beurt weer de warmte van je vlam opvangen en remmen

 

Ik denk dat de opstijgende warme lucht op die manier moeilijk of niet weg kan. En trouwens: waarom moeilijk doen als het simpel met een enkele bloempot kan, ik zie het nut niet zo van die fröbelconstructie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist ook de bedoeling dat de warme lucht niet in een straal omhooggaat en verdwijnt.. Met een 'bloempotconvector' heb je geen sterke warme luchtstroom in 1 richting maar meer warmte afgifte in alle richtingen vanuit de pot. Die meerdere lagen terracotta zorgen juist voor een betere afgifte van warmte t.o.v. Slechts een laag.

 

Tuurlijk is een oliekacheltje handig, maar wanneer je die niet hebt maar wel waxinelichtjes, dan is dat toch een goed alternatief?! Nog beter is EN/EN natuurlijk!

 

@Wafels dat is idd dezelfde als die van mijn link, die bedoelde ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je wel @Davena, maar ik denk/vermoed dat uiteindelijk de opstijgende warme lucht tegen de al aanwezige warme lucht slaat (ik weet ook niet hoe ik het beter kan omschrijven) om uiteindelijk zuurstof te ontnemen van de brander.

 

Tuurlijk is een oliekacheltje handig, maar wanneer je die niet hebt maar wel waxinelichtjes, dan is dat toch een goed alternatief?! Nog beter is EN/EN natuurlijk!

 

Er is eigenlijk geen reden er geen te hebben; ze kosten in kringloopwinkel en op Marktplaats een habbekrats, zijn onverwoestbaar en er kan eigenlijk niets aan kapot gaan.

Ik heb er twee: een eenpitter (op de foto te zien) en een vierpitter. Daar sudder ik mijn draadjesvlees, lekker!, mijn erwtensoep en dergelijke op gaar en klaar. En dat voor een schijntje vergeleken met wat ik op mijn gasstel kwijt zou zijn.

 

Waxinelichtjes? Ik heb er duizenden, ben er blij mee, maar een echt alternatief is het niet. Kun jij de hoogte van het vlammetje verstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje dat heet een warmtewisselaar , je kan ze ook in schoorsteenpijpen (in de kamer zelf ) van een houtkachel .plaats

en en inderdaad men past ze ook toe bij (pizza) ovens en ook bij houtkachels zelf @Davena ik heb uw link voor dit systeempje niet gezien in deze post vandaar dat ik hem plaatste :rolleyes:

en slim van u om + + te doen , je kan nooit genoeg mogelijkheden hebben voor iets , hoe meer opties des te beter :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones

Ik denk dat de opstijgende warme lucht op die manier moeilijk of niet weg kan. En trouwens: waarom moeilijk doen als het simpel met een enkele bloempot kan, ik zie het nut niet zo van die fröbelconstructie.

Natuurlijk werkt een enkel bloempot ook , enkel die bout , vulringen en moeren zorgen voor een betere warmte overdracht naar de bloempot oftewel de efficientie is hoger

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones

Natuurlijk werkt een enkel bloempot ook , enkel die bout , vulringen en moeren zorgen voor een betere warmte overdracht naar de bloempot oftewel de efficientie is hoger

gr will

 

Maar heeft het feit dat de warme lucht nergens anders heen kan dan naar beneden geen negatief effect op de brander? Verstikt het niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones

Maar heeft het feit dat de warme lucht nergens anders heen kan dan naar beneden geen negatief effect op de brander? Verstikt het niet?

Ik zou zeker een opening tussen de bloempot en het petroleumstel laten want er moet genoeg zuurstof bij kunnen en de ''rookgassen '' weg kunnen gaan

Als je kijkt naar een ''Wonderpan '' (je weet wel die aluminium pan welke dubbelwandig is )en ook zo op een petroleumstel wordt geplaatst om er een brood of cake in te bakken de warme lucht stijgt

door dat geleidingstuk door de pan omhoog om daarna langs de (bolle) zijkant weer omlaag te komen en dat werkt ook prima

Altijd wel de ruimte zelf ventileren want zelfs zo'n klein petroleumstelletje gebruikt toch zuurstof en vooral omdat dit soort ''kacheltjes '' in kleine ruimten worden gebruikt is het zaak om

zeker te ventileren !!

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@Nonkel Jones

Natuurlijk werkt een enkel bloempot ook , enkel die bout , vulringen en moeren zorgen voor een betere warmte overdracht naar de bloempot oftewel de efficientie is hoger

gr will

Maar de warmte van het waxinelichtje wordt niet vermeerderd en aangezien je geen schoorsteen naar buiten op de bloempot hebt blijft alle warmte in de ruimte waar het waxinelichtje staat. In hoeverre zorgt die bout dan voor het verhogen van de efficientie?

 

In een waxinelichtje zit maar een bepaalde hoeveelheid energie. Meer kun je er niet uithalen. Je kunt de warmte op een andere manier door de ruimte verspreiden maar als je heen en weer loopt in de ruimte creeer je ook al een luchtstroom.

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar echte cijfers. Dus wat is het warmteverschil in een bepaalde ruimte als er zo'n bloempotwaxinelichtverwarming staat. Ik kan niet echt achterhalen hoeveel energie een waxinelichtje geeft maar ik lees waarden van kaarsen van 60 watt en van een waxinelichtje van 20 watt. Veel meer warmte dan 30 watt zal een waxinelichtje niet geven.

 

Ik kom in een rekentabel tegen dat het verwarmen van een ruimte met één buitenmuur, op de tussenverdieping bij een buitentemperatuur van -10 graden naar een binnentemperatuur van +20 graden 60 watt per kubieke meter kost.

 

Als je dus een ruimte hebt van 2x3 meter met een standaard hoogte van 2,60 meter heb je 15,6 m3 te verwarmen. Als je dus echt wilt opwarmen heb je 936 watt nodig oftewel 31 waxinelichtjes. In het voor- en najaar zou je dit moeten kunnen halveren, dus 15 waxinelichtjes.

 

Wie gaat dit testen? Zelf niet in de ruimte blijven tijdens de meting, want een mens stoot ongeveer 75 watt aan warmte uit, dus daarmee beinvloedt je de meting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Overigens geeft een 20 ligne lont, die vindt je in een petroleumstel of in lampen met een rondlopen lont, ongeveer 400 watt aan warmte. Als je dus een kleine ruimte wilt verwarmen kun je denk ik beter een olielamp of petroleumstel neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje dat heet een warmtewisselaar , je kan ze ook in schoorsteenpijpen (in de kamer zelf ) van een houtkachel .plaats

en en inderdaad men past ze ook toe bij (pizza) ovens en ook bij houtkachels zelf @Davena ik heb uw link voor dit systeempje niet gezien in deze post vandaar dat ik hem plaatste :rolleyes:

en slim van u om + + te doen , je kan nooit genoeg mogelijkheden hebben voor iets , hoe meer opties des te beter :cool:

gr will

 

Ok @Wafels, ik dacht dat een warmtewisselaar de lucht terug koelde. Vandaar dat ik even het woord zigzag hebt gebruikt.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerbewoner, het heeft vooral te maken met het absorberend vermogen van Terracotta: http://www.ehow.com/info_8047215_insulating-properties-terra-cotta.html

en van deze site: http://hackedgadgets.com/2009/10/16/terracotta-pot-candle-heater/

Normal candle burning will result in a small amount of IR emission, but most of the heat will immediately rise straight up to your ceiling via gas convection. Instead of wasting all the heat as warm air sitting at the ceiling, this radiates much of it as IR directly to your skin and immediate surroundings. These are typically meant to be used on the corner of a desk within a meter or so of the user, and they really do make a difference in taking the chill off within a localized area.

 

Ze gebruiken ook wel terracotta in de woningbouw vanwege het absorberend karakter http://www.ehow.com/info_8047215_insulating-properties-terra-cotta.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerbewoner dat klopt je vermeerderd natuurlijk geen warmte ;) zou wel mooi zijn :p het gaat erom hoe je een ruimte verwarmt , als je gewoon een lamp of wat neerzet zal de warmte ervan direct stijgen

en bij het plafond gaan hangen , op den duur komt de warme lucht dan omlaag als hij afkoelt en als er meer warme lucht van boven bijkomt logisch toch , maar dit is geen efficiente manier van verwarmen

Als je een voorwerp (in dit geval de bloempot ) warmte kan laten stralen dan verwarmt het direct zijn omgeving ook al stijgt een deel van die warmte op het stralingsdeel voel je .

Je moet zoiets ook niet neerzetten in een hoek van een kamer en zelf in een andere hoek gaan zitten . De bedoeling is (zeker omdat het toch al een kleine verwarmingsbron is ) dat je er dichtbij gaat zitten

En wat @Davena zegt je verwarmd massa dus als je de lamp of wat ook uitzet zal het nog een poosje doorgaan met verwarmen .

en de stralingswarmte voelt . Ik hop dat het een beetje duidelijk is

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner, het heeft vooral te maken met het absorberend vermogen van Terracotta: http://www.ehow.com/info_8047215_insulating-properties-terra-cotta.html

en van deze site: http://hackedgadgets.com/2009/10/16/terracotta-pot-candle-heater/

 

 

Ze gebruiken ook wel terracotta in de woningbouw vanwege het absorberend karakter http://www.ehow.com/info_8047215_insulating-properties-terra-cotta.html

Ik ken de truc met de omgekeerde bloempot al heel lang. In de caravan of op de boot wordt dit veel gedaan op het gasfornuis. Het grote verschil is de hoeveelheid energie die je er dan in stopt. Met een waxinelichtje heb je maar 30 watt beschikbaar. Op welke afstand voel je die straling nog? Als ik naast mijn houtkachel zit voel ik de straling nog wel op een halve tot driiekwart meter, maar die geeft al snel 2500 watt aan vermogen. Als ik 2 meter van de kachel zit voel ik de straling al niet meer.

 

Heel veel massa zit er ook niet in een bloempot. Als je een rocket mass heater hebt, zit je snel aan 1000 kilo massa. Een bloempot weegt drie keer niks.

 

Dit roept toch wel om een testje. Zal eens een bloempot op de kop tikken. Waxinelichtjes heb ik genoeg. Gewoon eens voelen op welke afstand je nog iets merkt van de warmtestraling en hoe lang de bloempot nog warm blijft nadat het waxinelichtje uit is. Mijn gevoel zegt me namelijk dat deze na een minuut of twee weer helemaal afgekoeld zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit roept toch wel om een testje. Zal eens een bloempot op de kop tikken. Waxinelichtjes heb ik genoeg. Gewoon eens voelen op welke afstand je nog iets merkt van de warmtestraling en hoe lang de bloempot nog warm blijft nadat het waxinelichtje uit is. Mijn gevoel zegt me namelijk dat deze na een minuut of twee weer helemaal afgekoeld zal zijn.

 

Ik heb het ook eens geprobeerd en de bloempot is idd snel afgekoeld.

 

Daarnaast merk ik het verschil niet met zo'n pot erop want zonder voelt het net zo warm, misschien wel warmer, en dit met hetzelfde aantal lichtjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...