Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oproep voor fotoreportage over Neosurvivalisme en zelfvoorziening.


KimPattiruhu

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 144
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Kim, ik heb waardering voor de aanpassing die je maakt om te blijven communiceren en jezelf te verduidelijken!

De miscommunicatie zit hem denk ik vooral in het feit dat jij (nog) geen neo survivalist bent en de meesten hier wel, of dat ambiëren te zijn.

Mag ik je adviseren om je eerst eens een week of twee of hoe lang je nodig hebt te verdiepen in de verschillende aspecten van dit forum en haar leden?

Ik twijfel er geen seconde aan dat het je op zijn minst zou helpen het beoogde onderwerp beter te begrijpen en dus ook zou helpen het beter in beeld te brengen!

In de tussentijd leer je misschien iets en als je ook nog participeert ontstaat er misschien ook wel meer bereidwilligheid.

 

Idem hier.

 

Ook is bovenstaande, in mijn optiek, de beste weg.

 

:)

 

Hoi Kim,

 

Je beelden spreken voor zich. Van mij mag je komen, maar ik gooi het in de groep.

 

Mensen wat zeg je ervan.

 

Ik neig toch naar hetzelfde als bij ieder ander die zich drie dagen voor een meeting op 't forum aanmeld. Een klein beetje forumtijd, idee krijgen van de persoon, vind ik wenselijk.

Voor mij echter geen reden om eventueel niet te komen. Uiteraard wil ik niet herkenbaar in beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

 

 

Ik neig toch naar hetzelfde als bij ieder ander die zich drie dagen voor een meeting op 't forum aanmeld. Een klein beetje forumtijd, idee krijgen van de persoon, vind ik wenselijk.

Voor mij echter geen reden om eventueel niet te komen. Uiteraard wil ik niet herkenbaar in beeld.

 

Zoals ik al zei: de beelden spreken voor zich. Dat is voor mij genoeg, om iemand te "kennen".

Haar eigen website geeft mij een heel goed idee, compleet met zelfportretten. Beter dan van een andere nieuweling op het forum hier.

 

Bovendien wil ik nog een verificatie-/intake-gesprek, in een horeca-gelegenheid dichtbij. Zodat het niet ineens iemand anders is, met een andere camera dan een Hasselblad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei: de beelden spreken voor zich. Dat is voor mij genoeg, om iemand te "kennen".

Haar eigen website geeft mij een heel goed idee, compleet met zelfportretten. Beter dan van een andere nieuweling op het forum hier.

 

Bovendien wil ik nog een verificatie-/intake-gesprek, in een horeca-gelegenheid dichtbij. Zodat het niet ineens iemand anders is, met een andere camera dan een Hasselblad.

 

...........Voor mij echter geen reden om eventueel niet te komen. Uiteraard wil ik niet herkenbaar in beeld.

 

Als @easy met z'n toestel rondloopt, weet ik dat het goed zit en ik niet de week erop op een website of in een blaadje sta.

 

't Is inderdaad een kwestie van vertrouwen, zekerheden bestaan niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KimPattiruhu

Ik lees je topic nu pas. omdat je naam me bekend voorkwam toch eens besloten te lezen. Ik zal niet mee kunnen werken aan je project omdat onder jou kenniskring te veel mensen zijn die mij en mijn omgeving (her) kennen. maar ik kan wel via het forum vragen beantwoorden als je daar iets aan hebt.

In de trant van achtergrond zie de stad waar jij zelf woont door de ogen van een prepper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei: de beelden spreken voor zich. Dat is voor mij genoeg, om iemand te "kennen".

Haar eigen website geeft mij een heel goed idee, compleet met zelfportretten. Beter dan van een andere nieuweling op het forum hier.

 

Bovendien wil ik nog een verificatie-/intake-gesprek, in een horeca-gelegenheid dichtbij. Zodat het niet ineens iemand anders is, met een andere camera dan een Hasselblad.

 

Wij hebben hier in deze niet zo heel erg veel problemen mee, echter een verificatie-/intake gesprek vooraf in nabij gelegen locatie zoals je al aangeeft is in deze wel wenselijk.

 

Zoals @Raycoupe al aangeeft is enige achterdocht gepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wij hebben hier in deze niet zo heel erg veel problemen mee, echter een verificatie-/intake gesprek vooraf in nabij gelegen locatie zoals je al aangeeft is in deze wel wenselijk.

 

Zoals @Raycoupe al aangeeft is enige achterdocht gepast.

 

Dat zijn we dan allemaal met elkaar eens. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig!... Het idee van een camera zet iedereen op z'n achterste pootjes!...

 

Tuurlijk hebben we hier allemaal OPSEC in ons achhterhoofd, maar elke lul die zich in de voorstelronde voorsteld als 'beginnend prepper' of "lees al maanden mee, maar meld me nu toch aan" wordt met open armen ontvangen terwijl we geen donder van die persoon weten anders dan wat hij/zij schrijft... Een dame die met een camera en een idee binnen komt, wiens OPSEC geheel wegvalt omdat we kunnen nagaan wie ze is en wat ze doet, wordt gewantrouwd en aan een 3e, 4e en 8e graads verhoor onderworpen...

 

Hoe weten jullie nou in vredesnaam dat ik niet voor de Nationale Recherge werk??!... Van de meeste van ons is aanzienlijk minder bekend...

 

En ow wat willen we graag alles geheim houden en buiten beeld blijven... Enig idee hoeveel info over onszelf we hier aan mekaar weggeven?...

 

Begrijp het idee wel, maar echt consequent is het niet helemaal jongens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot , bedankt voor de mention. :)

 

Op zich geen problemen mee, zolang alles in goed overleg gaat.

 

@KimPattiruhu

Ik ben wel gewend aan de pretentieuze teksten van het kunstwereldje, hoort er nou eenmaal bij he ?

De dingen die je daarna zei waren veel belangrijker. Welkom.

 

@Johnny BravoNL Wauw ! Gewoon wauw ! zalige tekst kerel ! *staat op en buigt*

 

Vermakelijk topic dit. :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

... gebruik mijn camera als middel om brutale vragen te stellen...

Welkom Kim :) Er is mij ook verzocht mijn mening te geven over jouw voorstel. Eerst heb ik je voorstel gelezen, toen hier een aantal reactie's en daarna je website. Je columns en andere verhalen ga ik nog lezen...denk ik... misschien...Plaatjes kijken kan ik gewoon beter :p

 

Het maken van een foto document van een aantal preppende mensen zal volgens mij zo al zeer uniek zijn in die opzet van jouw. In sprekend beeld wat volop beweegt in uitstraling en verhaal en ook in energie. Dus het vervagen van delen of enige andere 'set-up' zal je juist niet willen. Je wil deze mensen zo puur als kan documenteren en juist laten zien wat nu nog niet gezien is. Het moeilijkste is dat veel preppers zich bijzonder goed realiseren dat ze met hun energie opbouw een doelwit kunnen worden, voor hen die vanuit nood of macht of kwaad handelen. Dus het is mogelijk dat er spanningen gaan ontstaan wanneer iets zeer herkenbaar en traceerbaar is voor onbekenden, terwijl juist jij daar de ultieme foto in ziet.... lastig punt dus, om puur te blijven en toch bescherming te behouden.

 

Tegelijk zoeken een aantal preppers een manier om de buiten wereld te benaderen met hun wijsheden om voor hen die ook prepdrift voelen iets te kunnen betekenen. Daar zie ik een hele mooie gelegenheid en ingang waar jij als fotogravin absoluut veel in kan betekenen. Als ik jouw foto's zie en je voorstel er naast leg dan klopt het. Je doet wat je zegt wat je doet. Ik hoop dat je met geduld en tijd een goed contact kan opbouwen met een aantal preppers en ze voor de camera krijgt.

 

Wat ik me afvraag is dit: hoe en met welke criteria ga je daarna bepalen waar en hoe je iets gaat publiceren? Zal degene die op de beelden staat om kunnen gaan met de gevolgen zoals aandacht?

Reactie's van publiek kunnen erg snerend zijn... maar ook vlijend, en alles wat er tussen ligt. Alles is te verwachten... maar dat is een prepper niet vreemd.

De preppers op dit forum zullen zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen hier in, wanneer ze dit mooie & kwetsbare project aangaan. Het zou mooi en slim zijn als via deze preppers site en jouw eigen site de primeur de lucht in gaat van jouw document wat betreft publiceren... dat is althans mijn mening.

 

Veel succes om deze boeiende mensen, die zo graag vrij zijn, vast te leggen! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Hoeveel van jullie kennen mij? Ik heb in een artikel in de Viva gestaan, Met grote foto in het Nederlands Dagblad, met een filmpje op een techsite op internet en paginagroot met foto in mijn yurt in het personeelsblad.

 

Mijn werkgever heeft ongeveer 5500 medewerkers. Iedereen krijgt het personeelsblad. Ik durf met vrij grote stelligheid te zeggen dat ik de enige medewerker ben die permanent in een yurt woont. Best bijzonder zou je zeggen. Ik werk full-time dus ben ik vaak aanwezig op mijn werk en mijn baan zorgt ervoor dat ik heel veel medewerkers door de hele organisatie spreek. Weet je hoe vaak ik ben aangesproken naar aanleiding van het stuk in het personeelsblad? 1 keer. Met een oplage van 5500 stuks!

 

Nu ken ik @KimPattiruhu niet en misschien ben ik een cultuurbarbaar. Misschien wordt haar werk dagelijks gepubliceerd in de grote opiniebladen of kranten. Als ik even snel Google op haar naam kom ik echter niet veel tegen dat wijst op een (inter)nationale bekendheid. Sorry als ik het mis heb Kim ik heb geen TV en lees geen kranten dus mis ik wel eens wat. Ik vind je foto's wel erg mooi trouwens.

 

Als ik het verhaal van het personeelsblaadje even terughaal. We werken bij dezelfde organisatie en in de ogen van veel mensen doe ik iets bijzonders. Je zou dus kunnen stellen dat ik op mijn werk nu herkend wordt als "die gast die in een tent woont". Maar dat is niet zo.

 

Kim wil graag een fotoserie maken van een aantal mensen die in de ogen van de gemiddelde Nederlander een beetje in het bos aan het spelen zijn en die echt serieus waar denken dat de supermarkt op een dag leeg is. Hoe bijzonder is dat?

 

Ik denk dat een hoop preppers denken of hopen dat iedereen ons preppers zo bijzonder vindt dat ze naar aanleiding van de fotoreportage gaan uitzoeken wie wij zijn en waar we wonen zodat ze als het misgaat bij ons op bezoek gaan komen.

 

Ik denk echter dat mensen de foto's zien, wat grinniken en weer gaan kijken of er al een nieuwe update op Facebook staat waarom Whats app het niet doet omdat ze willen vragen of hun dochter nou op zolder of in de schuur is.

 

Natuurlijk hoef ik niet met naam en toenaam op internet. En natuurlijk doe ik ook wel eens dingen die ik liever niet gefotografeerd heb en dan heb ik het niet over te hard rijden. Maar ik maak me geen zorgen dat naar aanleiding van een foto van mij in mijn natuurlijke omgeving mijn opslag geplunderd wordt. Zo ijdel ben ik nou ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een hoop nieuwe reacties en interessant dat ze van verschillende standpunten en visies worden geschreven. Hieronder een poging om weer bij te zijn...

 

"Misschien is het een idee dat je zelf ook gaat preppen en van jouw proces een fotoreportage maakt" - Ik sta hier dus niet negatief tegenover, maar weet gewoon eigenlijk niks van 'preppen', maar volgens mij zit ik bij jullie wel aan het goede adres.

@Omron Zeker als deze groep anonimiteit en waardering vraagt." roept bij mij een vraag op. wat bedoel je met waardering vraagt? - Het lijkt erop dat een aantal van jullie op een bepaalde manier willen worden benaderd, toegesproken, beantwoord, etc. In hoeverre ik probeer netjes te zijn, niet te snel met een oordeel klaar te staan, vragen jullie van mij alsnog of ik jullie respectvol en eervol wil behandelen. Dat is logisch hoor, maar dat bedoel ik met 'waardering vragen'.

@Floesh Niet teveel aantrekken van de soms wat felle reacties - Ik ben redelijk wat gewend hoor. Als fotograaf wordt je al snel kritisch bekeken, omdat ze al gauw denken dat ik een papparazi-fotograaf ben, die over lijken gaat.

@zwellever Kim,gewoon toetreden tot dit gemêleerde gezelschap,dan komt die reportage vanzelf een keer,en vind je het nog leuk en leerzaam ook. - Graag en vast! Ik heb geen haast.

 

@Heksenboot Je beelden spreken voor zich. Van mij mag je komen, maar ik gooi het in de groep. - Super. Ik kan wel wat hulp en steun van 'binnenuit' gebruiken :-)

@Omron ik vraag me nog steeds af waarom Kim juist voor "preppers" kiest als onderwerp voor haar nieuwe project. He ligt niet echt in de "lijn" van de projecten die ze tot nu toe heeft gedaan. - Ik ben nieuwsgierig naar waarom mensen doen wat ze doen. Zo heb ik mijn eigen liefdesverdriet ook gedocumenteerd als analyse. Op mijn website zie je ook mijn project 'Windeieren', over jonge vrouwen in de vervroegde overgang. Ik ben zelf ook een Windei (helaas) en vroeg me af hoe anderen hiermee omgaan en ben dus op zoek gegaan naar contacten/antwoorden. W.b. preppers; het is een ver van mijn bed-show en misschien juist omdat ik onpartijdig ben ben ik juist degene die hier als een Willem Wever induik; vragen stellen zonder oordeel.

@Omron Maar ik vraag of er wel een beeld is van Nederlandse "preppers" - Juist interessant toch als ik dat ga proberen te vinden?

@gerbewoner Je bent welkom hoor. - Ik kom graag een keertje langs! Maar misschien is het voorstel om mij te ontmoeten in een andere setting (ter geruststelling van eenieder) wel een goed plan? Als er maar wel gebak is ;-)

@gerbewoner de foto's die voor publicatie geschikt geacht worden eerst even getoond wordt aan degenen die op deze foto's staan. - We kunnen toch ook afspreken dat we dit project allemaal samen doen? Dat doe ik met andere projecten ook altijd. Wil niemand aan het huilen maken namelijk.

@Bandoeng Gezellig, wie weet wordt ze ook een prepper, we hebben prepvirus - Wie weet, en hopelijk zijn er geen kwade gezichten, mocht dat anders uitpakken. Maar wie weet levert mijn fotoserie wel begrip en dus toenadering van buitenstaanders? Dat zou natuurlijk super zijn. Mijn nadruk ligt op begrip. Iedereen is op zijn eigen manier raar of vreemd, het is een kwestie van accepteren. Dat kost uiteindelijk ook de minste moeite ;-)

@Lindaja Ik zal niet mee kunnen werken aan je project omdat onder jou kenniskring te veel mensen zijn die mij en mijn omgeving (her) kennen. - nieuwsgierig aagje dat ik ben, ben ik nu natuurlijk reuzebenieuwd of ik jou dan ook ken? En de keuze is aan jou om wel of niet mee te werken. Even goede vrienden.

@Anvil Grappig!... Het idee van een camera zet iedereen op z'n achterste pootjes!... - Dat is ook eng en zeker als een vreemde hier opeens mee aan komt zetten. Als het maar niet doorslaat, want dat is dus helemaal niet nodig. Dat is overigens niet alleen hier, hoor. Ook op familiefeestjes, in de kroeg; er zijn altijd mensen die wegduiken voor de camera.

@Amber De dingen die je daarna zei waren veel belangrijker. Welkom. - Dankjewel

@Highway Dus het vervagen van delen of enige andere 'set-up' zal je juist niet willen. - Hoe bedoel je dat? @Highway Je wil deze mensen zo puur als kan documenteren en juist laten zien wat nu nog niet gezien is. - helemaal waar! Onbekend maakt bij bij juist niet onbemind, maar nieuwsgierig. @Highway Als ik jouw foto's zie en je voorstel er naast leg dan klopt het. Je doet wat je zegt wat je doet. Ik hoop dat je met geduld en tijd een goed contact kan opbouwen met een aantal preppers en ze voor de camera krijgt. - Dankjewel voor het mooie compliment. Ik heb heel veel geduld en geen haast. We zullen alles afwachten. @Highway Zal degene die op de beelden staat om kunnen gaan met de gevolgen zoals aandacht? & Het zou mooi en slim zijn als via deze preppers site en jouw eigen site de primeur de lucht in gaat van jouw document wat betreft publiceren Degene die op de beelden staat is zelf verantwoordelijk voor deelname, maar zoiets doe je niet alleen. Voor mijn Windeierenproject had ik ook een hulpverlener ingeschakeld, zodat alle valkuilen konden worden opgevangen. Ik ben dus bedachtzaam en zorgzaam. En de primeur; natuurlijk moet deze site erbij betrokken zijn! In mijn ogen heel logisch.

 

Overigens ben ik heel tevreden met de opkomst hier. Ook al wordt er nog tegen het idee aangeschopt, het wakkert een interessante discussie aan. Zonder discussie ook geen nieuwe leermomentjes, zo zie ik het maar.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het vervagen van delen of enige andere 'set-up' zal je juist niet willen... Hoe bedoel je dat?

"een prepper laat hier een bijzonder zeldzame sandwich zien met wel 100% opname van essensiele voedingstoffen die hij zelf heeft ontwikkeld. Dat is zeer uniek en waardevol voor een prepper, hij heeft immers geen tijd om steeds te eten of z'n kont af te vegen"

[ATTACH=CONFIG]5883[/ATTACH]

got it now? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KimPattiruhu wat @Highway bedoeld (denk ik) is dat er een spanningsveld zit tussen de behoefte van de preppers om niet herkenbaar in beeld te komen maar jij er, waarschijnlijk, niet op zit te wachten om gezichten te " blurren" omdat dat natuurlijk je foto's niet ten goede komt. Dus zullen de preppers die eventueel mee willen doen per definitie akkoord moeten gaan met het herkenbaar in beeld komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KimPattiruhu wat @Highway bedoeld (denk ik) is dat er een spanningsveld zit tussen de behoefte van de preppers om niet herkenbaar in beeld te komen maar jij er, waarschijnlijk, niet op zit te wachten om gezichten te " blurren" omdat dat natuurlijk je foto's niet ten goede komt. Dus zullen de preppers die eventueel mee willen doen per definitie akkoord moeten gaan met het herkenbaar in beeld komen.

 

Ik ben heel goed in het fotograferen van situaties zonder dat mensen daar herkenbaar op staan. Hier wat voorbeeldjes van ook privé-aangelegenheden waar privacy wordt gewaardeerd._DSC5137n.jpg.b78d77be3ef3c55c9b5748c2077bd7ec.jpg

_KPF7017.jpg.d3d0ee911bc224fb05f7c7d5489d5316.jpg

_KPF7106.jpg.14f393cbd4f9dbf7ad4212dd91fa6a10.jpg

_KPF8589.jpg.eac56568262c63d5e73b655684c7dd26.jpg

IMG_1512bc.jpg.d0b3c17b811fc84f9e09c0b8d6c7e2bc.jpg

 

(enzovoorts ;-)

 

Dit voor de mensen die niet herkenbaar in beeld willen worden gebracht in combinatie met de mensen die daar geen bezwaar tegen hebben; dan heb je volgens mij een prima beeld/reportage. Júist ook het feit dat mensen onherkenbaar in beeld willen worden gebracht, zegt iets over hun idee/visie/standpunt/angst. Ik blur niet, maar los het dus op deze manier op.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@KimPattiruhu wat @Highway bedoeld (denk ik) is dat er een spanningsveld zit tussen de behoefte van de preppers om niet herkenbaar in beeld te komen maar jij er, waarschijnlijk, niet op zit te wachten om gezichten te " blurren" omdat dat natuurlijk je foto's niet ten goede komt. Dus zullen de preppers die eventueel mee willen doen per definitie akkoord moeten gaan met het herkenbaar in beeld komen.

exact! :) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...