Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schatten in de akker


Flos

Aanbevolen berichten

Akkers afstruinen noemt men "akkers lezen".

 

Als je geen toestemming vraagt voordat je daar begint te rapen is dit diefstal!

Laat ik gewoon even duidelijk zijn...

 

Ook ik ga wel eens lezen, meestal naar de kleine uitjes om het jaar erop te kunnen zetten.

 

In Vlaanderen zijn er nog wettelijke mogelijkheden om dingen van de akkers te halen. De regels dateren van een hele tijd geleden (17.10.1886) maar zijn nog altijd een basis voor rechtspraak. De regels hiervoor vind je in het 'veldwetboek'.

 

Een stukje folklore :

Gewassen, veldvruchten, bijen

Alleen bejaarden, gebrekkigen, vrouwen en kinderen beneden twaalf jaar mogen van zonsopgang tot zonsondergang aren lezen en naharken in de plaatsen waar zulks gebruikelijk is en slechts in niet-omheinde, op het grondgebied van hun gemeente gelegen velden waar de oogst geheel ingezameld en weggehaald is. Aren lezen mag slechts met de hand geschieden; naharken met behulp van een hark met ijzeren tanden is verboden.

 

Ik zal er de volgende keer bijzetten dat het om Nederland gaat.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Even de discussie een andere kant op als ikzo vrij mag zijn (en ander toch).

 

Waar ik me als prepper enorm aan stoor de laatste tijd is dat er zoveel wordt verspeeld. En ja, daar doe ik zelf ook aan mee. In Spanje wordt er niet eens geoogst als de prijs te laag is, in NL zie ik volop fruitbomen met rijp fruit en dergelijke en ook op de akkers blijft voldoende liggen. Voedsel wordt doorgedraaid op de veiling terwijl half NL bij de voedselbanken loopt en de halve wereld honger heeft. Voedsel met een vlekje, net niet geschikt voor de veiling, noem maar op.

 

Helaas kunnen we kennelijk niet alles netjes gebruiken of verbruiken. ik ben er zelf helaas nog niet op ingericht maar ik ben van plan grote voorraden voedsel wat niet gebruikt wordt te gaan gebruiken voor consumptie, wecken, bewaren en of als diervoeder te gebruiken. Of aan een voedselbank te schenken van tijd tot tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de discussie een andere kant op als ikzo vrij mag zijn (en ander toch).

 

Waar ik me als prepper enorm aan stoor de laatste tijd is dat er zoveel wordt verspeeld. En ja, daar doe ik zelf ook aan mee. In Spanje wordt er niet eens geoogst als de prijs te laag is, in NL zie ik volop fruitbomen met rijp fruit en dergelijke en ook op de akkers blijft voldoende liggen. Voedsel wordt doorgedraaid op de veiling terwijl half NL bij de voedselbanken loopt en de halve wereld honger heeft. Voedsel met een vlekje, net niet geschikt voor de veiling, noem maar op.

 

Helaas kunnen we kennelijk niet alles netjes gebruiken of verbruiken. ik ben er zelf helaas nog niet op ingericht maar ik ben van plan grote voorraden voedsel wat niet gebruikt wordt te gaan gebruiken voor consumptie, wecken, bewaren en of als diervoeder te gebruiken. Of aan een voedselbank te schenken van tijd tot tijd.

 

Ik ben helemaal je mening toegedaan. Door zelf groenten te kweken word je minder afhankelijk van de voedselketen. Zelf zal ik nooit 100% onafhankelijk worden, maar voor een groot deel, dat moet wel lukken. Wat je zelf opeet en weggooit bepaal je zelf. Alleen al omdat je redelijk wat moeite te doen om je groententuin te verzorgen, ga je vanzelf minder weggooien.

 

In de winter, als er minder groenten in ons tuintje staan, dan kiemen we. De kiemen worden gebruikt om de boterhammetjes op het werk wat lekkerder te maken, het is erg gezond én je beleeft er plezier aan. Momenteel staan hier volgende kiemen : alfalfa, mosterdzaad, radijszaad, cresonnette en een kiemenmengsel.Ook verschillende soorten bonen worden klaargemaakt om mee te nemen in een slaatje : kikkerbonen, rode bonen, erwten, ... . Lekker als dat gemengd wordt door quinoa, ebly of gewoon rijst of pasta.

 

Behoudens ongelukjes in onze organisatie thuis, een enkele keer gaat het ook hier mis, wordt er niets van voeding weggegooid. Het enige wat wel eens over is, is enkele sneetjes brood. Ook die worden gerecycleerd en de kippen van oma varen er wel bij. In ruil krijgen we dan kakelverse eieren. Ook de kinderen worden gewezen op het belang van zorgvuldigheid en zuinigheid. Ook als we gaan winkelen leren we hen prijzen per kg, liter, ton, ... te vergelijken. Ze wijzen ons tegenwoordig terecht als we -bewust- eens meer uitgeven aan bijvoorbeeld koekjes van een bepaald merk omdat die soms gewoon ook lekkerder zijn ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de discussie een andere kant op als ikzo vrij mag zijn (en ander toch).

 

Waar ik me als prepper enorm aan stoor de laatste tijd is dat er zoveel wordt verspeeld. En ja, daar doe ik zelf ook aan mee. In Spanje wordt er niet eens geoogst als de prijs te laag is, in NL zie ik volop fruitbomen met rijp fruit en dergelijke en ook op de akkers blijft voldoende liggen. Voedsel wordt doorgedraaid op de veiling terwijl half NL bij de voedselbanken loopt en de halve wereld honger heeft. Voedsel met een vlekje, net niet geschikt voor de veiling, noem maar op.

 

Helaas kunnen we kennelijk niet alles netjes gebruiken of verbruiken. ik ben er zelf helaas nog niet op ingericht maar ik ben van plan grote voorraden voedsel wat niet gebruikt wordt te gaan gebruiken voor consumptie, wecken, bewaren en of als diervoeder te gebruiken. Of aan een voedselbank te schenken van tijd tot tijd.

 

als boerenzoon zijnde kan ik je daar een goed antwoord opgeven

zolang de consument niet een eerlijke prijs wilt betalen (ja zeggen nee doen)

is het vaak goedkoper om het gewoon om te ploegen dan tegen nog meer verlies te verkopen

een boerenbedrijf is geen filantropische instelling

Link naar reactie
Delen op andere sites

als boerenzoon zijnde kan ik je daar een goed antwoord opgeven

zolang de consument niet een eerlijke prijs wilt betalen (ja zeggen nee doen)

is het vaak goedkoper om het gewoon om te ploegen dan tegen nog meer verlies te verkopen

een boerenbedrijf is geen filantropische instelling

 

Helemaal akkoord, wie kan er nu tegen zijn dat de landbouwer een eerlijke prijs krijgt. Vaak is ook niet de landbouwer het probleem maar de groothandelaar, distributie, transportkost, verhandelings- en verpakkingskost, ... . Steeds meer landbouwbedrijven in onze streek combineren hun bedrijf met een groentenwinkel waar ze hun eigen waren en die van bevriende landbouwers aanbieden, dikwijls in combinatie met melkproducten. Op die manier verkort je de weg die de goederen tot bij de consument moeten afleggen, de waren zijn vers en de prijzen meestal redelijk(er) dan in de winkel. Als consument en landbouwer wat meer moeite doen, dan is een dergelijke oplossing volgens mij wel haalbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lovetea

 

Ja, ik geloof dat je koos voor de 'boerenstiel'. En nee, je bent geen winkelpersoneel.

Anderzijds kan je als bedrijf maar op enkele manieren overleven :

- door je verkoopprijs hoog genoeg te houden (maar dat lukt niet want de markt van de professionele aankopers bepaalt de prijs en anders wordt in het buitenland gekocht).

- door je kosten te drukken (maar er is een rode lijn waaronder je niet kan als je correct wil werken)

 

OF je kan zorgen dat je de tussenhandel voor en stuk uitschakelt door zelf een deel van de distributie voor je rekening te nemen. Dat kan op verschillende manieren en niet alleen door zelf te verkopen aan klanten. Je zou je waren kunnen leveren aan lokale handelaren, aanbieden op de markt of aan marktkramers. Zodra je de distributie niet meer voor je rekening neemt, heeft dat invloed op je verkoopprijs want de ander moet er ook aan verdienen. Die keuze maak je zelf. Een ding is zeker. Als je je niet aanpast aan de gewijzigde markt, dan overleef je niet/moelijk.

 

Er is ook nog de mogelijkheid om je goederen enkel tijdens bepaalde momenten aan te bieden : bijvoorbeeld 's avonds van 17-18.30 u of op zaterdag van 9-12 of iets dergelijks. Het hoeft niet altijd grootschalig te zijn. Misschien loont het de moeite om het te proberen.

 

Wat vee en vlees betreft, besef ik dat het niet eenvoudig is.Veel melkboeren in onze streek bieden melkproducten, ijs, kaas aan en realiseren zo een mooie marge.

 

Alleen maar roepen dat het moeilijk gaat maar er niets willen aan doen, dat is ook een beetje gemakkelijk. Bovendien geloof ik ook niet dat er massaal subsidies moeten worden betaald om overproductie te stimuleren. Al is dat een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als boerenzoon zijnde kan ik je daar een goed antwoord opgeven

zolang de consument niet een eerlijke prijs wilt betalen (ja zeggen nee doen)

is het vaak goedkoper om het gewoon om te ploegen dan tegen nog meer verlies te verkopen

een boerenbedrijf is geen filantropische instelling

 

Wat is een eerlijke prijs? Het is toch vraag en aanbod? Dat betekent dat de kosten en lonen dus te hoog zijn t.o.v. anderen (meestal het buitenland dus). De gemiddelde consument koopt gewoon wat hij in de winkel ziet en wat voordelig is. Dus ik denk niet dat de fout bij de consument ligt. De schakels ervoor ja (supermarkten, groothandels\inkoop combinaties), die gaan voor de laagste prijs en hoogste winst en dat wordt in de winkels aangeboden.

 

Ik probeer wat zelfbewuster te zijn en koop graag lokale dingen, laten we zeggen Hollandse andijvie, kipfilet etc. etc. Ik kijk wel naar de prijs ook want ik ben zeker geen dief van mijn eigen portemonnee. Als iets lokaal te krijgen is en het liefst vers dan koop ik geen spul uit het buitenland wat door weg-, lucht- en watervervuiling hiernaartoe gebracht is. En als de prijzen te hoog zijn naar mijn mening, dan koop ik het niet.

 

Ik denk dat het wat simpel gezegd is dat de consument deze keuzes maakt, want vaak weten ze niet eens waar het vandaan komt. Misschien ook een gat in de markt een supermarkt met lokale spullen. Ik weet zeker dat als de consument weet waar het vandaan komt, dat ze bereid zijn meer te betalen. Bijv. als de ene supermarkt een kilo Thaise kipfilet voor 5€ in de aanbieding doet en de andere supermarkt Hollandse kipfilet voor 6€ dan ben ik zeker bereid het prijsverschil te betalen. Of een dier een beter leven heeft gehad proef je niet zo 1-2-3 maar het verschil tussen BIO kwaliteit en normale proef je zeker wel.

 

Daarnaast denk ik dat onze regering in EU verband ook iets moet doen om de lokale boeren te beschermen. Bijvoorbeeld door accijnzen op te leggen voor producten die van verder dan 500km komen. Dan wordt het milieu onnodig aangetast voor een iets goedkopere prijs.

 

Zelf heb ik olijven, kersen, amandelen en wat fruitbomen in Spanje. Zodra we emigreren wil ik hier een gezonde moestuin en wat vee aan toevoegen of zoveel mogelijk zelfvoorzienend te gaan leven. Wat ik zelf niet heb kan ik ruilen met de buren of kopen lokaal. Het gekke is dat Spanje wel in ieder dorp winkeltjes zitten die uitsluitend regionale producten verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die accijnzen op vervoerde goederen zijn er al. Tenzij tomaten pootjes hebben, want volgens mij worden die dingen gewoon met de vrachtwagen hierheen gereden. En die vrachtwagen drinkt diesel, waarop accijns wordt betaald. Dat de consument liever buitenlandse producten koopt klopt inderdaad niet. Maar je moet wel de moeite doen om het uit te leggen. In Vlaanderen geven wij het voorbeeld. We drinken meestal lokaal gebrouwen bier en nooit of te nimmer Heineken. En als er niets fatsoenlijks is, dan drinken we water. Deze mindset krijg je aan een Vlaming beslist ook uitgelegd voor bloemkolen, savooi, kippen, varkens (die zijn er hier meer dan mensen), ... . En tulpen ? Die blijven we gewoon in Nederland kopen he. Klompen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een eerlijke prijs? Het is toch vraag en aanbod? Dat betekent dat de kosten en lonen dus te hoog zijn t.o.v. anderen (meestal het buitenland dus). De gemiddelde consument koopt gewoon wat hij in de winkel ziet en wat voordelig is. Dus ik denk niet dat de fout bij de consument ligt. De schakels ervoor ja (supermarkten, groothandels\inkoop combinaties), die gaan voor de laagste prijs en hoogste winst en dat wordt in de winkels aangeboden.

 

Ik probeer wat zelfbewuster te zijn en koop graag lokale dingen, laten we zeggen Hollandse andijvie, kipfilet etc. etc. Ik kijk wel naar de prijs ook want ik ben zeker geen dief van mijn eigen portemonnee. Als iets lokaal te krijgen is en het liefst vers dan koop ik geen spul uit het buitenland wat door weg-, lucht- en watervervuiling hiernaartoe gebracht is. En als de prijzen te hoog zijn naar mijn mening, dan koop ik het niet.

 

Ik denk dat het wat simpel gezegd is dat de consument deze keuzes maakt, want vaak weten ze niet eens waar het vandaan komt. Misschien ook een gat in de markt een supermarkt met lokale spullen. Ik weet zeker dat als de consument weet waar het vandaan komt, dat ze bereid zijn meer te betalen. Bijv. als de ene supermarkt een kilo Thaise kipfilet voor 5€ in de aanbieding doet en de andere supermarkt Hollandse kipfilet voor 6€ dan ben ik zeker bereid het prijsverschil te betalen. Of een dier een beter leven heeft gehad proef je niet zo 1-2-3 maar het verschil tussen BIO kwaliteit en normale proef je zeker wel.

 

Daarnaast denk ik dat onze regering in EU verband ook iets moet doen om de lokale boeren te beschermen. Bijvoorbeeld door accijnzen op te leggen voor producten die van verder dan 500km komen. Dan wordt het milieu onnodig aangetast voor een iets goedkopere prijs.

 

Zelf heb ik olijven, kersen, amandelen en wat fruitbomen in Spanje. Zodra we emigreren wil ik hier een gezonde moestuin en wat vee aan toevoegen of zoveel mogelijk zelfvoorzienend te gaan leven. Wat ik zelf niet heb kan ik ruilen met de buren of kopen lokaal. Het gekke is dat Spanje wel in ieder dorp winkeltjes zitten die uitsluitend regionale producten verkopen.

 

een eerlijke prijs is een prijs dat het de moeite waard is, nu word er vaak onder kostprijs verkocht omdat er anders niks verkocht word

en je mag mij vertellen hoe er bezuinigd moet worden,

vele boeren zijn al een schil, de rest is er al uitgeperst

de meeste boeren willen gewoon een fatsoenlijk centje overhouden dat ze een gezin kunnen onderhouden, maar dat is vaak al onmogelijk

en als jij 24/7 met je bedrijf bezig bent is het niet onredelijk dat je een 2000 euro in de maand verdient

maar hoe moet je dat als bv een varken slachtklaar krijgen 200 euro kost en je maar 150 euro betaald krijgt doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schaalvergoting is al jaren een probleem in de landbouw, het leidt er ook toe dat uienboeren aan de westkust van Z-Amerika hun producten niet meer kwijt kunnen op de markt omdat kweken in Europa + containervracht die kant op een stuk minder kost. Als normaal boerenbedrijf is het lastig concureren met een multinational die in 1x 50.000 hectare plant.

 

Doet me denken aan die hongersnood in Ethiopië in de jaren 80, lokale boeren die wel nog een redelijke oogst hadden konden hun producten niet kwijt op de markt ivm gratis eten voor iedereen en daardoor werd er het jaar daarna nog minder gezaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen winkelpersoneel,ik heb er een hekel aan en wil buiten staan bij mijn vee.

Waarom moet ik een winkel beginnen terwijl de consument het toch liever in de winkel haal,want dat is makkelijker te combineren met de rest van de boodschappen.

Het probleem is de tussenpersoon (de winkel,handelaren).

Ik ben boerin geworden omdat ik tussen het vee wil staan en met de natuur wil werken niet om mensen te bedienen.

Wij lopen maar te prutsen verliezen onze gewassen en vee(tijdens ruimingen) en ondertussen rukt AH vlees uit het buitenland dat boordevol troep zit.

Troep waar wij onze vee niet mee mogen enten want de EU zegt nee maar ondertussen komt het wel op de bord van de mensen.

Je moest eens weten hoeveel moeite we doen om onze kop boven water houden en nee je kunt niet roepen''nou verkoop de boel en klaar'' was de wereld en belastingdienst maar zo makkelijk.

 

Hier in de buurt zie ik regelmatig van die kleine stalletjes met wat producten bij boerderijen aan de weg staan. Onbemand dus op goed vertrouwen. Dat levert vast geen bakken met geld op maar alle beetjes helpen. Ik zag ook een eieren-automaat, zag eruit als zo'n snackmuur van een snackbar waar je een euro (oid) ingooit en dan zelf een luikje openmaakt en je snack eruit haalt. In dat geval een doos eieren dus. Bord aan de weg met op zaterdag kun je tussen 9-12 product A voor prijs B kopen is ook een idee. Misschien kun je zelfs producten aan forumleden verkopen? Of via de prepshop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een eerlijke prijs is een prijs dat het de moeite waard is, nu word er vaak onder kostprijs verkocht omdat er anders niks verkocht word

en je mag mij vertellen hoe er bezuinigd moet worden,

vele boeren zijn al een schil, de rest is er al uitgeperst

de meeste boeren willen gewoon een fatsoenlijk centje overhouden dat ze een gezin kunnen onderhouden, maar dat is vaak al onmogelijk

en als jij 24/7 met je bedrijf bezig bent is het niet onredelijk dat je een 2000 euro in de maand verdient

maar hoe moet je dat als bv een varken slachtklaar krijgen 200 euro kost en je maar 150 euro betaald krijgt doen?

 

@12gauge, begrijp me niet verkeerd ik begrijp je frustratie wel. Maar waarom 2000€ in de maand terwijl een boer in Spanje ook 24\7 werkt voor 600€? Het hele probleem zit dus feitelijk in ons overheids apparaat ... accijnzen, belastingen, regeltjes, belachelijke heffingen, grondprijzen en kosten die je moet maken. Dat noemen ze dus Interne Devaluatie binnen de EU.

 

Die boer in Spanje of welk EU land dan ook houdt per saldo evenveel voor zijn boodschappen over als een NL boer. En in de supermarkten liggen de prijzen nagenoeg gelijk als in NL. Sommige lokale producten zijn iets goedkoper en sommige andere weer iets duurder, maar per saldo scheelt dit niet veel meer. Het enige probleem wat jij in NL hebt is dat je van je 2000€ een dure hypotheek, dure wegenbelasting, ziektekosten verzekering, dure medicijnen (eigen risico), dure kinderopvang, dure gemeentelijke heffingen, dure energie etc etc moet betalen. Dat noemen ze dus interne devaluatie, maar door de hoge lasten en dus hoge lonen hier is het hier bijna niet rendabel meer een fatsoenlijke bedrijf te onderhouden.

 

Neem als voorbeeld de wegenbelasting van mijn dieselauto in NL. Dat is 450€ per kwartaal en in Spanje 120€ per JAAR.

Neem als voorbeeld medicijnen. Ik koop voor een vriend waarvan zijn hond aan kanker lijdt de medicijnen in Spanje. In NL is hij 300€ per maand kwijt en ik betaal 95€ voor exact dezelfde medicijnen (merk, dosis zelfs de verpakking).

Neem als voorbeeld de lokale gemeentelijke heffingen. In NL ben je al gauw 700-1000€ per jaar kwijt. In Spanje voor een boerderij met 13Ha kost het me 68€ per JAAR.

 

En zo kunnen we dus nog een tijdje doorgaan. De interne devaluatie zorgt er dus voor dat we binnen de EU nagenoeg hetzelfde vrij besteedbaar inkomen gaan overhouden zodat straks een Poolse timmerman en een NL timmerman nagenoeg evenveel te besteden hebben.

 

Omdat hier de lonen hoog liggen, maar ook de lasten en grondprijzen en dergelijke moeten we dus meer betalen als in een ander land. Echter doet onze overheid hier niets mee, want ze maken alleen maar centen over aan het buitenland en kansloze projecten. Dus de relatieve rijkdom die onze vorige generaties hebben opgebouwd wordt tot op het bot uitgehold.

 

Jij hebt als boer er last van omdat je geen fatsoenlijke prijs kunt krijgen voor je handel, maar het echte probleem is niet de prijs (want dat is vraag en aanbod in een markteconomie), maar zit hem in je kosten en (overheids)lasten. Een buurman van me in Spanje is varkensboer, hij krijgt kleine biggetjes binnen en 4-5 maanden later gaan ze naar de slacht. Hij kan daar nog goed zijn brood mee verdienen en dezelfde boer in NL moet geld toeleggen. Is dat niet vreemd? De prijs voor een varken zal ongeveer gelijk zijn, dus maakt hij minder kosten waarschijnlijk.

 

Als we in NL zo door gaan dan worden we een arm land en krijgen onze toekomstige generaties het veel slechter dan ons. We hebben het geluk dat we een wereldhaven van formaat hebben waar veel geld wordt verdiend en dat we de buren van Duitsland zijn die een hele grote economie hebben waar wij op meeliften. Anders was het nog veel sneller gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...