Ga naar inhoud
GENEGEERD

Reële prijs Gouden Tientje

Jacob
 Share

Recommended Posts

Beste mede-preppers,

Ik vroeg mij af wat jullie, naar de huidige goudprijs, een schappelijke prijs vinden voor een gouden tientje. De prijs om aan te schaffen dus.

Doel dan niet op verzamelaarsobjecten maar puur voor de dikke zes gram fijngoud in het tientje.

Ben benieuwd naar jullie visie.

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens de spaarbank: Het gouden tientje heeft een nominale muntwaarde van 10 gulden, maar is door de waarde van het goud dat het bevat ondertussen al veel meer waard. Het goudgehalte is 900/1000 (21,6 karaat). De munt weegt 6,72 gram en bevat dus 6,05 gram fijngoud. Uitgaande van €31 per gram, is een gouden tientje € 187 waard. Of je 6-7% bovenop de spotprijs wilt betalen, is meer een afweging voor jezelf. Ik vind het een niet onredelijk percentage voor een mooie munt, met verzamelaarswaarde in potentie.

Link naar reactie

Ik heb ook een Gouden tientje en destijds besloten tot aanschaf met als achterliggend idee dat het weer een voor sommigen herkenbare munt kan zijn, het is immers een Gulden. Je betaald wat meer dan voor een vergelijkbare hoeveelheid goud in baren maar 1 van de uitdagingen tijdens een shtf wordt het vertrouwen van de mensen in of het goud echt is. Stel dat het ooit zo ver zou komen dat we weer ruilhandel moeten bedrijven dan vermoed ik dat het tientje eerder "geloofd' zal worden dan de wat generiek uitziende baartjes van bijvoorbeeld Umicore. Met 6.05 gram goud is het ook net niet zo'n gewicht dat je er niets meer mee kan. Wel jammer dat je hier nu aan denkt, afgelopen week is de goudprijs toch beduidend lager geweest dan op dit moment.

Link naar reactie

Ik heb ook een Gouden tientje en destijds besloten tot aanschaf met als achterliggend idee dat het weer een voor sommigen herkenbare munt kan zijn, het is immers een Gulden. Je betaald wat meer dan voor een vergelijkbare hoeveelheid goud in baren maar 1 van de uitdagingen tijdens een shtf wordt het vertrouwen van de mensen in of het goud echt is. Stel dat het ooit zo ver zou komen dat we weer ruilhandel moeten bedrijven dan vermoed ik dat het tientje eerder "geloofd' zal worden dan de wat generiek uitziende baartjes van bijvoorbeeld Umicore. Met 6.05 gram goud is het ook net niet zo'n gewicht dat je er niets meer mee kan. Wel jammer dat je hier nu aan denkt, afgelopen week is de goudprijs toch beduidend lager geweest dan op dit moment.

Ja klopt is wat opgelopen. Maar eveneens mijn gedachte, een heel herkenbare munt. Ik wil er wel een zooitje hebben.

Link naar reactie

Ja klopt is wat opgelopen. Maar eveneens mijn gedachte, een heel herkenbare munt. Ik wil er wel een zooitje hebben.

Ja, wie niet :) Toch ben ik nog steeds van mening, als je eenmaal zover bent wat meer uit te geven, dat een combibar dan een betere keuze is. Ja druist tegen mijn eigen logica in maar met de 1 gram baartjes kun je uiteindelijk meer.

Link naar reactie

Valse tientjes zijn te herkennen als je maar een weegschaaltje gebruikt en de afmetingen vergelijkt met de standaard.

Het soortelijk gewicht verschilt immers tussen een 14k en een origineel 10tje , om dat te compenseren is een vals tientje vaak iets dikker en/of groter.

Voor details en een goed verhaal over valse tientjes: http://www.goudentientje.info/waarde/echt-of-vals/

mm_maatnemen_200x150.jpg.ef0527ef92d7786701808eab030adf39.jpg

• Leuk 1
Link naar reactie

Ja, wie niet :) Toch ben ik nog steeds van mening, als je eenmaal zover bent wat meer uit te geven, dat een combibar dan een betere keuze is. Ja druist tegen mijn eigen logica in maar met de 1 gram baartjes kun je uiteindelijk meer.

Een combibar vind ik de grootste lacher die er bestaat: meer premium betalen voor iets wat onherkenbaar wordt als je het in stukjes breekt. Niet aan beginnen. Ik zou het eventueel bij kleiner budget op herkenbare muntjes (1 ounce) houden als het om kleinere hoeveelheden zou gaan. Baren vanaf 250 gram, genummerd en met certificaat.

Link naar reactie

Een combibar vind ik de grootste lacher die er bestaat: meer premium betalen voor iets wat onherkenbaar wordt als je het in stukjes breekt. Niet aan beginnen. Ik zou het eventueel bij kleiner budget op herkenbare muntjes (1 ounce) houden als het om kleinere hoeveelheden zou gaan. Baren vanaf 250 gram, genummerd en met certificaat.

Dan begrijp je niet helemaal de logica erachter denk ik.

250 gram baren? Dat is een kleine 9000 €, misschien ben jij zo vermogend dat je naast je prep spullen een paar baren van 250 gram kan kopen maar dat geldt denk ik niet voor de meesten en zeker niet voor mij.

Stel dat je het goud ooit nodig hebt als ruilmiddel, en dat was de redenatie van zowel @Jacob als mijzelf, dan is zelfs een troy ounce munt een te grote hoeveelheid om effectief mee te kunnen ruilen (in de meeste situaties) en dat is waar het nut van de kleinere goudhoeveelheden hem in zit.

Op een combibar van 50x1 gram zit tov van een gewone 50 gram baar inderdaad meer premium, vergeleken met kleinere hoeveelheden goud valt dat echter erg mee.

Als je goud koopt met uitsluitend als doel je vermogen te verzekeren dan heb je gelijk, in een shtf situatie niet.

Link naar reactie

Je bent slecht geinformeerd, het wordt niet onherkenbaar als je het in stukjes breekt.

Elke gram bevat de inslag van puurheid en gewicht ( voor zover dat indruk maakt?)

De angst voor fake is onwetendheid, goud en zilver zijn herkenbaar en testbaar.

De angst voor het onbekende snap ik maar zorg dus gewoon dat je er bekent mee bent !

Goud met een certificaat vind ik zelf de grootste lacher, alsof jij met een verguld blok lood met een pallet vol certificaten indruk kunt maken?

Denk het niet, en in een shtf situatie wordt dat vaak heel snel duidelijk gemaakt met onverguldlood dat met hoge snelheid in je richting terug komt..

Prep ze

K a n s

Link naar reactie

Mea culpa maxima @Kans, je hebt gelijk, heb nog eens naar de combibar gekeken, de inslag met logo van smelter, puurheid en gewicht staat inderdaad op elk stukje. Kan het ook eens zijn met de gedachtegang dat een certificaat weinig zeggend is: controleer het fysieke metaal op echtheid.

Sorry, zal wel mijn vooringenomenheid zijn omdat ik zelf niks zie in kleine hoeveelheden.

Link naar reactie

Maar eveneens mijn gedachte, een heel herkenbare munt. Ik wil er wel een zooitje hebben.

Je kan ook nog denken aan de kleinere munten (1/20oz, 1/10oz, 1/4oz) van de "grote" internationale mints, zoals de Maple Leaf (Canada), Eagle (USA), Krugerrand (Zuid-Afrika) of Nugget (Australië). Deze munten hebben tevens het gewicht en goudgehalte erin gedrukt staan, wat mogelijk de verhandelbaarheid tijdens een SHTF ten goede komt.

Link naar reactie

@ ET phone home;

Waarom zie je niks in kleine hoeveelheden,lijkt me juist handig om een brood te kunnen betalen met een klein stukkie ipv een 250gr bar?

Een brood kopen met een 1 grams combi goudbaartje?

Dan kan je dus beter broodbenodigdheden inslaan ipv goud want dat is dan absurd.

Greener

Link naar reactie

@ ET phone home;

Waarom zie je niks in kleine hoeveelheden,lijkt me juist handig om een brood te kunnen betalen met een klein stukkie ipv een 250gr bar?

Ik zie goud vooral als een spreiding in fysiek bezit (verzekering als je het zo zou willen noemen). Voor brood en andere dagelijkse benodigheden werk ik, en heb ik de mogelijkheden om min of meer zelfvoorzienend te zijn, en in mindere mate: er is natuurlijk een bescheiden voorraad (geen maanden eten ofzo, bij SHTF zal ik zo mogelijk op mijn huidige plek blijven, en zelf in de basisbehoeften kunnen voorzien, ofwel weg moeten vluchten en kan ik toch die spreekwoordelijke 1000kg droogvoer niet meenemen). Verder, zoals @Greener zegt: een brood betalen met een 1 gram-afgebroken van een combibar is onzin, dan kun je beter broodbenodigdheden preppen.

Het is mijn overtuiging dat, mocht het fiat system instorten/in hyperinflatie terechtkomen dat er binnen no time andere manieren van betalen/een inkomen vergaren komen, naast eventueel goud als betaalmiddel.

Link naar reactie

Je kan ook nog denken aan de kleinere munten (1/20oz, 1/10oz, 1/4oz) van de "grote" internationale mints, zoals de Maple Leaf (Canada), Eagle (USA), Krugerrand (Zuid-Afrika) of Nugget (Australië). Deze munten hebben tevens het gewicht en goudgehalte erin gedrukt staan, wat mogelijk de verhandelbaarheid tijdens een SHTF ten goede komt.

Yep, die heb ik ook in het vizier.

Link naar reactie

Veel mensen hier zijn bang voor hyperinflatie. Opvallend.

Daar zijn we (ik) niet bang voor, daar houden we rekening mee.

Ik denk altijd maar zo, hadden ze dat in Argentinië verwacht? (2002!!!)

In Zimbabwe? (2006-2009!)

Het gewone volk in ieder geval niet.

En 1/20 ounce is net te klein voor je visier @Jacob, premie is echt te groot.

1/10 is in binnen en buitenland snel te verkopen.

Greener

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...