Ga naar inhoud
GENEGEERD

"Geef ons heden ons dagelijks brood..."


Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Dit is de meest eenvoudige versie die ik er van kan maken. Nog simpeler: geen brood eten.

 

 

Ja Baas.

Gulden middenweg bestaat ook nog hoor :)

 

Als je weer tijd hebt, kan je dan nog die vragen beantwoorden? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ey luie donder met je ingewikkelde pleidooien. Wat eet jij ter vervanging?

 

he luie donder dat staat 3 pagina's terug....

's morgens appel en/of bak volle yoghurt met nootjes en rozijnen soms ook lijnzaadjes

's middags tomaatjes, stukkie worst en stukkie kaas, radijsjes kortom wat groenten en eiwitten. Als ik thuis ben bak ik een ei of zo

's avonds roerbakken met veel groenten en ook weer wat kipreepjes of zoiets, of gevulde groentesoep, of witlof ham kaas uit oven met een salade

 

tussendoor nootjes, soms een banaan, aardbeitjes ook wel. Sla ook vaak een dag over qua fruit, eet ook wel eens een dag 'maar' twee keer per dag.

 

Groente onbeperkt qua hoeveelheid, maar ten minste een halve kilo per dag. Haring of makreel ook wel als lunch. Eet ook sashimi als avondeten naast een salade en soep. Dikke gamba's door de roerbak etc.

 

Er is een heel leuk boekje dat heet 365 koolhydraatarme recepten geloof ik. Weet je zo genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

he luie donder dat staat 3 pagina's terug....

's morgens appel en/of bak volle yoghurt met nootjes en rozijnen soms ook lijnzaadjes

's middags tomaatjes, stukkie worst en stukkie kaas, radijsjes kortom wat groenten en eiwitten. Als ik thuis ben bak ik een ei of zo

's avonds roerbakken met veel groenten en ook weer wat kipreepjes of zoiets, of gevulde groentesoep, of witlof ham kaas uit oven met een salade

 

tussendoor nootjes, soms een banaan, aardbeitjes ook wel. Sla ook vaak een dag over qua fruit, eet ook wel eens een dag 'maar' twee keer per dag.

 

Groente onbeperkt qua hoeveelheid, maar ten minste een halve kilo per dag. Haring of makreel ook wel als lunch. Eet ook sashimi als avondeten naast een salade en soep. Dikke gamba's door de roerbak etc.

 

Er is een heel leuk boekje dat heet 365 koolhydraatarme recepten geloof ik. Weet je zo genoeg?

 

Dank u verheven keyser, spreekbuis der aartsengelen (ofzo? Moet nog even oefenen) dat u deze mede luiaard even uw reeds geschreven post opnieuw mededeelt. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de meest eenvoudige versie die ik er van kan maken. Nog simpeler: geen brood eten.

 

Maar dan bedoel je neem ik aan, geen tarwebrood meer eten.

Roggebrood

Maisbrood,

rijstbrood,

gierstbrood,

gerstbrood,

haverbrood,

speltbrood,

kastanjebrood,

sojabrood,

boekweitbrood,

aardappelmeelbrood

 

kunnen allemaal wel toch? Tarwe is toch meestal het witste brood? En in veel broden zit natuurlijk tarwe, maar zou je mogen stellen hoe donkerder het brood hoe minder tarwe erin zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan bedoel je neem ik aan, geen tarwebrood meer eten.

Roggebrood

Maisbrood,

rijstbrood,

gierstbrood,

gerstbrood,

haverbrood,

speltbrood,

kastanjebrood,

sojabrood,

boekweitbrood,

aardappelmeelbrood

 

kunnen allemaal wel toch? Tarwe is toch meestal het witste brood? En in veel broden zit natuurlijk tarwe, maar zou je mogen stellen hoe donkerder het brood hoe minder tarwe erin zit?

 

Wat je je sowieso moet realiseren, is dat GRAAN en MAÏS en AARDAPPELS nogal veel koolhydraten bevatten. De soorten die we nu eten, verschillen WEZENLIJK van samenstelling met die van 100 of 2.000 jaar geleden !!

Daarbovenop nog de wetenschap dat we GEEN koolhydraten nodig hebben. Kijk maar naar het dieet van een chimpansee. Of een Eskimo. De Masai hebben een dieet van vlees, melk en bloed, MEER NIET, jarenlang tijdens hun krijgersjaren. Ik zal niet zeggen dat alles even gezond is, maar in ieder geval zag je nooit Eskimo's en Masai met suikerziekte, TOTDAT ze ook meel gingen eten....nu zijn er dikkerds bij en zeker de Eskimo's hebben nu allerlei Westerse ziekten.

Je probeert te onderhandelen of je misschien niet brood van iets anders kunt maken; Spelt en gerst en rogge....heb je zelf al gezocht op de eiwitten en bestanddelen hiervan?

Wat ik weet is dat quinoa geen gluten bevat bijvoorbeeld. Verder is WIKI je vriend...

Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van alle granen, (tarwe, rogge, gerst, mais, rijst, spelt, haver en teff) en de producten die ervan worden gemaakt. Het eiwit van tarwe bestaat voor ongeveer 80% uit gluten. Durum (Triticum durum - een graansoort) wordt harde tarwe genoemd en heeft een bijzonder hoog glutengehalte. Gluten is niet in water oplosbaar en wordt door de plant opgeslagen in de graankorrel om te dienen als reservevoedsel.

Niet-granen, zoals wilde rijst, boekweit, quinoa, amaranth, sojabonen en zonnebloempitten bevatten geen gluten. Dierlijke producten bevatten nooit gluten.Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines. Alleen de gliadinefractie van het gluten kan aanleiding geven tot coeliakie (gluten-intolerantie). Granen met weinig tot geen van deze gliadines (rijst, maïs, teff) kunnen wel gegeten worden door mensen met coeliakie.

Wil je graag lijm eten, wend u dan tot de granen. Zoals ik heb geschreven, leidt dat bij gevoeligheid tot diverse klachten en meer kans op allerlei ziekten. Wat opvallend is, is dat uit onderzoek gebleken is, dat IEDEREEN (waarschijnlijk) reageert op graanproducten, maar dat er bij allergie OOK nog extra klachten komen....

 

 

Ik plak en knip nog maar eens wat voor je....Kennelijk hebben granen tot voor kort nauwelijks een rol gespeeld in onze voeding. Om te komen tot een praktisch inzicht met betrekking tot de welvaartsziekten die gerelateerd zijn aan deze nieuwe manier van voeden, gaan we even terug in de tijd. Na de uittocht uit Afrika, werden Azië, Europa en via de landbrug Amerika bevolkt. Omdat de zeespiegel toen een stuk lager was, bereikte men redelijk gemakkelijk met bootjes de eilanden die we tegenwoordig tot Indonesië en Australië rekenen. Ten oosten van Australië liggen nog een heel aantal eilanden en een daarvan ligt redelijk ver weg. Tegenwoordig heet dit eiland Nauru en de eerste mensen hebben 2000 jaar geleden voor het eerst voet gezet op dit eiland. Het kostte die mensen een wekenlange boottocht om er te geraken, met waarschijnlijk weinig voedsel aan boord dat zo’n lange tocht kon doorstaan. De mensen die de reis overleefden, waren dan ook mensen die met weinig eten toe konden.

De eerste westerlingen die op Nauru ten tonele verschenen in de negentiende eeuw, troffen daar prachtige gespierde mensen die leefden van de visvangst en het weinig dat dit tropische eiland verder had te verschaffen. Toen de Japanners er in de tweede wereldoorlog aankwamen, telde Nauru circa drieduizend bewoners; na een keihard regime bleven er in 1945 ongeveer duizend bewoners over.

Na de tweede wereldoorlog vond men er fosfaat wat gebruikt werd voor de industrieën in het westen. Ook de toeristen wisten het eiland te waarderen. Het gevolg voor de mensen op Nauru was, dat zij niet meer op zoek hoefden naar hun voedsel, maar een westers dieet konden importeren. De slachting van de Japanners is minstens zo wreed als hun huidige lot; de mensen op Nauru zijn de aller diksten ter wereld, negen van de tien hebben Diabetes Mellitus (suikerziekte) en de gemiddelde levensverwachting ligt rond de zestig jaar.

Een zelfde lot hebben bijvoorbeeld de Pima indianen ondergaan; voorheen fiere indianen die hard moesten werken om op de prairie aan hun kostje te komen, maar nu in trailers wonen op een stukje reservaat met een slecht betaald baantje maar meestal een uitkering. Hun eetpatroon is aangepast aan Amerikaanse normen en de gemiddelde Pima indiaan is dan ook niet meer in staat om op een paard te zitten dankzij Coca Cola, brood, pizza en andere 'zegeningen' van de twintigste eeuw. Wijze Bizon is gedegradeerd tot Zittende Dikke Eekhoorn. Hetzelfde geldt overigens voor Eskimo's die hun iglo en kano hebben verruild voor een huis en een auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder graan waren we nu nog jagers-verzamelaars geweest. Na de laatste ijstijd zijn er mensen begonnen met het eten van grassoorten, die als groot voordeel hadden dat ze lang bewaard konden worden. Dit maakte het mensen mogelijk om langer op één plek te blijven, met alle gevolgen van dien.

 

[video=youtube;-7bqi70B3tE]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Google maar op Dark side of wheat dan kun je het zelf lezen.....ik niet lui of zo hoor:p

 

Dit waren mijn vragen:

 

Hee KS, wat eet jij dan ipv?

Hoe zit het met rijst?

Kan je de ouwe tarwe nog terugkweken?

 

Dat stuk van je heb ik gelezen en nog een paar dingen. De eerste vraag werd daar niet mee beantwoord. ;)

 

Dank zij Jager weet ik dat nou ook weer.

Je ziet het, dingen teruglezen wil er nog wel eens bij inschieten.

 

Volgens mij zijn we geen van allen lui en als het op lezen en schrijven aankomt, zeker niet. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

he luie donder dat staat 3 pagina's terug....

's morgens appel en/of bak volle yoghurt met nootjes en rozijnen soms ook lijnzaadjes

's middags tomaatjes, stukkie worst en stukkie kaas, radijsjes kortom wat groenten en eiwitten. Als ik thuis ben bak ik een ei of zo

's avonds roerbakken met veel groenten en ook weer wat kipreepjes of zoiets, of gevulde groentesoep, of witlof ham kaas uit oven met een salade

 

tussendoor nootjes, soms een banaan, aardbeitjes ook wel. Sla ook vaak een dag over qua fruit, eet ook wel eens een dag 'maar' twee keer per dag.

 

Groente onbeperkt qua hoeveelheid, maar ten minste een halve kilo per dag. Haring of makreel ook wel als lunch. Eet ook sashimi als avondeten naast een salade en soep. Dikke gamba's door de roerbak etc.

 

Er is een heel leuk boekje dat heet 365 koolhydraatarme recepten geloof ik. Weet je zo genoeg?

 

Ik heb gisteren de documentaire gekeken Rauwer, over die damedie geen gekookt voedsel wil eten omdat dat giftig zou zijn. Zij weet ook heel veel over voeding en tot de molekuul precies wat wat doet en waar het slecht of goed voor is. Daar doet mij dit verhaal ernstig aan denken.

 

Ik geef toe, ik ben verslaafd, aan brood en suiker, sorry, maar verder voel. Ik mij prima. Ik ben misschien niet perfect gezond en goh misschien ga ik in de toekomst ook wel dood, máar ach dat gaan we allemaal en voorlopigleef ik nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je je sowieso moet realiseren, is dat GRAAN en MAÏS en AARDAPPELS nogal veel koolhydraten bevatten. De soorten die we nu eten, verschillen WEZENLIJK van samenstelling met die van 100 of 2.000 jaar geleden !!

Daarbovenop nog de wetenschap dat we GEEN koolhydraten nodig hebben. Kijk maar naar het dieet van een chimpansee. Of een Eskimo. De Masai hebben een dieet van vlees, melk en bloed, MEER NIET, jarenlang tijdens hun krijgersjaren. Ik zal niet zeggen dat alles even gezond is, maar in ieder geval zag je nooit Eskimo's en Masai met suikerziekte, TOTDAT ze ook meel gingen eten....nu zijn er dikkerds bij en zeker de Eskimo's hebben nu allerlei Westerse ziekten.

Je probeert te onderhandelen of je misschien niet brood van iets anders kunt maken; Spelt en gerst en rogge....heb je zelf al gezocht op de eiwitten en bestanddelen hiervan?

Wat ik weet is dat quinoa geen gluten bevat bijvoorbeeld. Verder is WIKI je vriend...

 

Wil je graag lijm eten, wend u dan tot de granen. Zoals ik heb geschreven, leidt dat bij gevoeligheid tot diverse klachten en meer kans op allerlei ziekten. Wat opvallend is, is dat uit onderzoek gebleken is, dat IEDEREEN (waarschijnlijk) reageert op graanproducten, maar dat er bij allergie OOK nog extra klachten komen....

 

 

Ik plak en knip nog maar eens wat voor je....Kennelijk hebben granen tot voor kort nauwelijks een rol gespeeld in onze voeding. Om te komen tot een praktisch inzicht met betrekking tot de welvaartsziekten die gerelateerd zijn aan deze nieuwe manier van voeden, gaan we even terug in de tijd. Na de uittocht uit Afrika, werden Azië, Europa en via de landbrug Amerika bevolkt. Omdat de zeespiegel toen een stuk lager was, bereikte men redelijk gemakkelijk met bootjes de eilanden die we tegenwoordig tot Indonesië en Australië rekenen. Ten oosten van Australië liggen nog een heel aantal eilanden en een daarvan ligt redelijk ver weg. Tegenwoordig heet dit eiland Nauru en de eerste mensen hebben 2000 jaar geleden voor het eerst voet gezet op dit eiland. Het kostte die mensen een wekenlange boottocht om er te geraken, met waarschijnlijk weinig voedsel aan boord dat zo’n lange tocht kon doorstaan. De mensen die de reis overleefden, waren dan ook mensen die met weinig eten toe konden.

De eerste westerlingen die op Nauru ten tonele verschenen in de negentiende eeuw, troffen daar prachtige gespierde mensen die leefden van de visvangst en het weinig dat dit tropische eiland verder had te verschaffen. Toen de Japanners er in de tweede wereldoorlog aankwamen, telde Nauru circa drieduizend bewoners; na een keihard regime bleven er in 1945 ongeveer duizend bewoners over.

Na de tweede wereldoorlog vond men er fosfaat wat gebruikt werd voor de industrieën in het westen. Ook de toeristen wisten het eiland te waarderen. Het gevolg voor de mensen op Nauru was, dat zij niet meer op zoek hoefden naar hun voedsel, maar een westers dieet konden importeren. De slachting van de Japanners is minstens zo wreed als hun huidige lot; de mensen op Nauru zijn de aller diksten ter wereld, negen van de tien hebben Diabetes Mellitus (suikerziekte) en de gemiddelde levensverwachting ligt rond de zestig jaar.

Een zelfde lot hebben bijvoorbeeld de Pima indianen ondergaan; voorheen fiere indianen die hard moesten werken om op de prairie aan hun kostje te komen, maar nu in trailers wonen op een stukje reservaat met een slecht betaald baantje maar meestal een uitkering. Hun eetpatroon is aangepast aan Amerikaanse normen en de gemiddelde Pima indiaan is dan ook niet meer in staat om op een paard te zitten dankzij Coca Cola, brood, pizza en andere 'zegeningen' van de twintigste eeuw. Wijze Bizon is gedegradeerd tot Zittende Dikke Eekhoorn. Hetzelfde geldt overigens voor Eskimo's die hun iglo en kano hebben verruild voor een huis en een auto.

 

Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik heb een déjà vu met de uitleg van de Pima's en de Naura's. Heb ik daar onlangs nu over gelezen of was dat ook hier op het forum? Had je er al wat over gepost?

 

Als ik je beide lange informatieve stukken mag samenvatten voor mij als leek, dan gaat het dus om de gluten die slecht zijn. Als ik je goed begrijp dan zit er in gewone tarwe het meeste gluten 80%. Als ik het goed begrijp zou ik er dus goed aan doen, meel te zoeken waar zo weinig mogelijk gluten inzitten. De andere dingen die je citeert, rijst, mais, soja etc zijn goede alternatieven.

 

Je stelt dat we geen koolhydraten nodig hebben, maar wil je mij niet gaan zitten vergelijken met een aap, ja ;-) omdat er volkeren zijn die zonder koolhydraten kunnen leven. Dat is interessant. Aan de andere kant ik eet al bijna 40 jaar, (dat doet zeer om dat hoge getal zo te zien staan, ik word ouder), geen vlees meer. Het is denk ik ook maar net wat je gewend bent.

 

Gelukkig heb ik geen overgewicht, partner al helemaal niet, zijn we gezond, gebruik ik (behalve in producten verwerkt) geen suikers. ik hoop dat ik goed blijf wegkomen, maar zal door je verhaal minder tarwemeel gaan gebruiken. (Ik tikte tarwemail. Beroepsdeformatie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adoeh Luitjes, hier spreek InDOnesier yah... Brood? Neej neej altijd rijst... toh Kijk maar als jullie mij een keer zien, slankie en gespierd WAHAHA

 

ff zonder dol ..

 

Ik eet sochtends cruesli, als lunch regelmatig bamiesoep met ei. later wat fruit savonds verschilt van aardappels, rijst, buritos en pasta variasi yah.

 

In Indonesia? de hele dag door rijst... nee niet waar... bamie tussen doortje En kijk @Heksenboot Aziaten zijn slank:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

YES! En vandaag onze eigen kerststol gebakken. Of eigenlijk gisteren en vandaag weer gegeten. VERSLAAFD. (Ja @Keyser Suze ongetwijfeld ook aan de tarwe en suiker erin, mea culpa)

 

ik zou bijna een lekkere vloek laten rollen zo lekker is ie!

 

Walnoten kraken, hoeveel gram, weet ik allemaal niet, gewoon tot ik het zat was. Walnoten malen. Suiker erbij. Hoeveel? Weet ik ook niet. Gewoon ff proeven of je het droge mengsel walnoot/suiker lekker vindt. Dan ietsjes water erbij. Echt heel weinig. Het is net als met cement, het lijkt te droog maar na een poosje roeren blijkt het toch voldoende nat. En als al het walnootmaalsel doortrokken lijkt moet het net als met cement iets aan elkaar blijven plakken.

 

Deeg kneden zoals altijd. Rozijnen er door. Niet afgemeten gewoon zo veel mogelijk erdoor doen, zodat je zo ongeveer tussen de krenten het deeg niet meer kan zien ;-).

 

Deeg openvouwen. Walnootmengsel in een mooie rups erin gelegd. Deeg weer dichtvouwen/smeren. Los meel erover strooien. En wegzetten om te rijzen. Zo! Dat wilde dus wel rijzen dit keer, vanwege de suiker in de walnootbrij.

 

Na 2.5 uur rijzen, 3 kwartier bakken in onze DO opstelling en toen beheersing. Dat was het moeilijkste van het hele bakproces. We hebben ons netjes beheerst. Een half uur.

 

En toen, alsof er een kilo engeltjes over onze tong stampten! Go-de-lijk!

 

Recept, heb ik niet. We doen maar wat. Dat zouden meer bakkers moeten doen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Zelf brood leren bakken lijkt me inderdaad een goed idee.

Vroeger konden de meeste mensen het immers zelf.

 

Ik begin maar eens met het uitproberen van afbakstokbrood op mijn bbq.

t Is toch zo'n 4 maanden houdbaar.

In een roulatiesysteem ben ik er nog niet uit hoe ik dat handig kan aanpakken, want 1 x per week zo'n dubbelpak stokbrood eten lukt nu wel,

maar dat gaan we niet veel vaker doen, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Dick Berts

Ik was gisteren bij een heel aardige bakker op een hele leuke plek in de buurt van Alkmaar. Hij bakt biologisch en gewoon. Top vakman. Ik probeer hem zo gek te krijgen om een keer een cursus brood bakken voor preppers te geven. Ik geloof dat hij er wel oren naar heeft. Ik vertel niet wie het is, omdat hij er rustig over moet kunnen nadenken. Zouden jullie daar belangstelling voor hebben?

 

We kwamen ook op etalagebroden. Die bak je met extra zout en je bakt ze helemaal droog. Die dingen blijven meer dan een jaar goed. Lijkt me ook iets om mee te experimenteren voor de preppende bakkers onder ons. Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...
Op 2-6-2012 om 22:04, Cardhu zei:

http://www.kathmandu.nl/voeding/globetrotter/trekking-keks/prd791g66f142.html

en

http://www.zwerfkei.nl/koken-voeding/voeding/zwerfkei-hartkeks

en

http://www.ebay.de/itm/12-x-250-g-Dosenbrot-Pumpernickel-Dauerbrot-geschnitten-3kg-Brot-/160716381816?pt=DE_Elektronik_Computer_Haushaltsger%C3%A4te_Kleinger%C3%A4teK%C3%BCche_PM&hash=item256b715e78

 

Dat brood in blik is een soort gesneden roggebrood. Erg voedzaam.

Overigens ook gewoon in de supermarkt in Duitsland te koop onder de naam Pumpernickel. Let er dan wel op dat je het brood in een blik koopt.

Volgens de experts kun je de houdbaarheidsdatum die erop staat negeren: pumpernickel in blik is naar verluid 20 jaar en langer houdbaar.

 

Succes!

Het product is ook te koop bij https://www.prepshop.nl/eten/blikken-noodvoedsel/detail/736/trekn-eat-pumpernickel-roggebrood-in-blik-500g.html#:~:text=

 

31000002vollkornbrot500gpumpernickel250g-0.thumb.jpg.e619aacb7138b128ecc4d6d9a5fe3099.jpg

 

Trek'n Eat Pumpernickel roggebrood in blik 500g

€ 3,95 (inclusief btw 9%)

✓ Op voorraad

Aantal                 

IN WINKELWAGEN

Omschrijving

Pompernikkel is een Duitse brooddelicatesse gemaakt van rogge en heet in het Duits pumpernickel. Door de Trek'n Eat pompernikkel tot twintig uur te bakken krijgt het een zoetige smaak en diepbruine kleur. Het blik is dankzij de ring-treksluiting gemakkelijk te openen zonder blikopener. Inclusief hersluitbare plastic deksel.

100% natuurlijk

Bevat geen conserveringsmiddelen, kleurstoffen en smaakversterkers

Hersluitbaar

Specificaties

Inhoud: 500 g

Afmetingen: 12,3 x 10,2 cm

2 jaar houdbaar vanaf productiedatum, afhankelijk van de doorloopsnelheid na aankoop nog tussen de 1 en 2 jaar houdbaar.

 

In de praktijk kan je het nog ver over datum eten.

Volgens de experts kun je de houdbaarheidsdatum die erop staat negeren:

pumpernickel in blik is naar verluid 20 jaar en langer houdbaar.

 

Het https://www.prepshop.nl

Dit bedrijf houd dit forum in de lucht, en is ook LID @Paraatpaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...