Ga naar inhoud
GENEGEERD

FYI: defensie ingezet bij ontdekking mosterdgas in Ede

RayCokes
 Share

Recommended Posts

Het moet niet gekker worden, mosterdgas gevonden in nederland bij particulier! Gelukkig spreid nieuws ook hier snel

http://omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2040568/mosterdgas-in-ede-vijftig-huizen-ontruimd.htm

Dus vergeet de gasmaskers niet ;-)

---update---

Het schijnt een oud docent te zijn die gevaarlijke stoffen verzamelde...tjah het is een hobby blijkbaar, oef, we are save! ;-)

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Rustig blijven, hier in Vlaanderen kan je dat in de Westhoek gewoon elk jaar nog langs de velden rapen. Geregeld komt de ontmijningsdienst met een karretje langs om die dingen op te halen. Intussen is er een immense voorraad opgeslagen in Houthulst. Op enkele kilometer van het dorp. Voor de Belgische kust ligt er nog een gigantisch stort met gifgasgranaten gewoon gestort in zee. Ook dat kan voor enige verrassing zorgen.

Link naar reactie

@lewieke Houthulst is toch al jaren een risico? Ik heb volgens mij nog een krantenartikel uit het AD van de jaren 90. Een hele reportage over Houthulst en het gevaar van de slechte opslag, registratie en onzorgvuldig verplaatsen etc. Ik hoop voor jullie dat het inmiddels iets minder slecht is daar?

Slechte opslag ? Ik heb daar 13 bunkers gebouwd .

Geert

Link naar reactie

@prepass

18.000 stuks liggen er ongeveer. Op 45 km van de grens met Nederland. Een foto om een beetje in de sfeer te komen. En een leuk linkje.

[ATTACH=CONFIG]5904[/ATTACH]

http://www.greatwar.nl/frames/default-houthulstn.html

En voor wie graag naar Knokke gaat aan de Belgische kust, te mijden als de pest en niet alleen omwille van Graaf Leopold Fucking Lippens.

Op 100m voor de kust liggen tienduizenden mosterdgasgranaten op een diepte van 2 !!! meter. Veel plezier aan zee.

Link naar reactie

@lewieke ben je ooit op het depot in Onthutst geweest ?

Na de laatste ontploffing in 1986 waar ik zelf bij was . Wordt de munitie op geslagen in bunkers . Elke donderdag wordt niet gas bevattende munitie opgeblazen op klokslag 1600u .de munitie die in 1919 gedumpt is in de noord zee ligt naast de zeehaven en gas terminaal van Zeebrugge ook aan de bouw van de haven heb ik gewerkt . Er waren plannen om een jacht haven te bouwen op die plaats maar dat is afgeblazen . Of daar granaten met mosterd gas liggen is onbekend .

Geert

Link naar reactie

Nee, ik ben er niet geweest, en weet je wat, ik wil er ook niet heen, evenmin als naar Knokke.

Een klein uittreksel van de website en je weet ook waarom :

Senator Maertens schat dat hier in zee honderd maal zoveel gifgas ligt als in het bos Houthulst. In dat Westvlaamse bos liggen tienduizenden gifgasgranaten opgeslagen, blindgangers die bij ploegen en bouwwerkzaamheden boven de grond zijn gekomen. Die granaten liggen in dat bos in de open lucht door te roesten en worden nauwelijks bewaakt.

Maertens: "Als die partij in Houthulst zou ontploffen zou het gas plaatselijk in een omtrek van ongeveer negen kilometer alles vernietigen en doden. Vanuit Nederland zou ik me dus daar geen zorgen over maken, want de afstand tot de Nederlandse grens bedraagt veertig kilometer. Maar wat hier in zee ligt, dat is een ander verhaal. Dit is ook voor Nederland een serieus probleem."

En de kenmerken van mosterdgas, als het een beetje tegenzit hebben we binnen afzienbare tijd onze eigen SHTF.

Mosterdgas is een kleurloze, olieachtige vloeistof die langzaam verdampt. Het gas is vooral voor de ogen en de ademhalingswegen gevaarlijk. Wie één of twee gram binnenkrijgt, sterft. Het kan ook via de huid binnendringen. Vijf gram op de huid is dodelijk.

De Nederlandse bergingsexpert Roel Donker heeft zich in de problemen met mosterdgas verdiept. "Als een granaat doorrot, gaat het mosterdgas in het water heel rustig zweven. Onder de 14 graden blijft het neutraal. Er vormt zich een soort korstje omheen, net zoiets als wanneer je een klompje vet een poos laat liggen."

"Maar dan spoelt dat klompje aan. Het zonnetje schijnt, het wordt warm, het korstje smelt... Ik wil niet cynisch klinken, maar een uur later is dat strand echt leeg. En het duurt verschrikkelijk lang voor de autoriteiten er achter komen wat er eigenlijk aan de hand was. Want het gas verdwijnt, het verprut als het ware, het lost langzaam op."

Veel plezier met de kleinkinderen aan zee. Toch maar even het artikel lezen.

Link naar reactie

In de link word gesproken van vier doden . De ontmijners waren met 6 . Twee er van hebben het overleefd . Toen de granaten ontplofte was ik er nog geen km vandaan . Ze hadden net in de kantine een paar bier gedronken . Een van de 6 ging een paar dagen later trouwen het was zijn laatste dag werken als vrijgezel . En dan een beetje onvoorzichtig geweest . Er waren geen gas granaten bij anders zat ik nu ook niet op mijn toetsenbord te tokkelen .

Geert

Link naar reactie

Het grootste probleem is niet de opslag in Houthulst maar de granaten in zee. 2/3 zal best alleen maar conventioneel zijn of geneutraliseerd worden door het zeewater (en wat met de vervuiling ?) maar 1/3 zijn gifgasgranaten. Deze kunnen op vandaag nog altijd de volksgezondheid bedreigen en zelfs in Nederland voor problemen zorgen. In Frankrijk is er een identiek probleem met verschillende stortplaatsen.

Link naar reactie

Het grootste probleem is niet de opslag in Houthulst maar de granaten in zee. 2/3 zal best alleen maar conventioneel zijn of geneutraliseerd worden door het zeewater (en wat met de vervuiling ?) maar 1/3 zijn gifgasgranaten. Deze kunnen op vandaag nog altijd de volksgezondheid bedreigen en zelfs in Nederland voor problemen zorgen. In Frankrijk is er een identiek probleem met verschillende stortplaatsen.

Toevallig of niet. Vandaag in De Telegraaf: Munitiestort Oosterschelde tikkende tijdbom:

"De munitie is tussen 1945 en 1967 door het leger in het water gestort. Dat was toen een makkelijke en acceptabele oplossing. De munitie ligt er dus al tientallen jaren. In het zoute zeewater roesten de granaten door en de giftige inhoud komt vrij in de Oosterschelde."

Het is een kwestie van tijd, en dan gaat het fout inderdaad.

Sinds 1 januari 2013 is het ook verboden voor de scheepvaart om over de munitiestortplaats bij IJmuiden te varen; ook daar ligt op ca. 30 km uit de kust 30.000 ton aan gestorte munitie.

Wel heel geruststellend - voor onze Belgische vrienden - is dat jullie minister van de Noordzee Johan Vande Lanotte mei dit jaar verklaarde: "Er is geen corrosie en er komt geen enkel product vrij in de zee." Op de voet gevolgd door 'opruimen is te duur'. Dat laatste is dan ook niet gelogen.

Link naar reactie

Wel heel geruststellend - voor onze Belgische vrienden - is dat jullie minister van de Noordzee Johan Vande Lanotte mei dit jaar verklaarde: "Er is geen corrosie en er komt geen enkel product vrij in de zee." Op de voet gevolgd door 'opruimen is te duur'. Dat laatste is dan ook niet gelogen.

Nou...

Het eerste is overduidelijk onwaar: vrijwel elk metaal roest; goud is een uitzondering.

Het tweede is wellicht onwaar als we de consequenties van niet opruimen in ogenschouw nemen.

Link naar reactie

30.000.000 kg in de Oosterschelde.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1726924/2013/10/21/Munitiedump-Oosterschelde-is-tikkende-tijdbom.dhtml

300.000kg per dag werd gedumpt in Knokke. Een half jaar lang. Krijg je een perspectief. Slechts 1/3 bestaat uit mosterdgasgranaten.

300.000x150d= 45 000 0000 kg

http://www.greatwar.nl/frames/default-knokken.html

Link naar reactie

@lewieke

Ik woon niet zover uit de buurt van Knokke hoor en de zeestroming staat deze kant op (richting Walcheren ) , mij is dit allemaal wel bekend en het enigste wat ik zie is

dat men er weinig aan doet want ik denk dat het financieel niet rond te brijen is om al dat spul te vernietigen , zeker niet het deel wat in zee ligt .

Trouwens wij hebben hier ook zoiets , dan wel geen gasgranaten maar gewoon conventioneel spul maar de hoeveelheid laat wat te wensen over ;) ons ministerie zegt geen vuiltje aan de lucht :confused:

maar die wonen er ook niet in de buurt http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-10-21/550511/munitie-oosterschelde-tikkende-tijdbom

Voor wat er bij jullie voor de deur ligt dit geeft ook een aardig beeld

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=148549

Over de Oostzee hoor je niet zoveel , maar ik weet dat men na ww2 daar Soman , Sarin en Tabun gasgranaten gedumpt heeft (dat was ook iets meer als een paar granaatjes en dat spul is nog gemener (giftiger)

dus SHTf genoeg , ik denk niet dat we glad geen komeet nodig hebben of zoiets maar dat we over en tijdje gewoon vanzelf verdwijnen ;)

gr will

Zag net dat je me al voor was :o

Link naar reactie

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...