Ga naar inhoud
GENEGEERD

Twee NOODZAKELIJKE medicijnen


Aanbevolen berichten

Er zijn twee vrij verkrijgbare medicijnen die essentieel zijn imho.

1. Pantozol is een maag tablet. Bij stress maak je meer maagzuur. Bovendien zal tzt minder eten in je maag komen als SHTF. Tezamen kan dit nogal wat last geven. Koop dus wat doosjes.

2. Cetirizine of elk ander anti-histaminicum. Dat geef je bij allergische reacties. Is één van de weinige echt levensreddende middelen. Kost geen drol bij de Aldi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Top tips van iemand die het kan weten.

Ik zou het zeer waarderen als je deze lijst zou kunnen aanvullen met nog meer vrij verkrijgbare belangrijke medicijnen die voor de leek makkelijk (relatief veilig) te gebruiken zijn en misschien ook noodzakelijk. (of ander topic voor starten)

Denk aan pijnstillers, bloedverdunners, bloeddruk verlagende middelen, kalmeringsmiddelen (misschien ook pep middelen bij lethargie?), slaapmiddelen(?) constipatie, diarree en meest voorkomende andere zaken die ik nu even niet kan bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Top tips van iemand die het kan weten.

Ik zou het zeer waarderen als je deze lijst zou kunnen aanvullen met nog meer vrij verkrijgbare belangrijke medicijnen die voor de leek makkelijk (relatief veilig) te gebruiken zijn en misschien ook noodzakelijk. (of ander topic voor starten)

Denk aan pijnstillers, bloedverdunners, bloeddruk verlagende middelen, kalmeringsmiddelen (misschien ook pep middelen bij lethargie?), slaapmiddelen(?) constipatie, diarree en meest voorkomende andere zaken die ik nu even niet kan bedenken.

 

Ik sluit me hier helemaal bij aan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zeer waarderen als je deze lijst zou kunnen aanvullen met nog meer vrij verkrijgbare belangrijke medicijnen...[...]

 

Daar heb je een goed punt, maar wel de vinger op de zere plek. In Nederland zijn veel medicijnen alleen op doktersrecept verkrijgbaar. In landen waar bijvoorbeeld antibiotica vrij verkrijgbaar is, belanden ook meer mensen in het ziekenhuis en wemelt het er van de resistente bacterie-stammen. Laten we wel wezen, antibiotica kàn levensreddend zijn, maar bij verkeerd gebruik tot grotere problemen leiden. Dito voor zware pijnstillers als tramal en morfine. Ik kan en wil daar dus verder niets over zeggen.

 

Ten aanzien van pijn kan ik nog wel melden dat je paracetamol (PCM) en ibuprofen uitstekend kunt combineren (zonder al te grote gevaren). In kort schema:

4xp/d 2 PCM à 500mg per tablet en

4xp/d 400mg Ibuprofen

 

Ibuprofen en PCM is er ook voor kinderen. Denk ook aan zetpillen PCM in verband met braken.

 

Andere handige zelfmedicatie is:

Bisacodyl - bij obstipatie (zetpillen of tabletten)

Immodium - bij heftige diarree (maar pas op: diarree is bedoeld om de ziekteverwekker uit je darmen te spoelen! Alleen gebruiken in hoge nood)

Loratadine - anti histaminicum zoals cetirizine, bij allergie of kwallenbeet, insecten steek met allergische reactie, hooikoorts etc.

Canesten - voor voetschimmel, als je al wekenlang op drijfnatte gympjes de zombies probeert voor te blijven

Xylometazoline - de bekende Otrivin neusspray, bij verkoudheid erg prettig. Werkt ook uitstekend tegen een bloedneus. Denk ook aan de kinderdosering, een verkoudheid verzandt makkelijk in een middenoorontsteking.

 

http://www.Thuisarts.nl kan behulpzaam zijn. Voor iedereen geldt dat gebruik van medicijnen zonder op de hoogte te zijn van werking, bijwerkingen, eventuele allergieën op het toegediende middel, levensgevaarlijk is. Gebruik nooit meer dan de aangegeven dosering. Zelf sta ik nog regelmatig perplex van de bijzonder krachtige effecten van enkele milligrammen van een bepaald middel. En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: homeopathie werkt (per definitie) niet.

 

Ten aanzien van eventuele vragen aan mij gericht: doe dat aub niet. Mijn postbus lijkt soms wel een domme vragen afvalbak. Er is zoiets als farmacotherapeutisch kompas: http://www.fk.cvz.nl/default.asp en er zijn huisartsen voor beantwoorden van je vragen. Ook Google en Wiki beantwoorden de meeste vragen. Kun je het daar niet vinden, jammer dan, ik ga geen vragen beantwoorden over medicijnen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee vrij verkrijgbare medicijnen die essentieel zijn imho.

1. Pantozol is een maag tablet. Bij stress maak je meer maagzuur. Bovendien zal tzt minder eten in je maag komen als SHTF. Tezamen kan dit nogal wat last geven. Koop dus wat doosjes.

2. Cetirizine of elk ander anti-histaminicum. Dat geef je bij allergische reacties. Is één van de weinige echt levensreddende middelen. Kost geen drol bij de Aldi.

 

 

toffe tip!

 

Ik heb ook altijd een koker calciumtabletten op zak, die samen met de antihistamine werkt nog beter in geval van (ernstige-) allergische reactie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

[....]

Ten aanzien van eventuele vragen aan mij gericht: doe dat aub niet. Mijn postbus lijkt soms wel een domme vragen afvalbak. Er is zoiets als farmacotherapeutisch kompas: http://www.fk.cvz.nl/default.asp en er zijn huisartsen voor beantwoorden van je vragen. Ook Google en Wiki beantwoorden de meeste vragen. Kun je het daar niet vinden, jammer dan, ik ga geen vragen beantwoorden over medicijnen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn.

@Keyser Suze : Zéér begrijpelijk en professioneel. Of, zoals dat in juridische termen luidt: geen kunstfouten. Deze mededeling is toch zeer waardevol voor de prepper gemeenschap. Waarvoor Dank !!

@vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze Mbt het anti-allergie medicijn loratadine en citrizine , zelf heb ik dan Aerius (Desloaratadine )

maar hoe zit het nu met deze anti-allergie medicijnen

zijn die in prinicipe op alle allergische reacties van toepassing en enkel in meer of minder mate efficient of zijn ze

echt bedoelt om een specifieke allergie te onderdrukken ??

.Ik weet niet of loratidine en desloratidine vrij verkrijgbaar zijn

Kleine aanvulling

Het lijkt me wel slim om voor degene die één van die medicijnen (geldt overigens voor alle medicijnen !!) in hun voorraadje willen steken ,

om te kijken of ze allergisch zijn voor stoffen die in deze medicijnen zitten , want het zou slordig zijn als je op een heftige allergische reactie

een medicijn inneemt waar je allergische voor bent/niet tegen kunt !!!!! ( Is niet als grapje bedoelt !! Ik heb in het verleden een medicijn

gehad waar ik niet tegen kon en voor de zomer voor het eerst van mijn leven een heftige allergische reactie gehad ( op een B12 injectie

,of op de kobald of op de hulpstoffen die erin zitten ) ,, dit komt weinig voor maar is alles behalve leuk en ik kan me nu dus goed

voorstellen wat een allergische reactie is en zou niet graag medicijnen dan nemen die dan averechts zouden werken :p

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dit vrij verkrijgbaar is maar voor brandwonden gebruik ik het 'wondermiddel' zilversulfadiazine. http://www.drogistplein.nl/gezondheid/huidherstel/mosadex-zilversulfadiazine-10mg/G3_H122_C72_P900356/

http://www.rkz.nl/naar_behandelwijze_half_open

Haalt de brand eruit (nog beter als het koel bewaard word) voorkomt ontsteking en bovenal gaat de pijn weg en zorgt het voor een mooie genezing van de wond.

 

Echt een super zalfje imo

 

edit: is dus vrij verkrijgbaar zie de links

 

edit 2:

 

Bij diaree : Loperamide - spotgoedkoop bij de Lidl

Maagzuur: Ranitidine - Bij kruitvat goedkoop (eigne merk). Zelfde als Zantac maar dan veel goedkoper

Lanette creme: Een verzachtende en beschermende crème is te gebruiken bij een droge huid, bij eczeem, bij jeuk en bij psoriasis

Oorpijn/ontsteking: Otalgan Oordruppels http://www.leef.nl/otalgan-oordruppels-vemed-uad-12g.html?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=discarded

Keelpijn: Trachitol http://www.dokteronline.com/trachitol/?rID=314&s2m_channel=34&trackingData=0%3A%3A33149%3A%3A%3A%3ATTMD5%3A%3A1382268186&s2m_exaffid=33149

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cetirizine of ander anti histamine (meestal van Kruidvat) zit standaard altijd in m'n edc pakketje. Ooit heeft een goede huisarts dit geadviseerd, mocht ik iemand tegenkomen die een allergische reactie zou krijgen in ITMON (in the middle of nowhere). Je. koopt er wat tijd mee en/of je heft de reactie volledig op. En nee @Keyser Suze jij was het niet deze keer :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een goed punt, maar wel de vinger op de zere plek. In Nederland zijn veel medicijnen alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

 

Die dingen op doktersrecept (in NL) dan maar laten zitten, een complete lijst met 'standaard' medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn in NL zou eigenlijk een sticky-topic moeten zijn in dit forumdeel. Er is al veel over gepost maar wie maakt een complete 'boodschappenlijst'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dingen op doktersrecept (in NL) dan maar laten zitten, een complete lijst met 'standaard' medicijnen die vrij verkrijgbaar zijn in NL zou eigenlijk een sticky-topic moeten zijn in dit forumdeel. Er is al veel over gepost maar wie maakt een complete 'boodschappenlijst'?

 

Een duidelijk overzicht vindt je op deze site:

 

http://zelfzorg.nl/product/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...